@Rontronic & Maartenbakker.
Dank voor jullie snelle reactie. Zat tussen de spullen die ik van een 'oude' Philips medewerker heb gekregen, kan dus niet missen!
Dit topic is gesloten
@Rontronic & Maartenbakker.
Dank voor jullie snelle reactie. Zat tussen de spullen die ik van een 'oude' Philips medewerker heb gekregen, kan dus niet missen!
Special Member
Zitten er tussen die spullen ook nog dingen waar codenummers opstaan, of zelfs documentatie?
Heb bergen spul gekregen, maar geen documentatie.
Als je naar iets specifieks op zoek bent wil ik best wel even kijken.
Ik wil ook wel wat codenummers opzoeken, hoe zien die er uit?
Special Member
Ik bedoel met codenummers de door Philips gebruikte artikelnummers. Die kom je vaak op etiketten van modules of onderdelen tegen, achterop printplaten, op doosjes, enz. Beetje lastig uit te leggen waarin ik interesse heb (voornamelijk aan het koppelen van nummers aan elkaar, types, productiedatum, etc).
Misschien kan je wat overzichtsfoto's van de partij plaatsen? Er is volgens mij ook een topic waarin je je nieuwste aanwinsten kunt showen. Dan kan ik aangeven of er dingen bijzitten waar ik wat van wil weten.
Golden Member
Op 16 juli 2014 00:21:14 schreef Thevel:
Ik zie behalve de vier gleufjes voor de veertjes ook nog 2 gaatjes welke met de emitter verbonden zijn.
Iemand een idee waarvoor?
Op 17 juli 2014 16:13:42 schreef fatbeard:
[...]Zat in de 1000-reeks van de dozen, daar werden BC148's gebruikt met een koelplaatje...
Ah, zie je wel, toch een bepaald doel.
Ook weer duidelijk.
Alle spullen zit op steekschuim of in koker (en een enkel zakje).
Volgens mij was de man bezig met het bouwen van zijn eigen pc (20 jaar geleden) gezien de vele TTL and/or/nor en counter ic's. Wil best wel een paar foto's plaatsen, maar denk dat er weinig spannend spul tussen zit. Kwam b.v. net een zakje met P87LPC769 ic's tegen, een van de weinige SMD componenten.
Special Member
Ah okay. Duidelijk en in elk geval bedankt voor de moeite. Foto's zijn natuurlijk opzich altijd leuk, ook als er niets opstaat waar ik wat mee kan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 17 juli 2014 23:55:05 (43%)
Overleden
Werden die in Zwolle geproduceerd? in mijn jonge jaren er 1 gehad, die kwam uit de personeelswinkel in zwolle (nu zit er de MAC-DONALDS), kennis van mijn ouders werkte daar.
Special Member
Philips PC's (als je die bedoelt?) kwamen voor zover mij bekend uitsluitend uit Canada. In elk geval de latere P31xx en NMS-modellen.
Overleden
Nee ik bedoelde de EE-dozen, ik heb nog ergens een EE-2003.
[edit] Een NMS 8250 moet hier ook nog ergens zwerven
NMS serie : http://msxbanzai.tni.nl/computers/philips.html
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 18 juli 2014 00:13:42 (21%)
Special Member
Ah, op die manier. Ben benieuwd waar die toen vandaan kwamen inderdaad!
De MSX-modellen van de NMS-serie kwamen in mijn herinnering uitsluitend uit Japan (Yashica/Kyocera), maar eerder (VG8010 bijvoorbeeld) vond er ook eigen productie in Frankrijk plaats (Suresnes waar ook viditelterminals en spelcomputers gebouwd werden). De P2000-serie kwam uit Oostenrijk, net als de VW-serie.
En de VG serie?
Special Member
Daar zit de scheiding ergens in de buurt van de VG8020. Als ik me goed herinner komt die nog uit Frankrijk (serienummer SF) terwijl de VG8030 uit Japan komt (serienummer FF of JM).
Een VG8020 was een MSX-1, maar een VG8030 ken ik eigenlijk niet. Bedoel je niet de VG8230 (MSX-2)?
Ik zal het typeplaatje van m'n VG-8235 binnenkort eens inspecteren..
Over Philips nummers gesproken, ik kwam gisteren in een doos sloopmateriaal een aantal borden tegen waarvan ik totaal niet verwachtte dat ze van Philips waren. VME rack achtig met een 3522 ... nummer. Ik schat zo rond jaren 70-75 spul, met een zwik ceramische 16 dil's erop. Zou iets met een stoplicht installatie geweest kunnen zijn.
Er zitten gele stickers op dacht ik met "Vehicle detecion"??
Heb ik niet thuis liggen, zal volgende week eens kijken en/of een paar foto's kan maken (als ik het niet vergeet ....)
@Henry S.: Inderdaad ik heb verder geen idee wat de borden doen (meerdere verschillende), dus volgende week even posten...
Moderator
Zolang het onbekend is posten maar, maar ik zie een tendens richting 'Philipstopic' gaan Ik heb databoeken van wat kaarten, maar die gaan meer richting PLC.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 juli 2014 21:42:23 (27%)
Special Member
Ik zie die tendens ook
Maar 3522 is Philips Telecommunicatie Industrie en opvolgers/afsplitsingen (ATP was echter 6122 zo lijkt het). Ik heb geen idee of verkeerslichten daaronder vallen, maar ik laat me graag verrassen. Eventueel in een los topic of in een van de Philipstopics als Henry S. dat beter lijkt.
Ik heb hiervan een paar exemplaren gekocht maar geen idee wat ik precies heb. Ik gok op germanium PNP maar ze zijn ongestempeld.
Deze twee heb ik snel doorgemeten met een bouwmarktmeter... eerste heeft een hFE van 80, de andere 180. Maar dan hou ik geen rekening met de lekstroom, die heb ik nog niet gemeten.
Ik las ergens dat het AC188 zouden kunnen zijn.
Iemand een idee?
Moderator
Er zijn een heleboel opties in TO-1, al liggen veel specs heel dicht bijelkaar: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/131438/ETC1/AC125.html
Ik wil gaan experimenteren met een gitaar-vervormer op basis van germanium. In de praktijk ga je dan toch eerst selecteren op juiste hFE en lekstroom. Kleine afwijkingen tussen types maken dan niet uit, die ondervang je door je selectie.
Maar was het gebruikelijk dat ze niet gestempeld zijn?
Als de pootjes op een lijn staan kan het een OC74 zijn (pnp), maar die zijn langer kwa huisje en iets dunner. (Volgens mij alles uit de OC series?)
Wat wel kan:
Ik heb hier een AC126 liggen die wel even lang is en een oranje dot heeft.
Ook een AC138 heb ik hier met een rood dotje.
Een AC188 of AC128 is het niet want daar zit standaard een koelblokje op vast (of moet eraf gesloopt zijn).
Een AC122 is het ook niet want die zijn dunner met een randje eraan.
Golden Member
Kunnen ook nog OC-typen zijn, m.n. OC6 en OC77.
Let voor zo'n vervormer ook eens op een "gold bonded" diode als de OA5
Moderator
Op 22 juli 2014 23:03:13 schreef Franzki:
Maar was het gebruikelijk dat ze niet gestempeld zijn?
Nee, dat waren transistors die niet door de tests kwamen en als experimenteertransistors verkocht werden.
Op 22 juli 2014 23:04:00 schreef henri62:
Een AC188 of AC128 is het niet want daar zit standaard een koelblokje op vast (of moet eraf gesloopt zijn).
De AC's met een K op het eind hebben koelblokjes, een andere optie is een koelvin met een montagegat.
Een AC122 is het ook niet want die zijn dunner met een randje eraan.
Klopt, en daar zijn nog meer types van.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 juli 2014 23:11:23 (10%)
Golden Member
Op 22 juli 2014 23:04:00 schreef henri62:
Nee hoor, een AC188 is zonder koelblokje, een AC188K of AC188/01 is met koelblokje.
edit/
Henry was me voor...
De pootjes staan in een driehoek.
Ik las dat het de AC188 kon zijn omdat die soms niet gestempeld voorkwamen zonder koelblok... Ik zou nog kunnen vergelijken want ik heb ze hier ergens ook nog NOS AC188's met koelblok. (als mijn geheugen me niet in de steek laat)
Ik ben trouwens momenteel ook een Coron distortion aan het opknappen met germaniumdiodes.
Eigenlijk ben ik niet zo'n germanium aanhanger... maar de torren waren niet al te duur. Dus leuk om een keer te proberen.
Dit topic is gesloten