Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Toch lekker zo'n broodplank. Volgende keer een echte bij IKEA of Action halen ;)

Die zijn single layer, Wasluis gebruikt hier een multilayer broodplank :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 1 december 2014 11:05:21 schreef MNM(tm):
@Schimanski: dat ontwerpen op baanjesprint, daar is toch ook gewoon een stukje software voor?

Dat klopt, ik heb ze allemaal geprobeerd. Stripboardmagic, DIY Layout, enz. Maar geen van allen tot tevredenheid. Er zitten voor mij teveel toeters en bellen in. Ik hoef geen "autoroute" naar gaatjes print vanuit een schema. Met de hand kan ik het veel beter routen.

Op 1 december 2014 11:45:00 schreef LetterHenk:

Gebruik toch liever hokjespapier potlood & gum.

Wat ik doe is eigenlijk vervanging van potlood en papier. Ik heb een .png met een standaard stukje gaatjesprint dat ik met knippen/plakken zo groot kan maken als ik wil. Daarnaast een .png met alle shapes. Ik selecteer en kopieer een shape en "plak" die op de print. De truuk is dat je "transparant" kunt plakken, m.a.w. je zit door de shape heen nog steeds de gaatjes.

Ik vind het voor mijn doel dé oplossing.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

[attachment=1]

@Shimanski:
Waarom gebruik je dan niet een echt verctor tekenprogramma als CorelDraw of Adobe Illustrator?

Ik heb hier nog CorelDraw 3 en 4 liggen. Één van die twee heeft zelfs een biblioteek van schemasymbolen!

@wasluis
Is alleen nodig als je er een leuk schilderijtje op hebt gemaakt. >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Waarom een Ferrari kopen als je aan een zeepkist genoeg hebt?

De instapdrempel voor Paint is zo laag dat zelfs ik het in 3 tellen onder de knie heb. En het staat standaard op mijn PC, hoef niets te downloaden, installeren, enz.

Tidak, dat schilderijtje is zeker jouw achtertuin met wifi in het schuurtje ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Corel 3 en 4 zijn ook kinderspel, hoor!
Corel 3 was het eerste programma op mijn PC Sindsdien ben ik er aan verslaafd. :)

@Mans:
Jij haalt wijfie en WiFi door elkaar >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

@fcapri
misschien een domper op de vreugde maar ook leds kunnen kapot zelfs zonder ze te mishandelen.
Ik heb een volledig homebuild frequentie teller waarvan 2 led segmenten kapot zijn. Welliswaar 25 jaar oud, maar toch. ..

@Schimanski: op zich heb je gelijk hoor: ik teken mijn schema's (vooral degene die ik hier op CO post) ook in Paint. Paint XP om precies te zijn, want die paint versie die bij Windows 7 zit, is echt naaTje.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

http://i124.photobucket.com/albums/p23/Vincent_Myself/esp_8266_zps544bbc41.jpg

http://i124.photobucket.com/albums/p23/Vincent_Myself/PICT0008_zps50ac6614.jpg

ESP8266 esp-01 printje gemaakt. Wil uiteindelijk er een dht22 aan hangen die een relais bedient die dan weer een waterpomp aanstuurt. Soort van klimaat beheersing in mijn kas die op afstand te bedienen is via een webpagina.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland,

Goed werk, en heb je hem al aan je geluidskaart gehangen voor een vervormings meting?

Kan je op je scoop zien, of de output mooi vlak is?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog,

Nog niet met een geluidskaart vervorming gemeten. Op de scoop ziet de sinus er goed uit. De TDS620 kan geen vervormings meting doen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Zit er geen FFT in, want dan zou je kunnen checken of er geen harmonischen zijn.

FFT is optioneel, zou niet meer dan het omzetten van een bitje ergens in de NVRAM zijn, niet mee bezig geweest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 3 december 2014 14:03:59 schreef Schimanski:
De instapdrempel voor Paint is zo laag dat zelfs ik het in 3 tellen onder de knie heb.

Maar is MSPaint niet heel erg omslachtig? Vooral omdat je met een bitmap werkt en niet met meerdere layers... dan kun je steeds opnieuw beginnen als je een aanpassing wilt maken.

Zelf voel ik er veel voor om weer met ruitjespapier te gaan werken. En dan desnoods door de scanner halen voor een digitale variant. Soort Forrest Mims. Lijkt mij het snelste gaan.

Op 3 december 2014 14:20:23 schreef RAAF12:
@fcapri
misschien een domper op de vreugde maar ook leds kunnen kapot zelfs zonder ze te mishandelen.
Ik heb een volledig homebuild frequentie teller waarvan 2 led segmenten kapot zijn. Welliswaar 25 jaar oud, maar toch. ..

tegen dan is mijn golf 52jaar oud. heb het er dan wel voor over om nog eens een ledje te solderen, maar vermoed dat de schakelcontacten of de plastic ook al vergaan zullen zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
flash2b

Special Member

De voltage referentie topics van blackdog hebben mij geinsprireerd om een TL431 tester te maken.

Ik had al een mooi kastje van Tele2 waar in het verleden een carrier preselect module in zat. Dat heb ik eruit gehaald en op de plaatsen van de RJ11 aanslutingen heb ik 2 banaan bussen geconstrueerd. Door het batterij vak waar een 9V blok in kan was dit kastje echt super geschikt.

Ik heb 2 grote gaten geboord en 3 kleine waarin ik gouden contact bussen heb geperst. De grote gaten zijn voor de schakelaars, de kleine voor de test socket van de TL431.

Doordat ik me geconcentreerd heb op de mechanische afwerking, paste alles gelukkig prima weer in het kastje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09023_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09022_cleaned.jpg

Het schema is gebaseerd op die van blackdog, dus met een LM334 als stroombron. De Rset heb ik 15Ω gekozen. Verder heb ik de beschermingsdiode vervangen door een 2 kleuren led. Deze led wordt via een schakelaar geschakeld die aan de andere helft de Vref van de TL431 in 2.5V en 5.0V schakelt. Ik kan dus aan de groene kleur (=2.5V) of gele kleur (=5.0V) zien hoe hij staat ingesteld... handig !

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09030_cleaned.jpg

Tenslotte een stabiliteits plaatje hoe de referentie spanning zich gedraagt. Hierbij moet ik zeggen dat het mij dus niet primair gaat over de stabilteit, maar meer of de TL431 goed werkt óf niet. Toch is het geheel best wel stabiel en ben ik tevreden over het eind resultaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09039_cleaned.jpg

blackdog

Golden Member

Ha die flash2b,

Leuk gemaakt!
En die 0,1mV inschakel drift, vergeef ik je *grin*

Nog een tip, de moertjes van de rode en zwarte stekkerbusjes van dit type, hebben de neiging nogal eens los te gaan, ook al zet je ze goed vast.
Steel wat nagellak van je vriendin/vrouw of anders :-) en blokkeer daar het moertje mee.

Wat ik niet begrijp is de "beveiligings diode", welke diode bedoel je?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Met de "beveiligings diode" bedoelde ik D1 uit dit schema in het topic Optimalisatie TL431 referentie.

Mijn schema kun je hieronder zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tl431%20tester.png

Klein knutselprojectje, maar wel erg handig: een smd rail feeder gemaakt met lego. Was al weer aardig lang geleden dat ik lego aangeraakt heb, maar het blijft mooi spul.

Het folie wordt op een spoel gewikkeld, via een wieltje. Het folie trekt het (zwarte) tape dus vooruit. Werkt erg makkelijk zo!

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Thevel

Golden Member

LetterHenk

Golden Member

Gaaf, lego is inderdaad mooi.
Wat voor rol zit er op? iets wat je veel gebruikt neem ik aan.
100n Ctjes oid?

Action expresses priorities LH

Ik denk eerder dat ie wat serieuze led panels aan het bestucken is, gezien de rol es2811's een dubbele feeder met de bijbehorende 100n netjes is stap 2 zeker :)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

2811 staat op de reel stikker volgens mij :p

WS2812B inderdaad, 100n 0603 ctjes liggen ook al klaar. Deze doe ik denk ik niet met de feeder, gezien met de pincet nog altijd sneller gaat: stuk tape op z'n kop op de werkmat, folie eraf trekken, en er liggen 50 ctjes klaar voor het oprapen met de pincet.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Dit topic is gesloten