bramvr
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Ik heb daarstraks een coax kabel naar het dak van een industrie gebouw getrokken omdat het radio ontvangst van mindere kwaliteit was. Nu werkt het perfect maar ik heb iets raar's ondervonden. Als ik de mantel van de coax kabel aan de aarde hang valt het signaal volledig weg. Als ik de keren van de coax kabel aan de aarde hang is het signaal een stuk beter. Ik vind dit raar dit lijkt er op dat het signaal op de afscherming komt en de kern als afscherming gaat dienen en het moet normaal toch juist andersom zijn.
De coax kabel is aan de radio aangesloten met dit soort connector.
Hoe komt dit?
Bram
Op 30 juni 2014 23:18:37 schreef bramvr:
Nu werkt het perfect
Ehhh niet...
Als ik de mantel van de coax kabel aan de aarde hang valt het signaal volledig weg.
Heb je misschien sluiting gemaakt, en wat zit er aan het uiteinde va de coax vast? Nu werkt je coax als antenne, en dat is vast niet de bedoeling.
bramvr
Ehhh niet...
Toch is het zo 
Heb je misschien sluiting gemaakt
Ik heb het merdere malen geprobeerd en steeds het zelfde. En na de 2de keer heb ik gekeken naar sluiting en dat was niet het geval.
Ja de coax dient als antenne. En werkt naar behoren 
Dat is meestal niet de bedoeling van een coax, normaal is dat een verbinding tussen ontvanger en antenne. Als je nu de kern gebruikt, en de mantel aan 'aarde' hangt dan scherm je de kern af, en ontvang je niets mee. Andersom werkt de mantel altijd als antenne.
Oftewel: Er is niets bezonders aan de hand, behalve dat je de coax verkeerd gebruikt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers
Overleden
Maar als het werkt dan kan dit acceptabel zijn.
Een antenne die aangesloten is op de binnenader van de coax mag voor de ontvangststerkte weinig of niets uitmaken.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Normaal ziet een FM-antenne er ongeveer zo uit
of zo
Als je alleen op de coaxkabel ontvangt zit er aan de kant van de straler iets niet zoals het moet zijn.
Edit:
Hoe is de coax op de radio aangesloten?
Als het een radio is met een symmetrische antenneaansluiting (300Ω) moet de aansluiting niet met coax maar met 300Ω lintlijn worden gemaakt.
Coax kan ook heel goed, maar dan door de kern van de coax in 1 van de 2 bussen van de 300Ω aansluiting te steken en de afschermmantel met de "aarde" aansluiting van de radio te verbinden.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Je gebruikt dus de coax als antenne en sluit de mantel aan op aarde.
Die mantel zit juist om de kern heen om de kern te beschermen tegen signalen van buitenaf. Zodra je deze aansluit op aarde zal deze de signalen van buitenaf wegvoeren naar aarde. Deze signalen komen dus niet aan in de kern.
Normaal gesproken is dit wat je zou willen, maar als je de kabel als antenne gebruikt natuurlijk niet, dan wil je juist alle signalen oppikken. In dit geval de mantel dus loslaten, of gewoon gezamenlijk met de kern aansluiten op de radio.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Als je het helemaal goed wilt doen, zet je er nog een balun tussen de symmetrische dipoolantenne en de asymmetrische coaxkabel. Anders pikt de mantel van de coax namelijk storingen op. Meer info, zie topic "Baluns voor FM kamerantenne" op http://www.circuitsonline.net/forum/view/97665.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hij heeft geen dipool. Alleen kabel.
Dan is de coaxkabel niet erg nuttig, een stofzuigersnoer zou het dan ook doen 
Van een coaxkabel is eenvoudig een 1/4 golf sprietje te maken op de manier die ik hierboven in het onderste tekeningetje heb geschetst.
bramvr
Wat ik nog misschien vergeten te vermelden ben is dat ik wel de coax kabel heb afgestript zo'n 15cm zodat de kern signalen kan op pikken.
De mantel heb ik bij een opgerold 
[Bericht gewijzigd door bramvr op (13%)]
evdweele
Overleden
Op 1 juli 2014 17:31:23 schreef bramvr:
dat ik wel de coax kabel heb afgestript zo'n 15cm zodat de kern signalen kan op pikken.
Dat is veel te kort om effectief te zijn.
Kijk even naar dit plaatje. Een kwart golflengte geeft de beste ontvangst. Voor de FM-omroepband is dat circa 75 cm.
De coaxkabel hang je met het boveneinde op het tekeningetje aan een spijker o.i.d. zodat de kwartgolfspriet verticaal hangt.
De aansluiting op de radio is ook van belang.
Als het een oudere radio is met 2 bussen voor een FM-antenne, een bus voor een AM-antenne en een bus voor een aarde, dan sluit je de kern van de coax aan op één van de FM-bussen en de afschermmantel op de aarde bus.
Alleen op die manier heb je het meest profijt van je antenne en de beste afscherming tegen ongewenste storingen.
bramvr
Momenteel hangt alles nog binnen maar in de week kruip ik even op het dak om de antenne buiten te hangen.
Tape het uiteinde dan even goed in, anders heb je binnen de korste keren vocht in je coax, en dan kan je nog een keer.