Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb een PM3206, ook voor €25 gekocht, maar zonder al die andere spullen erbij. Dus volgens mij heb je een hele goeie deal :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

èrg leuke deal hoor! Heb je ook wat specificaties van de voeding?
Mijn eerste scoop was ook 'maar' een 15MHz bakkie van National hoor. Jaren plezier van gehad. Nu een Hameg 20MHz scoop met digital storage staan (HM205-2). Voor mijn metingen nèt ff wat handiger.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Mooi zo'n setje voor weinig geld en Leader signaalgenerators zo te zien.
Nog een leuke probe erbij voor de scope en je kan aan de slag!

Leuk om te horen dat dat ik een mooie vangst gedaan heb ;)
Maar ik denk Luke dat deze van jou wel in beter conditie was.
Na een beetje proberen nu deze namiddag begon hij plots te knetteren en te roken.
Het is maar gelukkig maar een film condensator op de voeding die gaar is.
deze komt nu op mijn to do lijstje te staan voor een reparatie.
Ja het ding heeft namelijk jaren op een zolder gestaan.
Ik moest er redelijk wat stof afvegen.
Heb hem gekocht om meet te spelen en nu mag ik er mee spelen si leuk toch ;)
De andere toestellen heb ik nog niet getest.
Ik denk dat er ook nog zal mogen aan gesleuteld worden.
Maar ja dat is nu eenmaal de hobby he ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Op 14 september 2014 19:27:48 schreef Seb-PCB80:
Na een beetje proberen nu deze namiddag begon hij plots te knetteren en te roken.
Het is maar gelukkig maar een film condensator op de voeding die gaar is.

Vandaar dat ik een tijdje geleden eerst even een topic heb gestart voor ik mijn Keithley 197 bench multimeter op het lichtnet ging aansluiten. ;) Zou toch zonde zijn van zo'n kwaliteitsmeter als die in rook op zou gaan. Die filmcondensator, dat was vast een X2 type. Let er dus goed op dat je er ook weer een X2 type voor terug plaatst als de originele inderdaad een X2 type was!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Bedankt voor de tip daar zou ik geen rekening mee gehouden hebben want deze die ik liggen heb komen uit een tv toestel ik weet niet als die daar ook gebruikt worden?
Kan ik duidelijk zien dat er X2 op beschreven staat?
Deze in mijn scoop is volledig uit elkaar gespat de de waardes zal ik ook niet meer kunnen lezen, maar ik denk dat er wel schemas genoeg te vinden zijn?
Ik moet de print nog verwijderen maar ik kan hem wel al een deel zien zitten en hij ziet er echt niet goed uit.
Zal later nog wat foto's posten

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
rbeckers

Overleden

De Leaders, zowel de LF als de HF, generators zijn vrij simpel.
Voor veel eenvoudige metingen voldoen ze goed.

Op 14 september 2014 19:14:02 schreef MNM(tm):
èrg leuke deal hoor! Heb je ook wat specificaties van de voeding?

Ik heb het voedingje ondertussen ook al eens open gemaakt het is een zelf bouw specificaties heb ik dus niet echt ik denk dat ik mij eens een dummy load zal moeten samen steken om wat tests te doen ;)
Ik zal later ook nog wat foto's plaatsen.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 14 september 2014 19:47:49 schreef Seb-PCB80:
Kan ik duidelijk zien dat er X2 op beschreven staat?
Deze in mijn scoop is volledig uit elkaar gespat de de waardes zal ik ook niet meer kunnen lezen, maar ik denk dat er wel schemas genoeg te vinden zijn?
Ik moet de print nog verwijderen maar ik kan hem wel al een deel zien zitten en hij ziet er echt niet goed uit.
Zal later nog wat foto's posten

Servicemanual van deze scope staat op elektrotanya.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3206_voeding_detail.jpg

Linksonder zit de condensator. Bij mijn scope is die nog goed, maar het is een "rifa rookbom". (Papiercondensator met haarscheurtjes).

(Eigen foto, komt uit het philipsnummerstopic even gefilterd op pm3206.)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 september 2014 15:50:19 (1%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zo te zien is het dus een 0.047 uf 250v x2 condensator,bedankt Luke en MNM(tm)
Ik ga morgen eens tussen mijn printen kijken die uit tv's komen daar heb ik die al eens zien op zitten denk ik.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
maartenbakker

Golden Member

Let op dat een MKP de voorkeur verdient. Eventueel een MKT. Géén MP (toiletpapier) gebruiken, die kan ook elk moment 'aan de beurt' zijn. Let op dat dit soort condensatoren ook gewoon aan slijtage onderhevig is, dus als je een meter hebt even de capaciteit controleren, en anders gewoon een beetje goed merk uitzoeken. In Philips TV's zaten vaak van die blauwe van Philips of later BC, zelfde soort kom je in Oosterse modellen tegen als Pilkor (Pilips Korea :9 ze hadden moeite met de h kennelijk). Ook merken als Epcos, Roederstein en Wima (let op, die maakt naast goede ook nog MP) zijn uitstekend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb eens tussen mijn junk gezocht en kwam deze condensatoren tegen
Welke van de drie zou ik het best kiezen.
Op foto van links naar rechts nummer 123 keuze te beginne met

1 grijs sta .047uf 275Vac MKP X2

2 donkerblauw staat volgende informatie 0.047uf 275v ZMA X2

3 rond geel 0.047uf 1000v 12A MKT1813
http://www.uploadarchief.net/files/download/condensator%203%20x.jpg

Hier nog een fototje van mijn ploffertje
http://www.uploadarchief.net/files/download/schade%2001%2001.jpg

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
maartenbakker

Golden Member

Ik zou voor de linkse gaan, daarvan is absoluut zeker dat hij geschikt is. De middelste ziet er Japansachtig uit dus kan best degelijk zijn maar de aanduiding kan ik niet thuisbrengen. De rechtse zal het waarschijnlijk wel uithouden maar is niet gemaakt voor deze toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke Maarten jij hebt de knoop doorgehakt ik zal deze dan nemen ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
rbeckers

Overleden

De linkse, MKP X2, is een prima keuze maar controleer wel de capaciteit.

Lucky Luke

Golden Member

Mocht je trouwens nog nummers tegenkomen op de achterkant van de voedingsprint... Dan doe je maarten waarschijnlijk een plezier met foto's ervan. (Misschien ook het nummer op de voorkant als dat anders is dan van mijn scope)

--

Qua capaciteit zal 'ie alleszinds beter zijn dan wat voor de vorige is overgebleven <grin>. (Qua andere eigenschappen... Ook.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

DSO :-)

http://www.wellenkino.de/222A/1.jpg

10MHz Digital Storage Akku Tek Type 222A

Wow! That's a sweet little Tek unit! :D

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Mischien niet de mooiste maar dit is mijn laatste aanwinst op meetapparatuur gebied, een Gossen MetraHIT 14S.
Deze meter heeft ergens lang in de kast gelegen, nieuw en de batterij was er zelfs uitgehaald. Heel netjes van de eerste eigenaar.

Had nog nooit een Gossen in mijn handen gehad maar het voelt zeer solide, het is ook geen kleine jongen, zie de vergelijkingsfoto met mijn Fluke 175. De display is contrastrijk, de knop voelt solide aan. Hij heeft de juiste zekeringen, deze zijn trouwens een stuk goedkoper dan die in de FLuke zag ik. Hij heeft ook een temperatuur stand, die werkt met een optionele PT100 sensor, die heb ik niet liggen dus nog niet echt kunnen testen. Met een 99,0 weerstand geeft hij -2,7 graden, dus lijkt wel te kloppen met de PT100 tabel.
Verder werken alle functies zoals het hoort. De originele siliconen meetsnoeren zitten er ook bij, voelen ook goed aan, zijn schoon en zien er ook ongebruikt uit.
Ik heb de zekeringcontacten en de meetpennen even met alcohol schoongemaakt en meer hoeft er niet aan te gebeuren lijkt mij.
Altijd even spannend want ik heb niet in het echt gezien voor dat ik hem kocht maar de eerste indruk is dat het een goede deal was.
Ik ben er blij mee, duitse kwaliteit en nu eens groen i.p.v geel. Mischien een wat onderschat/onbekender merk maar zeker niet slecht.
Deze mag blijven als 2e meter naast de Fluke 175.

Hier wat foto's van de aanwinst :

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_1_zps6d660bb8.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_2_zps15416977.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_3_zps61205cd4.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_4_zpsb14c6ed1.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_5_zps35b73558.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/MetraHit14S/metrahit14S_6_zps85c9a7d6.jpg

@Rolo:
Je hebt een mail, ik verneem het wel.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik heb hier nog een Metrahit 16S liggen, gebruik hem nog altijd.
Heeft wel wat kuren, gaat soms direct weer uit ipv na x minuten niet gebruikt te zijn. Display helderheid van sommige digits is niet helemaal gelijk.

Getest met referentiemeter van het werk voldoet hij nog steeds aan alle specs.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_20140919_152326.jpg

Op 19 september 2014 14:23:18 schreef Rolo:
Mischien een wat onderschat/onbekender merk maar zeker niet slecht.

Kandidaat voor de "understatement van de maand" trofee. :)

Rij er met een tank overheen, steek 'm in de fik, laat 'm van een flat vallen, ... , en hij zal het nog steeds doen.
Schitterend spul!

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Anoniem

Dit soort meters gaan een leven lang mee! een echte dus..

Van een forumlid de gebruiksaanwijzing gekregen (dank daarvoor) van de MetraHit 14S en er blijken toch meer functies op te zitten dan ik dacht. De bediening is iets anders dan bij Fluke, daar moet je even aan wennen. Ik heb de volgende functies "gevonden" :

  • Data Hold (Fluke noemt dit Touch Hold)
  • Bij Weerstandsmetingen onder de 30 ohm kun je de meetsnoeren compenseren door relatief nulpunt in te stellen
  • Bij temperatuurmetingen kun je de weerstand van de meetlijn instellen zodat die niet meegenomen worden in de meting. In stappen van 0,1 ohm, max 50 ohm.
  • Er zitten 3 stroombereiken op (300uA, 30mA, 3A) die je apart moet aanzetten om ze te kunnen gebruiken
  • Er zitten twee DC Volt bereiken op die alleen handmatig in te stellen zijn, 30mV en 300mV. De autorange gaat vanaf 3V.
  • In het 30mV DC bereik kun je een relatief nulpunt instellen.
  • Als er een zekering defect is verschijnt "FUSE" op de display, dan moet er wel > 4V spanningsval zijn over de twee ingangen.

Dit topic is gesloten