Nou mijne heren
Om even in te haken op de KG uitdaging , ik zelf ben ook actief op 48 mtr. en heb afgelopen weken vele leuke qso's mogen maken met Rob en andere stations , we proberen zoveel mogelijk via de pirate chatbox een vrij plekje te bemachtigen op 6400 of 6375 of een freq. die daar in de buurt zit, ik zelf was de man met de rode pet , en mede door de chatbox, konden we elkaar ook informeren als er bovoorbeeld stations dubbel zaten,er werden mooie qso's gemaakt en enkelen van ons werden ook getracteerd op audio opnames van DX'r Terry uit Canada en dat gewoon overdag om 16.00 uur. ook werden er vele rapporten geplubiceerd op het AM forum en ook direct via mail en dr. Tim news , een leuk muziekje erbij ,bijv, een oude zeezendertune doet het altijd goed en veel vermogen heb je niet nodig, wel een goede antenne en comm. ontvanger bijv. R1000 kenwood , nou mannen, ik hoop dat ik wat zelfbouwers mag ontmoeten op de band ! het is nu al heel leuk.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Nou, dat kun je wel stellen! De laatste tijd is het 's weekends enorm druk op de 48-meterband. De condities variëren van "normal" tot "excellent". De goeie jaren komen terug. Het spannende van KG is, dat je muziekprogramma met weinig vermogen misschien wel te horen is bij iemand die vanaf zijn balkon naar de Middellandse Zee tuurt, terwijl tegelijkertijd iemand anders zijn olielampje bij zit te stellen in zijn besneeuwde blokhut in Groenland... Ik bedoel, kan het nóg nostalgischer... Dat is toch vele malen spannender dan dit nieuwerwetse Internet? 
Mocht je overtuigd raken, dan is deze topic een mooie start om een begin te maken... Tenslotte kun je met een paar onderdeeltjes en twee stukken draad van 11 meter de halve wereld rondkomen... ALS JIJ DAT WILT!!!
Om een begin te maken is een goede ontvanger onontbeerlijk. Voor weinig eurocentjes heb je er al één van Marktplaats en luister eens naar die spannende frequenties tussen de 6.200 en 6.565 MHz....
http://link.marktplaats.nl/327624952
http://link.marktplaats.nl/326782743
http://link.marktplaats.nl/325880833
http://link.marktplaats.nl/324233743
http://link.marktplaats.nl/323567930
http://link.marktplaats.nl/323133806
Enjoy the world of Shortwave!!!:-)
Radio102
Radio een nul twee http://home.deds.nl/~radio102
Goedendag,
Lang geleden dat er hier iets is verteld.
Ook door mijn lange afwezigheid van mij, verhuizing meiske enz. Nu is er weer een beetje tijd voor de hobby.
Momenteel de antenne klaar (8 meter lang 11 windingen) en de 2x2n2219 1Watt. Vandaag probeer ik het app. eens uit op de 6.4MHz.
Ook ben ik weer bezig met de 74HCT240 en de IRF510.
Zomaar een vraag heeft iemand ervaring met deze uitvoering?
Momenteel hoor ik een prima signaal op de 6.375.
Groetjes, Arnold
D Tech
De modernisering is de achteruitgang.
Waarom is de schakeling schema 2 nog steeds niet werkend door Rob007 ?
Hij maakt de discussie niet af en begint steeds een nieuwe thread. b.v.
www.circuitsonline.net/forum/view/119422
Gaat dan weer naar een ander forum en komt vervolgens hier weer terug.
Of vind hij de jacht leuker dan de buit ?
Na acht jaar wordt het tijd dat het gaat werken.
Ik begrijp dat je graag wilt dat ik hier op antwoord,
Ja je zult deels wel gelijk hebben!
Ik hoop dat je niet al te boos op me bent D Tech, sorry als het wel zo is!
Je bedoelt het schema met de 74HCT240 hier boven met schema 2?
(weet niet eens meer dat ik dit schema zou gaan bouwen? Ik heb dit ongeveer gemaakt met een CD4049)
En inderdaad het is soms ook moeilijk om een thread af te ronden of af te maken,
Bijvoorbeeld hier bij deze link die je aangeeft:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119422
ik heb in de een(1) na laatste post geschreven dat ik er mee zal experimenteren toch?
En nu heb ik het dan niet mooi afgerond door als laatste te schrijven iedereen bedankt voor enz enz
Maar dat doe ik veelal wel.
En laat ik er duidelijk in zijn dat ik altijd iedereen zeer dankbaar ben als zij op mijn schrijven willen reageren,
Mocht dit soms niet zo door kommen vooralsnog mijn excuses daar voor!
(ben altijd zeer dankbaar voor jullie reacties!)
.
Ik heb elders ook gelezen dat je me vaag gehoord heb op MG:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/116735/4
je schrijft daar ook:
Waar blijft die Rob ? Hij is al sinds 2005 bezig met de 'kortegolf uitdaging'. Maar ik heb hem ooit vaag op de middengolf gehoord.
.
Dit is juist in een TOPIC dat ik pleit voor KG dus niet MG (wel fijn dat je meld dat je me gehoord hebt op MG!)
Maar ja je zult gelijk hebben hoor!
En het is inderdaad al sinds 2005(foutje ver daar voor ook al) dat ik op KG actief ben geweest.
En nog steeds schrijf ik stukjes,
Soms omdat ik iets niet snap en dus met een vraag.
En soms om mensen te triggeren om ook te beginnen met deze mooie hobby,
zoals met de KG uitdaging.
Jammer dat je me nooit op de KG gehoord hebt, heel veel andere mensen wel!
Heb het soms ook druk, werk, gezin enz enz
D Tech ik hoop dat je niet al te boos meer op mij bent,
vriendelijke groeten.
Rob.
D Tech
Rob schreef: "En het is inderdaad al sinds 2005(foutje ver daar voor ook al) dat ik op KG actief ben geweest.
En nog steeds schrijf ik stukjes."
Hè?? Niet aktief op SW (shortwave) maar je bent constant met KG schema's bezig. Dus ik dacht hij komt ergens niet uit. Ik begrijp je leest graag over zenders dan aktief te zijn ? (deed ik vroeger ook)
Ik ben niet boos enkel was ik wat verward over bovenstaande. Misschien zitten we voor KG te dicht bij elkaar. Hoe kan ik boos zijn op degene die zoveel voor onze hobby heeft gedaan ? 
Ik kan het hier wel zeggen, omdat je zo aktief bent op dat andere forum hoor ik steeds meer KG zenders
waar ze praten met een sterk dialect of zelfs daarom niks durven te zeggen en alleen nonstop gaan draaien.
Liever zou ik zien dat de west en zuidkant aktiever word op de KG. Zodoende probeerde ik deze draad weer te aktieveren. Op dit forum dus. Zo groot is jou invloed blijkbaar.
Over die die totempole paartjes kreeg je geen goed antwoord; die versterken de stroom, beter gezegd die zetten een hoogohmige impedantie om naar een laagohmige impedantie. Want veel zendtransistors hebben een superlage impedantie van wel vijf ohm.
Zodoende werken veel zelfbouw schakelingen niet omdat men die trap vergeet.
Kan het niet laten,
Heel even kort D Tech!
Jij schrijft iets hier en ik krijg via KorteGolf te horen dat je gereageerd had,
Daarbij vond diegene die jou stukje las het wel goed dat je dit weer actief probeerde te krijgen!!!!!!!
(dus iemand op KG verteld mij dat jij had gereageerd op mijn schrijven weer)
Hoe grappig kan het toch lopen.
Ik moet nu even weg maar als ik kan reageer ik nog even weer!
VrGr Rob.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (10%)]
Heel veel van die zendertjes werken in tussen wel hoor,
Alleen is soms de manier waarop ze werken mij niet precies duidelijk,
En ja daarom vraag ik best wel *enorm* veel.
Bijvoorbeeld de Grenade heb ik meermaals goed werkend gekregen.
Echt een HEEL leuk zendertje voor de beginnende
En ook het zendertje waar dat BD paartje in zit draait ENORM goed.
Alleen de voeding werd verschrikkelijk heet, daar ben ik ook mee bezig geweest:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119527
er zijn trouwens al weer nieuwe stations bij gekomen heb ik gehoord.
Wat de mensen denk ik tegen houd om ook aan die uitdaging mee te gaan doen is de ontvanger:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/116735
Er zijn niet veel mensen die een ontvanger hebben natuurlijk en dus vraag ik dan bijvoorbeeld ook naar simpele ontvanger schema's.
Wat ik nu niet moest vergeten kommen we dus op het volgende, de ontvanger!!!
TIP...TIP...TIP...enz enz
Voor de mensen die nu niet zo super technisch zijn heb ik een gouden...TIP...link,
Maar voor er nu als een bezetene geklikt gaat worden(lees eerst even?)
Je moet deze ontvanger even een beetje uitvinden namelijk.
dus als je strakjes klik kan het zijn dat er als eerste gevraagd gaat worden om Java,
niet terug schrikken maar ga kijken of je inderdaad de laatste nieuwe verzie van java of een update daar voor op je PC kunt zetten zodat je daarna deze ontvanger kunt gaan gebruiken.
Ook deze ontvanger moet je even onder de knie krijgen,
Je moet waarschijnlijk naar beneden scrollen en in het vakje bij frequency bijvoorbeeld 7077 KHz in tikken en dan op ENTER drukken.
Op die zelfde hoogte aan de rechter kant(waterfall view:) klik daar op MAX IN.
Ik vergeet bijna de modulatie soort,
In het midden staat Bandwith: maar daar staan ook de modulatie soorten!
Klik daar dan bijvoorbeeld op LSB.
Je kunt op drie manieren de frequentie veranderen!
Door de freqwentie in het vakje te zetten met cijfers en dan ENTER te geven.
Maar je kunt ook met de plusjes en minnetjes om hoog en omlaag (ff uitproberen!)
En wat ook kan dat is door met de muis(het pijltje) in het grote zwarte vlak het gele freqwentie wijzer vast te klikken (linker muisknop ingedruikt houden)te slepen met de gele freqwentie wijzer naar links of rechts.
(dit moet je allemaal gewoon ff uitproberen!)
Veel fout kun je er niet aan doen!
KLIK: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Nu licht de hele wereld voor je om beluisterd te worden!
Met veel dank naar en aan de Universiteit Twente!
Dus veel plezier met luisteren naar.......... HEEL de wereld van avontuur er is echt HEEL veel te beluisteren!
Misschien zijn er nog mensen die willen helpen met naar welke frequenties we even moeten kijken?
Misschien zijn er strakjes ook vragen over......? wat er gehoord word op.....? Frequentie.
Gelukkig weet ik het WEER niet allemaal dus dan kan er vast iemand anders wel een antwoord geven!
VrGr Rob.
D Tech
De ontvanger moeilijk ? Wij begonnen met een portable ontvanger.
Op elke zolder of vlooienmarkt vind je er wel een.
Je moet de mensen nog vertellen over het dag en avond verschil op de kortegolf. Toevallig is de kortegolf
nu (overdag) niet thuis !
Dus jouw zender geeft 12 watt af ? Kun je die mensen al een print of bouwpakket leveren ? En dan nu de antenne en de staande golven uitleg ?
groeten.
D Tech,
Ik hoopte dat er nog wel iemand anders zou inhaken hier? 
Wacht eventjes ik zal even iemand met HEEL veel ervaring wakker porren!
.
Even voor de lezers die nog niet de lol gehad hebben van deze leuke hobby!
Of het nu legaal of illegaal is, als je eenmaal hiermee begint is het erger dan drugs of een virus!!!
Vraag maar alvast de scheiding aan en gooi de kinderen de deur uit want die kosten toch alleen maar geld! 
VrGr Rob.
Ja, hier ook een bericht v/d Baken 16 net als Rob ook actief op 48 mtr. ik ben best wel regelmatig op dit bandje te vinden , vooral rapporten met andere stations vind ik erg leuk , zeker als de condities ook nog een beetje meewerken , kan je leuke afstanden maken , ook voor de zelfbouwer is het altijd leuk om je expiriment te testen en gehoord te worden , ook een goede antenne bouwen is een leuke uitdaging , ik hoop dat Rob dit topic weer wat leven in kan blazen.
En ik ben op legale manier nog bezig. Net een opzetje voor een 120mW kristalgestuurde telegrafiezender voor 14MHz gemaakt. Zodra die 't vermogen wat ie maakt ook daadwerkelijk kwijt kan in een antenne, en ik voldoende 'drive' heb voor de limieten van het buisje (DCC90), ga ik kijken of ik 'm kan overtuigen om ook op 7MHz te werken met een VFO.
Ik zal 't schema plaatsen zodra het dingetje helemaal goed werkt. Wie is de eerste om een modulatietrafo in de hoogspanningsleiding te drukken en wat deuntjes er door te sturen? 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]
Led,
Als dat zendertje naar behoren werkt en dan een goeie antenne er op zit je zo in het buitenland!
(ik zat met 800mW)
Wel is het zo dat als je ook daar wilt zenden je een beetje flinke ruimte voor de antenne moet hebben!
OF! OF!
Van af de boot of met de auto ergens vandaan, word nu ook al meer en meer gedaan!
VrGr Rob.
Hee,leuk dat dit topic weer open is...
Ikzelf ben momenteel wat minder aktief op de banden maar dat komt wel weer zodra ik weer meer tijd heb.
(ben 2 studies aan t doen...)
Werk normaal gesproken met een dds gestuurde buizenzender met een GU 81 in de eindtrap en een inverted v antenne met kippeladder en tuner.
Rob, qua antennes ben ik beperkt tot een magloop op een balkon... Met die paar honderd mW is het dan vooral een kwestie van geluk of ik ergens door kom.
Wat ik wel merk, is dat op 14MHz je makkelijker in het buitenland dan lokaal door komt. Alle binnenlandse SDR's hoorden mij niet, maar met 10w in de magloop in de tuin van mijn ouders kwam ik zacht maar verstaanbaar (in morse) door in Wit-Rusland en Denemarken 
LED,
Je wilt het niet weten!(of ik bedoel juist wel!!!)
Ik heb zonet met een amateur zitten praten en hij zat met een.....LOOP!!!
S9+25 tot 30dB met een uitstekende modulatie, echt prima!
Het vermogen wat hij had was 10Watt dussssssssssss er is zeker hoop.
.
Even nog voor D Tech,
Er zijn printen geweest van het middelste zendertje met de 74HC240(74HCT240) en IRF510.
Degene die daar het meeste van af weet is het station MRF int. Misschien dat hij meeleest?
(zou niet raar opkijken als hij dat doet) misschien wil hij commentaar geven?
Ik vind dat zendertje eerlijk gezegd ook het strakst en zou mooi zijn als daar printjes voor te verkrijgen zouden zijn!
VrGr Rob.
Hans de Swan
Nou idd heb ik afgelopen maand uiteindelijk (in al die jaaaaaren) ook iemand met een loopantenne horen zenden. Ik meende, dat het hier om Radio Coax ging... Kwam aanmerkelijk zwakker binnen dan de meeste anderen, maar zeker hoorbaar. De man is inmiddels ook gehoord in Scandinavië en Italië, dus het werkt wél (al zou het mijn voorkeur nooit worden). In een soortgelijke situatie zou ik eerder voor een aangepaste mobiele 45-meterbandspriet gaan, zoals Cool-AM die gebruikt.
Ik heb zonet met een amateur zitten praten en hij zat met een.....LOOP!!!
S9+25 tot 30dB met een uitstekende modulatie, echt prima!
Het vermogen wat hij had was 10Watt dussssssssssss er is zeker hoop.
Die in Zunderdorp? Maar die loop past ook niet in de vensterbank, hoor.
Ook niet op de vloer trouwens; het plafond is te laag. 
http://www.pa3ect.eu/magloop%20huidig.JPG
Nee FET volgens mij was het geen hele grote LOOP,
Ik zal het via E-mail even navragen!
.
Maar, maar, maar!
Met een LOOP zenden is ook niet echt mijn ding hoor,
Wel geloof ik er in als ontvangst antenne.
.
heb het gevraagd! hij is inderdaad niet HEEL klein!
de diameter is 2,5 meter en staat 2 meter hoog.
22MM koper pijp en met een Vacuüm afstemmert.
VrGr Rob.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (26%)]
Goeie genade, maar dat is dan ook geen slechte antenne meer.
Zelf zat ik ook even te knutselen op 7 MHz. Met zo'n uitschuifbuis van 10 meter kun je makkelijk een draadje in de hoogte krijgen.
En nog een horizontale radiaal om de tuner een beetje 'koud' te houden.
Ik had eerst per ongeluk 14m voor de radiaal gebruikt. Toen werd de boel zo hoogfrequent 'heet' dat een neonlampje ging branden als ik het bij de set (gewoon het kastje dus) hield.
Met ongeveer 10,3 meter als radiaal bleef alles mooi koud en was het signaal overal een stuk harder.
Op 6 mei 2014 09:37:04 schreef rob007:
Met een LOOP zenden is ook niet echt mijn ding hoor,
Wel geloof ik er in als ontvangst antenne.
Als ontvangstantenne kan ik je die echt aanraden! Ik woon nou niet echt in een industrieele omgeving, maar met de loop heb ik een veel rustige ontvangst. 1611kHz+ piraten en 160m amateurs zijn stukken sterker tov m'n langdraad. Onderin kan ik samen met een converter vanaf 25kHz al wat ontvangen, iets wat voorheen niet mogelijk was.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1594017#1594017
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1600646#1600646
D Tech
Ontvangst storing ? Zo moeilijk is dat niet. Die storing heeft niet een groot bereik. Een meter of zes.
Ook hier was sterke storing in de buurt. Met een losse radio rondgelopen. Toen kwam ik er achter
dat er twee stoorstralingen bij een buurvrouw vandaan kwamen. Ik heb haar dat gemeld.
Ze gaf geen reactie. Maar ze kreeg nog geld van mij. Ik kan ook wachten.
Na vier maanden heeft ze toch de stoorbronnen uitgezet.
Toen zij op vakantie was, was de storing ook weg. Na jaren was de ontvangst weer clean. Hi !
Of Rob moet in een tuinhuisje of pension gaan zitten of mobiel gaan.
Of bij kennissen een setje opzetten. Mogelijkheden genoeg.
Ik heb ook nog het schema van een afgeschermde magloop liggen.
Trouwens ik ben bij mezelf begonnen met de hoofdschakelaar uit te zetten. Geen verschil.
Aan het geluid herken ik wat het voor storing is.
Hohooww nee D Tech ik heb (even af kloppen!) De laatste tijd gelukig geen storing meer!
Ik heb er een tijdje wel last van gehad,
De stoor bron zat tegen over mij toen ( een schotel ant. )
Ik was ijgenlijk in het begin geen voorstander van een loop,
Daar ben ik moet ik eerlijk bekennen langzamerhand wel van terug gekomen.
Soms kan zo'n kreng toch goed uit kommen,
Blijf er wel bij dat ie af en toe mee lift(denk ik!) Op antennes of andere.... in omgeving(maar dat is niet verboden!) En dus....
Groetjes uit duitsland!
Rob
Hans de Swan
De antenne van Radio Coax is deze binnenshuis opgestelde loop met een 1.90 m. diameter, gemaakt van coaxkabel met een varcootje en wat VD draad (scroll naar onderen tot "Ontvangst- en zendantenne (SW)": http://radiocoax.blogspot.nl/p/ante.html 
D Tech
Een dag op stap met Engelse kortegolf-piraten.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OKEG7CSVWYMO.wmv
Een immens leuke film uit de negentiger jaren.
Ga er even rustig voor zitten.