Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Heb ik een (naar ik meen) 6 mm punt voor.
Kan 'm nu even niet nameten ivm de afstand tot het soldeerstation. (plus minus 200 Km)
Wil komend weekeinde wel even meten, als ik het niet vergeet...
Aha, dus tussen de 4 en 6 mm is geschikt voor het grovere werk.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe het zit met de temperatuur.
Ik had juist begrepen dat nr7 zo'n beetje de standaard is voor 'normaal' soldeertin. Maar blijkbaar kan dat ook wel een standje lager dus?
De punt die ik nu heb is een 7 en heb vooralsnog geen problemen met oververhitting/verbranding.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Even voor de goede orde, ik gebruik geen Weller, maar een el Cheapo met continu instelbare temperatuur....
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik doe zowel thru-hole als SMD met een 2,4mm beitel, en als het met de SMD erg dicht op elkaar zit dan ga ik naar 1,6mm.
SMD chips met tin-dragging met een 2.3mm gull-wing tip.
Tot zover de gratis tips (on-topic dus), maar mocht je meer vragen hebben open je het best een nieuw topic.
Anoniem
@ LetterHenk, je hebt de aders van de voedingskabel lijkt het wel vertind, of zie ik dat verkeerd???
Want als je die in het kroonsteentje vast klemt gaat het op den duur mis!
Verder onverwoestbaren bouten.
Gr. Hans.
Klopt Hans, niet goed? zo zat de oude ook. Al een beste tijd.
Wat gaat er mis?
@Jochem, bedankt voor je gratis tips
En ach, de mods grijpen na 4 pagina's zeer NIET gratis tesla's pas in. Dus een vraagje over mijn gratis boutje moet maar kunnen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 16 oktober 2014 20:28:17 schreef LetterHenk:
Klopt Hans, niet goed? zo zat de oude ook. Al een beste tijd.
Wat gaat er mis?
Het kan zijn dat de vorige eigenaar al eens aan het prutsen is geweest, maar het kan ook zijn dat er speciale hele harde soldeer is gebruikt.
Beter niet vertinnen, zoals Hans zegt, maar netjes onder de kroonsteen met de blanke draad. Er zit een trekontlasting verderop dus dat komt helemaal goed. Wil je persé niet de adertjes gelijk onder de schroef, dan kun je een adereindhuls aanknijpen.
Ik laat het aardedraadje wat langer dan de nul en de fase. Als je dan onverhoopt de kabel uit de trekontlasting los zou trekken, dan blijft de aarde het langste contact houden. Geleerd uit mijn cursusboek voor zendamateur.
Welke gedachte zit erachter dat je niet mag vertinnen? Werkt het dan minder los, door veerkracht in de draad?
Robert
klassiek lood-tin soldeer "kruipt". Hoe hard je een vertinde draad ook aanspant in de kroonsteen , na een tijdje zit die weer los.
tenzij je loodvrije soldeer gebruikt (met zilver en koper),daar heb je dit probleem niet mee.
groeten
Kris
Aha, en loszitten betekend vonken, heet worden, gevaar. Duidelijk.
Ik heb (natuurlijk) gewoon soldeertin gebruikt. Ik ga de boel weer loshalen en vastzetten zonder vertinnen.
De tip van PA7RG makes sense, kan ik dan meteen ook doen.
Bedankt allemaal.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zet dan bij voorkeur een adereindhuls over de eindjes als je daar tenminste over beschikt en een tang er voor hebt. Anders zou je eventueel nog over de dubbele lengte kunnen strippen en de eindjes, na twisten, dubbelvouwen.
Anoniem
@LetterHenk, sorry ik was even niet "online" maar het is al uitgelgd, het gaat los zitten onder druk, ik heb ergens ooit een C-form stekker gevonden die zo gemonteerd was, en die was gesmolten!
Groetjes Hans.
kloppertje
Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Zo, ik heb ook een mooie aanwinst: een Philips PE4808 voeding, 0-35V, 0-20A.
Hieronder wat foto's, waarbij ik gelijk wat vragen heb. Op foto 5 zijn 3 zekeringen te zien, waarvoor dienen deze? En wat doet het deel wat op foto 6 te zien is? Verder is op foto 7 een as te zien waarmee het spanningsbereik ingesteld kan worden. Is dit eigenlijk een continue draaiknop, of een standenschakelaar? Ik krijg de knop namelijk niet verdraaid, ook niet met een tang. Misschien maar eens open halen.
Zijn er verder ook nog tips voordat ik deze machine voor de eerste keer weer aanzet (behalve schoonmaken)?
1
2
3
4
5
6
7
Verder ook nog een variac, volgens het typeplaatje is de nominale stroom 8,5A. Aardig wat voor een variac, de meeste die ik tegen ben gekomen konden minder aan.

Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mooi monster!
Een beetje stofzuigeren zal geen weelde zijn 
Pas op voor het asbest in die vermogensweerstand boven de ventilator! (Roostertje)
testman
de schakelaar welke vastzit schakelt tussen de trafotabs zo te zien, verder is het instellen van de netspanning achterop op 245v ook niet onverstandig, de elco's hebben al 20 jaar geen spanning meer gezien, deze zullen beter overleven na formeren en de hoge netspanning van nu kan over de specs heen gaan van die elco's. verder zit het ding vol met germanium torren, voorzichtig proberen is het devies met die dingen. dit model heb ik nog nooit gezien, maar is uit de reeks van de pe4804 welke er 1 op mp staat meen ik. dat model heb ik zelf gehad als kind, zat vol met asz15 en auo10 en dergelijke torren. er zat ook 4 kilo 3mm massief koper koelplaat in welke ik nog heb voor projecten 
een mooi en degelijk ding als deze goed werkend te krijgen is ( potmeters zullen ook vuil zijn en draadgewonden dus tig maal op en neer draaien zou al zat zijn)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat blauwe ding op de laatste foto is een standenschakelaar. Zo aan de standen te zien is het ding bruikbaar als acculader of als voeding om boordapparatuur te testen.
Heb je ook een foto van het typeplaatje? Zag nog niet eerder elco's van Plessey in zo'n apparaat, dus ben benieuwd of het wel uit Waver komt waar ze normaal gemaakt werden.
Wat die elco's betreft kan het misschien geen kwaad om ze eerst te formeren als de voeding al langere tijd niet gebruikt is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Zo te zien mist er een doorverbinding voor de netspanningsinstelling, voor 220V zijn er twee 'brugjes' nodig. Als de keuze switch niet te verdraaien is kan de as vastgerot zitten. Inderdaad, die uit elkaar halen en gangbaar maken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heel mooie en bruikbare voeding. Ben wel voorzichtig, bij dit soort krachtpatsers wil je niet bij meten of testen per ongeluk wat kortsluiten.
Die variac is ook niet verkeerd. Ik heb ook een grote van Philips maar die heeft alleen twee banaanbussen als uitgang.
Goed ontstoffen en schoonmaken. Schakelaars en evt assen/lagers schoonmaken en gangbaar maken. Niet met spuitbussen gaan rondsproeien, ik gebruik altijd een schaaltje formaat eierdopje waar ik wat inspuit en dan met een kwastje het benodigde spul aanbrengen. Ik gebruik meestal K61, K60, IPA. Knoppen en dingen die tegen vocht kunnen gaan in de ultrasoon.
Denk ook aan interne connectors of component voetjes. Geef ondertussen je ogen de kost mbt rare dingen (missende/gebroken/verbrande componenten, slechte solderingen, etc)
Dan de elco's formeren, dat zou ik hier zeker doen gezien het formaat van die dingen. Zonde om die te moeten vervangen. Een kant los maken en dan formeren. Dat is niet moeilijk (op mijn site , www.pa4tim.nl staan diverse artikelen over hoe dat moet, en ook een info over restaureren/repareren/foutzoeken)
De eerste keer aanzetten zou ik via een gloeilamp doen, alleen even om te kijken of alles goed gaat en er geen rook uit komt.
Daarna alle functies testen. Als testr load kun je bv een auto koplamp gebruiken (tot iets van 14V)
testman
een koplamp... dat is nu net waar ik 20 jaar terug m'n pe4804 mee heb genekt
dat ding werkte prima, maar die inschakelstroom en asz15 waren geen vrienden. blijf liever eerst bij een weerstand als belasting. gaat het dan nog niet flits of tak dat de aan knop bediend moet worden om weer leven te verkrijgen dan ga je verder met belasten.
evengoed was de 4804 wel een 0-35v 0-2a x2 voeding, dus wel een stukje lichter van vermogen..
kloppertje
Kijk eens aan, bedankt voor alle tips! Ik zal eens navragen wanneer de voeding voor het laatst gebruikt is, misschien is het niet nodig om de elco's formeren (of kan dat ook eenvoudig door de voeding achter de variac te zetten?). Het is in ieder geval niet zo dat ie 20 jaar niet gebruikt is, waarschijnlijk wel 20 jaar niet schoongemaakt
.
@Tidak Ada: Geeft dat rooster problemen (gezondheidsrisico's) als ik het zo laat zitten, of kan het geen kwaad? Zo ja, wat kan ik er dan aan doen?
@testman: De maximale werkspanning van de elco's is 60V. In welk deel van de schakeling worden deze eigenlijk gebruikt? Wordt de spanning eerst afgevlakt op een hogere spanning, en wordt deze daarna (actief) geregeld naar een lagere spanning? Of zijn de elco's parallel geschakeld aan de uitgang? Dan zou de spanning namelijk niet veel hoger dan 35V moeten worden.
@maartenbakker: Foto van een typeplaatje staat onderaan dit bericht. Ook nog een foto van de paneelmeters, daar staat ook nog een type nr. en datumcode op (waar ik niet veel van kan maken).
@RAAF12: Doorverbindingen zitten wel juist, maar één ervan staat half op de foto.
@fred101: Bedankt voor de tips, ik zal binnenkort het een en ander na gaan lopen. Verbrande componenten en rookluchten verwacht ik niet, gezien de voeding gewoon heeft gewerkt.

maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dankje. De voeding is gezien de letter D vóór het serienummer 'made in Holland', ik vermoed Eindhoven of omgeving. De datumcode 618 op de meters moet staan voor 1966, week 18 (beide cijfervolgordes werden rond die tijd nog gehanteerd, maar aangezien 1968 geen week 61 had is de situatie ondubbelzinnig
). Dat komt ook overeen met de datum op de elco's. De typenummers zijn een leuke aanvulling voor mijn datacollectie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
kloppertje
Wow gaaf, bijna 50 jaar oud dus! De voeding en variac komen bij m'n opa vandaan, en die heeft bij Philips in Eindhoven gewerkt. Kan dus prima kloppen wat je zegt. Als je misschien nog plekken weet waar meer typenummers zouden kunnen staan, wil ik wel even kijken.
testman
deze voedingen hadden indertijd veelal een thyristor voorregeling. een pe reeks voeding op 220v met gare voorregeling heb ik vaker op 60+ v gezien op die elco's. dat is ook de reden dat er zoveel inzitten, om de vervuiling van de triac weg te filteren op de dc. het is bijelkaar 80.000uf zo te zien. als die tryristor regeling niet werkt, knallen de asz regeltorren die de spanning regelen met de kleine witte V knop voorop er snel zat uit. ze konden een 30watt verstoken bij 60v.
van de pe 4804 wel een schema gevonden, de 4808 nog niet..