Ooit ging een apparaat vele jaren mee

Dit topic is gesloten

Tegenwoordig zit bijna overal wel een printje in en daar wordt al redelijk snel een microprocessor op geplaatst.
Het lijkt mij dan ook niet ondenkbaar dat deze zo geprogt wordt dat deze na x keer gebruiken gewoon er mee ophoudt.

fred101

Golden Member

Ik koop over het algemeen het liefst iets wat goed is en lang mee gaat. Dat is bij aanschaf duurder maar op termijn meestal goedkoper. (daarbij komt dat ik bijna alles wel zelf kan repareren (mechanisch en electronisch) Daarvoor kun je eigenlijk alleen maar op de reputatie van het merk afgaan.

Het resultaat is dat de meeste dingen bij mij heel erg lang mee gaan. (natuurlijk zijn er altijd exemplarische uitzonderingen) Een tijd terug de Panasonic CRT TV vervangen. Was meer dan 10 jaar oud en nog steeds perfect. Hier was de reden van vervanging het beleid van canal digital. Hij was niet echt geschikt voor HD. Tegenvallers zijn er zo weinig dat ik ze zo op kan noemen: Black en Decker decoupeerzaagje, na de aankoop toevallig net als beste koop bestempelt door de consumentenbond. Levensduur is door mij gewelddadig verkort. Alles was volgens de test perfect (doos, manual , prijs, etc) Jammer genoeg was het enige waarop hij minder scoorde in de test nu net de reden van mijn geweldsuitbarsting. Hij zaagde niet zo goed.... Een JVC HD/DVD geval, na 8 jaar moest ik alle elco's vervangen maar sinds dien werkt hij weer prima. Ook een miskoop was een Topfield sateliettuner. Deze heb ik in 10 jaar 2x moeten repareren. De uiteindelijke reden van vervanging was echter het canal digital beleid omtrend HD.

Ik hecht geen waarde aan reviews. Naast de onzin verhalen van gebruikers die hem al 2 uur hebben gebruikt (en vooral geen referentie hebben (de You-tubee/EEV blog achtige reviews in de stijl van "mijn nieuwe toy-scope doet het erg goed, hier zie je een onbekend signaal uit mijn soundcard want ik heb geen echte generator en dit is mijn eerste scoop dus eigenlijk kun je alles wat ik nu ga zeggen beter gelijk vergeten" ;-)

Maar is er meer risico. Ik weet dat er leveranciers zijn die via "stromannen" zelf reviews vullen, maar ook op forums zo actief zijn. Ook in de professionele markt. Ik weet het van een aantal gevallen in ieder geval uit eerste hand.

Ook in de electronica gebeurd het. Denk maar aan Delta. Nu wil ik met nadruk zeggen dat ik niet denk dat Delta dit misbruikt, zij verhogen op deze manier juist op eerlijke manier hun reputatie, maar een fabrikant/leverancier kan er ook misbruik van maken. Je ziet hier op CO regelmatig posten waarbij het duidelijk om een soort spam gaat, maar er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waarbij het niet opvalt. Maar veel lezen mee en dan is het erg makkelijk om onder een alias even wat positieve dingen te vermelden. Ik weet het uit mijn branch in ieder geval zeker van 1 leverancier. (maar er zijn meer smerige trucs, zoals diverse malen bellen, mailen of je een bepaald merk verkoopt en daarna komt er "toevallig" net een vertegenwoordiger langs.
Maar ook veel klanten zijn niet helemaal fris bezig. Het is tegenwoordig een sport om onder garantie je eigen fout proberen te claimen door een flinke partij liegen. De leverancier wordt vaak gedwongen het op te lossen om te voorkomen dat er daarna een partij gelogen reviews wordt geproduceerd.
Het trieste is dat die ene uitzondering van pech met goed spul tig keer wordt geventileerd terwijl bij junk dat andersom is. Daar denkt men, ach voor 5 euro was dat te verwachten maar de meevallers worden breed uitgemeten (denk bv aan de soldeer stations, meestal een duel tussen de anti-weller gebruikers die er ooit pech mee hebben gehad en pro-chinajunk gebruikers die een keer geluk hebben gehad).

En van de meeste dingen kun je op een hand uittellen dat er een hele grote kans is dat je pech gaat krijgen met de levensduur (als het al normaal functioneert) Maar veel mensen zijn dat al zo gewend dat men niet beter weet.

Ik heb het al eerder gezegd. Als kwaliteit in het verleden 500 euro was en een goedkoop maar redelijk oost-blokkertje 100 euro, dan was die oostblokker meestal geen miskoop. Maar nu kost een chinees junk geval 5 euro en wil men na 3x pech met de 5 euro eens iets goeds maar 100 euro is extreem te gek. Dus kopen ze de iets-mimder-junk voor 20 euro, 4x zo duur dus dat moet wel goed zijn...

Zolang iedereen massaal junk blijft kopen zal het allen bergafwaards gaan. De goede kwaliteit wordt te duur en een merk moet dan kiezen, of goedkoper of niet overleven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Black & Decker is nooit topkwaliteit geweest, dus zo verbazingwekkend vind ik dat niet. Electrisch gereedschap kocht ik liever van Bosch (Scintilla AG, niet BSH die de onderaan deze post beschreven producten maakt), maar in de kwaliteitsklasse van Black & Decker kan je ook gewoon bouwmarkt-huismerken kopen, als je ze toch niet elke dag hoeft in te zetten.

(denk bv aan de soldeer stations, meestal een duel tussen de anti-weller gebruikers die er ooit pech mee hebben gehad en pro-chinajunk gebruikers die een keer geluk hebben gehad)

Ik mag hopen dat je uit die discussies hebt meegekregen dat dat iets genuanceerder ligt. Correct uitgekozen Chinajunk (van fabrieken die al soldeerstations maakten toen Hong Kong en Taiwan nog in opkomst waren), heeft >50% van de kwaliteit van Weller voor <20% van de prijs. Ander ding dat kwaad bloed zet tegen Weller zijn de goedkope series (die juist aan beginners de boodschap uitdragen dat Wellerbouten structureel snel slijten, zodat ze zoals ik na 2 keer een andere kopen of een gratis antiquarisch Chinajunkstationnetje opknappen en daar al >15 jaar mee doen - zowel het slijten van Weller als het tientallen jaren meegaan van het industriestandaard Taiwan-stationnetje zijn niet de toevalstreffers die jij erin ziet) en het feit dat andere kwaliteitsmerken alsnog goedkoper zijn voor dezelfde of betere kwaliteit. Weller kan meekomen met de markt maar is geen marktleider. Je zal dus nooit 100% tevreden geluiden horen, en dat ligt niet alleen aan de mensen die geluid maken.

Op 25 april 2014 09:15:55 schreef ritmeester:
Een tijdje geleden een Bosch combi koelkast die het na vijf en half jaar niet meer deed. Oorzaak was een gaslek.

Bij nadere inspectie bleek dat er ijzeren leidingen werden gebruikt voor het koelgas. De ijzeren leidingen zaten in de achterkant van de koelkast geheel verpakt in het "purschuim" Door condensvorming kun je dus inderdaad verwachten dat deze leidingen gaan roesten en na verloop van tijd lek gaan.

Dat deden deze leidingen dan ook. Als het bij Bosch dan niet duidelijk is dat deze combinatie geen goed idee is, dan ga ik ervan uit dat dit met opzet zo gefabriceerd is. Het moet over vijf jaar kapot.

En jij vroeg je eerder nog af waarom ik dacht dat ze bij Siemens (BSH dus) incompetente prutsers waren? (*) Een fabrikant komt daar maar een paar jaar mee weg, daarna valt de omzet terug richting 0, althans ik hoop dat het voor elke forumlezer hier inmiddels duidelijk is dat je geen spullen van BSH meer moet hebben, met koelkasten die structureel hun nominale levensduur niet halen en vaatwassers die structureel in de hens gaan (daar is inmiddels een terugroepactie voor, maar tamelijk laat).

(*) Denk aan Hanlon's razor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Maarten, je verwoord nu precies wat ik bedoel. Jij hebt een keer pech met Weller gehad en geluk met een Chinees ;-)
Wel grappig, je vindt de kwaliteit van Weller niks maar dan zeg je dat jou Chinees 50% van de kwaliteit van Weller is. Dat is dus behoorlijk beroerd volgens jou mening. Maar dan zeg je dat hij al 2x zolang meegaat. Dan zou de Weller nog langer moeten mee moeten gaan. Je hebt dus mogelijk pech gehad. Zo niet dan zeg je een aantal tegenstrijdige zaken. En dat bedoel ik dat je vaak geen waarde kunt hechten aan reviews etc. Zelfs als iemand er 10 op zijn werk heeft is dat nog steeds te weinig voor een echt oordeel. Die 10 worden mogelijk allemaal het zelfde mishandelt of gekoesterd.

Ik gebruikte het als willekeurig voorbeeld over de waarde van ervaringen/reviews. Ik had ook een DMM of scoop kunnen nemen. Jou ervaring is er eentje. Zo is het met de meeste reviews/unboxing/teardowns etc. Daar kan je meestal statistisch geen conclusies aan ophangen.

Ik wil echter niet de zoveelste Weller(of ander A merk) versus de rest discussie starten. Die zijn er al genoeg geweest. Dir was puur een voorbeeld. Je kan bij Junk geluk hebben en bij kwaliteit pech hebben. De kans op pech bij kwaliteit is mogelijk net zo groot als de kans op geluk bij troep. Maar ook daarvoor zijn er meestal te weinig gegevens nav een paar reviews/topics

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 25 april 2014 11:54:14 schreef fred101:
Maarten, je verwoord nu precies wat ik bedoel. Jij hebt een keer pech met Weller gehad en geluk met een Chinees ;-)

Ik beweer dat dat structureel is inplaats van incidenteel... Dat ik dat met een anecdote ondersteun doet daar niets aan af.

Wel grappig, je vindt de kwaliteit van Weller niks maar dan zeg je dat jou Chinees 50% van de kwaliteit van Weller is. Dat is dus behoorlijk beroerd volgens jou mening. Maar dan zeg je dat hij al 2x zolang meegaat. Dan zou de Weller nog langer moeten mee moeten gaan. Je hebt dus mogelijk pech gehad. Zo niet dan zeg je een aantal tegenstrijdige zaken. En dat bedoel ik dat je vaak geen waarde kunt hechten aan reviews etc. Zelfs als iemand er 10 op zijn werk heeft is dat nog steeds te weinig voor een echt oordeel. Die 10 worden mogelijk allemaal het zelfde mishandelt of gekoesterd.

Sorry voor de onduidelijkheid. De rommel-Wellers die structureel slecht zijn, zitten in dezelfde prijsklasse als de Chinezen (vergelijk qua losse bouten een rode Weller van 30 euro met een "Velleman" van 25 euro die ruimschoots langer meegaat), de Wellers die 2 keer zo goed zijn, zijn de 5 keer zo dure (dan heb ik het over soldeerstations). Dat is helaas meer dan alleen anecdotisch (alleen zelf al ervaring met 3 Aziaten, en berichten van anderen) en ook gebaseerd op analyse van de constructie en de fouten. De rode Wellers die ik versleet, waren bovendien niet repareerbaar geconstrueerd en sluiten dus juist heel goed aan bij de startpost...

Ik wil echter niet de zoveelste Weller(of ander A merk) versus de rest discussie starten. Die zijn er al genoeg geweest. Dir was puur een voorbeeld. Je kan bij Junk geluk hebben en bij kwaliteit pech hebben. De kans op pech bij kwaliteit is mogelijk net zo groot als de kans op geluk bij troep. Maar ook daarvoor zijn er meestal te weinig gegevens nav een paar reviews/topics

Die discussie wil ik ook niet starten, al was het maar omdat de oude discussies alle argumenten ongeveer al bevatten, maar het viel me op dat je een voorbeeld gebruikte waar het nou juist net niet zo simpel ligt, waar ik dus iets van moest zeggen. Ik ben het volkomen met je eens dat goede ervaringen met goedkoop Chinees spul vaak meer op geluk dan op wijsheid gebaseerd zijn, maar dat betekent niet dat er niet ook structureel goede producten vandaan komen, of op zijn minst structureel zodanig acceptabele dat ze concurrerend zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn stofzuiger heeft het na 30 jaar begeven.
Valt me tegen van Panasonic....

Even serieus.
Daar zat dus geen opzetelijk foutje ingebouwd.
Kwaliteit kost wat.
Goedkoop is duurkoop.

Joop.

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Mijn stofzuiger heeft het na 30 jaar begeven.
Valt me tegen van Panasonic....

Wat dat betreft zijn het net vrouwen, maken steeds vaker een zeurderig geluid en zuigen steeds minder!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Moet Maarten toch wel gelijk geven over Weller, die desoldeerstations met dat glazen buisje is natuulk gewoon helemaal niks, probeer dat maar eens schoon te maken zonder het te breken of je handen te verbranden, heb ik het er nog niet eens over hoe snel die verstopt raakt en hoe megasnel die stifjes gaan, dan zijn die JBC stukken beter, maar JBC is geen chinese meuk natuurlijk.
Heb zelf goedkope Toolcraft soldeerstations en ik zou ze niet eens willen ruilen voor een nieuwe Weller, na ca 8jr heb ik een boutje moeten vernieuwen die je los kan kopen voor nog geen 2 tientjes en versleten stifjes hen ik nog niet gehad, dat kan je van Weller niet zeggen...

Transistors are Cool Tubes are Hot
fripster

Golden Member

Aan de andere kant soldeer ik alweer 10 jaar met de zo verguisde WHS40 van Weller... prima ding..Je moet ook een beetje geluk hebben.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
EricP

mét CE

Moet Maarten toch wel gelijk geven over Weller, die desoldeerstations met dat glazen buisje is natuulk gewoon helemaal niks, probeer dat maar eens schoon te maken zonder het te breken of je handen te verbranden, heb ik het er nog niet eens over hoe snel die verstopt raakt en hoe megasnel die stifjes gaan,

Eh... Die maak je koud schoon. Stuk makkelijker :) En na een jaar of 15 nog steeds de eerste stift, dus ik denk dat ook dat wel mee valt.
Toolcraft kan leuk spul hebben (voor z'n prijs), maar ik heb er ook genoeg rommel van gezien. Het zou in elk geval zeer zeker niet mijn eerste keus zijn.

Tidak Ada

Golden Member

@Richard2000:
Zodra je je boutje 40+ jaar hebt gebruikt, met alleen een nieuwe stift en een nieuw elementje, mag je meepraten. Zolang gebruik ik mijn Weller TCP al...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Vraag me af hoe je dat buisje leeg krijgt met het gestolde soldeer, is mij nooit gelukt zonder het glas te beschadigen en mijn colega's ook niet, de Weller staat dan ook al een tijdje nutteloos in de kast..., en de stifjes gingen ook met bosjes, bij mij en colega's, kan natuurlijk zo zijn dat mijn baas geen orginelen inkoopt.
Voor de rest prima boutjes hoor, solderen prettig maar naar mijn mening veels te duur, vind mijn Toolcrafjes zeker niet minder dan Weller, ja het station is wat groter en lomper maar wel van deugdelijk plastic waar je niet direct een gat in brand als je per ongeluk je boutje er eens naast prikt...

Transistors are Cool Tubes are Hot
fred101

Golden Member

Mijn Pace desoldeer heeft een glazen buisje. Geen enkel probleem om schoon te krijgen. Even het borsteltje er door en klaar.

Nogmaals het was maar een voorbeeld, ik wilde niet weer een kruistocht tegen Weller starten..

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 25 april 2014 17:41:32 (28%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Bij de Weller net zo. Soldeertin hecht niet aan glas. Het brok tin komt er zo uit.

Duur is een rekbaar begrip. Heb het ding 2de hands voor 100 gulden gekocht. 15 jaar terug. Afschrijving tot op heden een paar filters. Dan moet die Toolcraft wel heel goedkoop worden om daar onder te zitten. En nogmaals, Toolcraft is zo'n stikker-merk waar je soms gewoon wat leuks tussen vindt. Het effect waar fred het al over had.

Dan zal ik en mijn colega's wel allemaal prutsers zijn en een Weller afzeik wil ik ook niet starten dus genoeg daarover.
Verder denk ik ook niet dat fabrikanten bewust een bepaalde levensduur inbouwen, denk meer dat het andersom gaat, het moet goedkoop gemaakt kunnen worden dus worden er goedkopere materialen en productie processen gebruikt, en omdat het dan goedkoper is mag de kwaliteit ook wat minder, en aan de andere kant, wie wil tegenwoordig nog 10jr doen met zijn TV of telefoon...
En een fabrikant is ook weer afhankelijk van zijn toeleveranciers, de datasheet en toeleverancier kan er heel betrouwbaar uitzien maar als fabrikant krijg jij de schuld als het schakelaartje toch faalt.

Transistors are Cool Tubes are Hot
Tidak Ada

Golden Member

@EricP:
Dat is niet waar hoor!

http://youtu.be/NpJ8T8JWMMw

Je hebt er alleen een speciale soldeerbout voor nodig ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Henry S.

Moderator

Op 25 april 2014 11:54:14 schreef fred101:
Maarten, je verwoord nu precies wat ik bedoel. Jij hebt een keer pech met Weller gehad en geluk met een Chinees ;-)

Mijn Taiwanees gaat al heel wat jaren langer mee dan m'n eerste Weller ;).

Op 25 april 2014 17:43:39 schreef EricP:
Bij de Weller net zo. Soldeertin hecht niet aan glas. Het brok tin komt er zo uit.

Dat is niet helemaal waar, de tin wil niet hechten, maar de hars wel. Die wordt zwart en keihard. De truuk is de tin er uit te laten vloeien, en het glaasje na te spoelen met LR.

Maar goed, we dwalen af naar de soldeerbouten :+.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

't Blijft, letterlijk èn figuurlijk, een heet hangijzer! :+ >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Zelf smeer ik wat silicone vet/olie in het glazenbuisje..
Daardoor hecht de tin/hars helemaal niet..

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Om weer even wat on-topic te komen:
Morgenavond om 21:25 tot 22:00 op NL2 wordt er weer gestart met een nieuwe reeks van EZ. Een economisch programma waar allerlei onderwerpen aan bod komen. Op de site tvgids.nl van de link staat alleen een algemene beschrijving. Maar in de programmagids troskompas staat er ook nog bij vermeld dat (als het goed is) ze gaan bespreken waarom o.a. wasmachines steeds korter meegaan. Zou dus wel eens een interessante aflevering kunnen worden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik vind het hele gedoe rond "planned obsolescence" veel te veel overtrokken.Ja, er zijn inktpatronen en lasercartrigdges met een teller erin da's waar,maar dat is niet wat ik nu kwijt wil.
Ik werk voor een bedrijf dat custom electronische besturingen maakt zowel voor consumer apparatuur alsook industrieel.Onze klanten hebben ons nog nooit gevraagd er een functie in te stoppen die de levensduur zou verkorten of beperken tot X.
Er is wel discussie over de levensduur,dat wél, maar dat gaat toch echt in de richting van "you get what you pay for".Er is inderdaad een enorme prijsdruk, overal, en bij ons lijdt dat tot produkten die anders ontworpen zijn,meer uitgepuurd ,innovatief.Maar zeker niet door inferieure componenten toe te passen,want dat kaatst al direct terug in de produktie :de goedkope bedrijven besparen niet alleen op kwaliteit, maar ook op testen.

Dok

Golden Member

Hier in de hut een laserprinter waar je de 'teller' van de cartridge uit kan zetten. Je hebt volgens de fabrikant geen garante meer, maar ach, wat zou het...
Hier liggen nog een aantal bussen ( jawel, rond 40mm. lang 250mm. van een of ander stervensoud kopieermachine en dat gaat goed.
Klein probleem, ik moet alle tonerbersparendefuncties* uitzetten.
Naja, dat is dan mijn eerstewereld probleem.

* gaan we voor drie keer woordwaarde?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

ken dat probleem met die cartridges die een teller hebben. ben het zelfs eens in een fysieke vorm tegengekomen. was een kleine copier die was wegegooid wegens een fout veroorzaakt door vuil. achter de tonercartridge zat een mechanische teller met contact wat bij stand 999 werd aangesproken. haalde je de cartridge eruit en zette je deze weer terug resette de teller en kon hij nog mee tot deze echt leeg was. nu is het elektronisch met dat printje wat in de cartrigde zit.

maakt voor mij niet uit, ik vul de cartridges gewoon bij met toner uit een andere cartridge. door te wegen kun je zien wat er nu echt aan toner in zo'n ding zit. in het menu een optie aanzetten en blijven werken.

het vullen van toner uit de verkeerde cartridge kan ook fout gaan, er zijn diverse soorten. gelukkig weet ik nog van thuis uit dat dit verschil bestond.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 mei 2014 19:29:19 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 mei 2014 18:54:15 schreef Dok:
... tonerbersparendefuncties* ....

* gaan we voor drie keer woordwaarde?

[offtopic]
Doe maar niet.
Het zijn twee woorden, nl: het bijvoegelijk naamwoord "tonerbersparende" en het zelfstandig naamwoord "functies"
[/offtopic]

Dit topic is gesloten