Staan er opschriften op de verpakking van de optische dingetjes?

Niets, 3 draadjes onderaan en een glasvezel in een tubing aan het einde

Die andere twee hebben de Fairchild F met streep onder en boven.
Ze zijn beide verguld en hebben een gecoate glazen voorkant, waarachter een chip is te zien; twee draadaansluitingen. Diameter c.a. 2,5mm

Mooi brandertje, hè?

Heeeeel mooi brandertje :-)

Met dank aan tidak en Schimansky heb ik nu meer dan genoeg pennen voor dit project. http://www.circuitsonline.net/forum/view/120475

Igg, bedankt voor de moeite.

Op het rechthoekige doosje zie ik nochtans duidelijk een paar etiketjes met opschrift kleven.

Inderdaad een erg mooi brandertje! Wat voor eentje is het er?

Geen idee! Nee, geen opschriften, alleen en naam plus datum in 1983 en een prijssticker

Het brandertje lijkt mij iets voor glasblazerij, want de brander is bewegelijk ten opzichte van de mengkamer, dus je kunt hem laten zwengelen. Handig bij het ontlaten (annealing).

Gisteren in helenaveen en in Deurne ben ik mij zeer te buiten gegaan.
Heel veel aangeschaft en natuurlijk meestal apparatuur dat niet werkt.
Een fraaie philips voeding 30 volt bij max. 20 A behoefde alleen een nieuw netsnoer; dat was nog net te doen. Werkt perfect.
De rest zoals een laagdiktemeter en een trillingsmeter zijn alleen al interessant vanwege de opzet en uitvoering.
Nog een soort voeding meegenomen in een gruwelijke oranje kast. Bleek dat alleen de verschillende onderdelen wel aanwezig maar de kabelbomen bleken losgeknipt en lagen los in de kast; aparte ervaring dat wel.
Veel los materiaal.
En tenslotte een uiterst fraai testapparaat nl. de Marconi TF2952. Ja, inderdaad een neuwirth met een Marconisticker.
Alleen de signaalgenerator werkt niet ( tot 520 MHz) maar dat is wel een vrij gecompliceerde schakeling.
Dus...zoek ik nu een manual en een handleiding.
Wellicht een van de collegae die het gevraagde in huis heeft?
Het ding is in de uk te koop maar eerst maar eens via co.

Hartelijk dank Henry maar...
Zoals je weet is er een collega die altijd opmerkt: ,, google is uw beste vriend" en ik had deze site al gevonden.
Alleen zijn een aantal schema's die uiterst vaag zijn afgedrukt en dat is wat lastig zoeken.
Maar als er geen collega is die het boekwerk heeft moet ik deze site simpel kunnen printen.
Meer dan 200 blz. Trouwens.

Vermoedelijk is het de enige versie die online te vinden is, dan maar voor de volledigheid gepost ;).

Het was weer een mooie dag. Je denkt ondertussen dat je niets nieuws meer vind, maar toch kom je nog wel weer zaken tegen. Naast een aantal onderdelen, een paar boeken en experimenteer printplaatjes, deze keer nog een pace desoldeer station gekocht.

Deze kwam met een philips handleiding en een hoop reserve onderdelen, waaronder een groot aantal punten. De bout is identiek aan wat ik nu heb, handig om te voorzien van een dunne punt zodat ik kan wisselen en ook als reserve.

Een paar vreemde zaken opgepikt:

een oranje single in line package die je op een header kan prikken, 5 aansluitingen. Opschriften
7+0 dB BW 1009 B 9032 en
16+0 dB BW 1010 B 9103

Dat laatste lijkt me de datum/week.
En een oscillator met als opschrift:

Freq=4Hz A2658
45 275 122A 92/02
Fà25d -1.2 10-6Hz

Ding heeft 5 aansluitingen. Edit: pinout opgezocht (van zo'n package) en aangesloten. Idd 4Hz out (150mV blok). 5V voeding (meer en uitgang gaat niet hoger) en een 0-5V ingang voor fijnregeling. Reference voltage ingang is blijkbaar niet aangesloten hier (doet niets). Wordt verder niet warm, geen TCXO ondanks de afmetingen. Wellicht vanwege een enorm kristal (?).

Mijn dank weer aan de organisatie en ik had moeten blijven voor de BBQ...

[Bericht gewijzigd door guidob op (15%)]

@Guido:
Gokje:
Kunnen dat geen weerstandsnetwerkjes zijn met bijv. 7 en 16 dB stappen, of filters met 7 resp 16 dB/octaaf helling?

@pietplof:
Jammer, ik had gedacht dat het nog wel compleet zou zijn.
Ik bedenk me ineens, zijn die regelaars variac's of rheostaten?
Ik meende namelijk van een vorige keer iets van dat ding te herinneren dat het Variacjes waren.
Afijn, die vier DPM's en de kast (die kleur vind je niet meer ;) ) zijn iig. ook wat waard...

Tidak. Die kast met zo'n kleur zie je zelden.
Mag jij ( als dank voor het regelen en braden) om niets bij mij ophalen.
Er zaten inderdaad twee van die kleine Philips variacjes in.
En een trafotje, schakelaars ( maak en verbreek) een relaisvoetje ( geen relais) een knaap van een magneetschakelaar , een gloeilampje , een batterij smeltpatronen En vier fraaie digitale uitlezingen. Alleen deze zijn het prijsje waard.
Kortom bij een volgende keer moet ik weer mee alleen al om een heel speciaal kabeltje te zoeken tussen de schotelantenne en de bijbehorende tellurometer.

Ah, toch echt variacjes. Dat is de prijs ook al waard.
Voor die kast heb ik helaas heen plaats, maar V&A zal wel response geven (audio mannen of als meet desk). Een nieuwe frontplaat is zo gemaakt.
Ik voelde me een beetje schuldig ;(

De frontplaat wel maar zo'n hiephiephoerakleur is uniek.

Even een vervolg op de avonturen in Helenaveen en Deurne.
Een van de apparaten die ik daar heb aangeschaft is een soort mobilofoonmeetplaats van Marconi ( lees: Neuwirth) type TF2952.
Zowel Mans als ik hebben gezien dat generator het niet deed en bij een klap op de kast was er een wat onduidelijke reactie in het display.
Gisteren en vandaag het ding maar eens geopend en dat is op zich al een klus.
Uit de kast, dan twee metalen bussen die met ,,tig" schroeven vastzitten. Onder deze afschermingen zitten weer andere koperen afschermingen.
Vervolgens een woud aan printjes die in alle hoekjes en gaatjes zijn ,,verstopt".
Voordat je echter gericht kunt zoeken is een bestudering van het schema noodzakelijk en akelig gecompliceerd.
De vorige eigenaar heeft overigens nogal huisgehouden in de kast.
Eerst bleek de -15 volt weg te zijn-kun je weten want bij indrukken van de knop modulatiemeting gaat de wijzer de hoek in- na enig zoeken bleek een mini-coax losgetrokken en de afscherming lag tegen de -15 .
Dat verklaart ook de ,,af en toe" reactie van het display als een klap op de kast gaf.
Daarna de coax weer vastgesoldeerd( waar hoort dat ding aan?)
Eveneens bleek nog een coaxkabeltje losgetrokken van een ander printje waar zelfs een tor geplaatst is met beryllium.
Veel waarschuwingen en doodskoppen op schema en print.
Alles weer gemonteerd en jawel het apparaat is weer in orde.
Lang verhaal en eigenlijk niet eens interessant voor de collegae maar het is mij eindelijk eens gelukt zo'n gecompliceerd toestel te herstellen.

Op 22 juli 2014 19:30:10 schreef pietplof:
Gisteren en vandaag het ding maar eens geopend en dat is op zich al een klus.
Uit de kast, dan twee metalen bussen die met ,,tig" schroeven vastzitten. Onder deze afschermingen zitten weer andere koperen afschermingen.
Vervolgens een woud aan printjes die in alle hoekjes en gaatjes zijn ,,verstopt".
Voordat je echter gericht kunt zoeken is een bestudering van het schema noodzakelijk en akelig gecompliceerd.

Dat vraagt natuurlijk wel om foto's
Ben niet nieuwsgierig hoor :-p

Edit: Niet voor mij weer uit elkaar schroeven hoor ;)

Tja, dat zou inderdaad de zaak zeer verluchtigen.
Maar het ding zit weer in elkaar .
'K zal eens kijken of er voor de liefhebbers nog wat valt te fotograferen.

Mooi gedaan, dan heb je meer mazzel dan ik met m'n Marconi vol germaniumtorren en composietweerstanden.

Op 22 juli 2014 19:30:10 schreef pietplof:
Lang verhaal en eigenlijk niet eens interessant voor de collegae maar het is mij eindelijk eens gelukt zo'n gecompliceerd toestel te herstellen.

En laat ik het nu toch leuk gevonden hebben om te lezen :)

Mooi gelukt! Was dat dat futuristische oranje geval uit Helenaveen?

Henry. Wat voor ,,Marconi" is het?
Ik dacht echt dat Marconi hun apparatuur zelf bouwden in de uk.
Maar neen als je de spullen van Neuwirth betrekt en er alleen sticker op kleeft , nou ja.
Toen ik dat zag kreeg ik het wat benauwd want met een vorig apparaat van diplom ingenier Neuwirth had ik ruzie met bijna alle tantaaltjes.
Bovendien zat daar een verrekt moeilijke voeding in.
Maar goed deze is dus in orde.

Daar de philips voeding 30 V/20A ook goed is, is het de moeite waard geweest.
De andere aanwinsten(?!) heb ik al eerder genoemd.
Verder zal ik proberen eerder m'n camera kiekklaar te hebben.

Hewlett. Neen dat ding zou een soort voeding moeten zijn.
Echter ...de oranje kast was gevuld met wat eenvoudig materiaal en een losse bundel draad.
Alleen het frontje bevat maar even vier mooie dig. Uitlezingen.
Een sloopgeval.
Als iemand ( tidak heeft al bedankt) die mooie oranje kast wil hebben -helemaal voor niks- kan dat geregeld worden.

[Bericht gewijzigd door pietplof op (22%)]

Op 22 juli 2014 23:20:55 schreef pietplof:
Henry. Wat voor ,,Marconi" is het?

Een TF2401A met van alles er op en er aan. Bij de gate van de counter gaat het mis, koud wordt er niets geteld, warm telt de teller oneindig door. Maar de gateprint is opgebouwd uit discrete flipflops ed, vol germaniumtorren en composietweerstanden die sterk in waarde kunnen oplopen.

Wordt iets voor een lange winteravond.

Dat apparaat lijkt verdacht veel op die van Hp.
Ook dat kastje rechtsboven ( voor de hoge frequenties toch)
Bouwt Marconi helemaal niets zelf?
Heb ik vroeger eens proberen te fatsoeneren.
Maar mijn elektronica opleiding beperkte zich tot het knoeien met EL84 en consorten.
Dat is dus helemaal niets geworden.