Storing door inverter zonnepanelen op lichtnet?

Geachte Circuits Online,
Sinds een buurman op zijn dak zonnepanelen heeft laten monteren zit er een stoorsignaal op het lichtnet.
Dat wil zeggen wanneer je binnen enkele meters komt van de lichtnetader in de omgeving van dat huis wordt het signaal op 433,92Mhz gestoord, zodoende kunnen sommige wat oudere auto's nauwelijks gebruik maken van hun afstandbediening en enkele garagedeuren luisteren slecht, immers de 230volt lijnen liggen door de straat/erf en afgetakt naar de woningen door de garage.
De storing is 24/7 aanwezig waarbij ik de indruk heb dat het 's nachts mogelijk erger is dan overdag.
De buurman is welwillend om de oplossing te zoeken, maar we willen eigenlijk zo min mogelijk experimenteren en doelgericht werken.
De inverter is een Goodwe 2000SS, omdat er in het begin ook wat inregelproblemen waren is er Chinees bij geweest, die zegt dat de inverter aan alle gestelde eisen voldoet en in orde is. De installateur haalt een beetje zijn schouders op: ik heb daar geen apparatuur voor en als het alleen maar dit is......
Ook heeft Enexis een nieuwe intelligente meter geplaatst omdat de oude meter niet achteruit kon tellen, volgens mij communiceert die volgens GPRS en zal slechts af en toe "praten"
Ik heb zelf getracht te meten aan het lichtnet met een 100Mhz scoop en een trafootje, maar dit leverde niets bruikbaars op.
Als je ongeveer 5 meter van de lichtnetader weg bent werkt alles weer als vanouds.
Ik hoop dat iemand die dit leest zegt van: dat heb ik ook gehad en zo opgelost.
Alvast dank voor het lezen en met vriendelijke groet,
Frans Erich

Het eerste experiment lijkt me om die inverter uit te zetten (automaat in de meterkast van de buurman uit), en te bekijken of het probleem dan weg is. Het is goed mogelijk dat het ontstaan van het probleem toevallig min of meer samenvalt met het plaatsen van de zonnepanelen, en het lijkt me zaak om eerst vast te stellen of het toeval is, of dat er echt een verband bestaat. Als het de slimme meter zou zijn, zou die probleem bij veel meer mensen moeten spelen, lijkt me; daarvan zijn er immers vele duizenden in gebruik in Nederland.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vraag in elk geval naar de ontstoormiddelen, die verplicht zijn in woongebieden.
Vaak worden die stiekem weggelaten: "het scheelt een paar euro, en dat loopt lekker op. De klanten zijn toch te stom, en wie storing krijgt weet toch niet waar het vandaan komt."

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

's nachts levert die inverter geen vermogen aan het net.
Als test inverter, als het donker is, loskoppelen van het net.

Die scoop is niet geschikt voor die frequentie.

Nee, dat is evident, als de inverter uit is dan is er geen storing meer, dat is al wel duidelijk, alleen hoe lossen we het op: een simpele ferrietkraal haalt niets uit.
Maar bijvoorbeeld een netfilter, maar wat moet je dan aanschaffen, buiten het vermogen wat er door moet, welk gebied moet je filteren, het zal ongetwijfeld een harmonisch bijproduct zijn.
Ik hoop dat iemand daar wat ervaring mee heeft.

rbeckers

Overleden

Al een ferrietkraal om elke ader, dus ook de nul en aarde, geplaatst?

ik las met belangstelling dit topic en vroeg me af hoe het mogelijk is dat er 's nachts ook storing is als de inverter is afgeschakeld.
Ik kan het mis hebben maar ik heb de sterke indruk dat de electronica in mijn inverter gevoed wordt door de zonnepanelen en niet door het lichtnet. Als mijn idee juist is impliceert dat dat er 's nachts geen storing uit de inverter zou kunnen komen.
Ik vind het dus raadselachtig en ben benieuwd naar de oplossing.
Wellicht kan een 70 cm amateur portofoon uitkomst brengen door hiermee de sterkste stoorbron te zoeken ?

Wat ik eerst zou doen. en snel het proberen waard is.

Als de zonne converter een monofasige is vraag eens aan de buurman de 2 draden de wisselen op de ac zijde van de converter.
Maak dat dat ding goed geaard is, ook het chassis op het dak

Maak dat Uw installatie ook goed geaard is.

als de buurman een 3 fasige aansluiting heeft, steek dan de converter op een andere fase.

Vraag toch eens de specs op van die converter alsook attest TUV - CE - KEMA -.... of iets die aanduid dat hij geschikt is voor de europese markt.

Er is een ferrietkraal om alle 3 de aders gelijk gedaan. De buurman is terughoudend om er aan te gaan sleutelen, daarom wil ik ook met een doordachte oplossing komen en dan moet mogelijk de installateur er weer bij. Ik heb begrepen dat de inverter die 24/7 aan staat apart een stopcontact gebruikt voor zijn eigen werking en daarna komt een schakelaar/zekering/automaat met grijze Belgische VMVK rechtstreeks naar de meterkast, het huis heeft 1 fase in gebruik.
Zoals ik al schreef: als de inverter uit is, de schakelaar/automaat uit, dan is er geen storing.
Aarding etc. ziet er goed uit. Fase en nul omdraaien heb ik ook al aan gedacht, ik weet niet of dat mag in de beschrijving wordt Line en Neutral specifiek benoemd.
http://www.goodwe.com.cn/en/DownLoad.aspx
Als ik op bovenvermelde site kijk ziet er allemaal heel serieus uit ISO VDE etc

Via de TUV kom je op certipedia link: http://www.certipedia.com/certificates/50231461?locale=en

Lijkt goed te moeten werken, ik zou toch maar eens de installateur naar dat ding laten kijken, hij heeft het verkocht, dus hij moet het oplossen.

Uit je verhaal begrijp ik dat de buurman dit niet zelf heeft aangelegd.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Hier op de zaak staat voor 245kw aan pv, geeft totaal geen storing. Bij te weinig licht worden de inverters zelfs fysiek losgekoopeld van het net. Is het een tl uitvoering of eentje met trafo?

Om een dergelijke storing te veroorzaken moet er toch enig vermogen het net op lijkt me, s nachts is dit onmogelijk.
Zit er geen communicatie module op dat ding?

High met Henk

Special Member

okeej, die omvormer heft waarschijnlijk onderin ergens een plug zitten om draadloos te communiceren (kan soms wifi, kan ook naar stand alone uitleesvenster). Die dingen zijn VAAK van denkelijke kwaliteit.

Schroef die er maar eens af..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 24 mei 2014 23:24:41 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Communicatie zit er zeker op, verschillende mogelijkheden RJ45, RS485 en ook Wifi en dat laatste wordt gebruikt.
Vanwege die communicatie wil de buurman ook niet de gehele inverter stil leggen, maar wel de levering onderbreken, en dan is de storing er niet. Ik zie dit apparaat maar als een grote schakelende voeding en een van de bijproducten is het stoorsignaal via de lichtnetader.

High met Henk

Special Member

vaak is het niet het lichtnet... heb tijdje in de PV gewerkt en er vele metingen aan gedaan...

die uitgang is sinus vormig genoeg, en anders had je dat ook wel gezien met de scope en kijk eens wat er met het net gebeurd als je een SMPS van bijv een pc ofzo aansluit.

75% zeker die wifi plug

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik dacht dat problemen met 433Mhz spul vaker veroorzaakt werden door bijv een weerstation oid waar de batterij van leeg is. dat het bijna tegelijk is begonnen met de plaatsing van de panelen is dan toeval en een zoektocht in de verkeerde richting. als het echt de panelen zijn, is het een kwestie van de 230v richting inverter uitzetten, die dingen werken niet op eiland bedrijf.

kan een bel, weerstation, jalouzie sturing en nog veel meer op 433 Mhz zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De storing zit echt in de grond, als ik met mijn auto midden op het woonerf sta, heb ik echt 10cm reikwijdte, rij ik dan 5 mtr verder is het weg, rij ik weer terug dan zijn er 4 huizen nodig voor ik weer reikwijdte heb. ongeveer 2mtr rondom de lichtnetader is het foute boel.
Nieuwere auto's veelal op 866Mhz hebben er geen last van.
We lopen hier al enkele weken mee te pieren, zelf heb ik een weerstation, een Davis op 866Mhz, die is als een van de eerste dingen uitgeschakeld geweest. Bij andere buren van die UTP kabel verlengers via het stopcontact er tussenuit gehaald, lichtnetbabyfoons los.
heus van alles is reeds geprobeerd. De buurman zweert bij zijn Wifi verbinding voor zijn inverter, daar wil hij niet vanaf, maar dat kan geen rol spelen, dan zou de klacht als een wolk om zijn huis moeten hangen en dat is weer niet, het stopt net voorbij zijn huis, maar naar de andere kant pas na 4 huizen.

@HmH: heb je alleen naar de spanning bij die inverters gekeken, of ook met breedbandige probes de stroom bekeken? Ik heb toch wat stroomvormen gezien die gebruikt zouden kunnen worden voor een horrorfilm voor elektrotechnici, uit apparatuur waar alle mogelijke stickers en keurmerken op stonden. De inverters waarmee industriële drives terug kunnen leveren aan het lichtnet zijn ook niet bepaald netjes; smerige spikes van meerdere ampère positief en negatief, terwijl er netto geen vermogen werd opgenomen of teruggevoerd, en dat schijnt allemaal te mogen en zelfs heel normaal te zijn.

Nu is 433MHz natuurlijk best hoog, en ik kan me niet voorstellen dat dat een significante harmonische zou zijn van de schakelfrequentie. Een transient door ondeugdelijke of compleet afwezige snubbers of wat ruige reverse recovery effecten zou natuurlijk wel kunnen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 24 mei 2014 23:56:31 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Laat ik eerst zeggen dat ik het heel mooi vind hoe iedereen toch wel mee probeert te denken!

Het moet wel vervuiling zijn wat door die inverter toegevoegd wordt, en zelf heb ik het idee dat wanneer hij 's nachts freewheelt dit nog een graad erger is, alleen wat voor filter moet je ertussen zetten om er schone (groene!) stroom van te maken. Eerder heb ik met een trafo als probe gemeten en wanneer ik de 50hz sinus heel ver uitrek dan zie ik wel wat gefriemel tevoorschijn komen maar ik kan me geen voorstelling maken dat dit binnen 2 meter zo stoort.
als ik de probe in een dubbel stopcontact plaats waar ook een minuscuul klein schakelend voedinkje voor een draadloze telefoon in zit zie ik wel vervuiling.

High met Henk

Special Member

@sparky, de vervuiling is er wel, maar zeker niet groter als een notebook voeding, er zitten in diegene die ik had 3e orde netfilters...

de microomvormers waren wel een stoorbron

@ts, zet die wifi uit, dan kun je dat ook isoleren.. dagje uit een goede inverter houd zijn data 24 uur wel vast en gooit hem bij connectie weer on line

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 25 mei 2014 00:29:01 (30%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een gemiddelde 70mm2 grondkabel voor een woonwijk heeft doorgaans toch ook een metalen mantel? zou raar zijn als daar storing doorkomt en nog een 60cm grond eroverheen.

tevens liggen in dat zelfde trace ook nog adsl en coax lijnen, die zouden er ook hinder van kunnen ondervinden dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Dit is een zaak voor het agentschap telecom.
Als je een probleem wilt oplossen, moet je eerst het probleem begrijpen. Dat kan door meten. Die mannen van het agentschap hebben daar de spullen voor. Die kunnen ook vaststellen, of apparatuur aan de eisen voldoet die op de NL en EU markt gelden.
Voorlopig zie ik alleen maar iets van:
"Het moet wel vervuiling zijn wat door die inverter toegevoegd wordt"
Dat is nog helemaal niet zeker.

Ik zou het ook vreemd vinden als een 433MHz signaal zich zo hard via het lichtnet zou voortplanten. Weet je hoeveel een RG58 coax al dempt op die frequentie? Gewone lichtnet kabels met alle gebruikers er aan laat niets van 433Mc over, zeker niet buitenshuis.
Ik vindt dat verhaal van HmH best plausibel, en het is simpel te proberen. Buurman kan toch wel een dagje van z'n data missen zeker.

En ja, een expert is hier misschien wel op z'n plaats.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

'S nachts "freewheelen" ??
Een inverter gaat 's nachts uit. Maar goed het is een ching-chong fabrikant, daar kun je alles van verwachten.
Ongeacht dat er ooit eentje gekeurd is door een instituut zegt niets over hoe jouw apparaat werkt.
Het zou ook een maandagmorgen-product kunnen zijn. Vraag die chinees eens om hem om te wisselen voor een andere, en laat je niet afschepen.
Heeft die chinees HF-metingen in de straat gedaan voordat hij concludeerde dat het apparaat in orde was?

Ongeveer 2 week geleden is er al een vraag over storing bij Enexis weggelegd, ik heb de melding gekregen dat de behandelaar geen antwoord hierop wist en het doorgestuurd naar de betreffende afdeling, tot op heden niets meer vernomen, niet correct.

Zoals altijd is: Meten = weten, ik denk dat het meer hout snijdt om het Telecom Agentschap aan te klampen.
Ik zal me daar maandag op storten, wordt vervolgd.
Tot heden iedereen dank voor het meedenken

Frans, je moet echt de inverter eens lostrekken om te kijken of het probleem dan aanhoudt. Dat is "gericht zoeken". Zoals gezegd, er bestaat een kans dat het aanleggen van de zonnepanelen ongeveer samenvalt met een ander aparaat wat in gebruik is genomen.

Er zijn bijvoorbeeld "internet-over-de-stroomdraden" knotsjes te koop die heel hoge frequenties gebruiken. Sommige internet/TV/telefoon leveranciers leveren die dingen om van de voordeur naar de TV te komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/