Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Wie weet wat de SMD code A20 precies is?
Het is een ST SMA of SMB of SMC shottky diode, maar welke?
Ik heb diverse datasheets van ST al gedownload maar niks kunnen vinden.
Helaas heeft ST geen SMD marking tabel zover ik kan vinden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Ik weet helaas niet of dat asbest is, maar aangezien gebruik toen nog niet verboden was en het er wel een beetje uitziet als asbestkoord... Zou het zomaar kunnen. Voorzichtig een hoekje of uiteinde wat vochtig maken, dan een stukje vochtig materiaal erafplukken en in een goed gesloten potje of zakje even naar het lab brengen lijkt me de beste manier om dat vast te stellen.

Alternatief voor verwijderen zou kunnen zijn om het in een hittebestendige dunne lak te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 maart 2014 21:41:11 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hoe groot is die weerstand (afmetingen èn eletrische waarde)? Misschien kun je hem namaken op een mica plaatje van 5× 5 cm? Dat heb ik wel voor je liggen. Anders zou ik denken aan twee keramische staafjes op aftand waar je de weerstandsdraad omheen wikkelt (ik hoop dat dit duidelijk is, anders zal ik een tekeningetje moeten maken).

Ik vermoed van wel, Maarten. Wij hebben hier nog een 'antieke' (jaren 50) broodrooster van Philips staan waar het element op asbestplaat is gewikkeld (moet je het nummer hebben).
Trouwens, de ovens van de bakker van Albert Heijn blijkt ook asbest te hebben bevat, zoals kortgeleden uit de pers bleek :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 16 maart 2014 22:26:50 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb een 7823 spanning regulator en klop het dat hij van 24 volt naar 12 volt schakelt???

geen project is te groot
Shiptronic

Overleden

@ niels, geen type fout ?? 7823 bestaat niet ? de 7833 wel en zou 3.3V=Uout zijn

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 17 maart 2014 16:11:09 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 maart 2014 16:10:19 schreef Shiptronic:
@ niels, geen type fout ?? 7823 bestaat niet ? de 7833 wel en zou 3.3V=Uout zijn

sorry het is een 7812
en eh deze weet ik niet een 78mo5a input? output?

geen project is te groot
Hugo Welther

Moderator

78M05. 5V 500mA spanningregelaar. Input max 32V o.i.d. Lees de datasheet

Is het niet handiger gewoon zelf de datasheet van je component op te zoeken. Mocht dat niet lukken kan je hier altijd nog posten. Dit topic is eigenlijk bedoeld voor de wat meer exotische componenten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi,

Bedankt voor de hulp. Ik heb op de rommelmarkt ook een selenium gelijkrichter gekocht, was maar 2 euro. Ik heb er 4 in brug schakeling volgens mij. Ze zijn rood en van het merk AEG. Ik het heb type gezocht maar deze staat niet op internet. Wat betekenen de nummers en letters van de code die er op staat: AEG E220 C350-2 t 605/16/71259-l1z

Alvast bedankt,

BJ2

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 maart 2014 22:23:08 schreef Tidak Ada:
Hoe groot is die weerstand (afmetingen èn eletrische waarde)? Misschien kun je hem namaken op een mica plaatje van 5× 5 cm? Dat heb ik wel voor je liggen. Anders zou ik denken aan twee keramische staafjes op aftand waar je de weerstandsdraad omheen wikkelt (ik hoop dat dit duidelijk is, anders zal ik een tekeningetje moeten maken).

Dat is duidelijk, en zou kunnen werken, ware het niet dat ik er graag gewoon afblijf. (Maar dank voor je aanbod). Want totdat zeker is wat het wél is, ga ik uit van asbest.

Het is ook niet mijn voeding, ik kan 'm dus ook niet "gewoon wegdoen", wat ongetwijfeld het advies gaat zijn en misschien niet eens zo'n slecht idee is. Al is het wel zonde van zo'n mooi oud apparaat, neonlampjes voor CV of CC bedrijf, geweldig. Enfin. Ik wordt ook graag mooi oud. (En ja, in een aantal van de gebouwen waar ik kom zit vast meer asbest, maar hopelijk gewoon netjes "hechtgebonden".)

@mb
Welk lab zou ik dat naartoe moeten brengen? (Wat mij betreft krijgen ze dan de hele voeding - maar het is dus niet mijn voeding).

Heeft philips nog een afdeling waar je dit soort dingen aan kan vragen?

@testman: Jij hebt er dus blijkbaar ook een? (Dan laat ik je weten wat het verdere verloop is, en als ik dat vergeet: mail me.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2014 12:46:46 schreef BJ2:
4. Kleine transistor behuizing. Drie pootjes. Met de opdruk: SS38PN7n

Dit zal niet op 1 regel staan. En zo ontstaat verwarring, denk om de notatie en post liever gelijk een afbeelding. Bij gebrek aan meer info kan ik alleen maar BSS38 zeggen.

Op 16 maart 2014 18:08:10 schreef Lucky Luke:
Weet jij of philips vermogensweerstanden met asbest heeft gebruikt?

Bij vermogensweerstanden gemonteerd op een M3 bout gebruikte men asbestringetjes tussen de carrosseriering en de weerstand.
Het materiaal op de foto lijkt idd erg op asbestkoord.

Op 16 maart 2014 18:44:23 schreef henri62:
Wie weet wat de SMD code A20 precies is?
Het is een ST SMA of SMB of SMC shottky diode, maar welke?
Ik heb diverse datasheets van ST al gedownload maar niks kunnen vinden.
Helaas heeft ST geen SMD marking tabel zover ik kan vinden.

Wat zijn de afmetingen? Aan de hand daarvan kan je bepalen of je met SMA/SMB/SMC te maken hebt.

Maar in mijn tabel heb ik maar 1 keuze: SMBYW02-200 in DO-214AA/SMB

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die diode is 4 x 3.6 mm, waarschijnlijk een SMB case dus.
Dus die je aanduid is het waarschijnlijk, functioneel klopt het. Zit in een schakelende voeding.

Hoe heb je die gevonden? Ik heb de hele ST site op shottky diodes afgezocht en alle SMA/SMB cases.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 17 maart 2014 20:19:51 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Mijn bron is in dit geval het SMD codebook 2010 van Turuta.

De ST website is bagger... Er is geen reverse lookup zoals ze bij TI wel hebben, en van obsolete onderdelen vind je op de site geen spoor terug.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

in mijn sorteerdoosje ben ik een component tegengekomen dat ik niet kan thuisbrengen. Ook zoeken op Google levert niks op. Het is een O12,mogelijk een licht-diode Ge. Wie weet wat het is en kan? Hij is geheel zwart, glazen kopje en een rode punt erop.

http://www.uploadarchief.net/files/download/o12.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 maart 2014 00:33:43 (67%)

Die dingen heb ik ook liggen, volgens mij zelfs met een datasheet. Ik ga even voor je graven.

fred101

Golden Member

Ik heb twee dingen die daar erg op lijken. Maar die hebben geen doorzichtige top. Ze zijn helemaal zwart met zo´n rode stip. )maar zwart en stip was toen eerder regel dan uitzondering. De mijne zijn diodes en er staat valvo OA5 25A op. Volgens mij werden vroeger germanium diodes wel eens van verf ontdaan om ze als fotodiode te gebruiken. Maar dat is van voor mijn tijd.

Je kan met een diode test van je DMM eens kijken wat het doet. En evt met een gevoelige stroom meter kijken wat ze als fotodiode doen. Geen idee hoeveel stroom ze zouden moeten leveren. Laatst met een moderne gewerkt en die leverde 50 uA.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Een oude GE-photodiode. Een ORP12 is het niet, die heeft een ander huisje.
Behuizing lijkt op een ORP60 of ORP61.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Zijn de ORP's niet allemaal LDR's?

@Herms: Wat kan je meten? Bij een LDR in het donker een bijna oneindig hoge weerstand, bij lichtinval een veel lagere. Een fotodiode meet - met de multimeter in de diodestand - in het donker maximaal, en bij lichtinval tot minimaal 0.2-0.3V (Ge) of 0.6V (Si).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

O = halfgeleider
R = weerstand
P = photo

Zo ook
OCP = fototransistor
OAP = germanium fotodiode
OBP = silicium fotodiode

@fred:
Eeb fotodiode levert geen stroom. die laat stroom door naar gelang de hoeveelheid licht, die er op valt

Jij beschrijft een (selenium) fotocel (Photo voltaic cell)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 maart 2014 01:26:05 (41%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Da's nieuw voor mij!

Ik heb echt altijd geleerd dat een pure fotodiode fotoconductief is en de fotovoltaísche cellen bestaan uit een halfgeliderlaag met een opgedampt goudlaagje als anode, net zoals een solarcell. Je zou er zelfs geen spanning over mogen zetten!
De oudste bekende voor mij is de selenium fotocel, die vroeger in belichtingsmeteres voor camera's werden gebruikt.
Spanning over de junctie van een fotodiode door verlichting is eigenlijk ongewenst, omdat dat de stroom door de fotodiode zal beínvleoden.
Er zal dus een princiepiëel verschil in opbouw zijn. Iets van avalanche effecten?
Verder zal het een kewestie van 'what's in a name' zijn.

Wiki is niet altijd 100% correct...

Misschien iets om te gaan meten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Uit de eerste de beste LED die ik hier heb liggen (onbekend type, heldere behuizing) komt onder een bureaulamp 100mV. Als ik er met een Maglite op schijn wordt het zelfs 600mV. De LED levert dus een kleine spanning.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

In de praktijk lijkt de constructie van een gewone fotodiode ook sterk op die van een seleencel vermoed ik.

In een Eloncobulletin zag ik dat Philips de eerste generatie zonnecellen ook gewoon tussen de fotodiodes nummerde...

Een ORP12 in een ORP60-huisje zou me opzich niet verbazen, zal wel een second source fabrikaat zijn hoewel ook Philips wel rationaliseringen in de productie uitvoerde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ben even gaan meten. Ik heb hier wat fotocellen liggen, helaas geen echte fotodiodes, maar een LED geeft inderdaad een fotostroom af. Dat LED's goede spanningsreferenties zijn wist ik wel, maar dat ze ook een fotvoltaísch effect hebben niet.
Die omkeerbaarheid is trouwens ook duidelijk bij thermokoppels en peltiers.

Waarom er dan twee verschillende benamingen zijn kan ik niet volgen, of het zou moeten zijn dat de fotocel efficiënter is als stroombron en de fotodiode als optisch beïnvloedbare geleider.

Het komt in ieder geval simpel gezegd op het losmaken van vrije elektronen neer...

Overigens is het ook interresant in deze, dat sommige kwartsen ook licht uitstralen als ze op hun resonantiefrekwentie worden aaangeslagen: http://aobauer.home.xs4all.nl/luminous_quartz.htm

Nog wat andere onbekende componeneten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/617-prd.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fxr-z223a.jpg

Wie weet wat dit zijn?

Het zijn mica plaatjes met twee strops, wwartussen een heel din draadje zit (Foto's zijn klikbaar).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 18 maart 2014 01:21:04 schreef Tidak Ada:
O = halfgeleider
R = weerstand
P = photo

Zo ook
OCP = fototransistor
OAP = germanium fotodiode
OBP = silicium fotodiode

Ah, weten we dat ook weer.

@Fotodiodes: Meestal gebruik je die met wat voorspanning in sperrichting: http://physlab.lums.edu.pk/images/1/10/Photodiode_circuit.pdf

Je kan ook een metalcan transistor opvijlen en als fototransistor gebruiken, de basisaansluiting gebruik je dan niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten