Hi Heren,
Tja, er is er weer een bij in de collectie...
Natuurlijk met spin.
En wel een nogal oude Delta D-30-1.
Aan het binnenwerk te zien, heeft hij nogal last gehad, van vocht er zijn meerdere plekken van te zien in het kastje.
Zie de gelijkricht dioden op het printje en de zekering houder, deze houder heb ik al een beetje schoongemaakt anders maakt hij geen goed contact.
Ook de dikke elco is aan de bovenzijde al een beetje schoongemaakt.
Overzicht van de printplaat, links twee alu blokjes met daarin twee 2N3704 als verschil versterker.
Ik het midden zie je T2 de 2N3053 die de 2N3055 stuurt, de kleine transistor is de 2n3704, tenminste volgens het schema dat ik hier heb,
na met een loepje te hebben gekeken (metaal flink aangetast) kon ik nog net 40232 herkennen van RCA, dus de 2N3704 zit helemaal niet in deze voeding...
Daar is geen PDF van te vinden (RCA 40232) en ook mijn RCA boek uit eind 70 jaren, was te nieuw
Maar... ik heb nog een boek van "Franzis" de "Franzis-Tabellenbuch" Bingo!
Deze transitoren samen vormen een super darlington(2N3055, 2N3053 en 40232).
Ik schat de gain van het totaal op ongeveer op 750.000x ongeveer 2uA voor 1A uitgansstroom.
Het alu blokje aan de rechter zijde, is de referentie, deze bevat weer een RCA40232 als stroombron en een aantal zeners.
Delta heeft in deze voeding een aantal leuke trucs uitgehaald om hem zo stabiel mogelijk te houden.
Rond de stroombron hebben ze een potmeter en weerstand opgenomen zodat je een compensatie kan instellen,
voor de variatie van de voedingspanning, ik bedoel hiermee de 230V (was 220V).
Dit is de potmeter rechtsonder naast de twee elco's.
Een close-up op de twee verschil trapjes met dus de RCA 40232.
DE EROFoil compensatie condensator, hier 3,3nF.
Tja, stof, prut, verdorde condensatoren...
Deze twee condensatoren zijn voor de spannings referentie en de sturing van de Darlington.
De meter, bijna onbeschadigt, ik blijf een voorliefde houden voor goede! analoge meters op voedingen.
Als het echt precies moet, hang ik er wel een 6,5 digit aan.
Ik heb deze voeding even kort getest, de aanwijzing van de waarde zit binnen 1%, mooi lineaire meter van GoSSen.
Dit is het koelelement met goed zichtbaar R31, de stroommeet weerstand, aan de andere zijde zit de RCA 2N3055 met het oude RCA logo.
Hier meet in in het circuit, de 2500uF buffer elco C5, 2550uF lijkt me wel goed, ik zal de rimpel meten bij 1A uitgangsstroom.
Bij 1A zal de rimpel als deze waarde klopt rond de 4V TT zijn. (1A, bij 10.000uF geeft 1V TT rimpel.
Deze elco is voor de struurstroom van de Darlington, lijkt goed maar gaat er toch uit, dit geld ook voor zijn broer er naast.
Rechter zijaanzicht, de groene multipot steld de spanning in, deze is jammergenoeg niet echt goed meer, deze ga ik denk ik vervangen.
Daaronder de stroompotmeter van Colvern, dit is een 1 slag type.
Verder is ook de 2500uF elco te zien en natuurlijk de verplichte aansluitstrip, voor de leuke extra functies.
De info die ik heb kunnen vinden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-D30-1/D030-1.pdf
Jammergenoeg staat er in deze Delta D 030-1 geen afregelvoorschrift.
Dit vooral voor de Current en Voltage compensation potmeters.
Maar ik zal proberen dit zo goed mogelijk in te stellen.
Als hij klaar is kan hij ook meedoen in de grote LAB voedings test
Eerst maar eens even stevig poetsen en wat condensatoren en weerstanden vervangen.
Gegroet,
Blackdog