Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

een zelfbouw lader voor liion accupacks van een oude hilti nimh lader gemaakt (alleen behuizing). voor de makita liion accupacks welke niet meer in de originele lader werken, en voor de omgebouwde hilti accu packs, van 12v 3ah nimh naar 14,4v 3ah liion. werkt volgens het principe met spanningsbron en weerstand voor de max laadstroom. een smps met de juiste uitgangsspanning ( 16,4v voor 14,4v en 20,5v voor 18v packs) om de accu's te laden. normaal gaat dit in een 20 minuten, deze doet er een 2 uur over. op deze langzame laad methode is de vereffening van de cellen veel minder belangrijk.

de makita packs die ik erin laad, hadden allen wel een paar gare cellen. belangrijk is dat de cellen in het pack een gelijkende capaciteit hebben en dezelfde klemspanning hebben. in een gaar pack met nog 6 cellen die 3,7v de stuk zijn zet ik dus ook 2 cellen bij die 3,7v de stuk zijn in een 14,4v pack.

deze lader kan zowel 14,4v als 18v packs opladen, er zit een herkenning in welk makita pack erin steekt. de hilti accu's heb ik alleen in 14,4v dus daar zit het niet op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oeps, toch weer een woordklok gemaakt. Dit keer een compacte versie: 10 bij 10 cm, krap 6 mm dik. Met kleurtjes, dat heeft de "echte" nog niet eens.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Sjoerd Kreyns

Golden Member

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Prachtig!

Hoe heb je het frontpaneel gemaakt? Is dat plexiglas met een sticker?

Ik neem aan dat de leds SMD zijn.

De jacht is mooier dan de vangst....

Gaaf, nog nooit gezien. 'n woordklok.
@hierboven, SMD uit de legofeeder dan toch :)

Action expresses priorities LH
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Frontpaneel is dun plexiglas met een zwarte laag, wat gegraveerd is met een lasersnijder. Alle componenten zijn inderdaad SMD, en daar is inderdaad ook de lego rail feeder bij gebruikt. Leuke soldeeroefening, 200+ componenten en +- 650 soldeerverbindingen.

@LetterHenk: Ze worden ook officieel verkocht, onder de naam QlockTwo. Er is ook een kleine uitvoering te koop, maar die is erg dik met 1.8 cm >:). Verder vind ik 'm ook een tikje duur met een prijs van 450 euro.

Eigenlijk moet ik eens uitzoeken of ik zoiets mag verkopen qua patent. Ik weet dat de heren Biegert en Funk een patent hebben, en nog een aanvraag voor een internationaal patent hebben. Kan ik dan zoiets (op kleine schaal) verkopen in Nederland?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Erg mooi die woordklok ! Waar zijn die vier ledjes onderin voor ?

Indicatie van de minuten. Dus op de foto is het 11:41.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Als zelfbouwers zal het wel kunnen, maar geen wederverkopingen.

( ^ klikbaar ^ )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Kloppertje,
Als je er een bouwpakket van kan maken :D

Maar heel mooi dat klokje. Ik neem aan dat je er ook een wekker van kan maken?

Jinny

Golden Member

Ik ben als klokjes fanate wel geïnteresseerd in wat meer toelichting, hoe wat, schema enz.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ kloppertje:Ook ik ,als klok fanaat ben wel geïnteresseerd als je deze woordklok zou aanbieden als bouwpakket.

pa3gws

Golden Member

Als bouwpakketje lijkt hij mij ook erg leuk.
Misschien is er een CO bouwproject van te maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Leuk dat er interesse is voor een bouwpakket! Ik ga eerst uitzoeken wat er wel en niet mag qua verkoop. Eerst kijken of ik een geassembleerde versie kan/mag verkopen, en of een bouwpakket verkocht kan/mag worden. Als ik zoiets geassembleerd kan verkopen, vind ik niet zo'n fijn idee om het ontwerp openbaar te maken. Als een geassembleerde versie geen optie is, en een bouwpakket wel, zal ik t.z.t. wel een topic openen over de details. Maar ik beloof dus nog niks.

Bij eventuele verkoop wordt met de opbrengsten hoogstwaarschijnlijk geïnvesteerd in nieuwe apparatuur/machines, om nog meer vette producten te kunnen maken :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Jinny

Golden Member

Een reeds geassembleerde versie ben ik niet in geïnteresseerd.
Even ter info.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Snap ik, maar mensen van buiten dit forum wel.

[Bericht gewijzigd door kloppertje op donderdag 18 december 2014 21:02:29 (11%)

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Tidak Ada

Golden Member

Was het originele ontwerp in het Engels (UK, USA of elders), of in het Nederlands? In dat laatste geval kan het zijn dat die lui ook al een patent hebben geschonden. Als het origineel in het Engels was, kun je misschien een paar kleine, maar essentiële wijzigingen in de schakeling aanbrengen en trachten het als een eigen ontwerp op te voeren. Mogelijk moet je ook de lay-out van het display wijzigen...
Wel eerst goed de patenten doorlezen!

Voor zover ik weet is dze klok al lang geleden op YouTube gepubliceerd en als open source aangekondigd.

Kom je wel eens op het forum van NEONIXIE-L? http://groups.google.com/group/neonixie-l?hl=en-GB

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien ook een topic maken voor de vragen over patenten i.c.m. de woordklok? Dan blijft dit topic een beetje schoon (met al dat gekwijl :p).

En binnenkort, hopelijk zaterdag eind van de dag, hoop ik in dit topic nog een project te plaatsen wat (vind ik) nog een stuk mooier is :). Tipje van de sluier: het heeft een diameter van 4 meter, en is (waarschijnlijk ruim) 60 jaar oud, en heeft ook wat met een klok te maken.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
maartenbakker

Golden Member

ls ik zoiets geassembleerd kan verkopen, vind ik niet zo'n fijn idee om het ontwerp openbaar te maken.

Waarom eigenlijk niet? Denk je dat iedereen het dan massaal gaat bouwen inplaats van een complete kopen? Veel mensen (buiten dit forum) kopen voor die paar euro extra liever een complete. Mensen op dit forum kopen liever bij jou een bouwpakket dan dat ze zelf moeten gaan etsen, IC's moeten flashen, enz. En de concurrentie maakt hem toch wel na als dat ueberhaupt loont, of je het ontwerp nou publiceert of onder de pet houdt.

P.S. Van grote fabrikanten vragen we toch ook altijd dat ze servicemanuals uitgeven?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@RAAF:
Ik denk eerder aan een wijzerplaat van de Big Ben

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het origineel is in het Duits en ze hebben frontplaten voor allerlei talen.
Op SK loopt al sinds augustus 2011 een animo topic waar zeer spaarzaam vorderingen worden gemeld. Ook daar uiteraard discussies over patenten.

De originele klok, grote uitvoering, kost zo'n 900 euro. Niet echt goedkoop. Verder vind ik het origineel niet erg intuïtief. De tekst gaat per vijf minuten en in de 4 hoeken lichten ledjes op voor de tussenliggende minuten. De tekst 'het is' is in mijn ogen volstrekt overbodig.

Ik heb al jaren een ontwerp + de leds klaarliggen, maar krijg de frontplaat niet netjes voor elkaar. Ben al op meerdere manieren op zoek geweest, maar bedrijven produceren nu eenmaal niet een éénmalig product voor een lage prijs.

Just find out what you like and let it kill you

Zelf heb ik een 50x50 cm woordklok gemaakt, frontpaneel van polycarbonaat met daarop (achter) een vinylsticker, dit is de simpelste methode voor een particulier die éénmalig zoiets wil maken. Nu beschik ik zelf over een snijplotter, maar er zijn genoeg mogelijkheden om voor een gering bedrag zo een sticker te laten snijden.

Om het showtopic eer te doen, meteen maar een foto dan :) (blijft lastig om goed foto's te maken van leds, in het echt valt het allemaal net iets anders uit, het doorschijnen naar andere woorden valt namelijk wel mee, maar op de foto zie je het nogal), ik heb em al een 2 jaar geleden gemaakt, maar het is nog steeds een work in progress. Tijd loopt op een rtc (ds1307) en snachts om 4 uur synchroniseert de klok met DCF. Het geheel is RGB, maar niet per woord. Nog toe te voegen is een eigen pwm rgb controller (momenteel mee bezig) en een ldr voor automatisch dimmen in de nacht.
[attachment=0]

Op 19 december 2014 09:08:31 schreef 111martin111:
Zelf heb ik een 50x50 cm woordklok gemaakt, frontpaneel van polycarbonaat met daarop (achter) een vinylsticker, dit is de simpelste methode voor een particulier die éénmalig zoiets wil maken. Nu beschik ik zelf over een snijplotter, maar er zijn genoeg mogelijkheden om voor een gering bedrag zo een sticker te laten snijden.

Om het showtopic eer te doen, meteen maar een foto dan :) (blijft lastig om goed foto's te maken van leds, in het echt valt het allemaal net iets anders uit, het doorschijnen naar andere woorden valt namelijk wel mee, maar op de foto zie je het nogal), ik heb em al een 2 jaar geleden gemaakt, maar het is nog steeds een work in progress. Tijd loopt op een rtc (ds1307) en snachts om 4 uur synchroniseert de klok met DCF. Het geheel is RGB, maar niet per woord. Nog toe te voegen is een eigen pwm rgb controller (momenteel mee bezig) en een ldr voor automatisch dimmen in de nacht.
[bijlage]

Waarom heb je geen ds3231 gebruikt? Dit is een feite een ds1307 maar die de drift zelf corrigeert met m.b.v. een interne temperatuursensor. Heb er zelf een in gebruik al meer dan 1 jaar om mijn tuin verlichting aan te doen en het verloop is nog geen minuut per jaar. Op ebay heb je ze voor weinig.

Dit topic is gesloten