Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

EricP

mét CE

Hoor het wel vaker dat accu's ploffen. Nog niet meegemaakt. En ik denk dat de stroom door een horlogebandje minder is dan de startstroom - er zitten nog wel wat dunne plekjes in :)

Overigens zou ik me bij die motorfiets meer zorgen maken om de motorfiets dan om de monteur. Zwavelzuur is best een naar goedje, maar zolang je het niet in je ogen / oren krijgt en niet binnen krijgt, is het met een douche goed oplosbaar. Maar zie het maar eens overal uit die motorfiets te krijgen...

Voor dikke kabels voor een versterker ofzo is wel wat te zeggen. Als je wat aan spanningsval gaat rekenen, dan is het snel te dun. Dat het vervolgens de bedoeling is de zekering zo dicht mogelijk bij de spanningsbron te plaatsen... Tsja... Heel veel mensen snappen niet dat de zekering de kabel beveiligt. Meer niet. En dat wanneer je dus overgaat op een dunnere kabel (kort stukje, spanningsval speelt een veel kleinere rol), dat daar dan ook weer een zekering hoort. En ja, die kun je dan ook gelijk vooraan zetten - als de kabel vooral zo dik is om spanningsval binnen de perken te houden.

Maar vergis je ook niet in de bedrijven. Niet alleen de Sjonnies maken er een zooitje van. Zeker als je naar het werk van 'de garage' gaat kijken (diezelfde die dan ook de APK moet doen...), word je daar meestal erg verdrietig van.

Lambiek

Special Member

Op 8 januari 2015 21:26:11 schreef Shiptronic:
Ook hard geleerd door horloge op dynamo/starter, metalen band rood gloeiend, en een paar verbrande vingers van de andere hand om proberen de vergrendeling/slotje los te trekken. Dat was een tevergeefs poging; deze was vakkundig aan elkaar gelast.

Het is ook gevaarlijk om ringen en andere sieraden te dragen in ons soort werk of je moet bij de (r)overheid (werken), dan is het wat anders. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

kan iemand die een ontploffende accu van nabij heeft zien gaan. de lader stond nog op 24V en de 12V accu werd eraan gezet. zo een leuk garagetype lader die vlot 100A kan leveren. t is eigenlijk niet de accu die ontploft, maar het vrijgekomen waterstofgas die door een vonkje tot ontbranding wordt gebracht. als je de accu mishandeld door te overladen, maak je VEEL waterstofgas.

de accu was hard beginnen borrelen en toch ergens een vonkje gehad (die lader klem op de accu iets bewogen ofzo). accu knalde uit elkaar en diegene die ik ken heeft rakelings één der accu klemmen langs zijn hoofd zien passeren.
had hij die in het gezicht gehad, hij had het waarschijnlijk niet meer hoeven navertellen.

elke keer ik met een lader op een accu bezig was, was die toch de werkplaats uit. heeft een grote schrik gekregen van lood accu's

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Niet helemaal on topic, maar het sluit zo lekker aan bij de accu-verhalen: een keer een accu gezien in een auto, de accu stond vlak naast een onderdeel van de gas-installatie welke was gaan lekken en op een gegeven moment was dat gas gaan branden, had vervolgens de bovenkant van de accu zodanig verhit dat het kunststof weggesmolten was, het zag er uit als een afgebrand gebouw. De accu gaf zowaar nog spanning: de motor kon ermee gestart worden.
Don't try this at home!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fripster

Golden Member

Mijn accuverhaal: Ik heb een camper, en ik nam altijd de startaccu mee naar huis voor overwinteren. Niet goed opgelet welk type het was, en met een druppellader gedurende de winter op peil gehouden. Het voorjaar komt en ik ga naar de stalling, zet de accu erin, bestuurdersstoel er bovenop(daar zat ik dus!) en ik wil starten. Een ENORME knal, en rook etc: accu ontploft. Zuur liep overal uit.

Gauw eruit, stoel eraf, polen los en daarna heel veel water eroverheen gegooid om het zuur te verdunnen.... Accu in delen eruit gevist en het geheel grondig schoongemaakt (nog veel meer water). Daarna alles in de spuitvaseline gezet. Nieuwe accu gekocht.. etc.

Heb veel geleerd over dopjes op accu's die je open moet zetten bij het laden, en over bijvullen met gedestilleerd water ;-)

Ben me toen echt de pl**ris geschrokken.

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 9 januari 2015 11:09:59 schreef fcapri:...
elke keer ik met een lader op een accu bezig was, was die toch de werkplaats uit. heeft een grote schrik gekregen van lood accu's

Nee hoor, moet zijn:
Heeft grote schrik gekregen van @fcapri die bezig is met lood accu's.
Sorry, ik kon het niet laten. Ik zal je niet meer pesten ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 januari 2015 09:15:35 schreef EricP:
[....]Maar vergis je ook niet in de bedrijven. Niet alleen de Sjonnies maken er een zooitje van. Zeker als je naar het werk van 'de garage' gaat kijken (diezelfde die dan ook de APK moet doen...), word je daar meestal erg verdrietig van.

Inderdaad, ik heb het al twee keer meegemaakt dat ik kort na een grotebeurt/APK een deel van mijn uitlaat verloor :( (opzet?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het knalgas in accu's heb ik ook al eens lol mee gehad.. een bus op t werk ging eruit en er zou die ochtend een opkoper komen. echter was de accu dood en wilde niet echt meer leven zat geven na opladen om nog te starten. voor ik een accu uit de loodbak bij de garage ging halen voor die ene keer dacht ik even de accu nog in leven te krijgen door een bout door de ontluchtingsdop te tikken van de 1e cel om deze gare cel te overbruggen. dat werkte min of meer, bij het starten kwam er een vonk bij het ontstane knalgas door het opladen en boem ging het. doppen waren eraf en motorkap stond open, dus meer als die knal en het gereedschap op de grond was het niet. toch maar een gare startaccu erin gezet voor de verkoop, hij werkte nog goed zat bij 15°c :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ook nog een accu ongelukje.

Stond een keer te slijpen in de werkplaats, hoor in eens een grote klap. Ga buiten kijken, niets te zien. Kijk ik later beter, zie ik in een hoekje een accu staan zonder bovenkant (had hem zelf onder de lader gezet, maar vergeten / niet bij stil gestaan). Gelukkig stond ik er een eindje van vandaan.

Andere les, eerst stekker uit stopcontact, dan pas lader los op accu.

M'n pa was techniekleraar, ook zo'n test om een accu te demonteren. Had hij een schakelingetje gemaakt, dat wanneer je eerst de plus loshaalde dat er een grote claxon af ging (leuke schrikreactie).

Jinny

Golden Member

Geen accu, maar near miss op een andere manier..
Een werkplaatsje waar ook een groot (200l) vat met thinner stond. (ongeveer 30 jaar terug)
Lassen en slijpen daarnaast tot het ineens warm werd...
Vat in de brand. 3/4 vol
Gelukkig was grote stalen plaat erop voldoende om de hoge vlammen te doven voordat het werkplaatsje afbrandde.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 9 januari 2015 21:47:29 schreef Tidak Ada:
[...] Inderdaad, ik heb het al twee keer meegemaakt dat ik kort na een grotebeurt/APK een deel van mijn uitlaat verloor :( (opzet?)

Kort na een APK beurt een lek in /de/ olieleiding van mijn motor. Motor stuk. Dure grappen!

Verwarming wilde niet meer aanslaan. Ik kon het probleem niet vinden. Monteur er bij "click pfrrrrr" hij deed het! 3 seconden werk. Hij doet het, wat heb je gedaan vraag ik? Terwijl hij aan m'n apparaat blijft prutsen... Blijkt dat de veer die de "aansteek" knop terug duwt niet meer goed genoeg was. Even na gebruik aan die knop trekken (helpen) en hij komt weer in de "normaal bedrijf" stand. Drie dagen later heb ik een los contact in m'n droogkook sensor....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

D'r gebeurde hier net "iets" met een USB charging ding...

http://prive.bitwizard.nl/dsc05710_small_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/dsc05711_small_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/dsc05712_small_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Typische Chinese lader met 0,0 isolatie afstand, bloed link :-( :-( :-(
En zo te zien heeft een van de aansluitdraadjes van de print als zekering gediend

pas een chinese led tlbuis gezien waar de glaszekering zelf sterker was als de pootjes ervan, die waren geklapt en net als hierboven over de hele kap verspreid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zo heb ik er ook al een paar gehad. ineens het hele huis zonder electra. hoofdschakelaar geklapt van 63A.
alles weer aangezet en nergens een fout kunnen vinden. tot ik men li-ion accu wou opladen in zijn externe lader. deed de groene led niks meer.

mijn schakelende voeding adapter was wel een zwarte behuizing, dus zag geen sporen, maar die 'geur' op afstand...
ding open geprutst en er zit nog bitter weinig koper is. hele banen verdampt, koperen geleiders verdampen, componentpootjes verdampt... herstellen niet meer mogelijk. zekering... niet aanwezig.

ik heb er geen fotos van en denk ook niet dat ik ze bewaard heb voor onderdelen :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Ik vind het er allemaal nog vrij intact uitzien. Welk onderdeel heeft er in de fik gestaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi,

Ik was er (gelukkig) iets eerder bij, toen ik iets begon te ruiken...

https://mcu4life.wordpress.com/2013/09/02/dangerous-5v-acdc-plugs/

Ik vermoed door de koeling, hij kan zijn warmte niet kwijt.

NokDoc

DEADBEEF

Bizar dat er 1 weerstand zit die blijkbaar aan het hele inferno is ontkomen; die ziet er helemaal intact en brandschoon uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja. Dat verbaast me ook. Ik had verwacht dat er "iets" in sluiting zou gaan, en dat zo'n component dan het meeste te verduren krijgt. Of een ding wat daarmee in serie zit. Het ontbreken van 1 van de draadjes is een hint dus dat het ding zelf in sluiting is gegaan, maar dat daarna de grootste spanningsval het draadje van het pootje naar het printje is geweest. Hij heeft een B16 gezekerde groep er uit getrokken.

Hier was geen "waarschuwing". We waren gewoon aan het werk, en ineens BAM. Uit "volgens mij kwam het van links" en "volgens mij kwam het van rechts", zijn we tussen ons in gaan zoeken en kwamen we deze tegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het overkomt je !

Druk druk druk, in 3 panden bezig i.v.m. verhuizen.
Een zzp-er wilde de nieuwe hal wel even wit spuiten, maar had nog nooit een verfspuit in zijn handen gehad. (geeft niet, mooi leer project).
Afijn spuit verstopt, en automatisch hou ik mijn vinger voor de nozzle (meubelspuiter, werk doorgaans met een verfbeker onder mijn pistool)
Jammer joh, de pomp stond op 150BAR en de latex zat dus onder mijn huid !
Gelukkig was er iemand aanwezig die mijn vinger durfde open te snijden, zodat de verf eruit kon !
Geen aanrader !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Als je het niet erg vindt, dan ga ik geen 150bar met Latex op mijn lichaamsdelen zetten. Dat sla ik even over. Jammer dat ik er niet bij was, had graag willen snijden en schoonmaken :-) (geen grap)

I love it when a plan comes together !

Het viel mee (voor mij)
Ik heb gelukkig een zeer hoge pijngrens !
De Rode Kruiser vertelde mij dat het opensnijden wel even pijn zou doen, maar gelukkig nergens last van !
Als het hydrauliek geweest was, was ik die vinger wel kwijt geraakt.
Foutje is zo gemaakt !

Ik ben er nog :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het is prima dat je voorzichtig bent alsof je de vinger kwijt bent bij hydroliek, maar in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Ik ken het verhaal van iemand die een hele tijd last heeft gehad van de vinger, maar hem uiteindelijk wel kon behouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beuwww naar verhaal!

Maareh, waar zijn de foto's? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Helaas jochem, geen foto's.
Als ik nu een foto zou maken zie je slechts een vervormde vingertop met een halve nagel (3 jaar geleden ruzie gehad met een lamello frees, hij heeft gewonnen) met een sneetje van 2cm lang.
Ik heb wel even bleek gezien van de schrik.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten