Raspberry Pi 230V <-> GPIO connectie maken


Op 13 februari 2015 19:26:26 schreef Sebastiaan06:
Zojuist even in de specificatie van de PC817 gekeken, maar die kan geen 12V aan, daar zal ik mijn 5V lijn moeten gebruiken.

Kan Vce=20V aan, nu nog een datasheet leren lezen ;)

Edit: als je de 5V lijn gebruikt moet je de weerstanden aanpassen, 1K is dan teveel.

[Bericht gewijzigd door MGP op 13 februari 2015 19:40:23 (13%)]

LDmicro user.

Verwijderd, ivm led kennis die wat "stoffig" is geworden.
Led wordt stroom (current) gedreven en niet spanning gedreven.

Ga het morgen terugbouwen naar 12V.

Desalniettemin zou ik graag willen weten hoe u dit in de datasheet heeft gevonden (behalve dan dat het LED is).

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op 13 februari 2015 22:42:22 (90%)]

En ik was in de war dat je schreef dat die opto maar tegen 5V kon, die kan tegen 20V (detector).
Met de gedachte dat je wist dat een led stroomgestuurd is.

Je kunt nu weer verder.

LDmicro user.

Op 13 februari 2015 23:10:26 schreef MGP:
En ik was in de war dat je schreef dat die opto maar tegen 5V kon, die kan tegen 20V (detector).
Met de gedachte dat je wist dat een led stroomgestuurd is.

Je kunt nu weer verder.

Zeker, dank je in ieder geval. Was zo gefocust op de spanningen dat die kennis even "weg" was.

Ben nog met mijn schema bezig en heb er zelf ook een paar foutjes uit gehaald, daarnaast vind ik nog steeds nieuwe functies in Eagle hoe ik parts moet toe passen.

Desalniettemin heb ik nu een partlist en ben gaan kijken naar mijn triac schakeling om de 12V AC solenoid te schakelen. Al deze onderdelen kosten momenteel +-3 euro.
Tegelijk heb ik ook de vishay VO14642AT open en die kan zowel AC als DC schakelen. Ik gebruik deze momenteel om de 12V voor een lampje in een "button" te laten branden. Door het toepassen van de VO14642AT kan ik de schakeling een groot deel versimpelen.

In de datasheet van de VO14642AT staat dat deze 2Amp max DC kan leveren. Kan ik daarmee dus aannemen dat deze 1Amp AC kan leveren?

Verder nog een praktiche vraag: in de schema's zie je bij DC en AC een verschil, namelijk dat poot 4 en 6 verbonden zijn bij DC en bij AC er alleen gebruik wordt gemaakt van poot 4.
Zou iemand kunnen toelichten waarom?

Bij AC staan de switches in serie en elke switch kan 1A aan.
In DC staan ze parallel dus 2A.
Het heeft te maken met de interne opbouw.

AC verbonden kan ook maar 1A DC verwerken.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Sorry, maar ik snap het niet. Waarom gebruik je niet gewoon een MOC3043, die is speciaal voor AC.

Zet zo'n schakeling eens een keer op een bread board en test daar eens mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 februari 2015 12:46:08 schreef Lambiek:
Sorry, maar ik snap het niet. Waarom gebruik je niet gewoon een MOC3043, die is speciaal voor AC.

Zet zo'n schakeling eens een keer op een bread board en test daar eens mee.

Lambiek, heb helaas geen 304x hier liggen, heb de datasheet erop nageslagen en hier staat Itsm = 1A, verder inderdaad ac driver/switch.
Heb in de eerste post waar MGP dit ook melde niet goed gelezen uit de datasheet, ben toen de triac weg ingeslagen. Blijkt dus helemaal niet nodig.

Voor de solenoid kan deze dus voldoende aan.

Op 16 februari 2015 12:37:44 schreef MGP:
Bij AC staan de switches in serie en elke switch kan 1A aan.
In DC staan ze parallel dus 2A.
Het heeft te maken met de interne opbouw.

AC verbonden kan ook maar 1A DC verwerken.

Dank voor de verduidelijking.

Datasheet lezen is inderdaad iets wat je even moet doorhebben...

Lambiek

Special Member

ben toen de triac weg ingeslagen

Wat denk je dat de MOCxxxx is? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een triac driver met een triac (in de chip).
Wat ik bedoelde als je kijkt op de grote G en datasheet kom je alleen circuits tegen die een externe Triac gebruiken (waarschijnlijk door een grotere load dan 1A).

Heb nu in mijn schema de volgende aanpassingen gedaan:
- VO14642AT (K1 & K4) waren maar half aangesloten, nu correct voor DC aangesloten zoals datahseet vermeld
- De RPI "kant" was met GND aangesloten op de powersupply GND en niet op de RPI gnd daar door was er geen scheiding, nu gecorrigeerd.
- Externe Triac verwijderd en direct op MOC aangesloten (Solenoid schakeling)

Bijgevoegd de laatste versie circuit en de partslist.
Heb voor alle weerstanden 1/4W genomen, wat voor de 12V, 5V en 3,3V goed zal zijn. De enige twijfel heb ik bij de 230V resistors R14 en R25.

Volgens mij moet ik nu alleen nog:
1. Package maken voor de trafo die ik uit een adapter heb gehaald
2. 24V trafo kopen en een package maken op het board.
3. Routeren van parts
4. Bestellen of zelf maken van print

R14 en R25, zie bijgevoegde tabel
In de bovenste rij staat er 200W, dat moet 200V zijn.
En W.V. wil zeggen Working Voltage

[Bericht gewijzigd door MGP op 16 februari 2015 14:52:10 (17%)]

LDmicro user.

Heb de adapter die ik voor 230V detectie wil gebruiken uit elkaar gehaald, maar ben nu een beetje in de war.
Deze heeft namelijk secundair 3 aansluitingen...

Heb het schema getekend, maar ik probeer te begrijpen waarom die transistor er zit, maar daar kom ik niet uit.
Enige wat ik eruit kan opmaken is dat de diode ervoor zorgt dat ik 1 deel van de sinus heb en de c zorgt voor het afvlakken (correct).

Adapter was orgineel een philips AY3170/00
Input: 220v-230v ~50Hz 4W
Output: 4.5V =300 mA

Bijgevoegd het schematje en de plaatjes.

Concrete vraag is hoe ik nu weet welke 2 pootjes (of 3) ik van deze trafo moet gebruiken.

Dat is een transfo met middenaftakking, gebruik de middenste met de links of rechtse (maakt niet uit).
Als je de 2 buitenste gebruikt hebt je dubbele spanning.

Het schema is niet juist maar dat is niet van belang.

LDmicro user.

In deze schakeling werden de 2 buitenste bij elkaar geschakeld en de middelste inderdaad apart.
Heb ik deze constructie ook niet nodig om het aantal mA te halen?

Over de stroom moet je u geen zorgen maken, je hebt max 50mA nodig en beide wikkelingen geven apart 150mA.

Kijk ook hier eens.

Op 19 februari 2015 10:07:55 schreef Sebastiaan06:
In deze schakeling werden de 2 buitenste bij elkaar geschakeld en de middelste inderdaad apart.

De 2 buitenste mogen niet aan elkaar, dan heb je 0V.

Oftewel:
midden en links of rechts
of de 2 buitenste en dan heb je dubbele spanning.

LDmicro user.

Dank voor uw geduld.
Uw link en dan specifiek:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/f/fc/Gelijkrichter-01.gif

Maakt al veel duidelijk.
Verder uw uitleg.
Dank.

Zo, afgelopen dagen bezig geweest om een board layout te maken. Heb eerst de autorouter geprobeerd, maar die heb ik maar snel uitgezet (wellicht deed ik het ook verkeerd).

ben het toen met de hand gaan doen. Op dit moment heb ik het board zoals in de bijlage van deze post. Heb voor de volledigheid ook de eagle files bijgevoegd.

Wat ik niet goed kan bepalen zijn de spoorbreedtes. Heb wel een aantal keer gelezen op dit forum en andere dat 90 graden hoeken niet "netjes" is, vandaar de 45 graden.

Graag hoor ik uw adviezen/tips.
(Heb geprobeerd het zo compact mogelijk te houden)

Tevens de voedingcomponenten geprobeerd te scheiden van de signaalcomponenten (Trafo etc)

Hoi,

Zonder het complete topic door te lezen zou ik zeggen dat:

- je overal dunne draden hebt gebruikt (denk dat er links en rechts toch wel wat stroom zal vloeien of niet?
- er zit nog een mini air wire links beneden
- best nog een fuse toevoegt aan de 230V kant voor als het verschrikkelijk zou mis gaan.
- 230V spoortjes moeten een spacing hebben van 5 - 6 mm geloof ik
- je wel mooi geroot hebt :p Kan je niet naar een 2 lagen design gaan om zo de brugjes weg te laten? Dan kan je ook nog een mooi massa vlak trekken

Groetjes,

Joris

Op 26 februari 2015 08:22:26 schreef ojeke:
- je overal dunne draden hebt gebruikt (denk dat er links en rechts toch wel wat stroom zal vloeien of niet?

Klopt, dat was 1 van de zaken waarom ik nog niet ben gaan bestellen of maken van de print. Verwacht dat hier en daar wel draden dikker moeten

- er zit nog een mini air wire links beneden

Knap dat je dit gevonden hebt, heb het uiteindelijk gevonden (neem aan dat je bedoelde onder de linkeronderaansluiting van de trafo)

- best nog een fuse toevoegt aan de 230V kant voor als het verschrikkelijk zou mis gaan.

Ga ik doen, zal later een update hier neer zetten.

- 230V spoortjes moeten een spacing hebben van 5 - 6 mm geloof ik

Spacing is tussen de 2 sporen in. Kan dit in eagle ingesteld worden?

- je wel mooi geroot hebt :p Kan je niet naar een 2 lagen design gaan om zo de brugjes weg te laten? Dan kan je ook nog een mooi massa vlak trekken

Was aan het denken om zelf te etsen. Heb me hier nog niet in verdiept. 2 lagen zou de print nog een stuk compacter kunnen maken, plus dat er geen bruggen meer nodig zijn. Geen idee waar we betreffende prijs over praten als je en bordje zoals dit laat maken.

Update:
- 3 fuses toegevoegd op 230VAC
- Air wires opgelost
- Draad breedte aangepast 230VAC 0,056 en de rest 0,024

Ik bestel mijn printjes meestal hier:
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html

Ik zou veel meer ruimte houden tussen 230V en laagspanning. Ik zou de 230V connector van de trafo links houden en de sporen zo kort mogelijk (trafo iets opschuiven dus)
Kijk bijvoorbeeld naar pin 3 van je trafo, dit is laagspanning, die afstand is veeel te klein.
Weerstand R14 & R15 zitten nog veel gevaarlijker, onderste pootje heeft misschien een halve mm speling? dit moet minimaal 6 mm zijn!
Maak dus een veel betere scheiding tussen 230V en laagspanning, ik krijg er een beetje kriebel van als ik dit zo zie.

ook zie ik sporen onder je optocouplers door, en je signalen en "gevaarlijke spanningen" lopen allemaal door elkaar. als je nu ergens overslag hebt kan dat zo doorlopen naar je pi/jou

Ik raad ook aan om een PCB fabrikant te gebruiken, 2 layers is makkelijker routen, je kunt ook kleinere traces gebruiken (waar mogelijk). Dus kleinere print en/of makkelijker.

Denk ook aan montagegaten/behuizing, er lopen gevaarlijke spanningen over de print potentieel dodelijk, laat het niet rondslingeren op je bureau.

Verder wil ik wel even kwijt dat je manier van routen best goed is (45 graden e.d.), alleen dus goed opletten mbt gevaarlijke spanningen en scheidingen dus.

Spacing is tussen de 2 sporen in. Kan dit in eagle ingesteld worden?

Niet automatisch. je kunt wel de grid fijner zetten om meer mogelijkheden te hebben.

Ik route signalen op een grid van 0.0125 en een trace van 0.012 of 0.016 inch. Maar ik raad aan om de grid pas te verkleinen als het echt nodig is.

Gewoon een vraag:
Waarom wil je parallel werken en de GIPO pinnen hiervoor allemaal bezetten?
Is een seriële toepassing niet interessanter ?
http://kmtronic.com/controlling-rs485-relays-by-raspberry-pi.html
Als je toch parallel wil werken, is deze video wel een goede tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=b6ZagKRnRdM

Op 28 februari 2015 09:24:36 schreef xterminator:
Gewoon een vraag:
Waarom wil je parallel werken en de GIPO pinnen hiervoor allemaal bezetten?
Is een seriële toepassing niet interessanter ?
http://kmtronic.com/controlling-rs485-relays-by-raspberry-pi.html
Als je toch parallel wil werken, is deze video wel een goede tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=b6ZagKRnRdM

Om een aantal redenen parallel:
- Huidige project heeft voor nu voldoende uitdagingen ;-)
- GPIO is redelijk eenvoudig met openHab te combineren, terwijl ik voor RS485 nog niks gevonden heb (wat niet zegt dat het er niet is, openhab is alleen zeer divers)
- Het aantal GPIO op de RPI voldoet dus er is geen noodzaak vanuit een tekort aantal pinnen.

Op 27 februari 2015 15:20:43 schreef RVL-Electronics:
Ik bestel mijn printjes meestal hier:
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html

Ga hier kijken.

Ik zou veel meer ruimte houden tussen 230V en laagspanning. Ik zou de 230V connector van de trafo links houden en de sporen zo kort mogelijk (trafo iets opschuiven dus)
Kijk bijvoorbeeld naar pin 3 van je trafo, dit is laagspanning, die afstand is veeel te klein.
Weerstand R14 & R15 zitten nog veel gevaarlijker, onderste pootje heeft misschien een halve mm speling? dit moet minimaal 6 mm zijn!
Maak dus een veel betere scheiding tussen 230V en laagspanning, ik krijg er een beetje kriebel van als ik dit zo zie.

Ga het aanpassen

ook zie ik sporen onder je optocouplers door, en je signalen en "gevaarlijke spanningen" lopen allemaal door elkaar. als je nu ergens overslag hebt kan dat zo doorlopen naar je pi/jou

Ik raad ook aan om een PCB fabrikant te gebruiken, 2 layers is makkelijker routen, je kunt ook kleinere traces gebruiken (waar mogelijk). Dus kleinere print en/of makkelijker.

Ga dit verwerken/opzoeken.

Denk ook aan montagegaten/behuizing, er lopen gevaarlijke spanningen over de print potentieel dodelijk, laat het niet rondslingeren op je bureau.

Het gaat in een speciale ABS kast samen met de pi

Ik route signalen op een grid van 0.0125 en een trace van 0.012 of 0.016 inch. Maar ik raad aan om de grid pas te verkleinen als het echt nodig is.

Tot op heden nog geen aanpassingen gedaan aan het grid.

Gereroute naar 2 layers.
Vraag: hoe ga je om met T-splitsingen?

Verder de vraag voor feedback,verbeteringen.

Heb verder gekeken op deze website, maar dat is inderdaad goed betaalbaar.
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html

Hoi Sebastiaan. Werkt je ontwerp naar tevredenheid of heb je naderhand nog aanpassingen uitgevoerd?

Wil je ontwerp gebruiken maar dan de pcb aangepast voor in een dinrail behuizing.