Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Je hebt gelijk. Die met verschilsturing voor de kleuren een K8 had nog geen RGB sturing.

Anoniem

Ja dat waren mooie tijden,een paar tikjes met het heft van de schroeven draaier erop en je wist hoe laat het was met de pcf200..
(Ook bij andere (beeld) buizen ging dit..

K6/K7/K8 zelfs een K4 (met de ronde B.B. en de Telekunken print erin heb gerepareerd..)

Zwaar ja dat waren ze,maar Sony kon er later ook wat van..

Henry S.

Moderator

Op 7 mei 2014 22:56:40 schreef Sonytech:
@RAAF12 / @Henry S.: Ik geloof dat ik het even niet met jullie eens moet zijn, want ik heb nog nooit een toestel gezien waar drie PL802's tegelijk de geest gegeven hadden. Sterker nog, ik heb nog nooit één TV gezien waar überhaupt drie van die buizen inzaten.... Volgens mij zijn jullie in de war met de PCF200.

Inderdaad, ik heb het schema er nog eens bijgepakt, er zit maar 1 PL802 in, en 3 PCF200's.

Deze chassis waren m'n experimenteerbakken, ik was nog te jong om ze echt goed te kunnen repareren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2014 00:42:48 schreef intake:
Ja dat waren mooie tijden,een paar tikjes met het heft van de schroeven draaier erop en je wist hoe laat het was met de pcf200..
(Ook bij andere (beeld) buizen ging dit..

K6/K7/K8 zelfs een K4 (met de ronde B.B. en de Telekunken print erin heb gerepareerd..)

Zwaar ja dat waren ze,maar Sony kon er later ook wat van..

Inderdaad ook zware jongens, met de Trinitron kijkpijp. Ik heb nooit een buizenchassis van Sony van binnen bekeken.
Wel de wat nieuwere, met typische Sony afbuighalfgeleiders. Volgens mij waren het gemodificeerde thyristors.

Die K4 heb ik nooit gezien. Was dat de serie die in Eindhoven als test werd verspreid? In de Philipsboeken met schema's begonnen ze met de K6.

RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2014 01:02:33 schreef Henry S.:
[...]
Inderdaad, ik heb het schema er nog eens bijgepakt, er zit maar 1 PL802 in, en 3 PCF200's.

Deze chassis waren m'n experimenteerbakken, ik was nog te jong om ze echt goed te kunnen repareren.

Ik heb ze wel gerepareerd in de nadagen van de buizentijd.
Eerst zwart/wit en toen kleur.

Ik had wel veel info vanaf het moment dat ik kon lezen, hele stapels RB
en RE's en talloze boeken van mijn hobby solderende vader.
Eigenlijk ging het aap noot mies op school gelijk op met het doorspitten van de RB elektronische jaarboekjes!

maartenbakker

Golden Member

De K4 was het eerste commercieele kleurenchassis buiten Europa (het zou in Canada op de markt geweest moeten zijn), en in onder andere Duitsland en Nederland verspreid voor ontvangst van proefuitzendingen. De K6 was in West-Europa inderdaad het eerste commercieele chassis, naast de G6 en nog een Franse K6-variant met een TVCx chassis.

@intake: leuk dat je die ook daadwerkelijk nog onder handen gehad hebt! Ik heb er alleen eens een zien spelen bij een collega-verzamelaar. Bij de exemplaren die na afloop van de proefnemingen in de personeelswinkel verkocht werden, werd een servicemanual bijgeleverd en de uitdrukkelijke mededeling dat je er vooral niet bij Philips mee terug moest komen en dat het telde als een experimenteel toestel zodat het niet van je aanschafquotum afging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd een zware bak die k4, 72 kilo! http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum30.html maar voor de eerste kleurenbak is dat natuurlijk niet abnormaal. heb zelf weleens een philips tv gemaakt waar een analoge satteliet ontvanger ingebouwd zat. ding was uit 1993 met een gr2.2 chassis denk ik. ook een experiment van philips indertijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad, ik heb het schema er nog eens bijgepakt, er zit maar 1 PL802 in, en 3 PCF200's.

Die PL802 als video eindbuis kwam niet alleen bij Philips voor, maar ook in Duitse toestellen. Wat vreemd was, dat was dar dit type buis overal dezelfde makke had, zij konden niet tegen langdurige stilstand. Vooral in de vacantietijd had ik regelmatig toestellen met een blauw brander. Geen beeld, wel veel licht in de PL802 en wat daar de oorzaak was heb ik nooit kunnen achterhalen. Later zijn deze buizen vervangen door een steekmodule met transistor. Wel moesten er een paar aanpassingen worden gedaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Ja, K4 op de werktafel zetten was geen optie,deze was ook nog van een caravan bewoner! de deur moest er even uit gehaald worden kon er anders niet door..na een reparatie of 5x had de eigenaar het wel gezien...en kocht een telefunken buizen kist. Deze kon net er door..

Alleen mij wilde ze hebben voor reparaties.. ik kon zo mooi convergeren.. zucht..

Op 9 mei 2014 11:44:45 schreef intake:
Alleen mij wilde ze hebben voor reparaties.. ik kon zo mooi convergeren.. zucht..

Ach dat was nogal eens een hoop gepruts om dat goed te krijgen.
En vaak waren daar ook diverse onderdelen in stuk (elco's) en kreeg je het dus niet meer goed. Dan was het veredeld gokwerk om erachter te komen welke onderdelen in de convergentie stuk waren. Die schema's daarvan was compleet spaghetti en alles beinvloedde elkaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Als je dat in de goede volgorde deed klopte het. Ik heb hier nog zo'n Philips kartonnen kaart liggen die moest je over de convergentie knoppen leggen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 9 mei 2014 18:12:30 (14%)

Ik weet dat we behoorlijk afwijken van de topic, maar deze wil ik jullie niet onthouden. Ik had een klant die lichtkunstenaar was en hij had een K7. Eens was ik daar voor een reparatie en na reparatie zag het beeld er niet uit, dus ik druk aan het convergeren toen hij binnen kwam en vroeg wat ik aan het doen was. Ik uitgelegd dat de convergentie er helemaal naast stond en ik dat aan het bijregelen was. Dat mocht ik niet doen, want die blauwe, groene en rode schaduwen vond hij prachtig!
Zijn naam Livinus van de Bundt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Mod-edit: Crosspost van dit topic verwijderd. Hou het forum netjes, en post in één topic tegelijk. En aangezien de TS weet wat zijn onderdeel is, lijkt me zijn eigen topic de beste plaats voor zijn vragen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 mei 2014 19:00:58 (81%)

geen project is te groot

Ik heb sinds enige tijd een Delta labvoeding van de jaren '60 staan waar de volgende net-aansluiting op zit. Ik weet dat ze al jaren niet meer verkocht mogen worden (toch?) maar hoe heet deze connector?

http://i.imgur.com/lX6naq5.jpg

Alternatief kan ik een eurostekker-socket plaatsen, maar ik hou ze liever origineel want mijn metaalbewerkingsskills (3x woordwaarde) zijn niet zo goed.

ik zo een euro stekker er aan monteren en ik heb de stekker net kunnen vinden

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 mei 2014 18:54:00 (77%)

geen project is te groot

Is dat geen C7 chassisdeel?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 15 mei 2014 07:55:07 schreef pros:
Is dat geen C7 chassisdeel?

nee, veel groter. Het gaat om een 50V/10A voeding. de pennen zijn 6mm in diameter.

Ik denk dat ik deze moet hebben, gezien de strips aan de buitenkant.
http://www.elektronica-online.nl/?content=2740

Hugo Welther

Moderator

Dat noemde wij vroeger een strijkijzer stekker. De keramische uitvoering voor gebruik bij apparaten die heet werden, anders de kunststof versie.
Bestaan ook zonder de randaarde.

Philips had ook tal van meet apparaten in de jaren 50 en 60 met die stekker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Klopt, ik heb ze gezien in een kookplaatje en strijkijzers. Ook in oude (jaren 40-50) Philips meetapparatuur worden ze gebruikt.
Ik zet er zelf meestal een eurochassisdeel/netfilter unit in (als de stekker er niet meer bij zit. Ik heb hier maar een snoer met die connector welke ik zo laat voor testen/reparatie van apparatuur waar dat inzit

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

bedankt :) ik heb een exemplaar bij de genoemde website besteld. mocht dat hem niet zijn dan komt er een eurostekker in.

evdweele

Overleden

Die apparatenstekkers vind je ook regelmatig in de bak met snoeren en stekkers bij de kringloopwinkel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 mei 2014 00:42:48 schreef intake:
K6/K7/K8 zelfs een K4 (met de ronde B.B. en de Telefunken print erin heb gerepareerd..)

Zwaar ja dat waren ze,maar Sony kon er later ook wat van..

Klopt, maar zijn we de WS32Z409TQX van Samsung alweer vergeten? Met 53,2kg ook een zwaargewicht waar de ARBO niet gelukkig van werd. (En ik trouwens ook niet! Trouwens, de WS3220PP van Samsung heeft ook een flinke indruk op m'n TV-meubel achtergelaten. Letterlijk! Het bovenblad is in het midden ruim 4 cm doorgezakt!)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Dat zegt meer over het meubel als de TV :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Meubels van Ikea zijn berucht, en bouwmarktmeubels nog een slagje erger, dus ik kan me er wat bij voorstellen.

P.S. Apparaatstekkers heb ik ook nog liggen voor de liefhebber. Gloednieuw. Prijs 3 euro dus hetzelfde als elekronicaonline, maar met hogere kwantumkortingen als je er 10 of 50 wilt (is ook voordeliger qua verzenden of ophalen natuurlijk).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Een stuk spaanplaat van 12mm dik zakt natuurlijk door bij een gewicht van 50kg.
Het tv-meubel bij mij in de kamer heeft jarenlang zo'n gewicht moeten dragen en is niet doorgezakt. Het meubel is van Ikea, maar wel van 30mm dik spaanplaat en met verticale steunplankjes die 55cm uit elkaar staan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten