Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Over welke punten meet je nu?

Ik denk dat het voor capacitieve lasten handig is om te synchroniseren met de nuldoorgang, en daarmee een faseafsnijddimmer te maken. Maar voor een willekeurige (voeding van) een ledlamp ligt het natuurlijk maar net aan zijn opbouw of je hem kunt dimmen. Goed kans dat hij gewoon 100% aan blijft tot een bepaalde ondergrens, zeker als de lamp uitdrukkelijk niet geschikt is om te dimmen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

De metingen zijn over een lamp van 150W gedaan, dus gewoon op de aansluiting van de lamp.

ik heb er een motor van 600W opgehad zonder dat het gesinchroniseerd was met de nuldoorgang, en dat ging gewoon goed.
Ik ga het ook nog een keer testen met het sgnaal getriggert op de nuldoorgang, ben benieuwd of je daar nog verschil in ziet.

Zoals ik al zei, een ledlamp heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb hier ook niet het goede type liggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ah, ik had de indruk dat je een (gehakte) sinus over de lamp zou hebben staan, maar nu ik je printje goed bekijk zie ik dat je de last ACHTER de brugcel hebt geplaatst.

Eigenlijk is het leuker om die juist vóór de brugcel (in serie) te plaatsen, dan behoud je bijna je oorspronkelijke netspanning (muv spanningsval diodes).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op de aansluiting van de lamp verwacht ik een AC spanning (wisselend van polariteit). Ik zie een gelijkgerichte sinus die gechopt wordt. Dat is de spanning die ik over de mosfet verwacht met in het laatste plaatje de spanning als de boel op 0% (uit) staat.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Dat had je ook op de scoop plaatjes kunnen zien natuurlijk, daar zie je duidelijk dat het gelijkgericht is. :)

Eigenlijk is het leuker om die juist vóór de brugcel (in serie) te plaatsen,...........

Ja dat had ook gekund.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sorry. Ik heb daar kennelijk overheengelezen toen ik laatst dat schema zag. (Ik kan hem nu niet meer vinden). Ik had gedacht dat de belasting buiten de brugcel zou zitten, en dan kennelijk zonder te kijken aangenomen dat dit zo is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@bobo1on1 : Die Agilent voeding is een mooi stuk techniek. Ik vroeg mij af of zo'n voeding erg veel herrie maakt op de werkbank. Las ergens dat de B een geregelde fan heeft en de A niet. Wat is jou ervaring met deze B ?

Op 14 oktober 2014 20:00:57 schreef Lambiek:
Dat had je ook op de scoop plaatjes kunnen zien natuurlijk, daar zie je duidelijk dat het gelijkgericht is. :)

Juist vanwege die scoopplaatjes die anders waren dan ik verwachtte, vroeg ik waar je over had gemeten. En kennelijk had rew dezelfde gedachtengang als ik: wij namen (onterecht) aan dat dat over de mosfet was.

Ik zit al een tijdje te denken om een FET gebaseerde dimmer te maken, omdat ik nu al meer dan eens tegen een situatie aan ben gelopen waar in de praktijk alleen zo'n (dure) dimmer bruikbaar is, met name waar het gaat om switched-mode halogeen voedingen. En dan wilde ik de belasting juist voor de brugcel aansluiten, en de gelijkspanningskant van die brugcel "kortsluiten" met de mosfet. En dan met zero-cross detecite, en het liefst het ding op de een of andere manier intelligent krijgen zodat hij zelf beslist of de belasting het liefste aan- of afgesneden wordt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2014 20:07:31 schreef rew:
Sorry. Ik heb daar kennelijk overheengelezen....

Ik had het eigenlijk tegen Jochem, maar jij had er nog een post tussen.

Ik had gedacht dat de belasting buiten de brugcel zou zitten, en dan kennelijk zonder te kijken aangenomen dat dit zo is.

Nee het wordt eerst gelijkgericht, en dan wordt er in gehakt. :)

Voor motorregelingen wordt het wel gedaan, dan zit de motor in het 230VAC gedeelte, en het veld wordt dan achter de brugcel aangesloten (waar nu de lamp dus zit).

Kan kan het voorbeeld ook niet zo snel vinden, ik moet het wel ergens hebben.

EDIT:

Op 14 oktober 2014 20:18:41 schreef Jochem:
Ik zit al een tijdje te denken om een FET gebaseerde dimmer te maken,...... En dan wilde ik de belasting juist voor de brugcel aansluiten, en de gelijkspanningskant van die brugcel "kortsluiten" met de mosfet.

Dat kan wel maar dan ontkom je er niet aan om nuldetectie toe te passen. Ik zou zeggen probeer het. :)

[Bericht gewijzigd door Lambiek op dinsdag 14 oktober 2014 20:38:55 (24%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 oktober 2014 20:30:46 schreef Lambiek:
Dat kan wel maar dan ontkom je er niet aan om nuldetectie toe te passen.

Die snap ik niet, dat zou toch ook prima zonder nuldoorgangsdetectie kunnen (als je last zich daarvoor leent)?

Ik bedoel dus zo:

code:

                           .-----o---------.
        .----------.       |     |         |
        |          |       -     -         |N-MOS  .-----.
        |          |       ^     ^         |       |  G  |
 230VAC |          |       |     |         +-||----|_-_-_|
       / \         '-------)-----o         ->||    |     |
      ( ~ )        .-------o     |         +-||    '-----'
       \_/         |       |     |         |      sturing gate
        |          |       -     -         |
        |          |       ^     ^         |
        |   .-.    |       |     |         |
        '--( X )---'       '-----o---------'
            '-'lamp

Ik zou zeggen probeer het. :)

Ga ik binnenkort ook zeker doen, maar die factor tijd he... :D

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Ik denk dat je met de timing niet goed uitkomt zonder nul detectie, maar hang me er niet aan op.

Je kan mamelijk ook de draairichting van een motor regelen op deze manier. Als je pwm signaal 50% is staat de motor stil, wordt het pwm signaal groter of kleiner dan kan je de draairichting en het toerental regelen. Uiteraard wel met nuldetectie.

Maar we horen wel als je er aan begint. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had net een schema'tje erbij ge-edit.

Voor lasten die zich niks aantrekken van het choppen van de AC-spanning is bovenstaand schema volgens mij prima zonder nuldoorgangsdetectie toe te passen. In dat opzicht wijkt het niet af van jouw schema denk ik.

Hoop inderdaad eerdaags eens tijd te maken. Er ligt hier al een poos een kapotte FET-dimmer (potmeter mechanisch stuk) die ik als testsubject wil misbruiken...

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

@ Jochem,

Ik heb het schema gevonden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20hanzieboy.jpg
Met dit in combinatie met bovenstaand schema kan je een motor in toeren en richting regelen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20netsynchroon%20-%20pwm.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een inductieve (asynchrooon) motor kun je niet regelen door deze achter de brug te zetten. En zit namelijk effectief een DC component in.
De stator gaat dan in verzadiging en de inductiviteit gaat terug naar zo ongeveer nul. Dan is het boem, einde schakeling omdat de stroom door het dak heen gaat.
Idem als je er een (conventionele) halogeentrafo achter zet.

Oplossing zoals al gezegd: Voor de brug zetten. Zorg er wel voor dat het "hakken" (zoals hier gezegd is) gemiddeld op 0V uit komt anders heb je alsnog een (zelfde) probleem.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
klein is fijn

Moderator

Heren, dit is allemaal reuze interressant, zo interressant dat het z'n eigen topic verdient.

Graag hier alleen projecten showen en wat discussie over gebouwde dingen. Geen discussie over nog te bouwen dingen.

Lambiek

Special Member

Sorry, je hebt helemaal gelijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Wasluis1971

Golden Member

Enige tijd geleden kocht ik in een kringloopwinkel een defecte rekenmachine van een onbekend merk. Het ding kostte slechts €0,25.

De 9V-batterij (die nog in het apparaat zat) was in de loop der jaren gaan lekken, de koperbanen aan de achterzijde van de print waren dan ook aardig aangetast. Sommige koperbanen waren compleet weggecorrodeerd.

De rekenmachine bleek een TMS0972NL te bevatten, met behulp van de (restanten van de) oude print en de zoekresultaten op Google heb ik de bedrading op gaatjesprint weten te reconstrueren, zie foto's:

De complete rekenmachine:
http://www.uploadarchief.net/files/download/calculator%20met%20tms0972nl.jpg

Close-up van de gebruikte chip:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tms0972nl%20%28close-up%29%20%281%29.jpg

Uiteraard kon een filmpje niet uitblijven (lees ook de beschrijving):
http://www.youtube.com/watch?v=e0i9SXZTuBY

Jaren '70-technologie, I love it!!!

Leve het transistortijdperk!
Just find out what you like and let it kill you
Thevel

Golden Member

Leuk, Velleman print is duurder dan de hele rekenmachine ;)

klein is fijn

Moderator

Dat is wel een heel mooi display voor zo'n rekenmachientje.

LetterHenk

Golden Member

Idd gaaf display, doet denken aan die DL1416 displays uit deurne. Maar dan een stuk kleiner.

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Prachtig opgelapt moet ik zeggen. Zulke displays waren tot begin jaren '80 nog vrijwel standaard. Een rekenmachientje met LCD kostte toen nog een veelvoud. Zo kocht mijn vader na eerder getob met 1 of meer LED-types, een van de goedkoopste LCD-modellen van de 2e generatie en betaalde daar waarschijnlijk toch nog wel een gulden of 100 voor: http://www.datamath.org/BASIC/LCD_Modern/TI-501.htm en het ding doet het nog steeds goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dat zou je eens met een HP35-je moeten doen!
Dat loon pas echt de moeite. Ze kwamen aanvankelijk voor 2.500 gulden uit de fabriek en zijn toen afgegeleden naar zo'n Hfl. 950,-
Maar het grote probleem zijn de schema's en de speciale chips voor de displaysturing en de ROM'voor de log-, sinus-, cosinus en tangenstabellen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Grappig project.
Tidak, ik laat mijn HP-35 liever origineel ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten