auto versterker mono probleem

Sonytech

Overleden

Aan die radio ligt het vast niet, die doet het immers op losse speakers goed.

Als er ipv. die speakers iets anders aangehangen wordt dat een stel speakers kan emuleren, dan heeft die radio niets in de gaten en zal 'ie gewoon doorgaan met het goed doen.

Vraag is hoe die high-level input van die versterker is. Doen ze dat met alleen opamps en maken ze er een heel hoogohmige ingang van, dan zou de radio dat als onvoldoende belasting kunnen zien. Ze kunnen dan een ballastweerstand in de versterker zetten, maar dan krijg je het probleem dat hoe lager ze die weerstand nemen hoe meer vermogen de headunit nutteloos daarin gaat opstoken. Die waarde wordt dus een compromis en kan te hoog uitvallen voor de headunit die in dit geval aangesloten wordt.

Daarom zie je ook vaak dat zo'n high-level input via een laagohmige serieweerstand naar een ingangstrafo gaat.

Als je twee situaties hebt - één waarin de boel wel werkt en één waarin het niet werkt - en het is onduidelijk wat de oorzaak daarvan is, dan zal je stapsgewijs te werk moeten gaan.

Als dat niet mogelijk is, bv. omdat je bekabeling al zo mooi weggewerkt zit of dat je zelf niet genoeg durft te ondernemen, maar je wilt het wel voor elkaar hebben, dan is er ook altijd nog de mogelijkheid de hele santekraam bij een vakman achter te laten en hem de opdracht te verstrekken datgene te realiseren wat jij wilt.
Mochten de spullen die jij aangeleverd hebt daarvoor ontoereikend zijn, dan zal de offerte vast vermelden wat er extra nodig is.

Blijven doordrammeen dat alles goed is maar dat het toch niet werkt en dat je niet in staat bent om de nodige diagnostiek te doen, daar wordt ik altijd een beetje tegensporrelig van.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik onderneem de zaak zeer, maar doe dat op een andere manier.
Ik wil namelijk dingen uitsluiten, en die heb ik vandaag gedaan.

De bekabeling klopt en de radio krijgt zijn verdiende load. dan kan je wel met draden gaan lopen spelen stapsgewijs maar kom je tot de conclusie dat als je alles weer gewoon aansluit hetzelfde probleem terug is.

Dat kun je doordrammen noemen maar ik zie dat meer als bevestiging dat dat gewoon goed is, dus moet je het ergens anders zoeken.

Ik wil dus eerst de versterker hier op de tafel hebben met een tripath versterkertje als input. Dat lijkt me een betere stap.

Ik heb al heel wat radio's verbonden met versterkers in auto's, maar deze is situatie nieuw voor mij.

Niemand kan mij nog vertellen hoe een class D radio output kan werken op een een Hi level input, en DAT wil ik dus gaan uitzoeken.

Ik hoef echt geen vakman die hetzelfde moet uitvogelen dan wat ik nu probeer.

High met Henk

Special Member

vrijwel elke versterker vandaag de dag is klasse D. lijkt mij niet dat het probleem daarin zit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ok, ben nu bezig met het uitzoeken op de werkbank. Heb de TA2024 versterker op de amp aangesloten en het werkt prima.

Ik heb het ingangs printje uitgetekend van de crunch versterker:
https://lh3.googleusercontent.com/-ZLQwJb14gOw/UxDsNcftyjI/AAAAAAAAAuc/8MJWzb3ASjI/s800/crunch%2520input.jpg

Als ik alleen de plussen aansluit op dan hoor ik het verschil tussen links en rechts.

Doe ik de plus van het ene kanaal op de plus input en de min van het andere kanaal op de andere plus input dan krijg ik wat ik in de auto heb.

EN het verschil wat tussen L en R zit wordt kortgesloten naar massa door de elco's, Dat is denk ik wat ik hoor op hoger volume, want dan beginnen de stemmen in de muziek ietsje te spelen met kraak bijgeluiden, nooit bij de bassen.

Het vreemde is dat ik alles dubbel dubbel heb gechecked, maargoed wat ik wel erg raar vindt is dat mijn gebrugde sub wel goed speelt en op deze manier werkt dit niet, dan hoor je alleen het verschil in brug. Hmmm, dat kan ik niet verklaren.

En als je naast een weerstand van 4 ohm een een spoel parallel doet om een speaker te simuleren?

Fordman

Nou, het hi level input is van de baan. Het gaat niet werken, welke draad combi ik ook maak, helaas.

Nu dit maar gemaakt:
https://lh3.googleusercontent.com/-A3a5xYs8k6s/UxIgJ3hxA_I/AAAAAAAAAu8/7KnMHhjer3s/s640/IMG_4401.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-XuSd5prnvM8/UxIkaJbBrtI/AAAAAAAAAvI/GOCUvW2EGhw/s800/hi%253Dlow.jpg

Hi-pass punt zit op ca. 5Hz. Werkt netjes op de werkbank hier.

Ik neem gewoon signaal weg van de output plussen tov massa, dus de versterker ground gewoon aan autoradio ground.

De 10Watt dummy loads blijven gewoon zitten.

Alleen even een remote spanning zoeken om hem aan en uit te zetten.

Sonytech

Overleden

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Das een mooi schema jan, deze heb ik ooit gemaakt voor een huis sub en werkt prima.

Maar er zit een switched signaal op de quad connector, waarschijnlijk draadje 15 van de A sectie op mijn plaatje.

Dat moet ik even nameten, maar de radio gaat uit na een tijdje als het contact uit is, dus daar even meten.

Dit is wel mijn laatste hoop, anders weet ik het niet. Digitale versterker uitgangen werken wel even anders als analoge TDA chips.

Ik denk wel dat dit gaat werken omdat ik het eerder had toegepast in mijn golf. Maar mij leek de auto-turn-on wel een bruikbare functie.

Maar omdat de hele boel zweeft blijkbaar heb ik geen goede "artificial ground"

Blok 4 pin 10 wordt ook wel 's gebruikt als remote 12V.
http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments

Wel vreemd die Crunch ingang, dus als ik het goed begrijp ligt de output van de radio wel aan de massa? En wil de Crunch daar 6Vdc zien.

Wat voor eindversterker er in de radio zit kom ik helaas niet achter, wel een plaatje van de print, maar typenummers zijn niet te achterhalen helaas.
http://www.carsystems.pl/img/products/16/9/11.jpg

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 2 maart 2014 10:44:04 schreef 12V HiFi:
Wel vreemd die Crunch ingang, dus als ik het goed begrijp ligt de output van de radio wel aan de massa? En wil de Crunch daar 6Vdc zien.

De output ligt niet aan massa, op elke draad staat 6VDC, er is geen enkele referentie met massa. Dat is volgens mij het probleem.

Er klopt niks van de fase, en het geluid is er blikkerig.

Nu ga ik het gewoon op mijn manier doen met eigen level adapter met de tulp ingangen en chassis massa.

Op 2 maart 2014 10:44:04 schreef 12V HiFi:
Wat voor eindversterker er in de radio zit kom ik helaas niet achter, wel een plaatje van de print, maar typenummers zijn niet te achterhalen helaas.
[afbeelding]

Maar dat is van een RNS510, die heb ik dus niet. Ik heb een amundsen MIB systeem. Dat in niet vergelijkbaar.

De headunit in het dashboard kastje is een Panasonic 5E0-035864A.

Ik kan er niks zinnigs over vinden. Het ding is ook 4 maanden gelden gemaakt volgens de data op de bovenkant.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 maart 2014 21:02:21 (37%)

OK, zal's kijken of ik wat van die Pana kan vinden.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Vandaag nog even wat geprobeerd, kijken of ik met 2 draden 1 kanaal kan laten spelen zodat de balance werkt. Plus van het ene en de min van het andere kanaal gepakt. Dit werkte, met de balance fader kon ik de ene speaker laten spelen en de andere niet.

MAAR, het andere speaker kanaal gaf een rare digitale ruis die niet was aangesloten. Toen ik het andere kanaal hetzelfde had aangesloten, dus plus en de min van het andere kanaal was het probleem weer precies zoals het was :-(

Hoe ik het ook dus aansluit krijg is steeds hetzelfde resultaat!

Ik snap niks meer van de radio versterker, een of andere moeilijke schakeling die alleen werkt als je er alleen 2 speakers op aansluit onafhankelijk van elkaar, want dat werkt prima.

Ik heb mijn eigen creatie nog niet getest maar hoop dat het iets doet, ik hoop dat er wel iets met massa is gerelateerd.

Al iets van de Pana gevonden? Of moet ik hem open klauwen? ben nu toch erg benieuwd.

Vandaag de unit maar eens open gemaakt, het is geen class D stucture. Het ziet eruit als gewonde TDA ICs met dik alu koelblok en een fan om het te koelen.

Ik kan het type chip niet lezen omdat er een metalen mount over zit geschroefd en gesoldeerd in de print.

Er zijn geen uitgangs spoelen aanwezig, dus geen class D.

Nu ben ik erachter dat L en R verkeerd zit, maar dat zou toch niks moeten uitmaken?

Ik kan nog geen schakelbare 12+ herkennen, ben bang dat het via BUS connectie gaat.

Het moet toch gvd werken met class AB chips??? ik zal het linker een rechter kanaal omzetten, maar daar is toch geen detectie in mogelijk zodat het nu fout klinkt?

Shiptronic

Overleden

Ik heb deze dingen gebruikt : http://www.fakkert-electronica.nl/product_info.php?cPath=724_28282&amp…

http://www.fakkert-electronica.nl/images/img_1/100037_0_283.JPG

mijn Saab heeft in de Headunit ook geen eind trap zitten, en deze heeft ook 4 zwevende uitgangen, dmv 2x deze schakeling, perfect alle 4 kanalen in mijn versterker kunnen krijgen dmv een beakout connector.

Je radio gaat waarschijlijk over de zeik om dat hij toch een koppeling met GND meet, ipv C beter een audiotrafo gebruiken.

http://www.wizard-widgets.co.uk/volvo/Isolator.png

bron: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?133177-Ground-Loop-Isolato…

vaak wel te vinden op een oude modem kaart ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die dingen zitten er hier 3 sets van in huis om de radio stream in diverse ruimtes te kunnen krijgen zonder brom. idd werken trafo's uit een modem ook. heb een stel echte trafo's van neutrik, maar de 32ohm en 68ohm (dc gemeten) modem trafo's doen het net zo goed. het kost altijd wel iets aan hoge tonen helaas.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zo'n ding liggen en ooit gebruikt, het probleem is dat de sub lage tonen weg zijn niet de hoge tonen, en dan ben ik weer bij het probleem dat de versterker niet aangaat met de halve voedings spanning omdat deze ook geisoleerd wordt.

Ik kan natuurlijk gewoon een schakelaar maken om de versterker aan te zetten via de remote maar liever via een schakelende 12VDC, ik moet dus even meten in de fuse box, daar heb ik toen ook mijn schakelende 12VDC vandaan gehaald.

Als je er een fatsoenlijke audiotrafo tussen zet, raak je je sub heus niet kwijt. Die goedkope "car isolation transformer" meuk van een tientje, zijn niet bepaald lineair in het audio bereik.

Iets late reactie vanwege vakantie, maar van de panasonic golf 7 derivaten nog niks kunnen vinden helaas.
Lijkt me toch dat je Crunch high-input echt niet overweg kan met de uitgangen van de radio. En oorzaak..? Een defect oid en werkt de normale RCA line-in wel goed?

Audiotrafo's worden eigenlijk nooit gebruikt in car audio, de goede pro versies zijn nou eenmaal veel te duur. En de goedkopere zijn te slecht.

Wat je nog kan doen is van de ingangen van de chipamp uit kunnen gaan en daar een nette 4-kanaals line-amp achter zetten. Voedingsspanning zal wel uit de radio gehaald kunnen worden. Zit je alleen nog met een remote, maar kan me haast niet voorstellen dat die niets ergens op een van de connectors al aanwezig is.

De geschakelde +12V is niet aanwezig, wordt via canbus gedaan.

Ga er ook vanuit dat de freq. karakteristiek niet lineair is met de volumeregeling, oftewel met een auto-loudness "kampt". Als je er dan een versterker en nette speakers op aansluit, klinkt het nog steeds slecht (wollig laag, geen mid). Check met RMAA bijvoorbeeld.
Zoiezo als eerste doen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Audiotrafo's worden eigenlijk nooit gebruikt in car audio, de goede pro versies zijn nou eenmaal veel te duur. En de goedkopere zijn te slecht.

http://www.bax-shop.nl/di-box/synq-sdi-1-stereo-di-box/product-details…

Maar liefst 55 hele euris en bruikbaar in een auto. Heb deze ook als probleemoplosser voor DJ's. Afgelopen zaterdag nog gebruikt, heb geen sub gemist ;)
Ding heeft tulp in en XLR uit, maar dat is met een verloopje geen probleem. Het hoeven geen dure Jensen trafo's te zijn.

[Bericht gewijzigd door Roy B op dinsdag 18 maart 2014 21:27:44 (21%)

Da's een keuze natuurlijk, en die 55,00 is best een nette prijs. Maar de meeste klanten vinden het domweg teveel geld in vergelijking met een speakersetje van 100-150 euro.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Even een kleine update.

Ik ben nog niet verder geweest met het probleem, op normaal volume leek het allemaal prima te klinken dus dacht komt wel.

Totdat ik vandaag een nummer van de beastie boys hoorde waarbij de stemmen weg waren, ik dacht dat is wel raar want ik ken het nummer.
Maar geheel zonder zang. De speakers rear klinken wel normaal met zang via de orginele radio.

Alles uit het stereo beeld is er wel (mono) maar geen zang. Heb het nu thuis aangezet met een class D versterker met halve voeding spanning output en een speaker tussen - links en + rechts aangesloten, precies hetzelfde resultaat! Dit kun je alleen simuleren met een bebrugde uitgang blijkbaar.

Nu is mijn conclusie:

Of de radio is aan een kant 180 graden gedraaid en met de speakers weer omgedraaid.

Of de versterker input is 180 gedraaid tussen links en rechts.

Maar ik heb wel gewoon bas tonen.

Ik ga dus van 1 kanaal de plus en min omdraaien en kijken wat het doet. Alleen welk kanaal moet ik omdraaien om in fase te komen met de rear speakers... hmmm.

Het nummer is trouwens "time for livin' " van beastie boys. Klink als een geinverteerd geluid kwa stem.

Draai de luidsprekeraansluiting front aan 1 kant eens om.
Dan moet het goed zijn.
1 kanaal staat duidelijk uit fase, kan niet anders.

Sonytech

Overleden

Ik denk niet dat het wel een faseprobleem is, maar niet van het soort "even 1 speaker omdraaien en het is opgelost.

Ga er straks over nadenken, eerst nu een paar uurtjes therapie.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Als je nu mono luistert en de stem staat in tegenfase op de bron hou je niks meer over. Zoiets?

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Eén luidspreker, front, staat in tegenfase, dan hoor je enkel nog de stereo informatie. Luidsprekerkabel omdraaien geef ik aan om even te kunnen controleren waar het probleem zit.
Waar die fase gedraaid is weet ik ook niet, probleem zal eerder in de versterker zitten, zeker gezien alle problemen met het aansluiten hiervan.