Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Misschien dat ik hem eens een mailtje stuur.
Over die Pt contacten kan dus een PTC/NTC worden geplaatst als temperatuur compensator.
Het te meten signaal komt dan op S van Signal?
Maar dan nog de +24, -24, 10, R en P aansluitingen.
P kan natuurlijk ook Probe betekenen.
+ en - 24V op de bovenste 2 pinnen.
Verder zou ik niet echt kunnen bedenken waar alle aansluitingen voor zijn.
Ik zal iig maar niet zomaar een netsnoer insteken. Heeft ook weinig zin zonder signaal om te meten. De meter zou nu toch niet moeten uitslaan. Er zitten ook geen lampjes op. Dat witte plaatje onder 'scale zero' lijkt een plastic plaatje. er zit niets achter.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Je zult speciale elektroden nodig hebben zoals een calomel elektrode of een waterstof elektrode.

Kijk eens in Wiki naar pH-meting en redox-potentiaal

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Pt (Platina) staat niet voor PTC maar voor een PT100 (of PT1000). Waarschijnlijk moet je een 4 draads PT100 aansluiten op de 2* PT, GND en S (=Sense).

Houd wel de bedachte toepassing (titratie ? ) in het achterhoofd; Dit soort electrodes zijn vrij duur en erg kwetsbaar. Het is verder vrij veel scheikundig gedoe met calibratie- en bewaar bufferoplossingen etc.

Even vluchtig op wiki gekeken. Daar zag ik o.a. een tabel staan met de Tabel van standaardelektrodepotentialen waar het potentiaal in het aantal volt is uit te lezen. Dat is dus wss wat dit ding deed.

Ik dacht dat Pt stond voor Probe temperature. Platina had ik er niet achter gezocht.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 27 december 2013 15:41:47 schreef Nightwalker:
In de derde rij van onder rechts en de tweede rij van onder links staan 2 soortgelijke IC's met FCCD er op.
http://www.datasheetarchive.com/photos/167.html

Tja, dat is hem....! Helaas het datasheet archive heeft verder geen niets.

Ook bedankt Henry, dat helpt het eliminatieproces.

Ik zal verder moeten puzzelen!

(P.S. raar dat de reacties van Henry/Nightwalker/Tidak Ada (Ferrantie) voor mijn eerste reactie op Tidak Ada niet aanwezig waren, en pas NU vandaag te lezen zijn. Ik gebruik vandaag een andere pc dan laatst, misschien een rare bug...!?)

Misschien pagina geopend vanuit cash. Probeer dan eens de refresh knop zodat de pagina opnieuw wordt geladen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Henry S.

Moderator

Uit de graaibak van Kareltje heb ik een DIL16 van Teledyne met het opschrift:

133P95 of I33P95
[logo] 7748

7748 is duidelijk de date code, op de rest heb ik nog niets kunnen vinden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Wie weert meer over dit componentje
De ohmse weerstand is 23,2 Ω, dus een weerstand is het niet, gezien de kleurcode.

http://www.uploadarchief.net/files/download/componnet.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Van 23,2 Ω?

Kleurcode zegt 3900 5% of 3900 × 0,1

5% lijkt me nogal stug voor een zelfinductie. µH of mH ?

@Henry:
Heb je een foto of scan?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 1 januari 2014 22:03:25 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb wel eens spoeltjes in dat formaat gehad...
Dan is 23,2 ohm toch niet zo gek? wat tolerantie betreft weet ik niet of 5% redelijk is voor inductoren.

Overigens, om terug te komen op de EI kap:
Ik heb beide kappen uitgetekend qua floorplan zoals de tekening van Jan Wursten ze geven. de nieuwe gaten zullen flink bijgevijld moeten worden, en ze komen dat akelig dicht bij de "bult" en ik vermoed sterk dat het niet gaat passen op die manier. daarnaast zal ik dan veel materiaal moeten verwijderen, en dat gaat lastig met mijn gebrekkige gereedschappen.

Niemand een alternatief?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

5% lijkt me nogal stug voor een zelfinductie. µH of mH ?

Ik heb gelijkaardige spoelen, met zowel goud als zilver voor de 4e band. Een spoeltje met bruin-zwart-rood-goud meet ik als 1016µH, dus die 5% is nog zo gek niet.

Wat het tweede deel van je vraag betreft: 3900mH is echt wat veel voor zo'n ding. Hou het maar op µH. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

OK, lijkt me reëel Pros ;)

@Engineer:
Jammer...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 1 januari 2014 21:34:05 schreef Tidak Ada:
@Henry:
Heb je een foto of scan?

Even met statief gemaakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/i33p95.jpg

NB: Deze was ik bijna weer kwijt, samen met een handvol MC1496's (ook uit de loods) een bakje in geschoven.

Heb je trouwens geen LCR meter? Dat spoeltje is 3.9mH, dat kan wel kloppen met wat ik heb liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me echt I33P95
Ik zal eens achter je IC aangaan kijken of ik wat tegen kom.

Ja ik heb zo'n antieke Marconi brug, maar dat duurt een middag voor ik het heb gemeten. Eerst opwarmen en stabiliseren en dan kijken of ik het kan meten.

Ik ga toch eesn op zoek naar een redelijke moderne LCR meter. Oud spul is leuk, maar in die tijd hàd men meer tijd...

Ik ben inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat het 3,9µH moet zijn. Had hem eerst fou afg4elezen; het wit was wat vaal en ik dacht daarom dat het grijs was. Kwesie van goed licht met een continue spectrum en geen LED of CCFL.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

Het logo is van Teledyne.

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

@Henry:

Helaas geen antwoord gekregen. Heb je free_electron al eens gevraagd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben m'n elektronica werkplaats eens aan het uitmesten zodat ik er ook daadwerkelijk weer kan werken :-p
Zo ook de ladenkastjes die ik al een poos heb die bij mijn vader vandaan komen. En wat je dan zoal tegenkomt. Sommige dingen zijn wel te identificeren, maar waar ze voor gebruikt werden, of hoe je ze moet gebruiken is niet altijd duidelijk.

Hier een lamp met de opdruk "100 OHMS". Koud meet deze zo'n 70Ω. Die 100Ω zal hij wel zijn als hij warm is. Is dit een lamp die speciaal als dummyload is ontworpen?

http://www.walagata.com/w/nightwalker/100ohmlamp.jpg

Dit zijn 2 AEG gelijkrichters. Aansluiting is duidelijk aangegeven. Ze zijn zo'n 10cm lang. Maar waar werden deze voor gebruikt? Dit zijn behoorlijke metalen potten.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/AEGgleichrichter.jpg

Is dit een voet voor een hele grote radiobuis of werd hier wat anders ingezet?

http://www.walagata.com/w/nightwalker/grotebuisvoet.jpg

Deze kwikschakelaren (waarvan de met de sticker van Honeywell is) zijn waarschijnlijk vanwege hun grootte niet als kamerthermostaat gebruikt.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/kwikschakelaren.jpg

Dit glaswerk is mij totaal onbekend. Zo'n 5cm lang. Er lijken van de metalen staafjes hele dunne draadjes naar de donkere punt te gaan. Wie weet wat dit is?

http://www.walagata.com/w/nightwalker/onbekendglaswerk.jpg

RT022 germanium transistors (aangezien de leeftijd zijn ze misschien beter geranium transistors te noemen ;-))
Als het goed is zijn ze van IBM en gemaakt tussen 1961 - 1964.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/RT022.jpg

Sommige van deze Siemens gelijkrichters zijn me een raadsel hoe je ze moet aansluiten. Enkele hebben alleen + en - pootjes en geen pootjes voor de wisselspanning. Ze zijn ook best groot. Waar zijn deze voor gebruikt.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/siemensgelijkrichters.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Om te beginnen die gelijkrichters, deze zaten oa. in oude buizenradio's in plaats van een buis, die buisvoet is een P voet, daar zat oa. een AZ1 in. Die kwikschakelaars kwamen voor in programma walsen bijvoorbeeld voor het sturen van neon lichtreclames.
De rest weet ik zo even niet, behalve die selenium cellen. Ik heb eens een oude boekhoudmachine gesloopt en deze zat er vol mee. Die enkele met alleen + en - dat zijn gewoon "dioden" en zaten over de relais van die machine.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dit glaswerk is mij totaal onbekend. Zo'n 5cm lang. Er lijken van de metalen staafjes hele dunne draadjes naar de donkere punt te gaan. Wie weet wat dit is?

Dat zijn thermistors. Kun je temperatuur mee meten.

Bedankt Zoef.
Nu zijn me al weer enkele dingen duidelijk. Ik heb eens die AZ1 buis opgezocht. Geen klein dingetje.
Die neonreclame was ik nooit opgekomen voor die kwikschakelaren.
En nu je het zegt is het ook wel logisch dat die met 2 pootjes dioden zijn. Ik werd van de wijs gebracht door de andere die wel gelijkrichters zijn.

Edit:
@ floppy. Dus dat zijn de voorlopers van de PTC/NTC.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Die IBM transistoren hebben een beetje Philipsachtige opdruk. Interessant, kan er zo ook niet direct wat over vinden.

De zwarte AEG-gelijkrichters zijn gewoon seleencellen net als die platte van Siemens en SEL. Alleen een paar jaar ouder.

Seleencellen had je behalve met 2 of 4 pootjes ook met 3 pootjes. Dan zat er een halve brug in. Tegenwoordig kom je dat bij Schottkydiodes ook weer tegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 januari 2014 00:53:54 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is iemand in Duitsland die o.a. RT022's aanbied op eBay.
Daar heeft hij het over IBM transistors die uit een oude IBM computer komen.
Maar misschien heeft IBM ze wel gekocht bij Philips.

Edit:
Is die 100Ω lamp idd een dummyload zoals ik al vermoede? Of heeft dit toch een andere betekenis.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op maandag 6 januari 2014 02:06:25 (15%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Die lamp, geen idee, maar als ik mag gokken dan zeg ik het is een seriebelasting voor een kwikdamp acculader. Is de voet zichtbaar te maken?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dit topic is gesloten