Deel 1 is gevaarlijk vol, dus we gaan hier verder.
Meteen even een waarschuwing voor iedereen die deze 'C-tjes' gekocht heeft:
Dat zijn geen C-tjes
Naast WEL C-tjes, je ziet waarom ik ze voor C's aanzag
Dit topic is gesloten
Moderator
Deel 1 is gevaarlijk vol, dus we gaan hier verder.
Meteen even een waarschuwing voor iedereen die deze 'C-tjes' gekocht heeft:
Dat zijn geen C-tjes
Naast WEL C-tjes, je ziet waarom ik ze voor C's aanzag
Golden Member
Voor de rookies, Neosid is een bekend spoelmerk.
Staat Neosid op, dus...
Eerlijk gezegd had ik ze eerst ook als c'tjes meegenomen.
http://www.neosid.de/produktblaetter/neosid_Festinduktivitaet_Sd75.pdf
Moderator
Voor de rookies
Oi!
Het is nog altijd prutser ja!
Neosid ... nooooit van gehoord
Spoelen zijn dan ook enge ondefinieerbare onderdelen met een eigen wil
Honourable Member
Ja, in Deurne liggen er een serie Neosid spoeltjes (4.7µH, 100µH, 130µH en 2.2mH) in de condensator laadjes
Golden Member
Blijkbaar weinig verlichting in de spelonken daar, gezien de berichtgeving, en dan zal het moeilijk zijn om de items juist te determineren!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 4 januari 2015 16:41:26 (28%)
Golden Member
Ga ermee naar Fred101, die kan een spoel zich als een C laten gedragen...
Ik vind determineren juist een van de leukere hobby-aspecten Het mooiste is dat je daar dan ook weer staat tussen mensen die daar allemaal wat van weten (zoals in dit topic RAAF12 die meteen weet wat Neosid doorgaans maakt), dus convergeert het vaak ook best snel naar de juiste conclusie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 januari 2015 17:01:11 (16%)
Golden Member
Gelukkig had ik voornamelijk SMD mee, waar ik al een hoop lol van heb gehad overigens, en een railtje L200C waar ik inmiddels mijn oude Sommerkamp 788DX (Koffie warmer) weer mee tot leven heb gewekt...
Dit is niet mijn apparaat overigens.
Voordeel van SMD C is dan weer dat je ze gemakkelijk via een printspoortje tegen massa kan zetten in deze oude dingen.
Nu nog uitzoeken waarom de swr protect hapt op mijn dummy en we zijn klaar voor de 10 meter....
Golden Member
Hé zo'n mooie Sommerkamp (780DX, dus zonder display) heb ik hier ook liggen. Heb ik van PA3CNO gekregen die hem heeft omgebouwd voor 28-30 MHz. Komt 100W uit. AM, FM, en SSB. Is i.d.d. erg leuk voor 10 meter mobiel werk als de condities weer wat aantrekken.
Op 4 januari 2015 16:46:09 schreef pietplof:
Jongens kom toch, er is toch niets leukers dan verrassingen.
Ik had een aantal "relais" meegenomen. Ze hadden dezelfde pinout, kleur en afmetingen zoals een aantal relais dat ik al had. Daarna vergeten over het licht te kijken, en dus zit in nu met 12 kristalfiltertjes daar heb ik dus helaas helemaal níets aan...
Ik heb eens een als vermogensweerstand verkleed (en bedoeld) spoeltje gemonteerd in een home made schakelend voedinkje. Zakte onder belasting in.. en ik maar zoeken naar het probleem
Golden Member
Op 4 januari 2015 17:11:01 schreef Schimanski:
Hé zo'n mooie Sommerkamp (780DX, dus zonder display) heb ik hier ook liggen. Heb ik van PA3CNO gekregen die hem heeft omgebouwd voor 28-30 MHz. Komt 100W uit. AM, FM, en SSB. Is i.d.d. erg leuk voor 10 meter mobiel werk als de condities weer wat aantrekken.
Ik ga je vertellen dat de 10 lekker open lag vandaag...
Ontvangst is uitsteekbaar.
Overigens staat de MRF424 die er als powertor inzit op datasheet voor 80 Watt met een rendement van 50 procent.
Daar ze 160 Watt input opgeven zal die 80 Watt ook wel niet helemaal gehaald worden.
Het koelblok wordt na een poosje fluiten (ivm een triggerhappy swr protection) iig lekker warm.
Deze geeft op een meter iets van ruim 30 Watt (misschien 40) op SSB.
Maar het hoog laag schakelen werkt ook niet, dus er zal nog wel iets mis zijn...
In ieder geval komt er weer lawaai uit, en dat was de afgelopen 5 jaar op de plank ook niet het geval.... (defect gekocht)
(Btw, de 788 liep van eind 26 tot einde 10 meter band uit zichzelf)
Honourable Member
Op 4 januari 2015 17:29:10 schreef The Engineer:... en dus zit in nu met 12 kristalfiltertjes daar heb ik dus helaas helemaal níets aan...
Ik wil er wel een aantal (5 of zo) van je overnemen, ik kon er niet bij zijn.
Heb nog een project in mijn achterhoofd om een audio toonhoogte-corrector te maken (SSB-style). Met vrijwel dezelfde componenten ook bruikbaar als compressor.
Op 4 januari 2015 21:17:43 schreef fatbeard:
[...]
Ik wil er wel een aantal (5 of zo) van je overnemen, ik kon er niet bij zijn.
Helaas zijn ze al aan een ander beloofd, anders had ik ze zo in een envelopje gestopt voor je. Sorry
Honourable Member
Jammer.
Waren er nog meer of waren dat de laatste? (ik zoek een argument om de volgende keer kostwatkost wèl mee te gaan )...
Voor zover ik heb gezien, liggen er bergen kristallen en oscillators...
Golden Member
Ja, maar kristalfiltertjes... that's different koek. Ze zullen er misschien nog wel zijn, maar in welk laadje??
Misschien weet De Ingenieur nog ongeveer in welke hoek hij ze gevonden heeft?
Golden Member
En welke frequentie, is ook wel gemakkelijk om te weten...
Volgende keer zal ik er ook naar zoeken...
Ze zijn van Murata, 433KHz 455Khz. Ze zijn nu weg dus het exacte type kan ik niet meer geven. Er waren er nog wel zeker meer van!
Ze lagen in het het tweede hok aan de gang (dichter bij de toiletten, niet het ingangs-hok dus) en dan als je binnenkomt voorbij de kast die een knelpunt in het midden vormt, de kasten tegen de muur aan de linker kant, ergens in het midden van de rij.
Voor hen die het weten is het waarschijnlijk wel te vinden zo. Ik ga zelf denk ik geen derde keer meer. Voor mij zijn de interessante dingen er wel zo'n beetje uit, of heb ik er al veel levensvoorraad van
Golden Member
Dan zijn het geen kristalfilters maar keramische filters!
Murata doet voor zover ik weet niet in echt kristalwerk.
Dat is een echt xtalfilter
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 5 januari 2015 19:12:41 (17%)
Honourable Member
433kHz? Gekke waarde, het zullen dan wel 455kHz filters zijn, waarschijnlijk Murata CFW455, deze ceramische filtertjes liggen inderdaad links in het midden ergens.
daar in de buurt liggen ook zakjes met Murata SFL455C, identieke oranje blokjes 455kHz ceramische filters met een extra stelschroef bovenop.
In het donker lijken beide typen wel wat op kleine printrelais.
Golden Member
Goed om te weten voor de volgende keer...
Overleden
Op 5 januari 2015 19:08:36 schreef RAAF12: Dat is een echt xtalfilter
Toevallig net zo'n ding meegenomen de laatste keer. Ook 10.7 MHz en dezelfde behuizing, alleen staat er ITT Crystal Filter op
Dit topic is gesloten