rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
D'r zit (vaak) een lineaire regelaar in je telefoon om de accu te laden. De telefoon gebruikt dus ruim 1500mAh op 5V om z'n 3.7V 1500mAh accu op te laden.
Andersom, het accupack heeft 10400 mAh aan 3.7V accus aan boord. Maar die moet dat met 80% efficientie naar 5V transformeren. Blijft er maar 6.16Ah over bij 5V.
Verder heb ik de indruk dat de interne weerstand fors oploopt bij cellen die haast leeg zijn. Dat kan de "low voltage cutoff" activeren.
P.S.: slechts 2543mAh vind ik nog heel schappelijk hoor. Officieel wordt 80% van de originele capaciteit als "versleten" beschouwd, maar voor "gratis" cellen vind ik 60-80% ook nog wel acceptabel. Mits het niet om "gewicht" of "plek"-kritische toepassingen gaat.
[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Fcapri,
Dit: ik heb laatst een pack getest (4x18650 zoals op de foto) en die leveren bij een discharge van 1A nu nog slechts 2543mAh terwijl 1 cell normaal 2600mAh hoort te zijn.
Wat is je punt?
als er op de cellen staat dat deze 2600maH zouden moeten zijn, en je meet 2543, wat is dan je afwijking? dat is -3%.
Wat je niet verteld, is of de cellen in serie of parallel staan.
In serie blijf dit 2600maH, bij parallel zou dit 10,4 AH moeten zijn.
Wat je ook niet vertelde bij deze zin is, of dit nu "gebruikte" cellen waren of dat het nieuwe zijn.
Hou rekening met -+20% afwijking van de opgegeven waarde.
De cellen uit oude laptop batterijen zijn meestal niet meer van beste kwaliteit.
Ze zijn al jaren "misbruikt" door de laptop gebruikers. (hangen bijna altijd aan de 230V)
Dat je nog cellen vind in een in oude laptop batterijen die het nog redelijk doen, betekend niet dat deze dan ook nog 2600maH zijn.
Deze cellen samen met andere cellen uit andere laptop batterij gaat meestal nooit goed.
Ze zijn te veel verschillend in de "wear factor" van deze cellen.
Als je twee cellen kan redden uit een laptop accu dan kan je deze wel in serie of parallel zetten na ze eerst getest te hebben op redelijke "gelijkheid"
Als je celeln bij elkaar zet die uit verschillende laptopaccu's komen en op dit ogenblik redelijk gelijk zijn,
kan dat bij regelmatig gebruik weer vrij snel mis gaan door de verschillen in levensduur en de wear factor die verschillend is.
Gegroet,
Blackdog
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met de liion cellen die ik uit gereedschap accu's trek gaat standaard de laden/ ontladen cyclus gemaakt worden op m'n accutester. niet zeldzaam zijn er in een pack 2 cellen die minder als de rest aan capaciteit hebben. de test is met een 2 uurse ontlading, dan doet een cel van origineel 1500mah nog een 1280mah.
ook elke zoveel maanden even de test van gereviseerde packs, niet bijgeladen van tevoren. er zitten altijd wel oude cellen bij die zijn gaan lekken en leeggelopen voor een deel. zowel bij ontladen als opladen check ik nadien of de klemspanning per cel gelijk is, zo niet krijg je gezeik van de controle elektronica.
heb ook al gehad dat de print met de elektronica zorgde voor ontladen, het pack was in 2 maanden nog 3v de cel op 2 cellen na. dit lag niet aan de cellen zelf. nadat ik de print in de accu met een schroevendraaier van de smd onderdelen had ontdaan bleef de accu wel vol..
ik zou ook niet snel iets bouwen voor mobiele toepassing wat nogal stroom kan leveren en alleen tape als isolatie heeft. die cellen zijn geleidend aan de buitenzijde, daar leg ik iets tussen liever. een lasdoos of dergelijke als behuizing is toch beter. iets simpels als een pen kan zo al flink problemen geven in je tas.. het idee opzich als gsm lader is niks mis mee. echter zou ik accu's die nog maar 25% over hebben aan capaciteit toch niet meer gebruiken..
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
Krijg wel een beetje de kriebels van die lithium packs die met tape aan elkaar zitten. Als het misgaat heb je toch een forse brandende klont lithium in je tas zitten.
Ik houd het maar bij een netjes in elkaar gezette Xiaomi powerbank. 10400mAh voor 13 euro...
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (20%)]
@ rew en blackdog.
ik heb 2543mAh van 4x18650 cellen (4 keer 2600mAh die nu IN TOTAAL nog 2543 hebben of nog een 25%. allen staan parallel.
ik heb deze cellen ervoor getest, en nu na een paar maand (ze zijn 2-3keer goed gebruikt geweest)
@thinkpad: die cellen hebben elk hun eigen beveiligingscircuit ingebouwd zitten, hebben nog witte folie erond, daarna nog die blauwe folie met de tekst errond. ik heb overal de + in het midden laten samenkomen, en de massa aan de buitenkant. daar werd alles gesoldeerd en werden de batterijen samen geplakt zodat ze niet uit elkaar vallen (en geen kabelbreuk krijgen).
als je een laptopbatterij of ander gereedschapsbatterij open trekt, zit daar niet meer in dan met kleine stukjes aan elkaar geplakte cellen, met dan de accubehuizing rond (die behuizing moet ik zelf nog maken, maar heb geen 3D printer).
die powerbank die je van banggood nu toont, zijn net de reden waarom ik er zelf ene bouw. die zijn net evensnel leeg als de mijne.
als dat accupack in brand blieft, heb jij ook een forse brande klont lithium in je tas zitten. en die cellen zijn dan nog unprotected. bij deftige kortsluiting, fikt alles eruit
de 18650 cellen heb ik (40-50tal) hoofdzakelijk uit HP batterijen met een kapotte controllerchip (er is zo een hele serie slechte geweest waarbij de accu bij een 70-150 herlaadbeurten zei dat de accu versleten was (absoluut niks mis met de batterijen, maar nu wel al dik 6-8jaar oud. die platte telefoon batterijtjes die ik nu gebruik zijn makkelijk zat 10jaar oud en halen zowel bij ontladen als opladen dik hun 850mAh nog
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
polystyreen
https://www.google.nl/search?q=vikureen&oq=vikureen&aqs=chrome…
Hetzelfde materiaal waarvan de Styroflex condensators worden gemaakt 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zitten er gewoon thru-hole weerstanden in die zakjes? Waarom was dat jaren een probleem? Geen plaats voor ladekastjes ofzo?
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Het is inderdaad het hele E-12 assortiment 1/2W thru-hole weerstanden, in zakjes. Het probleem was vooral dat ik niet genoeg ruimte had, en daarna te lui was om er iets aan te doen
Voor ladekastjes heb ik nog steeds geen ruimte.
De bulkvoorraad zat hiervoor ver weg gestopt en ik had een klein doosje waar 10 weerstanden per decade bij elkaar zaten, dus tien stuks 1-10-100 bij elkaar en in een ander bakje 4k7-47k-470k. Die raakte steeds in de war, het doosje was vaak leeg, etc... een rommeltje en heel erg vervelend.
4k7-47k-470k in een bakje is ook niet handig aangezien het ondersteid tussen bruin, rood en oranje bij sommige weerstand slechts een nuance is.
je had trouwens ook een thee doos van de Xenos, Wibra, Action, BigBazar kunnen gebruiken als je wilt vasthouden aan die kleine zakjes.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (33%)]
Geïnspireerd door het topic over de Ingo Maurer kaars had ik bedacht dat zoiets best wel makkelijk te maken is maar dan wel op een andere manier. (en iets groter) 
Foto en video zijn helaas wat onscherp. (Video op 1080p zetten)
Gebruikte materialen:
Aluminium plaat van 55 x 25 CM
Zwart plakfolie
3M dubbelzijdig tape voor LED Srips
WS2812B LED's in een Matrix van 30 x 24 (720 stuks totaal)
T-1000S LED Controller met SD kaart
Geduld (netjes werken),stroom, tin, bier, bitterballen van Kwekkeboom en verdere materialen.
Zie foto's:
Op 18 mei 2015 13:10:05 schreef Jochem:
Nice, hoe genereer je het plaatje?
Eigenlijk best wel simpel.
De T1000-S heeft een SD kaart waarop een .led bestand moet staan.
Met LEDedit 2013 (niet 2014, zit overal een virus in) maak je zo'n .led bestand.
LEDedit heeft ook een screenshot optie, dus:
Configureer je LED matrix in LEDedit, echt simpel te doen in één scherm.
Start YouTube
Zoek een filmpje van een brandende kaars
Sart de screenshot optie van LEDedit
Record deze vlam
Opslaan
Export het .led bestand naar de SD kaart
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Mooi knutselwerk!
Hoe heb je dat nu gedaan?
De leds op de strip in een matrix gezet?
Maar je hebt toch alle strips doorverbonden?
Thevel
Golden Member
Volgens mij zit er zoiets in:
http://nl.aliexpress.com/store/product/4m-DC5V-WS2812B-led-pixel-srip-…
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 18 mei 2015 13:23:28 schreef ritmeester:
[...]Eigenlijk best wel simpel.
De T1000-S heeft een SD kaart waarop een .led bestand moet staan.
Ah, dat is een kant-en-klare controller. Ik heb daar overheen gelezen omdat het typenummer me niks zei. Ik denk dat MAH op dezelfde manier over WS2812B heeft heen gelezen.
Op 18 mei 2015 14:04:32 schreef MAH:
Mooi knutselwerk!
Digitale LED's zoals de WS2812B moeten in EEN rij aangestuurd worden. Aangezien dit een matrix is moet je dus de strips omdraaien per rij.
Let op de pijltjes tussen de solder pads. Zie foto:
Ik heb 720 LED's. Om die allemaal te voeden met stroom gaat niet want de printbanen op de LED strips trekken dit niet. Dus heb ik 720 gedeeld door 2 en geef een "nieuwe stroom" bij de LED strip die begint met LED nummer 360. Zie foto.
Ik heb er wel een 5V 30A voeding aan hangen, voor deze opstelling 10A overkill maar ik heb niet anders. 
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
10A overkill ?
zo'n LED gebruikt 60mA als je die volledig op wit zet. (20mA voor rood,20mA voor groen en 20mA voor blauw)
60mA x 720 LEDs = 43,2 A !
Waarschijnlijk kom je inderdaad niet aan dit verbruik voor je kaars-effect, maar als je er ooit iets anders wil op tonen, dat wat "feller" is, kom je waarschijnlijk niet toe met 30A voeding.
Groeten,
Kris (die bezig is met een RGB LED matrix van 320x192 pixels, goed voor 240A !)
Op 19 mei 2015 09:43:15 schreef ActiveHouse:
10A overkill ?
Inderdaad, niet goed geschreven. Voor de eerste 320 LED's is 20A nodig. Klein beetje in de war met schrijven.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ah, ik kende die leds nog niet. Op de foto's zag ik er geen chip naast zitten, die hebben ze er nu dus bij in gestopt.
Mooi één datalijntje ook maar. Leuk, weer wat nieuws.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat over de WS2812B's:
Handig voor een beperkt aantal leds: 1 datalijntje. Omdat je de bits doorgeeft mbhv de timing kan eea dus niet sneller dan gespect. Ook niet langzamer. Altijd 800kbps. Per ledje heb je ALTIJD 24 bits. je bent dus altijd 30 microseconden per ledje bezig. Dus met 300 leds 10ms. Dan loop je voor bewegende dingen dus tegen de zichtbaarheidsgrens aan. Wil je meer ledjes, dan moet je dus parallel meerdere strings met sub-microseconde nauwkeurigheid tegelijk gaan aansturen. Paul Stofregen (klinkt nederlands, maar is amerikaan) heeft een library voor z'n teensy gemaakt waarmee dat kan. Dan wordt het volgende probleem: Hoe krijg je zoveel data (om b.v. video te doen) je microcontroller in.... Ander probleem is reeds opgemerkt: Je zit vlot aan ENORME stromen als je een matrix aan het bouwen bent....