Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

Tja, stuk voor stuk goede investeringen in elk geval!

If you want to succeed, double your failure rate.
Hewlett

Honourable Member

Prima werkplek met een echte BOFA afzuiging en de IPA grijp klaar naast de single malt :-) Nog geen scoop?

Wat voor een lenzen gebruik je bij je Mantis? Ik zit ook al tijdje te eyeballen naar een Mantis namelijk.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 9 augustus 2014 14:00:44 schreef Hewlett:
Wat voor een lenzen gebruik je bij je Mantis? Ik zit ook al tijdje te eyeballen naar een Mantis namelijk.

Ik heb er de 4x opzitten. Is ook de enigste lens die ik ervoor heb. Was een mooi compromis tussen werkveld, depth of field en prijs. Ik heb nu ongeveer 10cm hoogte tussen de lens en me werkblad. Bij hogere vergrotingen loopt dit terug. Ook heb ik nu al dat bij bijvoorbeeld een RJ45 connector de print scherp is maar de bovenkant van de connector "out of focus". Bij bijvoorbeeld de 8x krijg je dit ook al bij flinke chips.

Net even voor je met de camera voor mijn Mantis gestaan en dit is hoe een 44-TQFP eruit ziet met de 4x. (maar dan haarscherp, beeldvullend voor je ogen en in stereo). Met een camera ervoor is nogal eh, onhandig.
http://file.fiberhosted.nl/uploads/647084frjklsfgjksdfg.jpg
Ik wil nog wel (ooit) een 8x lens kopen voor inspectie werk, maar deze kost 4x zoveel als de 4x lens (geen grap, net nog even opgezocht :P ) dus dat mag nog wachten. Eerst wil ik nog een Rigol :P.

Op 1 augustus 2014 20:24:10 schreef Gadget_inc:
[...]

Weet dan niet welke foto jij bedoelt.
Die van Testman is een en al spaanplaat en een achterwand van underlayment (wil ook niet echt branden)
Die van Rolo zie ik alleen maar wit (wellicht van de poederblusser :P )
Maar om even terug te komen op het brandgevaar.

Je moet heel erg je best doen om een stuk hout aan het branden te krijgen, met b.v een soldeerboutje gaat het je niet lukken

idd is het hier spaanplaat ( wel de goede niet kartonnen ikea versie) en underlaymentplaat. maar ook ik heb al jaren een bcf blusser (met halon) staan langs de deur in m'n slaap/hobbyhok. ook hangt er in de gang nog een schuimblusser en zit er een brandmelder in de kiet, dus redelijk up to date..

oude blussers worden bedrijfsmatig afgekeurd na 10 jaar of herkeuring, maar voor thuis mag je deze nog gebruiken.

ik test vaker voedingen idd, de afdruk van een koelblok staat al jaren in het marmoleum op de werkbank gestanst, beter geen lijmklem erop zetten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Panorama foto van mijn lab (klik voor groter) :

http://i.imgur.com/2gltknSl.jpg

-Oscilloscoop Rigol DS2072A
-Functie generator Rigol DS1032Z
-Voeding Siglent SPD3303D
-Soldeerbout JBC Weidinger Edition
-Multimeter Brymen BM869S
-LCR Meter DER EE DE-5000

@CrashO: Waar heb je die mantis gekocht? Vind er niet direct een verdeler voor terug...

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Inscopebenelux is dealer in Nederland. Prijzen staan niet online maar krijg je na een mailtje zo toegezonden.

Op 11 augustus 2014 02:46:56 schreef CrashO:
Inscopebenelux is dealer in Nederland. Prijzen staan niet online maar krijg je na een mailtje zo toegezonden.

Thanks, mailtje verzonden.
Vind het eigenlijk een beetje lastig dat ze geen prijzen online zetten. Snap niet waarom ze dat doen.

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.
fred101

Golden Member

Nog niet veel apparatuur maar wel goed spul.
Erg mooi ding zo'n Mantis. Het handige vind ik dat je hem zo weg zwenkt.

Ik gebruik een stereo microscoop met traploos instelbare versterking. Dat werkt goed maar die zwenk ik er niet even boven (wat overigens wel eenvoudig realiseerbaar is) Zo'n beetje alles kan draaien dus hij kan ook verticale dingen bekijken of ik kan hem boven iets zwenken wat niet op de voet past maar dan wel vlak naast de microscoop. Hij heeft boven en onder belichting. Dat laatste is handig bij pcbs. Je ziet de traces erdoor schijnen. Zo zag ik bij een Tek 1S2 dat er een soldering rot was in de pulser. Ik zag een heel klein beetje licht langs een pootje piepen. Er ontsnapte net genoeg fotoontjes om het met hoge versterking te zien. Er kan ook een camera aan. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik soldeer er ook wel eens onder maar dat lijkt me met een mantis een stuk makkelijker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zou je in het kader van zelfbouw zo'n "vergrootglas" ook niet zelf kunnen maken van een camera met een tft scherm eraan?

heb het zelf nog niet nodig gelukkig, merk wel dat er meer licht nodig is als een 10 jaar terug. bij de tandarts kon ik de kleine letters op de boor nog lezen terwijl deze in m'n mond zat, dichtbij zien gaat nog prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 augustus 2014 16:38:35 schreef testman:
[....] bij de tandarts kon ik de kleine letters op de boor nog lezen terwijl deze in m'n mond zat, dichtbij zien gaat nog prima..

Ogen op steeltjes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Hab ik ook, maar daarmee in mijn eigen mond kijken?? Lijkt me niet!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan wel, via een spiegeltje terug kijkend, toch :D

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

nee, ik zie van dichtbij prima, maar dat is een bekende bijwerking als je een veraf bril hebt volgens de opticien. ze hebben eens een fout gemaakt en een 140% (scherpte) bril aangemeten waar ik niet aan kon wennen, bleek dat de oude al 160% was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tsja, het moest er eens van komen maar dan nu toch eindelijk begonnen. Dit wordt mijn Work Palace van 450 x 300cm.

We zijn nu bezig om alle aan en afvoer te plaatsen waaronder gas, water, licht, CV en afvoer.

Volgende week beton storten en dan een paar dagen wachten en verder bouwen. Updates zullen volgen als daar behoefte aan is maar niet elke dag.

Dit wordt mijn Work Palace

http://www.uploadarchief.net/files/download/work%20palace%20-%202014-09-19%2017.09.21.jpg

Gaten boren in de fundering van het woonhuis voor schutbuis (PVC 40mm) voor water, gas, CV, licht, UTP en een belleiding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/work%20palace%20-%20gaten%20boren%2040mm%20-%202014-09-17%2011.09.01.jpg

I love it when a plan comes together !

Hulde! Ik ben benieuwd naar de voortgang :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 20 september 2014 18:15:11 schreef Jochem:
Hulde! Ik ben benieuwd naar de voortgang :)

Na veel grondverzet werk en het leggen van leidingen zijn we dan nu klaar voor het storten van 15cm beton wat ergens de komende week gaat gebeuren. Daarvoor nog betonmatten plaatsen.

Het afvlakken van de keiharde ondergrond.

http://www.uploadarchief.net/files/download/afvlakken%20ondergrond%20betonvloer%20-%202014-09-20%2014.39.21.jpg

Gereed voor het storten van beton. Uiteraard verdwijnt de schutting.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gereed%20voor%20storten%20beton%20-%202014-09-20%2015.24.26.jpg

I love it when a plan comes together !

die tuin wcd's komen dadelijk in de spleet tussen schutting en muur zeker :P ook zou ik eerder cv leidingen hebben naar het huis hebben gelegd ipv gas, keteltje of gashaard (2e zou ik al helemaal niet aan beginnen )voor die kleine ruimte is duurder als 1 extra radiator in een goed geisoleerde ruimte.

geen slechte grootte voor een hobbyhok overigens, mn eerste was 2x4mtr, toen 5x4mtr en nu 4,5x3,5mtr maar ook tevens slaapkamer wat best ruimte vreet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Progress in my new Work Palace.

Betonvloer is gestort. Piket paaltjes zijn geplaatst voor de metselaar die de borstwering (vijf steens) gaat plaatsen. Dat is het enigste waar wij ons niet aan wagen. Deurpost is geplaatst en gesteld. Morgen de metselaar, paar dagen wachten en dan verder met de opbouw. Een gietvloer komt later nog op de betonvloer zodat alles mooi en strak is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/work%20palace%20-%202014-09-27%2013.18.07.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/work%20palace-%202014-10-02%2016.50.49.jpg

I love it when a plan comes together !

Mooi!

Komen er ook ramen in?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 oktober 2014 19:49:26 schreef Jochem:
Mooi!

Komen er ook ramen in?

Jazeker, twee kunststof ramen draai / kiep. Die komen in de volgende bouwfase.

I love it when a plan comes together !
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

NEderlandse vakmannen aan het werk, ik mis alleen de bak bier klompen :/

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Je loopt achter :p
Teenslippers en pantoffels zijn meer in de mode :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten