Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 november 2014 23:08:39 schreef pietplof:
Dank voor je moeite.
'k Zal en zijn naam, zijn nickname en zijn aangezicht proberen een plaats te geven in mijn bejaarde geheugen.

Dit is zijn nick-gezicht:

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mil-Roeh_Fassg/RD12Tf/6.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Blijft mooi zo'n 7704A en heel handig dat de onderkant met het plugin-voedings deel gescheiden kan worden van het CRT deel; wat overigens niet voor de handigheid gedaan is maar om een uber zeldzame P7001 digitizing optie te kunnen plaatsen. Ooit een keertje in het echt gezien bij een Tek verzamelaar in Assen, helaas toen wel defect.

Grappig, mijn (hele vroege) Heerenveen 7704A is de enige van mijn 11 7K serie mainframes waar ik nog nooit aan heb hoeven sleutelen, alle andere mainframes zijn al meerdere keren defect geweest en inderdaad meestal met defecte voedingen en tantaaltjes die in sluiting liggen.

Waarom wil je een 7B71? Dat is een lastig te vinden plugin omdat ze niet zo lang in productie geweest zijn. Is dit om het setje met de 7B70 compleet te maken? Ik zou gaan voor een 7B85/7B80 combinatie, deze combinatie is met een 400Mhz+ triggering sneller (door de betere triggering ook relevant in langzamere mainframes alleen is de snelste tijdbasis niet gecalibreerd), is veel makkelijker te vinden en is ook historisch korrekt omdat na 1976 de 7B7x combinatie niet meer geleverd werd en Tek de 7B8x combinatie in de 7704A leverde.

Je hebt daar een vrij zeldzame 7A18 met optie 6, instelbare DC offset, met potmeters in plaats van de identify buttons. Helaas heb ik die bepaalde uitvoering nog nooit kunnen vinden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Mijn 7704 heb ik al 3x gerepareerd.

Eerste keer was niet echt een defect, een losse connector (ik had hem gekocht in onbekende staat van werking samen met een perfecte 7603 en 3 plugins)
De tweede was een tantaal en een elco in the psu, dit veroorzaakte een gekrompen trace bij opstarten
De derde keer was een slecht contact van een tor + voetje combi in een van de afbuig- versterkers (ik dacht de X amp)
De vierde keer was een verlopen Z afregeling waardoor het net leek alsof de buis op was.

Nu heb ik nog een probleem, bijna al mijn plugins triggeren niet.
Alleen mijn 7B80 en een 7B71 doen het goed.
Dat lijkt simpel, dan is het de 7704 zul je zeggen. Maar ze triggeren ook niet in de 7603. De 7704 heb ik na reparatie compleet gecalibreerd en afgesteld. De 7603 heb ik niks aan gedaan. Die was zelfs nog verzegeld.

Guido, heb jij daar ook last van ? Dan zou het kunnen dat dat net de plugins van Jerry zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, Heb je al naar de connectors en de verbindingen tudden de connectoren gekeken?
Misschien zit dáár een slecht contact o.i.d.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Eigenlijk heb ik nog nergens naar gekeken ;-) Heel moeilijk zal het niet zijn.

Ik heb alleen als testje een keer bij 1 plugin wat bijgesteld en dat maakte toen verschil. Ondertussen heb ik ook een 7000 plugin extender maar het komt er niet echt van. Vervelen zal ik me niet snel. Er staan ook nog steeds een noise analyser, 17 GHz counter en een HP XY schrijver in de wacht. Ik was de laatste tijd druk met reparaties van klanten en nu ben ik mijn 3D printer electronisch en mechanisch nogal aan het modden.

Er is ook geen haast met die 7704. Eigenlijk staan de twee 7000's gezien het weinige gebruik meer in de weg dan dat ze handig zijn (ze zijn niet echt klein) maar soms heb ik toch een snelle analoge scoop nodig. Ik had wat dat betreft beter de 2445 niet weg kunnen geven Dat was een snelle allround, compact en handige 4 kanaals scoop en die neemt minder plek in. De 7704 en 7603 waren toen voor mij geschikter omdat ze sneller waren en door de plugins meer mogelijkheden hadden. Maar toen had ik mijn 350 MHz Hameg DSO nog niet.

Ik gebruik nu 95% van de tijd die Hameg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Leuk buisje, ik wist niet dat Eugine zijn nickname een buistype was...
Veel vermogen voor zo'n klein buisje, zag ook al audio ontwerpen er mee, dat zal wel zijn i.v.m. de goede pulsweergave ;-)

Mooi buisje, vooral als je aan de leeftijd denkt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

Dat van die digitizer weet ik, maar die ken ik alleen van de folder. Maar handig is het ook.

De 7B71 past idd bij de 7B70. Een 7B80/85 combinatie mag ook (ik had ooit een 7B80, maar die heeft Fred nu). Ik zou een 7B71 van iemand uit de UK krijgen, maar dat gaat er toch niet van komen denk ik.

De offset optie zit er idd op, zat toevallig in een mainframe wat ik goedkoop kon krijgen. Aangezien ik een 7A13 op de workbench heb, gebruik ik die plugin niet echt hiervoor (hint, ruilen voor leuk ander spul is een optie). Ik heb ook een 7B53 met TV sync optie (niet echt een bruikbare feature tegenwoordig), naast een drietal gewone.

Als ik het goed heb, heb ik een 7A26 en de 7B70 van Jerry. En die lijken te werken, al gebruik ik ze dus niet veel. De 7xxx mainframes zijn vooral voor toepassingen waar ik geen normale scopes voor heb (met 7A13/7A22/7L5). En dan in 3-bay mainframes. De 7704A op de cart is meer voor de mooi :)

pietplof

Golden Member

Fred, Nogmaals dank voor je aansluitadviezen.
Zoals je al jaren geleden ( op een ander forum) opmerkte is er inderdaad niet veel geschreven over het wobbelen.
Vanavond de eerste testen ( conform de handleiding) uitgevoerd en het lijkt geheel in orde.
Ook mijn vandaag inelkaar gefrutselde detector lijkt het goed te doen.
Zo te zien een mooie aanwinst voor mijn instrumentarium.

festina lente
fred101

Golden Member

Dat is een erg mooie meter, hoe oud is deze ? Is het de voorganger van de 199 ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

~ 1975, Keithley 5900 = Dana 5900 (Racal-Dana)

"unknown L or C" :-) Tek 130, 9 Buizen
http://www.wellenkino.de/130/1.jpg

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=2995 Some inside and outside pictures of my Tek 130

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/tek130rechts.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Op 3 november 2014 16:13:13 schreef Jinny:
Vanwege mijn gehoorbeschadiging mijd ik dergelijke hallen, mij zul je er niet tegenkomen.
Open lucht als Beesterzwaag of Lichtmis zullen het blijven voor mij....

Ik kom ook alleen maar op de dag van de amateur, eens in de 5 jaar of zo...
is idd te druk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Van de week van marktplaats geplukt.
Best een tijdje zitten wachten voordat er zoiets voorbij kwam voor een aardige prijs (145,-) en niet meteen aan de andere kant van het land.
Een tektronix 465b in, voor zover ik kan beoordelen, zeer nette staat.
Super veel licht in de buis, als ik de intensiteit helemaal opdraai kan je er bijna niet in kijken.
Alles werkt naar behoren en het front is in nagenoeg nieuwstaat. Geen krasjes, deukjes, vuiligheid. Knoppen lopen allemaal super.
Voor mij een grote vooruitgang ten opzichte van de 1 kanaals Hameg103 die hier ook staat. Manual heb ik al gevonden, er valt weer een hoop te leren.

Er zaten twee probes bij. Een tek en een no-name chinees.
Tek 10x probes hebben zo'n pinnetje zodat de scoop 'weet' dat er een 10x probe wordt gebruikt.
Mijn no-name chinese probes hebben dit pinnetje natuurlijk niet, kan ik dat nog oplossen?
(Ja, ik kan omrekenen, maar dat bedoel ik natuurlijk niet :))
Is er een mogelijkheid om deze scoop te vertellen dat je een 10x probe gebruikt zonder het nifty Tek pinnetje ?

Voor een functiegenerator project ben ik bezig met een sweepgenerator obv van een 555 one-shot.
Daar is het plaatje van, onder de trigger output op pin 3, boven de laadcurve van de condensator.

Action expresses priorities LH

Mooi!

Zie ik daar rechts een ouwe Plips PM2425 4 1/2 digit multimeter met van die rode led displays en een PT100 probe-input als leuke extra? Heb ik ook nog!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Hewlett

Honourable Member

Mooie scoop en ook nog een B variant met een echte tweede tijdbasis, daar heb je jaren plezier van.
Je kunt het probe probleem oplossen door fatsoenlijke probes te kopen :+ en dat kost de hoofdprijs niet. Dat systeem met het pinnetje is niet Tek specifiek o.a. ook Hameg en Agilent gebruiken deze. Pinnetje is een pogo pin en maakt gewoon een verbinding met massa, dus als je de buitenste ring (de read out ring) van de scoop BNC aan massa hangt heb je hetzelfde effect. Probeer dat maar eens. Niet een werktbare oplossing natuurlijk, gewoon een paar nieuwe (gebruikt heb ik een hekel aan) goede 150Mhz PMK, Testec, Pomona, etc probes kopen met een vaste 10x verzwakker en een compensatie bereik van de Tek ingangen en die de standaard RO ring ondersteunen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

@Hewlett, bedankt voor de tip! Ik ga op zoek naar goede probes.

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Op 27 november 2014 13:55:56 schreef LetterHenk:
@FastFolkert, klopt! Ook wel waardig voor mij om hier neer te zetten. Alhoewel ik 'm graag een keer ergens aan een referentie zou hangen.

Als je het niet te ver vindt ben je welkom. Ik heb hier wel wat calibratie spul.

Mooie scoop. Denk bij probes aan het de zwakste schakel verhaal. Een 100 MHz scoop is 3dB op 100 MHz. Een Tek uit die tijd ook nog in worst case dus in de praktijk meestal beter. Een 100 MHz probe is niet het zelfde als een probe voor een 100 MHz scoop. Een 100 MHz Tek probe is voor een 100 MHz scoop, een Chinese 100 MHz probe is als je geluk hebt, zelf 100 MHz, je verzwakt dus je signaal nog eens met 3dB extra. Vergeet daarbij niet dat het afbouwen van scoop en probe dus ook eerder begint. Dat zal bij de scoop zo laat mogelijk zijn. Bij een Tek probe ook. Daar zorgen die mooie trimpunten onder andere voor. Zo'n Chinees, zeker de versies zonder schroefjes, is een heel ander verhaal.

Koop bij voorkeur een vaste 10x probe, geen omschakelbare

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Leuk setje spullen Guidob. Ik heb zelf momenteel 3 x een 7603 met de nodige plugins waaronder de logic analyzer. En ik heb een tek 465 Persoonlijk vind ik de 7603 de moosiste van mijn scoops en de 465 heel erg handig. Helaas zijn er twee 7603's defect. Bij 1 een defecte hoogspanning en bij de andere een defecte connector op de backplane. Als ik weer wat tijd heb gaat de 7603 weer gerepareerd. Verder hoop ik ooit natuurlijk ergens een backplane met een goede connector te kunnen scoren.

Maar je hebt gelijk. Mooi spul die teks. En een goede tek is zoals FRED101 zegt de moeite waard idd.

guidob

Overleden

Dat pinnetje werkt anders bij HP. Ik heb een 500MHz 1:10 probe van HP (10441A) waar mijn 2465 naar 5kV/div springt...

De Iwatsu springt naar 500V/div...

Bij mijn tek en no-name chineese 1:10 probes met pinnetje werkt het wel goed.

Aan ex-fietser, ik heb recent nog meer van dat spul gescoord....
Ben bezig met de diagnoses. Als het weer werkt komt het wel eens langs in dit draadje. Repareren is de hobby :)

Op zolder ligt nog een 7603 karkas voor onderdelen. Een HV zit er niet meer in, die heb ik gebruikt om één van mijn andere te repareren (heb er twee). Maar de backplane connector zit er wel nog in denk ik. Geef even aan wat je precies nodig hebt, dan gaat dat wel lukken. Je kan ook zelf de HV omzetten en dan heb je twee werkende 7603s en 1 voor onderdelen ;)

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 november 2014 14:38:50 schreef LetterHenk:
@Hewlett, bedankt voor de tip! Ik ga op zoek naar goede probes.

Bij deze Belg kun je ook redelijk betrouwbaar gebruikte originele HP en Tek probes kopen.
Mijn ervaring is dat als er iets niet goed werkt, je het niet hoeft terug te sturen en een nieuwe krijgt (geeft weer reserve onderdelen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 november 2014 17:27:02 schreef fred101:
[...]

Als je het niet te ver vindt ben je welkom. Ik heb hier wel wat calibratie spul.

Loop al lang genoeg mee hier om te weten dat dit het understatement van de dag is :)
Dank voor het aanbod Fred, Arnhem - Waardenburg is prima te doen, ik neem wel contact met je op per mail.

@Tidak, Ik kan zo snel geen probes zien die van mijn gading zijn bij hem, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Veranderd zijn aanbod regelmatig?

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Op dit moment inderdaad niet, maar het aanbod wisselt. Gewoon in de gaten houden!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Even wat anders....

Ik had laatst mijn GDM-8035F gerecapped. Daarna heb ik hem opnieuw afgeregeld met mijn Digistant 6405 en Digistant 6426. Ik heb de afregel procedure van de GDM-8135 gebruikt, en die wijkt op 2 punten af voor het model dat ik heb. Vond die groene elko wel grappig omdat er Mouser op staat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08857_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08858_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08860_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08862_cleaned.jpg

(kan een moderator de MP discussie naar een nieuw topic kopieren ?)

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 29 november 2014 10:24:02 (10%)

Sine

Moderator

Goed plan, dat hoort toch al niet meteen op het forum, MP discussie hier verder graag : http://www.circuitsonline.net/forum/view/120433

Dit topic is gesloten