pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Verwissel je niet de aarde en de min.
De min van de voedingen mag je aan elkaar hangen en de plussen naar de aansluitingen waar ze horen.
En de aarde van de behuizing van de voedingen en de PC naar de randaarde van het stopcontact.
Dus niet de min van de voeding aan de randaarde knopen. 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Hang je PC (en printer) aan een geaard stopcontact. Als je problemen krijgt met brom in audio kun je daar een signaaltrafotje tussen zetten maar ik begreep dat je dat al had opgelost door de versterker weg te doen.
Als de voeding van je printer overigens geen "geaarde stekker" heeft hoeft die natuurlijk niet per se in een geaard stopcontact.
Min van de voeding hangt waarschijnlijk al aan de randaarde. Dat is juist een probleem als je ze in serie zou willen zetten. Maar dat speelt hier gelukkig niet.
pa3gws
Min van de voeding aan de aarde van de voeding zelf kan als hij niet op een geaard stopcontact is aangesloten.
Wel voor een probleem zorgen in combinatie met een netfilter.
Dus,
Als ik mijn PC aan de aarde leg,
en ik zou de aarde van die voeding van de 3D printer ook aan die zelfde aarde van de PC leggen.
Ik neem aan dat dat goed zou zijn!
als ik dan de min van de PC en de min van de voeding van de 3D printer ook aan elkaar zet.(behuizing PC aan behuizing 3D voeding)
dat zou ook nog goed zijn toch?
kan er dan nog iets mis gaan, ik neem aan van niet.
VrGr Rob.
pa3gws
Op 1 juni 2015 00:02:37 schreef rob007:
als ik dan de min van de PC en de min van de voeding van de 3D printer ook aan elkaar zet.(behuizing PC aan behuizing 3D voeding)
dat zou ook nog goed zijn toch?
Als je alles goed hebt aangesloten zit alles al aan elkaar.
Dan zit de massa (GND) van je voeding aan de massa van je arduino, en de massa van je arduino zit via de USB poort weer aan de massa van de PC. Je hebt dus geen potentiaal verschil. Weet je zeker dat alles goed zit, je zou de massa eens door kunnen piepen. Of meten in de Ω stand met je Multi meter, waarde moet nagenoeg nul zijn. Dus meten tussen massa voeding, en massa PC.
.
ik heb heel even weinig tijd nu maar als ik de kans krijg zal ik alles weer aansluiten met aarde er op aangesloten (en boem is dan hoowwwwwwww) 
ik ga jullie later(zodra ik kan) vertellen wat er gebeurt is.
wel even hartstikke bedankt allemaal voor de hulp!
VrGr Rob.
vergeet eigenlijk te melden dat ik dus inderdaad strakjes alles aan aarde leg!
[Bericht gewijzigd door rob007 op (13%)]
Ik wil hier ook even iedereen bedanken voor de raad en steun die jullie mij gegeven hebben, dank jullie wel allemaal!
De printer heeft met succes een proef print gedaan,
Jullie moeten me geloven ben ik erg blij mee!:-)
Ik zit momenteel eventjes in Duitsland dus kan even niet zo veel,
Wel heb ik in het andere topic foto en film geplaatst!
Ook ga ik nog zeker een poging doen om die MEGA te repareren (stabilizator IC verwisselen ? )
Misschien kam ik er een gewoon IC in plakken?
Maar zal eerst ff zoeken naar SMD IC.
Ik hoop dat het zo eventjes lukt,
Hier staan ook de linkjes naar de filmpjes:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1727128#1727128
Beste mensen VrGr Rob.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (12%)]
Op 31 mei 2015 15:18:26 schreef rew:
[...]Lineaire regelaars, de varianten die we nu nog gebruiken, zijn voor zover ik weet allemaal uitgerust met een stroombegrenzing en een hitte-begrenzing. Je krijgt ze normaliter niet kapot door ze te overbelasten.Fcapri z'n verhaal bevestigd dit: Hij heeft z'n regelaar overbelast, dat ding doet z'n best om zichzelf heel te houden, en gooit de uitgangsspanning omlaag. Gevolg: rare metingen, maar wel een nog steeds werkende regelaar.
update: net een hoop rook gehad in de auto, overbelaste spanningsregelaar van de arduino is in rook op gegaan (fout gemaakt om de backgroundverlichting van het scherm via een output te schakelen. gat in het midden gebrand.
gevolg: GEEN werkende regelaar meer.
ze zijn dus niet goed beveiligd en branden wel degelijk op. heb nu al een arduino waar die diode tussen usb en Vin is opgefikt, nu heb ik er ook al eentje waar de regelaar van overleden is.
ben aan men laatste arduino bezig, tijd om er bij te bestellen 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je trekt nu de naar mijn idee erg voorbarige conclusie dat de regelaar is overleden door een overbelasting, terwijl er VEEL meer failure modes mogelijk zijn.
Veruit de meest waarschijnlijke oorzaak zijn de transients die op het boordnet van een auto voorkomen, als je daar geen goede voorzieningen voor hebt getroffen.
Kijk hier eens wat er voor horror voor kan (en mag!) komen op de voeding in een auto: http://www.tmssales.com/application_notes/compliance_and_emc/conducted…
Daar is een gewone lineaire regelaar ECHT niet tegen bestand, en dat kun je die regelaar ook niet kwalijk nemen; je gebruikt hem op een plaats waar hij expliciet NIET voor bedoeld is.
motor draaide niet eens.
normaal start men display direct op als de arduino spanning krijgt. het display wordt gevoed door een 7805 die op de print bijzit.
nu heb ik de backlightverlichting losgekoppeld van de 7805 en die op een uitgang van de arduino gezet met 1K2 in serie.
nu is er iets foutgelopen waardoor de spanningsregelaar blijkbaar teveel stroom heeft geleverd. de 7805 zijn ingang was losgekomen door een grote elco op de ingang bij te solderen (2200µF/16V). normaal zou dus enkel het scherm niet mogen oplichten en de arduino gewoon starten. nu werkte er helemaal niks, kreeg ineens rook en heb direct het contact afgezet van de auto.
arduino vervangen, 7805 zijn ingang weer bevestigd en de boel werkt terug. de 'defecte' arduino zijn spanningsregelaar heeft een gat in het midden, dus is zeker overleden. waarom precies weet ik ook niet (de 5V output van arduino en de 7805 zijn uitgang hangen niet samen, het enige dat kan gebeuren is dat de onboard regelaar ineens ALLES moet voeden op de print. dit werkte vroeger al niet zoals hierboven beschreven. de regelaar werd heet. nu zit er wel een groter display gemonteerd dan ervoor. 1,8" ipv 1,44").
10nieuwe arduinos besteld voor 18,59€, 100nieuwe spanningsregelaars AMS1117 5.0 besteld voor 3,16€
. nu 3weekjes wachten