Hoi,
Sinds daarstraks zijn er enkele lampjes gaan branden op mijn dashboard die aangeven dat er iets mis is met het laadcircuit.
Aangezien ze niet altijd brandden gelijk ff liggen kijken wanneer wel/niet. En zo heb ik gemerkt dat als ik de koppeling induwde en me liet uitbollen, de lampjes uitgingen.
Vanzodra ik terug gas bij gaf of me liet uitbollen zonder de koppeling in te duwen (motor bleef dus op toeren) gingen/bleven de lampjes aan.
Ik gelijk langs de lokale garagist om te gaan vragen wat er mis is en hij was zo vriendelijk om zijn meter er bij te halen.
Blijkbaar levert de alternator bij stationair toerental zijn normaal vermogen, maar zodra ik het toerental laat stijgen zakte het geleverde vermogen naar 30% (geen idee hoe hij dit mat zonder de boel af te koppelen, stroomtang zou kunnen maar heb er niet op gelet)
De garagist tilde er niet zo zwaar aan omdat de alternator nog wel vermogen levert en mijn batterij nog de juiste spanning heeft.
(maar ik denk eerlijk gezegd dat - aan de auto's te zien die er nog op hem stonden te wachten - hij momenteel in het werk verzuipt en liever ff wacht met er nog eentje bij te nemen)
Nu de vraag; Valt dit zelf te fixen door de boel open te halen en evt koolborstels vervangen, of zijn er wikkelingen doorgefikt?
Megger heb ik helaas niet (
Het betreft trouwens een Renault Kangoo
Beste,
Zoiets heb ik in het (verre) verleden ook wel eens meegemaakt. Waren toen de koolborstels; bij laag toerental nog net genoeg druk om voldoende contact te maken met de collector en op hoog toerental niet meer....
Just my 2 cts....
Gijs.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sinds daarstraks zijn er enkele lampjes gaan branden op mijn dashboard
Wellicht nuttig om te zeggen welke er precies gaan branden...
het "stop" en "batterij" lampje.
Ze gaan telkens tegelijk aan/uit.
Volgens de handleiding duid dit op problemen met het laadcircuit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kan ook bijvoorbeeld een slappe multiriem zijn. In dat geval kan bijvoorbeeld je stuurbekrachtiging ook onverwacht wegvallen. Hoe dan ook toch even laten controleren. Met een defecte alternator kun je vaak ook zonder demonteren bij een revisiebedrijf binnenrijden.
Stop + batterij is inderdaad een laadprobleem.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Misschien dat uitlezen met OBD2 nog nadere info geeft? Zo'n OBD2 plug met bluetooth kost maar een paar euro en is een handig hulpje...
Ik had in mijn C5 een melding ' storing uitlaatgas ' (kan van alles zijn). Met OBD2 kreeg ik error P0135 (fout in voorste lambda sonde), dus was het toen zo opgelost.
(marter o.i.d. had wat draden in de draadboom doorgeknaagd...
)
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Koolborstels klinkt heel aannemelijk maar als het een recente auto is
kan het ook de vrijloop naaf van de dynamo zijn.
Neem aan een Franse auto?
als je ff snel naar de gamma of andere doe het zelf zaak loopt voor een multimeter van 5€ ofzo, kan je het zelf al gaan meten.
als de motor draait, MOET je accu meer dan 13V krijgen om te laden. maximaal iets van een 14,4. alles lager dan 13V is al geen goed teken.
stel nu dat je bij draaiende motor 13,5V hebt (is al laag voor een onbelaste motor). dan geef je eens gas bij door ofwel iemand in de auto gas te laten geven, ofwel zelf aan de gaskabel trekken (als die er nog zit).
als de spanning in hoger toeren teveel zakt, is er idd iets fout.
stel nu nog dat alles goed is, 14V bij stationair, 13,9V bij hoger toerentallen. zet dan eens verbruikers aan. als je de lichten aanzet, mag de spanning niet meer dan 0,3V zakken.
begin dan eens allemaal verbruikers aan te zetten tot je onder de 12,8V bent.
grote verbruikers zijn de verwarmingsaanjager, achteruitontdooiing, lichten,...
als er een punt komt waar je met een hoop verbruikers onder de 12,8V komt, loopt je accu leeg al rijdend. dat is zeker geen goed teken.
in u geval nu zou ik de kooltjes ook verdenken. is een klein blokje achterop de dynamo met 2 schroefjes en is makkelijk zat zelf te vervangen
zit hier links onder
links versleten, rechts nieuw
Die van een Renault Kangoo ziet er anders uit volgens Google, daar zie ik niet een dergelijk dingetje om de borstels eenvoudig te vervangen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 25 april 2015 08:51:31 schreef fcapri:
als er een punt komt waar je met een hoop verbruikers onder de 12,8V komt, loopt je accu leeg al rijdend. dat is zeker geen goed teken.
Even voor de goede orde: "geen goed teken" is dat je stil kan komen te staan als je accu leeg raakt tijdens het rijden.
het 2de minder goed teken is dat je op je bestemming niet meer kan starten om terug naar huis te komen
Op 25 april 2015 10:21:51 schreef ThinkPad:
Die van een Renault Kangoo ziet er anders uit volgens Google, daar zie ik niet een dergelijk dingetje om de borstels eenvoudig te vervangen.
bovenstaande van mij was voor een bosch. een valeo alternator heeft eenzelfde principe, alleen andere vorm.
renault kangoo:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-VALEO-ALTERNATOR-REGULATOR-TO-FIT-RENAUL…
gewoon ff uitzoeken welk model je hebt, en de correcte aankopen
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 25 april 2015 10:21:51 schreef ThinkPad:
misschien wel onder het plastic kapje
T'is nu niet dat ik geen multimeter oid heb fzo 
Ik heb alleen nog nooit aan een auto gesleuteld, en vind het ook nogal knetter om voor €300 een nieuwe alternator te laten plaatsen als ik zelf (of de garagist) voor €20? nieuwe koolborstels kan plaatsen.
Zal straks als'k thuis ben eens kijken of ik het type nummer krijg gevonden op de alternator 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 25 april 2015 17:24:30 schreef watchout3:... voor €20? nieuwe koolborstels kan plaatsen.
Waar de koolborstels aan zitten is de hele laadregelaar, die is wel iets duurder dan 20 euro. Maar nog steeds veel goedkoper den een hele nieuwe alternator.
De borstels zijn niet los te vervangen over het algemeen zover ik ze heb gezien bij diverse alternators.
Op 25 april 2015 10:27:17 schreef rew:
[...]Even voor de goede orde: "geen goed teken" is dat je stil kan komen te staan als je accu leeg raakt tijdens het rijden.
..en de motor niet afzetten want dan start de auto niet meer bij lege accu.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dit 2x in 1 week meegemaakt, 2 verschillende auto's . steeds minder power tijdens het rijden. bij de diesel ging de radio al vanzelf uit, dus de boordspanning zat rond 10v toen al. de andere was een benzine wagen waar de bestuurder zat te klagen dat de tank die ochtend gevuld was en toch de meter al half leeg aangaf, eruit die zuipbak ging het. 20km verder was het elke stop weer aanduwen bij stoplichten op een 80km weg, de bobine trekt een 7amp weg tijdens rijden dus is de accu sneller leeg als bij een oude diesel.. 
in beide gevallen de koolborstels op uit de dynamo, tegenwoordig worden startmotoren en dynamo's gewoon omgeruild voor een gereviseerd model. garage monteurs doen hier bewust niks aan, want velen hebben daar ook geen kaas van gegeten. elektronica is een apart iets.. een setje borstels halen zal idd goedkoper zijn, mits je de juiste type onderdelen kunt halen, niet elk type auto heeft een vast soort dynamo, een luxe model auto kan een zwaarder model dynamo hebben als een kaal model..
Op 25 april 2015 18:05:22 schreef henri62:
[...] Waar de koolborstels aan zitten is de hele laadregelaar, die is wel iets duurder dan 20 euro.
de eerste die ik toonde van bosch koste 7,99€ toen ik de mijne vervangen heb (kocht er direct 3).
als ik zo ff zoek op die valeo regelaars voor renault kangoo vind ik tussen de 15 en 23€ afhankelijk welk model
http://www.ebay.de/itm/Regler-fur-Lichtmaschine-Renault-Laguna-II-Gran…
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-Regler-Renault-Scenic-Megane-I-1-…
http://www.ebay.de/itm/RENAULT-CLIO-KANGOO-LAGUNA-LOGAN-MEGANE-SANDERO…
ik heb hier een dynamo liggen van men golf die de garage had weggegooid (heb hier een sloper golf liggen en die hadden er alle 'afval' onderdelen ook ingegooid).
die dynamo heb ik gedemonteerd en had 1 defect... versleten kooltjes.
de garage vervangt dus wel degelijk dynamos omdat de kooltjes versleten zijn
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Gebrekkige communicatie zorgt er voor dat ze dat moeten doen.
Als ze zeggen: "we denken dat de kooltjes versleten zijn, maar we kunnen ook meteen de hele alternator vervangen, wat wilt u dat we doen?", Enerzijds, zijn er dan mensen die "het zekere voor het onzekere kiezen en het hele ding laten vervangen, anderzijds, als ze de kooltjes vervangen en het blijkt toch wat anders, dan wil de klant niet betalen voor die kooltjes. Kortom, de garage vraagt al niet meer en vervangt gewoon het hele ding: alternator deed het niet meer, alternator vervangen.
Dat is beter te verkopen dan de zuinige aanpak: eerst de kooltjes vervangen.
testman
garagetarief is een 85€/uur bij een merkdealer, kooltjes vervangen plus een uur is al een halve dynamo aan kosten. tevens gaan er ook vaak zat nog dioden stuk of de regelaar zelf, dat is moeilijker te maken en kost meer tijd. net als in tv's gaan ook in auto's gewoon hele printen en dergelijke vervangen worden, sneller en dan is het zeker goed ( maar vaak ook toch niet)
dat is ook deels van de reden dat er al 2 jaren van automerken word geleurd in reclames over de betere service van de merk dealers tov de gewone garages. echter ligt het uur tarief een stuk lager, gewone garage doet een 45-55€/uur en niet standaard de brugkosten er nog bij en van die trucjes..
een alternator is vaak goed zelf te vervangen.
ik zou als eerst de koolborstels nakijken om te zien of dit het probleem is en zo ja of ze los (dan wel niet met laadregelaar) te vervangen zijn.
Hoeveel km heeft de auto gelopen?
controleren:
- Spanning (geen stroom) multiriem controleren, indien slap dan spannen.
- laadspanning stationair en op toeren (3000rpm)
- Koolborstels controleren.
Een auto met vrijlooplager zal nog steeds laden als deze vastgelopen is (spreek uit ervaring) en je kan je poelie zelfs vervangen door een vaste mocht deze kaput blijken (zijn aanzienlijk goedkoper).
In België weet ik helaas niemand, maar wellicht dat DAB in Hilversum een dergelijk onderdeel wil opsturen. Anders zijn er ook vast wel revisiebedrijven in België.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (12%)]
De sleepringen slijten ook mee.
De laatste keer dat ik zon unit verving had de auto al 480k gelopen met die alternator... De koolborstels gingen 70 k mee... Toen was alles op. Auto zelf ook, maar borstels ook weer
de meeste garages die ik ken, stellen voor een omgereviseerde dynamo te steken, en die steken de oude dan bij een revisiebedrijf binnen.
als een garage een complete dynamo weggooit, wil het zeggen dat er een nieuwe is ingekomen...
Pittomvils Vissenaken. Testen is gratis.
Ik ga er met al onze machines, camionetten, auto's.
Met de hele auto gaan, de man legt je het wel uit. En de garages gaan ook naar hem voor de reparatie.
Op 25 april 2015 20:50:39 schreef High met Henk:
De sleepringen slijten ook mee.
De laatste keer dat ik zon unit verving had de auto al 480k gelopen met die alternator... De koolborstels gingen 70 k mee... Toen was alles op. Auto zelf ook, maar borstels ook weer
Klinkt als vonkerosie. Koper is aanzienlijk harder dan koolstof. Met een beetje geluk is dat bij deze alternator nog niet zo ver. Moet je er nu niet te veel meer mee rijden.
Groet,
Kruimel
testman
die sleepringen hebben niet erg last van vonkerosie. het zijn 2 ringen uit 1 geheel, niet de lamellen in een anker van een stofzuigermotor.. 480.000km geeft gewoon slijtage op die sleepringen. reken maar eens uit hoeveel tijd die motor heeft gedraaid.