Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 26 november 2014 13:27:25 schreef rew:
4 layers als ik het goed zie, toch?

Gewoon 2 layers hoor. Het was wel even passen en meten, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Met 9,4 mil spoorbreedte en clearance.

Na heel wat uren werk begint mijn project eindelijk ergens op te lijken. Ondanks ik voor de rest niet erg veel input heb op dit forum lijkt het mij toch leuk jullie wat foto's te laten zien.

Het is een modulaire synthesizer, en bestaat (tot nu toe) uit 3 VCO's, 2 VCF's (24dB/oct Low pass), twee VCA's/mixers en een Envelope generator (ADSR).
Alles is ontworpen met Diptrace, ben ik erg over te spreken.

http://s1.postimg.org/xsrfy0kjf/20141124_211342.jpg

http://s9.postimg.org/drmyqi8rv/20141124_211534.jpg

http://s23.postimg.org/e52adry47/20141124_211621.jpg

http://s7.postimg.org/qy4ey8nvr/20141124_211811.jpg

http://s2.postimg.org/f3yi0e1mt/20141124_212243.jpg

De synthesizer is nog niet echt muzikaal, zo zonder sequencers, LFO's, Sample and hold's, ruisgenerators en een MIDI interface, maar dat komt allemaal nog. Zoals te zien is heb ik nog plek voor twee extra 19" kisten, en die gaan er zeker komen :p

Dat ziet er echt heel netjes en strak uit!

Lambiek

Special Member

Dat ziet er zeker netjes uit.

Heb wel een vraagje, waarom heb je voor deze optie gekozen en niet voor inschuif modules voor je 19 inch rek?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 november 2014 09:50:48 schreef Lambiek:
inschuif modules

Nou, omdat ik qua pcb's nu voor nog geen tientje per module klaar ben. De componenten t.b.v het inschuiven van modules (de rails, de connectors, bus-board etc) kosten een fortuin.

Lambiek

Special Member

Ja dat weet ik, die reut is vreselijk duur.

Wat ik zelf nogal eens doe is; alleen de geleiding kopen voor de printen, en dan andere connectoren erop zetten. Die moet je dan wel met de hand lostrekken aan de achterkant, maar dat werkt op zich best goed. En het scheelt een berg geld.

De frontjes maak ik altijd zelf.

Maar dit is ook een leuk idee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik moet ook toe geven dat toen ik begon met dit project (zo'n half jaar geleden), ik geen flauw benul had van het bestaan van zulk soort systemen.
In de "synthesizer wereld" is men bekend met het "eurorack" formaat (Doepfer), en daar heb ik het grotendeels van afgekeken.

Nu is dit een apparaat waarvan de routing van de modules onderling word bepaald door externe verbindingen (de patchkabeltjes). Wanneer er een van te voren gedefinieerde interne routing gewenst is, kan ik mij voorstellen dat inschuifmodules met een busboard aan de achterkant ideaal zijn.

LetterHenk

Golden Member

Prachtig Otto!,

Graag een demo als het zover is ;)

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Otto,

Zou je daar een demo mee kunnen (willen) maken op de stand in Rosmalen?

Graag antwoorden per PM (zie mijn profiel)

Mooi, dat de patchkabels niet over de knoppen eeen lopen, zodat je er bij blijft kunnen. Ik zou alleen de titels ook bovenaangezet hebben. die verdwijnewn nu juist weer onder de patchkabels...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 28 november 2014 14:26:30 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is een modulaire synthesizer, en bestaat (tot nu toe) uit 3 VCO's, 2 VCF's (24dB/oct Low pass), twee VCA's/mixers en een Envelope generator (ADSR).

Nice! Heb je de schema's zelfs ontworpen, of (al dan niet deels) van een ander ontwerp afgekeken? En zo ja: welke ontwerpen waren dat?

Ik ben samen met iemand bezig met een modulaire analoge synthesizer, die geheel digitaal aangestuurd kan worden. Dus alles in het audio-pad analoog, maar met digitale settings, dus alles op te slaan als je een mooie sound hebt. Dit wordt dan gecombineerd met een patchmatrix die volledig vrij is in te stellen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Uit de oude doosch.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/synth.JPG

Daar moet ik ook echt weer eens mee verder, het ding is ondertussen twee en een halve keer zo groot. Ik had het idee de frontplaten te vervangen door PCB's met silk als opdurk zoals jij dat ook gedaan hebt.

Ik heb toen wel gekozen voor 1/4" op euro panels, dat is wat krapper maar toch net wat steviger.

modules van MFOS, CGS, mezelf, papareil, ...

fatbeard

Honourable Member

Een niet te versmaden bij-effect van het gebruik van PCBs als frontplaat: je kunt door goed te spelen met soldeermasker, koper en silkscreen een aantal verschillende kleuren maken: silkscreen, alleen soldermask, koper/goud onder soldermask, koper/goud zonder soldermask, bare PCB material.
En bij dubbelzijdige PCBs kun je ook nog de schaduw werking van de andere kant benutten, al was het alleen maar voor de afscherming...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@ Jochem: Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Het meeste van de elektronica is samengesteld uit verschillende bestaande ontwerpen. Het filter is zelfs een exacte kopie van die van MFOS. Alleen de ADSR is helemaal van mij zelf: die bestaat volledig uit 393 comparators.

Dat is inderdaad een groot nadeel van een analoog en modulair systeem: dat de settings niet opgeslagen kunnen worden. Hoe ga jij dat doen? Het hele analoge gedeelte gewoon spanningsgestuurd houden en de stuurspanningen digitaal opwekken? En werken met rotary encoders? Dat moet te gek worden!
Toch denk ik dat wanneer ik een MIDI naar CV converter heb, het aardig in de buurt komt. Een stuk of 5 kanalen, midi clock, enzovoorts. En dan de pc als uitgebreide sequencer gebruiken.
Ik ben (nog) niet zo thuis in de wereld van de microcontrollers maar ben wel hard aan het werk een losse Atmega328 met de arduinoBootloader te voorzien zodat ik het IC in een module kan stoppen. Volgens mij valt het werken met MIDI wel mee, dus hopelijk verschijnt er binnenkort wat (als ik niet word opgehouden door de LFO en de noise-generator(lineair-feedback-shift-register-noise(pseudo random noise)) waar ik op het moment ook mee bezig ben).

Leuke bronnen zijn o.a.:
yusynth
CGS
MFOS
birthofasynth
schmitzbits
papareil

@sine: Ik vind het er gaaf uit zien. Toen ik begon zat ik ook te denken aan 1/4" pluggen maar heb dat toen niet gedaan omdat die chassisdelen stukken dieper zijn dan potmeters en dan had de print niet meer parallel aan de frontplaat gekund. Zijn die ouderwetse lettertangen niet een idee voor de belettering. Dat zwarte (je hebt verschillende maten, en dan de dunste) lint met witte letters.

@fatbeard:Ja, erg leuk is het. Zeker wanneer je letters/logo's in een signaal-layer zet, zonder soldermask idd. Dit doe ik alleen met mijn bevestigingsgaten en rondom gaten voor druk-knoppen. Aan de binnenkant van de frontjes heb ik inderdaad een (gnd-)plane zitten zodat ze donkerder worden, maar dat is niet te zien op de foto's door de belichting. Via de bevestigingsgaten en de schroeven is het plane mooi doorverbonden aan chassis. Maar een mooie kooi van Faraday zal het zo niet zijn :p.
Voor de rest kan ik het helaas niet te gek maken omdat ik de style van de modules het zelfde wil houden.

Sine

Moderator

@Otto,

Tja, ik ben begonnen met een budget van weinig en ik kon voor *heel* weinig aan een groot aantal 10k stereo lineaire potmeters komen. (wat toch een flink deel van de kosten zijn)
Dus paneeldiepte en PCB-mount was al helemaal geen optie meer (zeker omdat ik in die tijd op gaatjesbord bezig was voor mijn eigen printen)
Dus de printen hangen in de lange weg achter het front. en diepte van paneel componenten is daarmee niet spannend.

Jinny

Golden Member

Tussendoortje om eens iets in een keer werkend te krijgen...
In een paar uurtjes op m'n gemak in elkaar gevrot.....

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10369866_350384105141294_2992815452909291691_n.jpg?oh=29eb34d2a88e71b5423d615c730989b1&oe=550820C6

En in donker

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/10678658_350384195141285_8276116370543607253_n.jpg?oh=21a71c57cbf152f5c9ecf79d2f82f170&oe=5517DAC3&__gda__=1426419314_5fc24dbe6b44877ea6ee8d16f779af83

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 november 2014 22:20:12 schreef otto272:
Dat is inderdaad een groot nadeel van een analoog en modulair systeem: dat de settings niet opgeslagen kunnen worden. Hoe ga jij dat doen? Het hele analoge gedeelte gewoon spanningsgestuurd houden en de stuurspanningen digitaal opwekken?

Exact.

En werken met rotary encoders? Dat moet te gek worden!

Nope, althans, niet in beginsel.

Het idee is dat de besturing vanaf elk apparaat kan. Of dat nu je laptop, je iPad of je smartphone is maakt niet uit. Naar wens kun je natuurlijk ook dedicated hardware voor de "knoppen" gebruiken, dan in de vorm van rotary encoders, of gewoon potmeters die pas een instelling veranderen als je er werkelijk aan draait (en dan kun je een sprongetje krijgen, maar als dat maar één parameter is, is dat niet erg en snel terug te vinden waar hij op stond).

Maar de basis is dat de besturing gewoon los staat van de "patch" en van de generatoren/filters/effecten met hun settings. En het "digitale patchpanel" vormt de basis waar je gewoon allerlei modules op kan stapelen. In software wordt er herkend wat alles is, en kun je heel eenvoudig de verbindingen en de settings bepalen.

Dus de voordelen van een softsynth, met het geluid van een echte modulaire analoge synth EN de mogelijkheid om je eigen spul in te prikken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Leuk, Jinny! Helemaal zelf gefrott, of was het een standaard printje? Doet er verder niets aan af, maar in "een paar uurtjes" zou dat de prestatie nog groter maken ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Jinny

Leuk ding! Nu nog een mooi kastje.

Heb je Sint al om een nieuw tangetje gevraagd?

RAAF12

Golden Member

'Goed gereedschap is het halve werk' heb ik niet zelf verzonnen. Maar ik ben het er wel mee eens. Vooral in onverwarmde ruimtes slaat de roestduivel snel toe. En invetten is een questie van discipline. Ook niet makkelijk <G>

Jinny: leuk klokkie, istie makkelijk van zomer op wintertijd te zetten?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 29 november 2014 23:24:54 (14%)

Op 28 november 2014 09:09:55 schreef otto272:

[afbeelding]

Wat voor connectoren heb je daar gebruikt? Zie ik het goed en is dat JST-XH?
Zo ja, wat voor tang gebruik je daarvoor als ik zou mogen vragen?
En wat voor draad?

Op 30 november 2014 13:36:17 schreef RVL-Electronics:
Zie ik JST-XH?

Ja, dat ziet u goed. Ze zijn mooi, maar ook erg klein, en dat maakt het krimpen er niet gemakkelijker op.
Ik gebruik deze tang, en dat werkt maar het is geen pretje: de tang is veel te lomp en knijpt net te fijn... Maar ach, wat wil je voor 25 euro.
Verder gebruik ik dit draad. Niets bijzonders... De juiste draad diameter word bij de JST-connectors aangegeven in AWG's, daar kun je gewoon tabellen voor vinden.

Jinny

Golden Member

Op 29 november 2014 22:57:04 schreef Tidak Ada:
Leuk, Jinny! Helemaal zelf gefrott, of was het een standaard printje? Doet er verder niets aan af, maar in "een paar uurtjes" zou dat de prestatie nog groter maken ;)

Was een printje met wat onderdeeltjes, miste ook wel wat, maar dat heb ik uit de eigen ruime voorraad kunnen vissen...
Was meer uit verveling en om wat frustratie af te fakkelen...

Op 29 november 2014 23:02:05 schreef markce:
@Jinny

Leuk ding! Nu nog een mooi kastje.

Heb je Sint al om een nieuw tangetje gevraagd?

Tangetje is bijna het nieuwste stukje gereedschap dat ik heb... ;)
Uitgezocht ooit in de bouwmarkt op speling en recht zijn van de bekken.
Ligt altijd in de huiskamer, de flits maakt dat ie er slecht uitziet.

Op 29 november 2014 23:21:43 schreef RAAF12:
'Goed gereedschap is het halve werk' heb ik niet zelf verzonnen. Maar ik ben het er wel mee eens. Vooral in onverwarmde ruimtes slaat de roestduivel snel toe. En invetten is een questie van discipline. Ook niet makkelijk <G>

Jinny: leuk klokkie, istie makkelijk van zomer op wintertijd te zetten?

Door met een drukknopje op de achterkant 23 uur door te drukken...
Het grootste probleem gaat nu een kastje worden...
Mezelf kennende gaat dat 4 a 5 maal zoveel tijd kosten dan de elektronica.
Misschien ook de reden dat ik het wel eens achterwege laat of (soms) uitbesteed...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny:
Dat kastje kan toch van 4-6mm multiplex, met een gekleurd perspex voor de voorkant.
Dat is wel simpel lijkt mij, en anders een passende kastje zoeken, en dan alleen de voorkant aanpassen.
MVG Gerard.;)
Zie: V V V V V V

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Jinny

Golden Member

Hihi, dat is wel zo, maar ik vind kastjes een drama....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er zijn ook mensen die het van printplaat maken.
Maar dat is net wat voor een hobbyist men is.

PS ik zie alleen een vierkant raster onder je naam, ipv een afbeelding. ( Denk dat die te groot in omvang is )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dit topic is gesloten