Stephane1976
Stefke
Beste studenten, elektronici
1.) Wie kan mij helpen aan een blokschema van een functie generator
voor het opwekken van de volgende golfvorm:
(is niet te vinden op het internet blijkbaar)
- sinus
- driehoek
- zaagtand
- blok
- impuls
- offset regeling
- amplitude
2.) Op welke manieren kan je van een sinus een driehoek maken en
omgekeerd en welke is de nauwkeurige manier?. Kan je dat uitleggen
met een schemaatje?
3.) Hoe kan je een zaagtand maken, kan je vertrekken van de basisvorm een driehoek?
4.) Hoe maak ik eigenlijk een impuls als ik maar drie golfvormen voorhanden heb en dat is een symmetrische blokgolf, een sinus en driehoek?
Graag een antwoordje want ik heb die info nodig
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ja ja , dat wisten we al hoor 
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Misschien kan je hier,
http://www1.jaycar.com.au/images_uploaded/XR2206V1.PDF
en hier,
http://electronickits.com/kit/complete/meas/ck102.pdf
wat mee.
Maar niet dubbele vraag gaan stellen.
Stephane1976
Stefke
Hallo
Geef me dan eens een aanwijzing hoe ik mijn bericht post is het per onderdeel een discussie plaatsen?
Lata mij iets weten
Dank je
Stephane1976
Stefke
Hallo
Bedankt voor die schema's maar toch heb ik een vraag:
De XR22O6CP heb ik een functiegenerator gemaakt maar
enkel driehoek, sinus en blok.
1.) Ik zou graag pulsen en zaagtanden opwekken maar met regelbaar frequentiebereik en bij de impuls zou ik graag alle grootheden kunnen regelen maar hoe doe je dat bij een XR2206 heb je daar ervaring mee?
2.) Hoe krijg ik die XR2206 in staat om hem tot 1 of 2MHz bandbreedte signalen weer te geven ik slaag er maar niet in die zo hoog te krijgen.
Nochtans is mijn voor - en eindversterker met schakeltransistoren en HF transistoren of gaat dit te ver
Moet ik het anders posten dat schema, maar hoe doe je dat plaatjes posten hier
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
UBB code:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
Hier kun je plaatjes ed. op het net plaatsen om later met ubb code hier op het forum te posten.
http://www.expandctss.com/upload/
Je kan ze natuurlijk ook zelf ergens anders op het net zetten.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Jeroen
Moderator
Stephane1976: het is niet de bedoeling dat je 2 discussies start over hetzelfde onderwerp, je kunt gewoon antwoord geven op deze discussie (en dat heb je ook al gedaan).
Ik heb je oude topic gesloten.
zweetvoetje
Free the whales!
deze kost dacht ik 15-20 euro. en hij heeft idd een zeer groot bereik. ik weet niet hoe het zit met impuls, en driehoeksuitgangen, maar daar valt misschien ook wel wat mee te regelen.
Je kan ook een simpel comperatortje(741 gaat tot 50kHz of zo) nemen, dat tot op een hoge frequentie werkt. dan heb je ook nog een FETje nodig, en dan kan je iig wel van 0.1Hz tot 200kHz komen. Als je een snelle zeer snelle neemt kan je denk ik ook wel 1 MHz nemen. Dat kan je dan spanningsgestuurd maken (en in één keer het hele bereik meenemen), dat is dus heel erg makkelijk.
[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]
RES
RES
Je kan ook een microcontroller toepassen en een DAC of R2R + LP-filter. Dit heet DDS, Direct Digital Synthesis.
Hier een voorbeeld.
Op 19 november 2004 11:30:14 schreef Sponcebert:
LM038. ( Maxim )
Volgens mij een MAX038
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX038.pdf
en er is zelfs een evaluation kit voor
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX038EVKIT.pdf
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het is de MAX038 , en hier is al eens een disussie over geweest.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
ik heb dat ding gewoon op een gaatjes print gezet, 12 standenschakelaar met 5 condensators er direct op, potmeter eraan. Klaar.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Op 19 november 2004 10:34:45 schreef Stephane1976:
HalloBedankt voor die schema's maar toch heb ik een vraag:
De XR22O6CP heb ik een functiegenerator gemaakt maar
enkel driehoek, sinus en blok.1.) Ik zou graag pulsen en zaagtanden opwekken maar met regelbaar frequentiebereik en bij de impuls zou ik graag alle grootheden kunnen regelen maar hoe doe je dat bij een XR2206 heb je daar ervaring mee?
2.) Hoe krijg ik die XR2206 in staat om hem tot 1 of 2MHz bandbreedte signalen weer te geven ik slaag er maar niet in die zo hoog te krijgen.
Nochtans is mijn voor - en eindversterker met schakeltransistoren en HF transistoren of gaat dit te ver
Moet ik het anders posten dat schema, maar hoe doe je dat plaatjes posten hier
Ik heb dit gepost omdat je ook om uitleg vroeg en een en ander in de PDF files staat uitgelegd. 
Stephane1976
Stefke
Beste elektronici
Ik heb eens de datasheet van de XR2206 die iemand heeft gepost bekeken maar ik vind totaal geen enkel principe schakeling terug om aan Frequentie modulatie en Amplitude Modulatie te doen met het IC 2206CP?
Wie kan er mij helpen aan zo'n principe schema?
Groetjes
Stephane
Stephane1976
Stefke
Hallo
Wat heb je dan gemaakt op gaatjes print een functiegenerator voor een XR2206 of die van MAXIM?
Kan je met de XR2206 goede resultaten hebben en wordt hij het meest gebruikt dan de MAXIM omdat deze laatste veel duurder is?
Greets
Stephane
Amateur19
Overleden
Op 19 november 2004 14:15:50 schreef Stephane1976:
Beste elektroniciIk heb eens de datasheet van de XR2206 die iemand heeft gepost bekeken maar ik vind totaal geen enkel principe schakeling terug om aan Frequentie modulatie en Amplitude Modulatie te doen met het IC 2206CP?
Groetjes
Stephane
Nee maar op pagina 11 staat wel hoe je het kan doen met een XR2206 alleen niet alles is in een schema aanwezig.
Maar ik denk dat je beter een MAX038 van Maxim kan gebruiken. in het mei nummer van de elektuur uit 1995 staat een kompleet schema met 4 1/2 Digit uitlezing.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
De maxim is veel moderner, dus makkelijker qua komponenten. Geld speelt geen rol. ( Was sample...... )
Op 19 november 2004 14:35:24 schreef Amateur19:
[...]
Maar ik denk dat je beter een MAX038 van Maxim kan gebruiken. in het mei nummer van de elektuur uit 1995 staat een kompleet schema met 4 1/2 Digit uitlezing.
De bouwkosten waren toen ter tijd al NLG600,-. Verander dat fl-teken dan nu maar in het €-teken.
Waarschijnlijk wordt het dan goedkoper om een 2e hands op te kop te tikken.
Zo iets bijv. Philips Pulse Generator
Is als voorbeeld bedoeld, deze geeft alleen blokjes.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 19 november 2004 14:15:50 schreef Stephane1976:
Beste elektroniciIk heb eens de datasheet van de XR2206 die iemand heeft gepost bekeken maar ik vind totaal geen enkel principe schakeling terug om aan Frequentie modulatie en Amplitude Modulatie te doen met het IC 2206CP?
Groetjes
Stephane
Conrad Artikelnr.: 190316 - 8J
Het 20 MHz DDS-board produceert sinus- en rechthoeksignalen in een frequentiebereik van 0,1 Hz tot 20 MHz. Door de DDS-methode ontstaat zowel een uitzonderlijke signaalkwaliteit (grote afstand van nevengolf) als zeer kleine frequentie-instelstappen van 0,1 Hz (ineen frequentiebereik van 0,1 Hz tot 10 MHz). De frequentie wordt weergegeven via een 8-cijferig LC-display en u kunt elk van de 8 cijfers uitkiezen en veranderen met een incrementale sensor en knop. Het DDS-board kan op grond van verschillende weergavemodi en de zeer kleine frequentie-instelstappen ook als tijdbasis voor verdere toepassingen worden gebruikt, zoals kortegolfontvangers, PLL-systemen, etc. Om bijv. als tijdbasis voor een kortegolfontvanger te dienen kan de factor voor een PLL worden geprogrammeerd (de lokaleoscillator trilt dan hoger met deze factor). Verder kan er een offset voor de weergave worden toegevoegd of weggehaald, om de tussenfrequentie mee te rekenen. Bovendien beschikt dit board ook over een geïntegreerde modulatiefunctie voor frequentie-onderzoek.Daarbij kunt u de start-, stop- en modulatiefrequentie instellen. Met de save- en recallfunctie kunt u 10 frequenties opslaan en weer oproepen.
Technische spec.: Frequentiebereik 0,1 Hz - 20 MHz • 8-cijferig display • Resolutie 0,1 Hz - 10 MHz, vanaf 10 MHz: 1 Hz • Nauwkeurigheid 50 ppm, kalibreerbaar • Instelling per incrementale sensor • Sinus-uitgangsspanning 2,5 Vss op 50 Ω • Nevengolfafstand 50 dB tot 10 MHz • Rechthoek-uitgangsspanning 5 Vss op50 Ω (TTL) • Voedingsspanning 7 - 12 V / 100 mA • Afm. 156 x 65 mm.
Bouwpakket, met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.