Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Inderdaad erg mooi gemaakt. Met de magneetjes als voordeel dat de klok waarschijnlijk betrekkelijk stil zal zijn.
Ik heb een wekkerradio met een lamellendisplay zoals die van Fred hierboven.
Daarin hoor je continu een motortje ronken/ratelen

Action expresses priorities LH

Hier de link http://youtu.be/wvKUJn8ItZ4

De segmenten gaan om de beurt zodat het een leuk tikkend geluid geeft.

Echt gaaf! Alhoewel ik me wel afvraag of de seconden weergeven niet gaat vervelen qua geluid :)

Action expresses priorities LH

Dat gaat inderdaad vervelen, maar het filmpje heb ik net even gemaakt om te laten zien hoe het werkt. Mocht het ooit een echte klok worden, stopt het bij 4 cijfers: uren en minuten.

fred101

Golden Member

@angela, erg mooi, ze klappen echt snel om. Erg leuk. Heb je dit ooit gezien ? Sine heeft ooit een filmpje laten zien van een multimeter (?) waarbij de cijfers ook mechanisch veranderden. Dat was uber-cool. Dat ging wel met het nodige geluid maar was fascinerend om naar te kijken.

Het motortje van mijn klokje is erg stil. Maar hij staat in mijn klab, niet naast mijn bed. Ik vond een youtube filmpje waarbij je de motor wel hoorde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Er staan op eBay (USA) dergelijke display's (formaat benzinepompdisplay) voor zo'n $10.00 / st.

Maar jouw zelfbouw is natuurlijk stukken mooier!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nieuw project : Lichtkrant met FD132 Matrixbord. Dit is het bord wat als FD132 TTL op de site van Baco staat. Een ander model dan die met de optische interface (= FDS132). De FDS132 is niet meer leverbaar heb ik begrepen.
Ik vond het leuk dit type ook aan te kunnen sturen, ik heb zelf een interface gemaakt met een row mux en clock en data buffers.
Deze is uitgevoerd met twee HCT IC's, hiermee is het bord ook met 3,3V logica aan te sturen. Deze heeft een Arduino UNO cloon aan boord dus werkt op 5V logica. Het wordt gevoed met een 12V/3A voeding, de step-down regelt terug naar 7,5 Volt. Door deze spanning terug te draaien is de helderheid aan te passen. Minimum is 6,0 volt, daaronder werkt de spanningsregelaar op het bord niet goed. Deze is nu een low-drop type, standaard zat er een 7805 in.
Ik had de FDS132 aardig onder de knie en dit bord lijkt er op qua aansturing, de telling van de schuifregisters is anders maar dat is
is in de software aangepast. Je kunt eenvoudig in de loop van de software de verschillende functies aanroepen en op die manier teksten
tonen. Dit is een basis, ik wil er nog verder aan bouwen/uitbreiden. Denk aan een ESP8266 en een RTC module.
Het filmpje is niet echt van goede kwaliteit, het scrollen lijkt wat te faden, dat is in het echt niet zo.

https://youtu.be/W4-aTrLGH60

diebobo

Golden Member

Helemaal niet verkeerd Rolo !.. Ik heb de FDS132 hier liggen te verstoffen, binnenkort ook maar eens aan beginnen nu ik je resultaat zie :)

Leuk Rolo, waarvoor ga je het gebruiken?

Action expresses priorities LH

Op 4 juni 2015 22:02:14 schreef LetterHenk:
Leuk Rolo, waarvoor ga je het gebruiken?

Het is deels de uitdaging om het aan de praat te krijgen, en nu is hij al bruikbaar om ergens neer te zetten en teksten te tonen.
Ga nog verder met een ESP8266, dan via wifi teksten er naar toe sturen.

fatbeard

Honourable Member

Op 3 juni 2015 15:36:53 schreef Angela:
Hier de link http://youtu.be/wvKUJn8ItZ4

De segmenten gaan om de beurt zodat het een leuk tikkend geluid geeft.

;-( en nu is het filmpje alweer weg...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Whoa! 10 minuten geleden deed ie het nog!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oh wauw, echt supergaaf die mechanische 7-segment displays! :9~ Ook echt gaaf dat je ze zelf geprint hebt. Ik krijg gelijk drang om er zelf een paar te zoeken... Niet verstandig, aangezien mijn Todo lijst nogal lang is.

Gelukkig heb ik vandaag weer een project af mogen strepen: de EL3n versterker. Ik zat eerst nog te denken aan 4699, een uprated EL6 maar dat was iets te veel gevraagd van mijn power trafo.
Een opvolger voor mijn all-round versterker 2E26, die nu 2 jaar dienst gedaan heeft. Hij was nog niet versleten maar maar door bouwdrang en nieuwe kennis "aan vervanging toe" ;) Weer 2x4.5W alleen heeft deze hoorbaar minder moeite met lage tonen dan zijn voorganger. Waar 2E26 het liet afweten bij Hans Zimmer, doet deze het vlekkeloos door o.a. betere uitgangstransformatoren en het niet per ongeluk aanpassen van de luchtspleet, plus wat andere dingetjes hier en daar.

EL3n is de 3de generatie van de all-round versterkers: medium power, medium budget.
Een tijdje terug generatie 2 van de power amps ( >15W) gebouwd, die zijn gebouwd om een feestje mee te geven.
Nu ga ik eerst mijn nieuwe HV PSU afronden en daarna krijgt de Hifi serie een nieuw lid :) ( <4W, geen compromis versterkers)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Mooi gemaakt, ziet toch altijd veel beter uit als buisvoetjes niet zichtbaar zijn :-)

Gr.F_S

Peter_dtn

Golden Member

hele mooie versterker zelfs een EL3 die is wel heel erg oud, wat is de functie van deze buis in je versterker?

ik moet hier ook nog ergens een doos hebben met hele oude buizen, helaas een jaar of 15 geleden wel een halve box pallet naar de mileu straat gebracht, veel TV buizen, maar ik heb er nu toch wel een beetje spijt van als ik zie hoeveel mensen nog steeds fraaie dingen met buizen maken.

Henry S.

Moderator

Idd mooi gemaakt, en een mooi klassiek buisje die EL3N :). De vorige keer gebruikte je een budget Hammond UGT, wat heb je nu gebruikt?

En is een neonlampje ipv een led misschien een optie? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 juni 2015 14:20:04 schreef Angela:
Na wat tekenen, 3d-printen en wat programmeren heb ik een retro elektromechanisch 7 segment display in elkaar gezet. De afmeting van het display is zo'n 15 cm hoog. De 3d onderdelen zijn getekend in een cad programma en geprint met een 3d printer. Het schakelen van een segment gebeurt door een elektromagneet die een ringmagneet laat draaien.

Gaaf display, heb je het ontwerp ook ergens online gedeeld?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De UGT's komen van een nieuwe Duitse Ebayer. Een mede-bouwer en ik waren benieuwd naar de kwaliteit, de specs zagen er goed uit (al beter dan Hammond) en de prijs wees richting middenklasse. Het type dat ik heb is ATR-14, en ik ben er wel over te spreken. Voor experimenteren zijn de tabjes wel handig. Ik weet dat ik daarmee iets inlever op geluidskwaliteit, maar dat mag in de middenklasse nog...

Ik heb nu al enkele soorten UGT sets gehad:
- Van Hammond 125SE was ik het minst te spreken,
- Die kleine 12k:4R van Telefunken die veel in Duitsland te koop zijn waren al beter (in Minimi)
- De Hammond 125PP zijn prima, met genoeg feedback, wat bij PP amps toch al nodig is.
- In de Russian zitten twee James' JS-6123HS, uitstekende UGT's. Die zitten er meer in omdat ik ze over had na het compleet mislukte Beast project... Grote kans dat die ooit onderdelen gaan worden van een HiFi-reeks amp.
- In de test setup van Replica ( Hifi generatie 2) zitten heuse AE C-cores. Vrij prijzig, maar ze klinken er naar! Geweldig, mijn beste set. Die verhuizen mee naar generatie 3 maar dan met 2A3.
Verder heb ik al Lundahls, Edcors en hammond HiFi-reeks mogen horen bij die mede-buizenfan.

Ik heb helaas geen mooie neonlamp houders... Ik heb nog wel veel oudere buizen dan EL3n. Ik ben gezegend met een aantal geweldige zoldervangsten, van de winst daarop koop ik UGT's :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 9 juni 2015 17:36:10 schreef Lucky Luke:
[...]
Gaaf display, heb je het ontwerp ook ergens online gedeeld?

Ik heb het ontwerp nog niet online gedeeld. In het eerste ontwerp heb ik nog wat details aangepast. Wanneer ik daar een paar display's van gemaakt heb zet ik het wel ergens online. Binnen een paar weken meer hierover.

Lucky Luke

Golden Member

Een paar neonlampjes laten branden op een zelfgebakken sinus. Doel: een sinus PWM'en en iets bakken dat neonlampjes op AC laat branden vanuit een DC laagspanning.

Attiny45 PWM't een trafotje (uit de TGIMBOEJ! Wie kent 'm nog?)

Eigenlijk 2 sinnussen, die in het trafotje van elkaar worden afgetrokken (push-pull, trafo met middenaftakking). Uiteraard staat de filtering van de scope aan, anders zie je alleen maar gras.

Op de uitgang van de trafo staat de volgende golfvorm: (Zonder digitaal filter in de scope, wel met netwerkje primair op de trafo)

Niet echt meer een sinus maar goed genoeg voor neonlampjes.

De 'tiny loopt op 5V, de trafo voed ik uit een regelbare voeding (op 9VDC). De bc337 worden zoals verwacht "ik brand mijn vingers". Maar om ff te kijken of het kan is het leuk.

En het levert mooie plaatjes op, natuurlijk:

Ik houd van oranje neon! (Dat is een doosje van 100 op de eerste foto :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Netjes lucky !

In wat voor taal heb je die tiny wat wijs gemaakt ?

Ik heb wel een toepassing voor iets vergelijkbaars namelijk :)

Lucky Luke

Golden Member

C. Programma is erg simpel, het is eigenlijk puur een experiment een sinus te PWM-en uit een LUT. (Je zou de uitgangsspanning nog kunnen terugkoppelen, of de delay instelbaar maken, of een andere golfvorm PWM-en, etc.)

c code:


/*
 * tinySine.cpp - sinewave PWM from attiny45
 *
 * Created: 2-5-2015 14:41:33
 *  Author: Lucas Volwater
 */ 

#include <avr/io.h>
#define F_CPU 1000000 // 1MHz
#include <util/delay.h>

int main(void)
{
	//LUT for Sine Wave (0% PWM to 50%PWM - 0 to 128, in 32 steps, 1/2Pi to 3/2Pi)
	uint8_t LUT[32] = {128,128,127,125,122,120,117,113,108,103,98,92,86,80,74,67,
	                   61, 54, 48,  42, 36, 30, 25, 21, 15, 11, 8, 5, 3, 1, 0, 0};
	
	
	//initialize timers and PWM
	TCCR0A=0xA1; // Phase correct PWM
	TCCR0B=0x01; 
        // timer runs at 1Mhz. 256 ticks per period, but counts up and down, datasheet says divide Fio by 510 so 1961hz PWM. 
	//Too fast is not good, but with 32 values per cycle there should be at least 32 pulses per cycle. So 50*32 =1.6Khz PWM minimum.
	
	DDRB|= (1<<0)|(1<<1); // set portb 0 and 1 output
	
    while(1) 
    {
        for(uint8_t i = 0; i<33; i++){
			OCR0A=LUT[32-i]; 
			OCR0B=LUT[i];
			_delay_us(300); 
// 50Hz has a T of 20mS in which 64 pulsewidths need to be processed (ramp up and down). 20/64=0,3125ms (312.5 us)
		}
		for(uint8_t i = 0; i<33; i++){
			OCR0A=LUT[i];
			OCR0B=LUT[32-i];
			_delay_us(300);
		}
    }
}
Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

dat is idd een schone oplossing om een sinusgenerator te maken.
mits voldoende sterke transistor, kan je nu in principe elke vorm maken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Geinig, thanks luke ... daar gaan we eens mee stunten.

Met een mosfet en wat andere filtering moet daar nog wat voordeel te halen zijn.

Dit topic is gesloten