Info gevraagd: Philips klok, 40 jaar Philips

Aangezien ik op het web niets over deze klok heb kunnen vinden
is mijn hoop op jullie gevestigd.
Het betreft hier een klok die blijkbaar ter ere van het 40 jarig jubileum van Philips is uitgebracht.
Het uurwerk werkt op een batterij en de bel werkt op netstroom. De bel wordt in werking gezet zodra de grote wijzer over een sensor gaat. Halve uren 1 slag, hele uren het aantal slagen van dat uur.
Tenminste, dat zou zo moeten zijn, aangezien de witte rol met zwarte noppen van 1 t/m 12 gaat.
Bij het halve uur slaat de bel, dit werkt goed. De hele uren werken niet omdat er een aantal snaren ontbreken.

Mijn vraag is of iemand mij meer over deze klok kan vertellen.
Met name hoe de snaar moet lopen die de arm van links naar rechts moet bewegen.

Bert_Camper

Golden Member

Leuke klok! Lijkt mij iets wat bij het vroegere Nat.Lab of bij CFT is gemaakt op wat "vrijdag middagen".
Maar ter ere van het 40-jarig jubileum van Philips kan niet. Philips is begonnen in 1891, dus het 40-jarig jubileum was in 1931. Toen was de transistor nog niet uitgevonden.
Misschien is het gemaakt ter ere van het 40-jarig jubileum van een medewerker.

bprosman

Golden Member

In 2014 heeft Philips zijn 100 jarig bestaan gehad (soort van gevierd).
1914+40 zou dan 1954 zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het schema heeft 1981 erin staan, dat zou ik eerder geloven want die sensoren waren er in 1954 nog lange niet. ook de grothe bel en losse stekker doen 80's aan. miss voor iemand gemaakt welke met die machine op dat schema werkzaam is geweest en toen 40 jaar bij de zaak was.. metaalbewerkers hadden ze zat bij philips, dit bouwen was goed mogelijk, zeker als het een hoge pief betrof..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

De print komt zo te zien uit de jaren 80.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

De klok is zo aan het tekeningnummer met 8122 te zien door de algemene EBM (CFT Engineering, tegenwoordig wellicht VDL Enabling Technology) gefabriceerd, en op zeker half jaren '60 of later omdat ze voor die tijd niet zulke nummers gebruikten. Omdat er zelfs geen printontwerp gemaakt is, vermoed ik dat het een one-off is. Aan de bel te zien jaren '70/'80.

Edit laatste foto gemist: 1981 dus, naast het tekeningnummer staat gewoon een datum, ook al is die tekening niet van de klok.

Ik verwacht een beetje dat het een cadeau voor een jubilaris geweest is. Mogelijk een ontwerper of tekenaar die een persoonlijke band heeft met de tekening of het apparaat op de tekening.

Edit 2: Ongeveer wat Bert en testman zeggen en Tidak Ada bevestigt dus. Uniek stuk, zuinig op wezen.

Edit 3: Snarenloop dus zelf uitzoeken, moet met een beetje puzzelen wel lukken.

Edit 4: De tekening draagt het fabrieksteken (de letter W) van Dordrecht. Had CFT ook een afdeling in die fabriek? Nadere bestudering leert dat de TS in Alblasserwaard woont, dus zou heel goed kunnen dat die klok uit Dordt komt. Rommelmarkt? Kennis? Erfenis? Woningontruiming?

P.S. @TYPE ONE: Op de laatste foto, linksonder het kadertje met tekeninggegevens staat nog een 12-cijferig codenummer. Dat is wel een leuke voor mijn verzameling, dus als je nog even voor me kunt kijken hoe dat nummer luidt? Ik kom op de foto niet verder dan 2822 100.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dit soort dingen werden(worden) vaak gemaakt als afsdcheids-, jubileum-, of promotiegeschenk, van collegae.

Op de site van Ronald Dekker (dos4ever.com; Philips NatLab) zoals dit ding: http://dos4ever.com/Eug/Eug.html

Misschien kan hij er meer over vertellen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 april 2015 22:56:53 schreef maartenbakker:
Edit 4: De tekening draagt het fabrieksteken van Dordrecht. Had CFT ook een afdeling in die fabriek?

Johan de Witt! Daar heeft mijn vader (nadat Gorinchem gesloten werd) tot aan zijn pensioen gewerkt. Ik ben er een paar keer geweest maar kan mij weinig voor de geest halen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
maartenbakker

Golden Member

Klopt, de W van Johan de Witt. De oude codenummers van hun producten begonnen ook heel toepasselijk met JW (later 4322 01x). Leuke nostalgie :) Er zou nog steeds een restantje van een productiebedrijf moeten zijn, is wel al iets van twee keer van eigenaar gewisseld. Ik ben even kwijt wat er ook weer in Gorinchem was (tegenwoordig zit Lighting daar, na overname van Massive, maar in jouw vaders tijd zat zelfs Massive daar nog niet).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 april 2015 23:29:31 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

8122 015 1064 is het 12nc nummer. er staat ook j teunissen bij, kan de maker van het schema van die machine zijn, maar ook de jubilaris zelf.

2872 100 02031 staat linksonder het schema zo te zien..

edit, er missen 3 snaren zo te zien, van de motor naar de grote poulie, en de overzijde missen er 2 van de overbrenging. kunnen weleens dezelfde maat zijn met wat geluk. de snaar welke nog wel op de linker motor ligt zit verkeerd op de poulie, niet erachter maar op de grote poulie..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 20 april 2015 23:38:40 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 20 april 2015 21:59:50 schreef TYPE ONE:
Met name hoe de snaar moet lopen die de arm van links naar rechts moet bewegen.

Die loopt iig over de nylon poulies, wat zit er recht onder de twee poulies naast elkaar (extra foto)?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
maartenbakker

Golden Member

Ah, dankje. Dat de W voor Dordrecht staat is opzich boven twijfel verheven.

Terugkoppeling van een topic waarin ik ook actief was maar voordat ik alles gestructureerd opsloeg. Altijd leuk om terug te lezen en om de informatie alsnog te verwerken voor zover al niet in mijn lijsten aanwezig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Het leek mij ook al sterk eigenlijk dat de klok zó oud zou zijn,
had natuurlijk wel leuk geweest..

maartenbakker:
Er staat meerdere data naast het tekeningnummer, waar staan deze allemaal voor? En waarom het jaar voorop?
Ook staat er onder het tekeningnummer een datum, is dit van de machine op de tekening neem ik aan?

De klok heb ik inderdaad uit Dordrecht vandaan;)

Waar staat die code voor?
2822 100 02031

testman:
Het klopt inderdaad dat die snaar verkeerd zit, maar als ik hem op de poulie leg dan draait de motor niet meer, dus deze snaar is net te kort. Deze snaar is wel hetzelfde als de 4 snaren aan de rechterzijde, maar is verder nergens te gebruiken waar er een mist.

Hier mist er een (rood)

Deze rode zou dezelfde maat zijn als de andere rode, mits ik het goed getekend heb uiteraard.
En dan gaat ie van rood naar geel en van geel naar blauw en van blauw naar groen als ik het goed heb?

Henry S.

En helaas ontbreekt de secondenwijzer, deze is al eens gelijmd geweest.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2015 12:25:58 schreef TYPE ONE:
maartenbakker:
Er staat meerdere data naast het tekeningnummer, waar staan deze allemaal voor? En waarom het jaar voorop?

Jaar voorop was toendertijd, waarschijnlijk nu ook nog wel, de standaardnotatie. In Japan bijvoorbeeld is dat ook gebruikelijk. Voordeel is dat je datums ook makkelijk kunt sorteren in een geautomatiseerd systeem.

Elke datum staat voor een aanpassing in de tekening. De 1 die ervoor staat is eigenlijk het laatste cijfer van het codenummer en wordt bij wijzigingen die invloed hebben op productie of gebruik van het getekende steeds met 1 opgehoogd.

Ook staat er onder het tekeningnummer een datum, is dit van de machine op de tekening neem ik aan?

Ik neem aan dat dat de datum is van de eerste tekeningversie, of de datum dat begonnen is met tekenen.

De klok heb ik inderdaad uit Dordrecht vandaan;)

Ah leuk als zoiets toch weer blijkt te kloppen, en verklaart een hoop. Ik ben ook altijd op zoek naar (intern gebruikte) Philipsspulletjes en documentatie. Dan zijn zulke unieke objecten zeker leuk als je ertegenaan loopt, en in dit geval levert het dan voor mij weer codenummers op voor m'n verzameling (een van mn hobby's is om dat gehele systeem in kaart te brengen), maar ik heb en zoek ook bijvoorbeeld normaalbakken en andere gereedschappen waar Philips vrij uniek in was en die ook nog echt practisch bruikbaar zijn. Ik hoor wel eens van oudpersoneelsleden die een normaalbak gebruiken als plantenbak, ook leuk, maar bij mij staan er momenteel spullen voor de ruilbeurs (driebergen) in. Erg practisch om in te laden, op te slaan, uit te stallen en waarschijnlijk ook een van de manieren waarop ze bij Philips zelf gebruikt werden.

Waar staat die code voor?
2822 100 02031

28 betekent iets van kantoorartikelen (is me nog niet helemaal duidelijk)
22 betekent Nederland
10 slaat op de locatie of afdeling waar ze ontworpen, gespecificeerd, geproduceerd of ingekocht zijn
0 is mogelijk een onderafdeling of een nummer dat met 1 verhoogd werd als de betreffende locatie of afdeling meer nummers nodig had kan deel uitmaken van de artikelgroep
0203 is een soort volgnummer, kan artikel 203 zijn of artikelgroep 0 artikel 203
1 is een wijzigingsnummer dat met 1 opgehoogd werd als er een nieuwe specificatie voor een artikel was.

Kortom artikel 2822 100 02031 is een voorgedrukt onbetekend vel a4 tekenpapier.

Het 8122-nummer van het apparaat op de tekening, werkt op dezelfde manier. 81 voor CFT, 22 voor Nederland, 01 of 015 mogelijk voor Dordrecht, enz.

Let op dat de eerste twee cijfers van een nummer bepalen hoe je de rest van de cijfers moet uitleggen. Toevallig gaat bovenstaande beschrijving op voor nummers die met 28 en 81 beginnen, en nog wel een heel aantal andere ook, maar er zijn ook nummerreeksen die volledig anders opgebouwd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

En maar weer op de snaren terugkomend ;):

Op 21 april 2015 12:25:58 schreef TYPE ONE:
Deze rode zou dezelfde maat zijn als de andere rode, mits ik het goed getekend heb uiteraard.
En dan gaat ie van rood naar geel en van geel naar blauw en van blauw naar groen als ik het goed heb?

Dat lijkt de meest logische oplossing.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat een prachtig stukje vakmanschap! Ik hoop dat je de klok aan de praat krijgt, zou jammer zijn als dat niet zou lukken.

Ik zie op foto IMG_5070 duidelijk een kwartsklokje voor de wijzers, zo vreselijk oud kan die klok dus niet zijn (maar daarom niet minder mooi).

[Bericht gewijzigd door hadv op dinsdag 21 april 2015 23:32:55 (38%)

Just find out what you like and let it kill you

Bedankt voor je uitleg maartenbakker.

Uiteraard even gegoogled naar snaren, zijn toch niet heel makkelijk te vinden.
Contact gehad met de Radiobeurs in Dordrecht, maar die kunnen geen van de lengten leveren.
Iemand een idee waar deze snaren verkrijgbaar zijn?

Het gaat om de volgende omtrekken:

20cm
20.3cm
25cm
26cm
60cm

Het zijn uiteraard 'ongeveer' maten, gemeten met een touwtje.
Ze zijn allemaal vierkant, 1mm a 1.1mm dik.

maartenbakker

Golden Member

Sjaak van Schaik of een winkel in Andijk (beide wel met Google of andere zoekmachine te vinden) hebben ook veel snaren op voorraad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het lijkt me da de polyes er zijn om telkens de snelheid te verlagen. De bovenste rol moet immers het langzaamste draaien, even snel als de kleine wijzer.
Dus van de motor naar een grotere schijf, de andere kant van de as heeft een kleine schijf, die gaat weer naar een volgende grote schijf enz.

Het plaatje met de ene rode getekende snaar lijkt me de oplossing
Gewoon proberen

Snaren kun je zelf goed maken. Koop (veel) te lange snaren, doorsnijden op lengte snijden en met secondelijm aan elkaar lijmen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 april 2015 22:32:30 schreef Toeternietoe:
[....]
Snaren kun je zelf goed maken. Koop (veel) te lange snaren, doorsnijden *) op lengte snijden en met secondelijm aan elkaar lijmen.

*) Schuin doorsnijden, dat geeft een minder schokerige overbrenging en een groter lijmoppervlak.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het knippen en plakken zou inderdaad op de 2e plek komen als ik ze niet van de goede lengte kan vinden en het shuine had ik me ook al bedacht;)
Bedankt, wordt vervolgd..

Bovenstaande sites had ik inderdaad ook al gevonden.
60cm snaar wordt wel een lastige...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:21:01 (21%)

joopv

Golden Member

Polyurethaan rondsnaar, door jezelf op iedere lengte te maken m.b.v. een soldeerboutje:

http://www.skiffy.com/docs/menufr.cfm?taal=nl&pagina=skifprod.cfm&…

[Bericht gewijzigd door joopv op zaterdag 25 april 2015 10:22:16 (12%)

In de jaren 80 werkte ik bij Johan de Witt oftewel Philips Dordrecht en heb ik meegewerkt aan de bouw van deze klok.

De klok is gemaakt voor een jubilaris Jan Teunissen genaamd zie ook zijn naam op de tekening op de achtergrond.

Het ontwerp op de tekening was van een krimpfolie machine om de rotor van een video of CD motor te voorzien van krimpfolie tape die vervolgens met hete lucht werd verwarmt.

De jaartallen aan de rechterzijde van de tekening zijn de revisie datums van de tekening.

De achterwand van de klok is gemaakt van Pertinax een in die tijd veel gebruikt materiaal van geperst papier wat naar het ziekenhuis rook bij het bewerken door de fenol-formaldehyde-kunsthars in het materiaal.
De witte rol is gemaakt van Delrin
De wielen en snaren waren allemaal standaard onderdelen die veel werden gebruikt bij het bouwen van machines en lopende banden voorloper van het latere VTS systeem.

Op de foto een normaalbak waar in bovenstaande reacties naar wordt gerefereerd.