Hoi allemaal,
ik ben nieuw en eigenlijk nog niet zo heel bekend met electronica, ik probeer 1 vu-metertje van een cassettedeck weer aan de praat te krijgen maar na 2 weken staren naar het schema en dingen opmeten ben ik eigenlijk nog steeds niks wijzer.
Heb een oude toongenerator over gekocht om de cassettedeck door te fluiten en na een gesprek met de verkoper heb ik mij laten vertellen dat een simpele multimeter niet snel genoeg is en heb ik ook een oscilloscoop (HP 1740a) over gekocht op marktplaats.
Ook vertelde de man dat ik VOOR de transistor en bij de collector moet kijken van de transistor en dan moet vergelijken (stereo) Is gemarkeerd door de duidelijkheid. Zou het ook kunnen dat de elco voor de transistor vervangen moet worden? C01? Hoe kan ik dit opmeten? Want als ik met mijn probe bij de ' + ' meet, meet ik de zelfde waarde bij de ' - ' .

33, 34 gaat naar het VU -metertje, ook rood gemarkeerd.
Vu-metertje werkt gewoon, als ik hem op batterij zet slaat hij door. Als ik stroom van de werkende VU- metertje aftap (nr 35) werkt hij ook.
Ik zie ook dat er waardes op het schema staan maar weet niet zo goed hoe ik dat kan toepassen bij mijn metingen.
Zijn dat Vpp waardes? of moet ik dat omrekenen naar Vrms ?
Ik las ergens het forum dat een versterker op AC gemeten moet worden maar ik het legenda staat dit.

Ben een beetje door de war en zou een beetje geleiding in deze zelfstudie erg kunnen waarderen!
ps ik zie dat mijn plaatjes te groot zijn en zal in vervolg thumbnails maken!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Met een batterij kun je dat metertje heel makkelijk mollen.
Een HP-1740 is een hele goede 100 MHz scoop. Zwaar overkill maar nooit weg. Een scoop bedienen vergt echter wel de nodige kennis. Het is best knap als je zonder kennis daar wat zinvols op de crt krijgt.
Je kunt rustig eerst met een multimeter meten, er staat DC als je tussen punt 33 en 34 meet.
De spanning op de basis (in DC) moet Vin x (R11/(R11+R9)) zijn. Vin is de spanning tussen massa en de plaats waar R9 en R13 elkaar raken.
Dan moet je op R15
bij de rode punt 0.6V minder meten dan wat je op de basis meet.
Als dat goed is clip je de aarde draad van je probe op de gnd van de versterker (punt waar R11/R15 elkaar raken bv) en de punt van je 10x probe op de basis (bij C01) daar moet een AC signaal staan. Op de de collector/R13 meet je dat zelfde signaal als er een signaal wordt aangeboden natuurlijk, maar dan met een hogere amplitude.
Vpp is V piek piek, soms heet het Vtt, top top. Vrms is Vpp / 2 / wortel 2
Bedankt voor je snelle reactie fred, ja heb hem veel voorzichtig een klein tikje gegeven met de batterij. Met tutorials die ik heb gevolgd kan ik nu dingen op scherm krijgen die er wel logisch uitzien maar weet ik nog niet zo goed of ik die waardes eerst nog moet berekenen met iets of gewoon zo moet laten.
In de legenda staat wel "each DC voltage shows the nominal value in during record mode"
Dus ik neem aan dat ik mijn scope ook op DC moet zetten?
En dit kan ik dus wel meten met een simpele multimeter? vaak heb ik de waardes zien terug lopen naar 0,2 mv dus denk ik dat ik iets verkeerd heb gedaan.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
TR01 is een simpele versterker. Omdat diens basis een bepaalde gelijkstroom-instelling nodig heeft, is C01 in de signaalweg geplaatst.
Het is normaal, dat je (met de scoop) links en rechts van C01 hetzelfde signaal meet. Als je de gelijkspanning meet, zal je waarschijnlijk merken, dat links en rechts niet overeen komen.
Op de collector van TR01 (knooppunt R13/C03) zou je een gelijkaardig signaal (wisselspanning) moeten meten als op de basis, maar met een grotere amplitude.
C03, D01 en D03 vormen een diodepomp - ze zetten de wisselspanning om naar gelijkspanning. C05 doet diens als buffer, zodat de VU-meter niet te wild heen-en-weer gaat zwaaien.
Op 30 januari 2014 18:38:18 schreef blackface:
ps ik zie dat mijn plaatjes te groot zijn en zal in vervolg thumbnails maken!
Om die reden is het eerste plaatje een link geworden. Ik heb ook meteen de titel verduidelijkt en het topic naar 'audio' verhuisd.
Op 30 januari 2014 18:57:02 schreef fred101:
Met een batterij kun je dat metertje heel makkelijk mollen.Vpp is V piek piek, soms heet het Vtt, top top. Vrms is Vpp / 2 / wortel 2
Als ik 70mv 1khz moet voeden, moet ik dan 70 mVpp of 70 mVrms?
Uitstekend!
Op 30 januari 2014 19:04:30 schreef blackface:
Dus ik neem aan dat ik mijn scope ook op DC moet zetten?
Je kan de scoop op AC zetten, jewilt namelijk het signaal meten
En dit kan ik dus wel meten met een simpele multimeter? vaak heb ik de waardes zien terug lopen naar 0,2 mv dus denk ik dat ik iets verkeerd heb gedaan.
Met de multimeter kan je de in het schema staande spanningen vergelijken met je schakeling. Dat is de stap die je neemt nadat je een AC signaal op de basis gemeten hebt en de VU-meter niets doet. Heb je geen signaal op de basis dat moet je verder terug in het circuit meten.

Zo net met de scoop en DMM een meting gedaan op nr 33/34 en 35/36 (werkende vu)
Als ik het potmetertje voor het afstellen van de linker VU-meter, gaat de waarde zelfs naar negatief!
Ik heb trouwens met de DMM mijn negatief op het massa gezet, hoorde dat dit
met de scoop niet eigenlijk moet maar wel makkelijk is?
Met de meting voor de scoop heb ik de probe negatief op het negatieve draadje gezet
Heb trouwens op DC gemeten maar heb ook een AC meting gedaan met foto's weet niet meer zo goed welke nou goed zijn.
33/34 (die niet werkt)
Scoop in DC
-40mv naar 50mv 
Met de DDM gaat hij;
In DC van 200mv en daarna daalt hij lang na +- 5mv
In AC schommelt hij op 1,150v
35/36 (vu die wel werkt)
Scoop in DC
heeft een mooie zaagtand van 120mv naar 220mv
DDM
DC 156,3mV
AC 199mV
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik begrijp niet goed, wàt je nu precies gemeten hebt. Misschien wordt het hiermee duidelijker:
Meten doe je t.o.v. GND.
Meten met de multimeter in zijn DC-stand:
De opgegeven spanningen in het originele schema zijn gelijkspanningen. Die zouden ongeveer juist moeten zijn - een kleine afwijking kan geen kwaad.
Meten met de scoop in zijn AC-stand:
Op punt B zou je dezelfde wisselspanning moeten meten als op punt A.
Op punt C zou je dezelfde golfvorm moeten zien als op punt B, maar met een grotere amplitude.
Punt D kan je best meten met de scoop in zijn DC-stand. Daar zou een gelijkspanning moeten staan met aardig wat rimpel.