Hallo Raaf, ik had dit eerder gebouwd op een gefreesde print, dit heb ik ruim een half jaar in gebruik gehad op zón 300watt output.
Omdat ik die gefreesde print nou niet zo mooi vond heb ik het daarom opnieuw zoals op de foto's te zien is opnieuw gebouwd.

Op 6 april 2015 11:16:07 schreef Alex P:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar (en als ik de koper was van die doos nog veel meer).
Even rekenen: 25ppm/°C is in dit geval 123 kΩ; bij 5GΩ-weerstandsmeting met een nauwkeurigheid 0,01 Ω (combinatie van voodoo en zwarte kunst, maar Fred beheerst dat in sterke mate) hoort dan een temperatuurnauwkeurigheid rond een miljoenste graad.....

Ik lees het nu pas, dit weekeinde onder de deskundie supervisie van rbeckers mijn kennis mbt rekenen aan logic gates, superpositie/Kirchoff en reverse enginering wat bijgespijkerd. Kortom, een gezellig weekeind over meten en electronica, spelen met meetapparatuur (maar ik blijf erbij dat logic gates niet zo logisch zijn >:-) )

De waarden boven 200 MOhm zijn berekend uit het resultaat van diverse metingen. De waarden zijn ook niet van belang. Dit is gewoon leuk om een vergelijk te hebben en dan straks te kijken hoever ik er naast zit. Bij dit soort metingen zie je de waarde met je ademhaling mee veranderen :-) Hij wordt toch gecertificeerd en gecalibreerd. Ik gebruik zelf zo'n ding met wat minder waarden om bij reparatie isolatietesters te kunnen testen.

Weerstanden zijn tot nog veel hogere waarden te koop. Maar onder 5% en beter dan 25ppm/C bij een paar kV, wordt lastig of je moet een flink budget hebben. Het tempco is geen probleem. Ze worden in een geklimatiseerd lab gebruikt.
Hier zit al voor zo'n 300 euro aan materiaal, ik kan zoiets nog veel beter maken dan ga je zo naar >1000 euro aan materiaal

Martin, de solderingen zien er erg koud en niet-uitgevloeid uit, maar ik zit hier op een 9 a 10" schermpje te kijken.

Fred, vroeg de klant waar je de box voor hebt gemaakt expliciet om de 50K tussen de 200K en de 5G in 'de bocht' te monteren ?

Ik vind die plaatsing er vreemd uitzien.

Verder een mooie box die waarschijnlijk ook waterdicht is.

[Bericht gewijzigd door flash2b op (49%)]

Nee, maar hij vond het ook niet erg. ;-)
Het zijn 11 meetpunten dus dat kwam niet mooi uit. Hij wilde ze in serie hebben (wat het aantal waarden verhoogd) Je kan nu weerstanden in serie gebruiken. De weerstand van bedrading speelt geen rol dus je kan rustig weerstanden kortsluiten om zo waarden te combineren. Er zit rechts een draadje in de andere bocht. Dat was alleen even voor een test.
Er komt nog een sticker bovenop met weerstandnummers, max spanningen etc. Dat gaat de klant zelf regelen.

In progress..... Weerstandje wordt nog niet helemaal correct op de juiste manier geplaatst....
http://prive.bitwizard.nl/dsc05772_crop.jpg
We noemen hem "dubbeltje op z'n kant".... :-)

@ritmeester hieronder: Jep pick-n-place.

We hebben een aantal "zeldzame" componenten (R1=470k, R4=560k) met de hand gedaan, alsmede de chipjes. De veel voorkomende componenten (100nF, led, 1k, 10k, etc.) gaat het ding maandag doen, en dan bakken we deze printjes af.

Ook nog werk in uitvoering, ik hoop het met een dag of wat af te hebben.

De software van mijn DC load:

http://i57.tinypic.com/1zp1ll5.jpg

grafiekje:

http://i57.tinypic.com/nb4tpc.jpg

Aan de software calibratie leg ik momenteel de laatste hand.

Op 17 april 2015 19:09:38 schreef rew:
In progress..... Weerstandje wordt nog niet helemaal correct op de juiste manier geplaatst....

Mooie weergave. Maar wat ben je aan het doen? Zelf een Pick and Place apparaat aan het maken ?

Gaaf, een loggende DC load. Mooi interface, eenvoudig en strak.

Dat is inderdaad een mooie interface! Waarmee plot je de data? Het ziet eruit als een matlab plot, maar ik weet eigenlijk niet wat die onderwater gebruikt.

Op 18 april 2015 08:09:27 schreef leime:
Dat is inderdaad een mooie interface! Waarmee plot je de data? Het ziet eruit als een matlab plot, maar ik weet eigenlijk niet wat die onderwater gebruikt.

Nou, ik heb Sparrow.Wpf gepakt, dat project is al 3 jaar niet meer geupdated. Maar, het sloot heel goed aan (eigenlijk het beste bij alles wat ik heb bekeken, en dat was heel veel) bij MVVM.

Het is open source, ik heb de source code nieuw leven ingeblazen door 30 warning eruit te halen, wat te hernoemen etc. Nu heb ik een mooie graph library!

Ik heb me laten inspireren door Benchvue, en heb de interface zo gemaakt als ware het een frontpaneel van een instrument. Dat is het eigenlijk ook, want verder is er niks.

Ik wil nog implementaties maken die b.v. de capaciteit van een Lipo of andere accu kan meten, en iets om zonnepanelen mee te characteriseren.

Op 5 april 2015 21:42:15 schreef minimax:
[...]
Die schakeling lijkt verdacht veel op een ontwerpje uit de EE 2xxx bouwdozen van Philips.
Klopt dat ?

Heel goed gezien!

Deze schakeling is afkomstig uit de (Duitstalige) handleiding van de EE2007. Wel zijn enkele weerstandswaarden aangepast en is de BA217 vervangen door een 1N4148. Het bijzondere aan deze schakeling was dat 'ie slechts tussen neus en lippen door werd genoemd: een kant-en-klaar bouwplan ontbrak.

De volgende schakeling komt uit de EE2015 (digitale techniek): een trapsgewijze toongenerator:

Hieronder een link naar een filmpje van het apparaat. Meer informatie is te vinden in de bijbehorende omschrijving:
https://www.youtube.com/watch?v=OPU0ICPYrlQ

De telpulsen zijn duidelijk te horen, dit zorgt voor het (in mijn optiek fraaie) eind jaren'70-computergeluidje!

Klein projectje wat ik vandaag in elkaar geprutst heb: een lcd met wifi verbinding waar je via http get requests tekst heen kan sturen.

Op de ESP8266 draait een webserver, na het ontvangen van de tekst stuurt hij deze door naar een Arduino die het lcd aanstuurt.

Belangrijkste doel was de boel zo klein mogelijk te houden. De toegevoegde elektronica steekt op het hoogste punt maar een ruime millimeter uit boven de clipjes die het bezel van het lcd op hun plek houden.

Ook leuk: ascii heeft blijkbaar een 'start of text' (2) en een 'end of text' (3) 'character': door de Arduino pas te laten luisteren na een 2 en te laten stoppen na een 3 kan ik de seriele poort van de ESP8266 module ook voor debug berichten gebruiken zonder dat alles op het lcd komt te staan.

Mooi gedaan die LCD met Wifi. Toevallig ben ik ook met zoiets bezig maar dan achterop een FDS132 Matrix board. Daar heb ik iets meer ruimte :-)

<ADD> Dit is het bekende FDS132 Matrix board, al veel over geschreven.
Ze komen uit de dump en zijn verkrijgbaar bij BACO.

[Bericht gewijzigd door Rolo op (29%)]

Heb je ook een foto van de voorkant? :)
-> Google werkt ook :P

Hoe kom je aan zo'n grote matrix?

[Bericht gewijzigd door Iemand op (47%)]

TSSOP14 naar DIP14 adaptertje. Enkelzijdig epoxy. ICtje aan onderkant printje zodat er bovenop een label met info op kan. Dit is een ATtiny20-xu. Geen reflow soldering, maar met een 0.4mm soldeerpunt op een WTCP en 0.3mm soldeertin Sn95Ag4Cu1.

TSSOP14 naar DIP14 adaptertje

Netjes gedaan en ook de dunne pennen zodat je breadboard langer mee gaat.

Zo, Ik heb met spoed weer eens een bak in elkaar geklust :) Zijn voorganger, ook uit de krrachtpatsers-serie, had allerlei kuren en kwaaltjes... veel van geleerd, maar uiteindelijk heb ik hem weer afgebroken. Voor de feestjes was een nieuwe PA nodig. Met 2x3.2W kom je tenslotte niet zo ver, als folkmetalfan ;)

De meeste onderdelen vonden een nieuw thuis in "Russian". Snel in elkaar geklust, loeizwaar, robuust-en-simpel principe. Veel restjes bij elkaar geschraapt waaronder een oude v/d Heem voedingskast waar alles behalve de frontplaat en power connector al was afgesloopt. Tidak zal er wel jeuk bij krijgen.... ik heb de frontplaat nog voor je. zonder logo, helaas.

Begin tot eind duurde het hele bouwproces 3 dagen. Meestal duren dit soort projecten eerder 3 tot 6 máánden, dus dit is een hele prestatie geweest. Ik wilde hem voor de zomer af hebben. Met GU50, 6d22s en PC86 is het een simpel schema geworden met pentode en triode mode switch. UL zit er alleen tussen omdat er misschien binnenkort een andere pentode in komt die wel 400V op zijn scherm tolereert. Ik heb zijn prestaties niet uitgebreid gepeild, maar hij gaat tot 15W voordat er spoortjes narigheid in de muziek komt en de bias stroom oploopt. Dat was waar ik op mikte.... missie geslaagd:)

Mooi opgebouwd. Die trafo, is die uit een Philips meetapparaat?

Project waar ik mee bezig ben : Wifi Message Board.
Dit is een FDS132 Matrix display met een ESP8266. Ik wil dan met telnet connectie maken met het board en dan teksten weergeven. Het idee is dan om dit vanaf mijn Linux NAS te doen, die staat toch aan. Op die manier kan ik gescript of gescheduled dingen tonen.
Het is voornamelijk een leuk project omdat ik dit in ATmel Studio 6 doe, daar wil ik wat ervaring mee opdoen. De hardware basis is een Arduino UNO, de software schrijf ik dus in Atmel Studio en zet die met een USBasp programmer in de ATmega.
Ik heb een klein demo filmpje gemaakt, hoop dat dit mag en werkt op dit forum. Het is nog lang niet af maar het geeft een idee. En de tekst komt echt vanaf mijn NAS, het FTDI board wat je ziet zitten is voor debuggen.
Leuk detail, ik heb het bekende 5x7 font proportioneel gemaakt, de ruimte tussen de letters is dan afhankelijk van de breedte van de letter.
https://youtu.be/c2ZaTOkYVu4

Mooi!
Ik was iets soortgelijks van plan met een oude lichtkrant (1-regelig) die ik uit Deurne (Helenaveen eigenlijk) heb meegenomen, waar geen aansturing bij zat.

Ik wil het eigenlijk met alleen de ESP8266 gaan doen.

Maartenbakker, Deze komt inderdaad uit een meetapparaat, alleen kwam hij via-via en welk apparaat weet ik dus niet. Zoeken met het nummer van de trafo leverde mij geen kandidaten op helaas. Er zit 280-0-280, 2x 6.3 en een 60V met primair alleen 0-115-230.

Wij hebben een bowlingbaan in huis. Lomp boeren eigen bouw ding (zie: https://www.facebook.com/guy.dekort.9 ). Aansturing liep soms de mist in, oude ding repareren was waarschijnlijk moeilijker dan nieuw. En er misten wat basale veiligheden.

Om de kosten op nul te houden alleen gebruikt wat ik heb liggen. (nu gaan alle kegels tegelijk, ooit moeten ze apart. Dan moet het al wat geld kosten)

oud:

Nieuw

Toegevoegd:
-Aarde; Ontbrak geheel, stalen frame dus toch wel handig)
-Zekering; Motortje is maar 180watt, draad ook niet erg dik, wel op zijn plaats
-Noodstop achtig iets; Noodstop verbreekt nu alle spanning, eerst alleen de relais niet meer bekrachtigt
-Remote; rechtzetten van de kegels moest met een knop in de buurt van het apparaat. Nu met chinees RF ding.In de kabeldoos zit de ontvanger (Bovenaan, boven de kast zie je nog een kroonsteen. Er hangt nu een stekker adapter voor de 12v voor de ontvanger. Daarvoor moet nog iets definitievers maar dat had ik niet liggen)

Wat doet het(technisch dan):
1 relais voor de noodstop zet spanning op de rest.

2 relais die onderling kruislings vergrendelen (er kan slechts een van de twee aan) zetten spanning op de motor. Daarvoor een steinmetz schakeling. Draden in de relais van positie gewisseld --> dus omhoog en omaag.

Start --> relais 1 aan, met overneem contact, motor hijst alle omhoog --> eind schakelaar geeft reset relais 1. Gevaarte zakt stukje terug op de zwaartekracht. start schakelaar --> relais 2 aan met overneem contact, motor trekt alles naar beneden --> eind schakelaar geeft reset relais 2

In de handleiding van de Philips-experimenteerdoos EE2013 stond een schakeling waarmee het geluid van elektronische brushes kon worden nagebootst (zie onderstaand schema). Deze schakeling produceert een in amplitude afnemende ruis.

Hieronder staat een link het bijbehorende filmpje, in de beschrijving wordt de werking van deze schakeling nader besproken.
https://www.youtube.com/watch?v=CO9Cpr9THpE

weinig zelf ontwerp aan gehad, maar misschien breng ik nog wel wat mensen op ideeen. ik gebruikte altijd 18650 cellen uit 'defecte' laptop cellen. terwijl deze bij het testen goed presteren, merk ik toch dat ze HEEEEL SNEL leeglopen als ik er een powerpack mee bouw. (na 1x mijn gsm laden zijn ze voorbij de helft leeg)

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/powerbanks.JPG
ik heb laatst een pack getest (4x18650 zoals op de foto) en die leveren bij een discharge van 1A nu nog slechts 2543mAh terwijl 1 cell normaal 2600mAh hoort te zijn.

ik heb nu een andere soort batterijen aan de tester gehangen en deze 3,7V 850mAh cellen (uit een telefoon) leveren 870mAh met een discharge van 200mA. ik heb er zo dus 16 aan elkaar geknoopt in parallel en die aan men powerpack pcb gehanden.

ik hoop dat die 13,6Ah pack wat langer leeft dan het 10,4Ah 18650 pack
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/DSCN9503.JPG.
als elke cell 200mA levert, dan heb ik 2,5A output aan men usb plug (vandaar de capaciteitstest met 200mA discharge).

het pack is wel wat groter: 12cm lang x 7cm breed x 2,5cm hoog terwijl een zelfde capaciteit met 18650 slechts 9cm x 7cm x 2cm is