een zelfbouw lader voor liion accupacks van een oude hilti nimh lader gemaakt (alleen behuizing). voor de makita liion accupacks welke niet meer in de originele lader werken, en voor de omgebouwde hilti accu packs, van 12v 3ah nimh naar 14,4v 3ah liion. werkt volgens het principe met spanningsbron en weerstand voor de max laadstroom. een smps met de juiste uitgangsspanning ( 16,4v voor 14,4v en 20,5v voor 18v packs) om de accu's te laden. normaal gaat dit in een 20 minuten, deze doet er een 2 uur over. op deze langzame laad methode is de vereffening van de cellen veel minder belangrijk.
de makita packs die ik erin laad, hadden allen wel een paar gare cellen. belangrijk is dat de cellen in het pack een gelijkende capaciteit hebben en dezelfde klemspanning hebben. in een gaar pack met nog 6 cellen die 3,7v de stuk zijn zet ik dus ook 2 cellen bij die 3,7v de stuk zijn in een 14,4v pack.
deze lader kan zowel 14,4v als 18v packs opladen, er zit een herkenning in welk makita pack erin steekt. de hilti accu's heb ik alleen in 14,4v dus daar zit het niet op..