Raspberry Pi 230V <-> GPIO connectie maken

Op 13 februari 2015 11:26:49 schreef Sebastiaan06:
Heb zojuist verder gezocht en kwam AQV212 van Panasonic tegen. Dit is een PhotoMOS en is een mosfet met LED. Hiermee kan ik de MOC vervangen en de 12V direct aansturen (correct?)

Waarom niet zoiets maken als het schema hieronder, dan kun je ook inductieve verbruikers aansluiten.
Je kunt ook een PC817 gebruiken en D2 is niet echt nodig en R3 mag weg bij 12V

LDmicro user.

dubbelpost, sorry

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 13 februari 2015 12:43:23 (96%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Waarom niet zoiets maken als het schema hieronder

Dat is natuurlijk waardeloos zo met die 1K weerstand ervoor. Er zit ook nog eens een 100nF condensator voor, dus de fet wordt lekker langzaam open gestuurd.
Plus dat de IRFZ44N maar max 20V op zijn gate mag hebben, en die 1K weerstand gaat daar niet tegen helpen.

Om de 230VAC te detecteren zou ik zoiets maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20sebastiaan06.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, zou je kunnen uitleggen waarom jouw advies beter is (wil het graag begrijpen, maar zie het "voordeel" niet).
Wat ik nu in mijn schema heb staan zou moeten werken en zeer weinig moeten verbruiken.

Verder heb ik een aangepast schema bijgevoegd.
Heb een VO14642AT ipv de triac toegepast voor de 12V DC. Dit is een photomos van Vishay (SSR op basis van mosfet).

Die 230V detectie zou ik eerst nog eens proberen vooraleer die te gebruiken.
Softwarematig zul je moet incalculeren dat je maar 1 deel van de sinus hebt en dus 50pulsen/sec uit de opto krijgt.
Ik zou een relais verkiezen met potentiaal vrije contacten, maar dat is mijn voorkeur natuurlijk.

Nog enkele kleine opmerkingen:
D2 en D3 mogen weg
R4 en R32 zou ik 220ohm nemen = 16mA

Anders zie ik geen echte fouten meer. Er staan al heel wat minder componenten in me dunkt.

@Lambiek, dat schema dat ik van internet geplukt heb is niet het mooiste voorbeeld, maar wat jij dat schrijft versta ik ook niet. ;)

LDmicro user.

Zojuist even in de specificatie van de PC817 gekeken, maar die kan geen 12V aan, daar zal ik mijn 5V lijn moeten gebruiken.

Tevens snap ik nu waarom lambiek met de Trafo werkt.
Daarnaast in mijn oude rommeldoos een oude stekkertrafo van 4,5V en 300mA gevonden. Die kan dus mooi dit doel dienen (heb de trafo eruit gesloopt).

Helaas had ik in mijn rommeldoos geen 24VAC trafo... Nog eens verder zoeken op een later moment. (Deze staat niet getekent, alleen de "outputs" als print terminals)

Verder D2 en D3 verwijderd.
R4 en R32 aangepast.

Op 13 februari 2015 16:28:51 schreef MGP:
Anders zie ik geen echte fouten meer. Er staan al heel wat minder componenten in me dunkt.

Dat zeker, heb er veel van geleerd, maar dit ziet er een stuk eenvoudiger uit. Als het zo goed is dan ga ik morgen aan de slag om overal de juiste componenten aan te hangen

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op vrijdag 13 februari 2015 19:30:26 (25%)

Op 13 februari 2015 19:26:26 schreef Sebastiaan06:
Zojuist even in de specificatie van de PC817 gekeken, maar die kan geen 12V aan, daar zal ik mijn 5V lijn moeten gebruiken.

Kan Vce=20V aan, nu nog een datasheet leren lezen ;)

Edit: als je de 5V lijn gebruikt moet je de weerstanden aanpassen, 1K is dan teveel.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 13 februari 2015 19:40:23 (13%)

LDmicro user.

Verwijderd, ivm led kennis die wat "stoffig" is geworden.
Led wordt stroom (current) gedreven en niet spanning gedreven.

Ga het morgen terugbouwen naar 12V.

Desalniettemin zou ik graag willen weten hoe u dit in de datasheet heeft gevonden (behalve dan dat het LED is).

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op vrijdag 13 februari 2015 22:42:22 (90%)

En ik was in de war dat je schreef dat die opto maar tegen 5V kon, die kan tegen 20V (detector).
Met de gedachte dat je wist dat een led stroomgestuurd is.

Je kunt nu weer verder.

LDmicro user.

Op 13 februari 2015 23:10:26 schreef MGP:
En ik was in de war dat je schreef dat die opto maar tegen 5V kon, die kan tegen 20V (detector).
Met de gedachte dat je wist dat een led stroomgestuurd is.

Je kunt nu weer verder.

Zeker, dank je in ieder geval. Was zo gefocust op de spanningen dat die kennis even "weg" was.

Ben nog met mijn schema bezig en heb er zelf ook een paar foutjes uit gehaald, daarnaast vind ik nog steeds nieuwe functies in Eagle hoe ik parts moet toe passen.

Desalniettemin heb ik nu een partlist en ben gaan kijken naar mijn triac schakeling om de 12V AC solenoid te schakelen. Al deze onderdelen kosten momenteel +-3 euro.
Tegelijk heb ik ook de vishay VO14642AT open en die kan zowel AC als DC schakelen. Ik gebruik deze momenteel om de 12V voor een lampje in een "button" te laten branden. Door het toepassen van de VO14642AT kan ik de schakeling een groot deel versimpelen.

In de datasheet van de VO14642AT staat dat deze 2Amp max DC kan leveren. Kan ik daarmee dus aannemen dat deze 1Amp AC kan leveren?

Verder nog een praktiche vraag: in de schema's zie je bij DC en AC een verschil, namelijk dat poot 4 en 6 verbonden zijn bij DC en bij AC er alleen gebruik wordt gemaakt van poot 4.
Zou iemand kunnen toelichten waarom?

Bij AC staan de switches in serie en elke switch kan 1A aan.
In DC staan ze parallel dus 2A.
Het heeft te maken met de interne opbouw.

AC verbonden kan ook maar 1A DC verwerken.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Sorry, maar ik snap het niet. Waarom gebruik je niet gewoon een MOC3043, die is speciaal voor AC.

Zet zo'n schakeling eens een keer op een bread board en test daar eens mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 februari 2015 12:46:08 schreef Lambiek:
Sorry, maar ik snap het niet. Waarom gebruik je niet gewoon een MOC3043, die is speciaal voor AC.

Zet zo'n schakeling eens een keer op een bread board en test daar eens mee.

Lambiek, heb helaas geen 304x hier liggen, heb de datasheet erop nageslagen en hier staat Itsm = 1A, verder inderdaad ac driver/switch.
Heb in de eerste post waar MGP dit ook melde niet goed gelezen uit de datasheet, ben toen de triac weg ingeslagen. Blijkt dus helemaal niet nodig.

Voor de solenoid kan deze dus voldoende aan.

Op 16 februari 2015 12:37:44 schreef MGP:
Bij AC staan de switches in serie en elke switch kan 1A aan.
In DC staan ze parallel dus 2A.
Het heeft te maken met de interne opbouw.

AC verbonden kan ook maar 1A DC verwerken.

Dank voor de verduidelijking.

Datasheet lezen is inderdaad iets wat je even moet doorhebben...

Lambiek

Special Member

ben toen de triac weg ingeslagen

Wat denk je dat de MOCxxxx is? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een triac driver met een triac (in de chip).
Wat ik bedoelde als je kijkt op de grote G en datasheet kom je alleen circuits tegen die een externe Triac gebruiken (waarschijnlijk door een grotere load dan 1A).

Heb nu in mijn schema de volgende aanpassingen gedaan:
- VO14642AT (K1 & K4) waren maar half aangesloten, nu correct voor DC aangesloten zoals datahseet vermeld
- De RPI "kant" was met GND aangesloten op de powersupply GND en niet op de RPI gnd daar door was er geen scheiding, nu gecorrigeerd.
- Externe Triac verwijderd en direct op MOC aangesloten (Solenoid schakeling)

Bijgevoegd de laatste versie circuit en de partslist.
Heb voor alle weerstanden 1/4W genomen, wat voor de 12V, 5V en 3,3V goed zal zijn. De enige twijfel heb ik bij de 230V resistors R14 en R25.

Volgens mij moet ik nu alleen nog:
1. Package maken voor de trafo die ik uit een adapter heb gehaald
2. 24V trafo kopen en een package maken op het board.
3. Routeren van parts
4. Bestellen of zelf maken van print

R14 en R25, zie bijgevoegde tabel
In de bovenste rij staat er 200W, dat moet 200V zijn.
En W.V. wil zeggen Working Voltage

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 16 februari 2015 14:52:10 (17%)

LDmicro user.

Heb de adapter die ik voor 230V detectie wil gebruiken uit elkaar gehaald, maar ben nu een beetje in de war.
Deze heeft namelijk secundair 3 aansluitingen...

Heb het schema getekend, maar ik probeer te begrijpen waarom die transistor er zit, maar daar kom ik niet uit.
Enige wat ik eruit kan opmaken is dat de diode ervoor zorgt dat ik 1 deel van de sinus heb en de c zorgt voor het afvlakken (correct).

Adapter was orgineel een philips AY3170/00
Input: 220v-230v ~50Hz 4W
Output: 4.5V =300 mA

Bijgevoegd het schematje en de plaatjes.

Concrete vraag is hoe ik nu weet welke 2 pootjes (of 3) ik van deze trafo moet gebruiken.

Dat is een transfo met middenaftakking, gebruik de middenste met de links of rechtse (maakt niet uit).
Als je de 2 buitenste gebruikt hebt je dubbele spanning.

Het schema is niet juist maar dat is niet van belang.

LDmicro user.

In deze schakeling werden de 2 buitenste bij elkaar geschakeld en de middelste inderdaad apart.
Heb ik deze constructie ook niet nodig om het aantal mA te halen?

Over de stroom moet je u geen zorgen maken, je hebt max 50mA nodig en beide wikkelingen geven apart 150mA.

Kijk ook hier eens.

Op 19 februari 2015 10:07:55 schreef Sebastiaan06:
In deze schakeling werden de 2 buitenste bij elkaar geschakeld en de middelste inderdaad apart.

De 2 buitenste mogen niet aan elkaar, dan heb je 0V.

Oftewel:
midden en links of rechts
of de 2 buitenste en dan heb je dubbele spanning.

LDmicro user.

Dank voor uw geduld.
Uw link en dan specifiek:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/f/fc/Gelijkrichter-01.gif

Maakt al veel duidelijk.
Verder uw uitleg.
Dank.

Zo, afgelopen dagen bezig geweest om een board layout te maken. Heb eerst de autorouter geprobeerd, maar die heb ik maar snel uitgezet (wellicht deed ik het ook verkeerd).

ben het toen met de hand gaan doen. Op dit moment heb ik het board zoals in de bijlage van deze post. Heb voor de volledigheid ook de eagle files bijgevoegd.

Wat ik niet goed kan bepalen zijn de spoorbreedtes. Heb wel een aantal keer gelezen op dit forum en andere dat 90 graden hoeken niet "netjes" is, vandaar de 45 graden.

Graag hoor ik uw adviezen/tips.
(Heb geprobeerd het zo compact mogelijk te houden)

Tevens de voedingcomponenten geprobeerd te scheiden van de signaalcomponenten (Trafo etc)

Hoi,

Zonder het complete topic door te lezen zou ik zeggen dat:

- je overal dunne draden hebt gebruikt (denk dat er links en rechts toch wel wat stroom zal vloeien of niet?
- er zit nog een mini air wire links beneden
- best nog een fuse toevoegt aan de 230V kant voor als het verschrikkelijk zou mis gaan.
- 230V spoortjes moeten een spacing hebben van 5 - 6 mm geloof ik
- je wel mooi geroot hebt :p Kan je niet naar een 2 lagen design gaan om zo de brugjes weg te laten? Dan kan je ook nog een mooi massa vlak trekken

Groetjes,

Joris