3D printers

Dit topic is gesloten

rob007

Yarr, Matey!

RVL Eerlijk! (ik stond er zelf ook van te kijken!)

MAAR wat ik nu niet begrijp?
hier onder in het filmpje probeer ik een behuizing te printen:
http://www.thingiverse.com/thing:397716
de eerste laag gaat goed maar dan de tweede laag versnelt de printer en dan gaat het fout!
(helaas het moment van fout gaan niet gefilmd, dat was later pas)
maar waarom toch?
https://www.youtube.com/watch?v=1YyeQ7rhSBw
hier print ik het spookje van pacman,
dat gaat ook best heel snel maar blijft de printer goed draaien:
http://youtu.be/AyQuauNtzwY
kan ik mijn printer misschien ook begrenzen of zo iets?
dat ie een maximale snelheid niet mag overschrijden of zo?

VrGr Rob.
( printer met printer snelheid limit! ;-) )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
bprosman

Golden Member

Ziet er goed uit Rob !!!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lucky Luke

Golden Member

Er is inderdaad een maximumsnelheid. In cura kun je instellen hoe snel je printer mag. (In Pronterface/slicer zit het vast ook ergens, maar ik ben over op Cura)

Je extruder kan maximaal x mm3/s, b.v. max 12 mm3/s

Je X en Y assen hebben ook een maximale snelheid, b.v. 120mm/s om te printen en 150mm/s om te bewegen.

Voor goede kwaliteit prints gebruik je lagere snelheden.

Zeg 0,315mm laagdikte, 40mm/s bewegen. (Met een nozzle van 0.5mm breed is dat 6,3mm3/s , wat goed moet gaan. Als het niet werkt ga je naar 20mm/s maar moet je wel )

"HOOWwww vergeet wat!" :P
Ik heb getest met prittstift in plaats van smeltlijm en dat werkt fantastisch. Een "leidse sleutel" heb ik echt moeten losweken, hogere dingen zijn wel makkelijker los te krijgen, maar het plakt stukken beter dan verwacht en is prima wateroplosbaar.

Zo'nzelfde sleultel met de ring naar boven, staand op het kleine dunne voorkantje print ook prima met prittstift als hechtmiddel.
(Het is nog echte pritt ook, uit 19zoveel, uitgedroogd en met een paar druppels water en een nachtje staan weer tot bruikbare consistentie gebracht)

EDIT:
Wel even laten drogen voor het printen, anders plakt het niet goed.
En bij grote objecten plakt het zodanig goed dat ze een nacht los moeten weken...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Lucky Luke,
heb nu net weer aan het klooien geweest met de printer.
vanmorgen extruder weer aan de praat gekregen.
langzaam gaat het perfect maar owee als ik moest snel printen.
ik heb de temperatuur nu maar eens op 220 gezet en de print snelheid kon ik ook regelen heb ik uitgevonden er stond speed 100%
maar durfde daar niets mee te doen maar nu heb ik 3 keer een foute print gehad en dacht ga daar toch eens aan frunniken.
heb de speed op 80% gezet en inderdaad ging het langzamer.
een van de printjes die steeds vast liepen bleef nu door gaan,
MAAR dan toch nog op het einde ging het fout en liep het PLA vast!
ik hoop dat ik dat morgen weer los kan krijgen dan zet ik de speed op 75%
temperatuur weer op 220 en bed blijft 60.
.
en weet je dan ga ik toch twijfelen aan dat berekenen wat ik destijds gedaan heb!
hij stond ergens rond de 841 en nu staat ie op 1500 en het zou zelfs 1529 moeten zijn.
die 100MM deed ie wat zo ver ik nog weet langzaam.
.
ik heb zelfs nog zitten denken heb ik misschien een slechte weerstand!
(te weinig hitte) maar de temperatuur lijkt goed.

tot zo ver weer even want tis laat(morgen vroeg weer op!)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

kan het zijn dat mijn pronterface en slic3r niet met elkaar werken/verbonden zijn?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ten eerste, laat de waarde voor het aantal stappen per mm voor de extruder (1500) maar gewoon staan, als die 100 mm materiaal geeft als je daar een commando voor geeft.

Slippen van het materiaal kan heel veel oorzaken hebben. Om wat op te noemen:

  • Te lage temperatuur, materiaal niet visceus genoeg. Het kan ook zijn dat je het verkeerde type thermistor ingesteld hebt staan in de Marlin configuratie, dan kan het zijn dat de ingestelde temperatuur niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur.
  • Niet genoeg voorspanning in je extruder. Waarschijnlijk wordt het filament in je extruder tegen een wieltje met scherpe tandjes gedrukt. Als dit niet sterk (genoeg) er tegenaan drukt, slipt het materiaal makkelijk.
  • Extruderwieltje vies. Het wieltje met scherpe tandjes op de as van je extrudermotor kan dichtslibben met vuil, kwestie van even bekijken en schoonmaken. Ik merk dat, zodra het wieltje 1 keer geslipt heeft, het vervolgens veel vaker gebeurt.
  • Te hoge snelheid. Kun je eens aangeven welke snelheden je ingesteld hebt? En welke laagdikte heb je daarbij gebruikt?
  • Slecht extruderwiel. Er bestaan veel typen. Kun je eens een foto maken van wat jij gebruikt?

Toen ik de printer net had, printte ik ook op 230 graden Celsius. Vervolgens had ik de voorspanning bij de extruder wat sterker gezet, en een ander extruderwieltje gebruikt, en vervolgens was 190-210 graden Celsius voldoende.

[Bericht gewijzigd door kloppertje op maandag 22 juni 2015 22:46:17 (13%)

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Kloppertje

ik heb temperatuur verhoogt en had de snelheid ook lager gezet(in pronterface)
die temperatuur is denk ik goed.
maar heb gemerkt dat na iedere laag de snelheid weer omhoog gaat.
de printer blijft nu wel langer goed door gaan maar kapt dat op gegeven moment toch wel.
neem aan dat je dit bedoelt:
#define XY_TRAVEL_SPEED 8000 // X and Y axis travel speed between probes, in mm/min

die Thermistors?
ik gebruik er eentje van R.R.W.(100K) die bij de E3D zat:
http://reprapworld.com/?products_details&products_id/393/cPath/159…

http://reprapworld.com/datasheets/B57550G104J.pdf

heb het hier momenteel even een beetje druk!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Er zijn "vertragingsfactoren" voor de eerste paar lagen. Als je vind dat het daar goed gaat, zou je de globale snelheid lager moeten zetten en die factor weer verhogen om dat te compenseren.

Ik vind dat de travel-speed bij mij ook belachelijk hoog stond. Dan staat ie zodanig te schudden dat ie soms op hoge snelheid tegen de rand van m'n object stoot en daarmee het object van het bed af tikt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew, Kloppertje, iedereen,
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker wist of dit:
#define XY_TRAVEL_SPEED 8000 // X and Y axis travel speed between probes, in mm/min
ook wel de snelheid is waar we het over hebben, dat is dus zo? of....

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat lijkt me een setting voor de firmware. Dat zou dan een maximum zijn waar de firmware voor zorgt dat je daar ECHT niet overheen gaat.
Die kan je best wat ruim zetten.

In de slicing software kan je dan gewoon instellen wat je voor dit model geschikt vindt, of vandaag weer eens wil proberen.

Ik dacht dat "500mm /sec" een hoge snelheid was. 8000 is ERG veel als het /sec is, en weinig als het /min is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, volgens mij moet je die instelling gewoon met rust laten. Er staat dat die instelling de snelheid tussen "probe points" bepaald, dus dat wordt gebruikt bij bed leveling, en voor zover ik weet gebruik jij dat niet. De snelheid die je moet veranderen voer je gewoon in je slicer programma in (Slic3r/Cura). En probeer ook eens de tips van mijn vorige post (wieltje schoonmaken).

500 mm/s is inderdaad behoorlijk hoog. Vandaag even wat geprobeerd met 400 mm/s travel, en perimeters/infill op 200 mm/s. Ging wel lekker :)

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew,Kloppertje,
nou dan begrijp ik het niet, dit is MM/MIN.
met andere woorden 8000 Millimeter per Minuut.
maar ik zie dat kreng hier toch heen en weer scheuren als een GEK!?
.
als de extruder maar niet vol uit continu hoeft te spuiten dan is er denk ik niets aan da hand!
kleine dingetjes doet ie ook prachtig, vind ik dan tenminste hoor!
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MVZCAFBF.jpg
.
en omdat ze een ongeluk heeft gehad moest ik natuuuuurlijk iets liefs voor haar doen,
EN DUS:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZRY8LFME.jpg
mun kleine krokodil is aangereden door een andere gillende keukenprinses!
.
maar even terug, dit ziet er dan toch wel weer goed uit!
HOow en wieltje al meerdere keertjes schoon gemaakt!(na het vast lopen)
en waar staat de snelheid dan? hierbij misschien!

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80,80,4000,1500} // default steps per unit for Ultimaker
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {250, 250, 2, 22} // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {1000,1000,5,1000} // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves. E default values are good for Skeinforge 40+, for older versions raise them a lot.

#define DEFAULT_ACCELERATION 500 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 500 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for retracts

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 24 juni 2015 23:42:14 (27%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Niet in Marlin, zoals je nu steeds probeert, maar in je slicing programma, zoals je in de afgelopen twee posts is verteld. Welk programma gebruik je (Slic3r of Cura bijvoorbeeld)?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Lucky Luke

Golden Member

Die instellingen in Marlin staan goed. Eigenlijk het enige dat je daar aan hoeft te passen zijn je steps_per_unit en je eindschakelaars.

De snelheid (en temperatuur) stel je in in je slicer. Dus in jouw geval in Slic3r.

In pronterface kun je die vervolgens eventueel tijdens het printen nog veranderen, de snelheid met een percentage en de temperatuur door een nieuwe op te geven.

Let er wel op, dat de temperatuur ook "vanzelf" kan veranderen. b.v. als je voor de eerste laag een hogere temperatuur hebt ingesteld in slic3r. Als je dan tijdens de eerste laag handmatig de temperatuur veranderd blijft die verandering niet staan, want zodra de eerste laag af is wordt er overgeschakeld op de temperatuur die is ingesteld in slic3r voor de rest van de lagen.

Bekijk eens de Gcode die slic3r maakt, als je precies wilt weten wat je printer gaat doen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob007

Yarr, Matey!

dus dan hebben we het over (zie bijlage?)
hier word de snelheid ingesteld?
maar als ik die cijfers bekijk lijkt het allemaal niet echt snel?
Heb ik het mis?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lucky Luke

Golden Member

Klopt, daar kun je de snelheid instellen, en in theorie zou dat hoger moeten kunnen.

Heb je iets waarmee je de temperatuur van je hotend na kunt meten? (Zonee: ken je de truc met het natte wattenstaafje?)

Op 2 mei 2015 21:23:28 schreef Lucky Luke:
Wellicht een betere test is je hotend op 90 tot 120 graden zetten en een nat wattenstaafje tegen de buitenkant van het hete stuk drukken, dat moet dan gaan sissen bij net wat boven de 100.

(per 5 graden omhoog proberen, vanaf de 90)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 25 juni 2015 19:03:53 (45%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Rob, je eerste laag wordt op 30% van je snelheid geprint, dus na de eerste laag wordt de printer meer dan 3 keer sneller

rob007

Yarr, Matey!

ja gesnapt RVL dankjewel,
maar moet ik nu eerlijk toegeven dat ik niet weet welke van die cijfers nu de normale speed is?
dus welke van deze cijfers is nu de voornaamste snelheid waar die mee de print neer legt?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Okee dus dan zou ik dus bij bijna alles bijvoorbeeld 10% er af moeten halen om de printer het wat rustiger te gaan laten doen,
OF
ik moet de temperatuur boven de 200? naar 210? of misschien 220?.
want hij draait nu best redelijk, klijne printjes gaan vrij goed.
alleen grotere behuizing voor LCD ging fout,
achter af niet erg! (de print was in spiegelschrift!!!)
leuk hartje:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZRY8LFME.jp
de eerst konische rolhouder mislukte(hij liep net te vroeg vast):
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MB3MOC4A.jpg
daarna eentje niet konisch maar wel ook net zo groot die lukte wel:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QEIKN87O.jpg
ik ben niet ontevreden alleen jammer van het lego blokje (ik denk dan toch weer te heet?)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SYS4SQUM.jpg

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op vrijdag 26 juni 2015 15:58:39 (34%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Vooral infill snelheid zou ik lager zetten. Slic3r bedenkt zelf welke breedte het neergelegde filament krijgt (kun je ook zelf bepalen zodra je wat meer ervaring hebt), en bij infill is dat vaak nogal breed. Kijk maar eens in een .gcode bestand wat je exporteert, daar staat bovenaan welke breedtes gebruikt worden. Kun je dat hier eens posten?

Zelf zit ik al een tijd met een vrij naar probleem. Bij sommige prints, vrij willekeurig, verschuift de kop van de printer opeens, en is de print compleet waardeloos. De ene keer na een paar minuten, de andere keer na een paar uur. Als eerste zou je denken aan stappen die overgeslagen worden, maar als ik dezelfde gcode meerdere keren print verschuift de printkop op dezelfde plek. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of iemand die er ervaring mee heeft?

Zojuist de firmware van het smoothieboard (controller) geupdate, wie weet maakt dat nog wat uit.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

"verschuiven" is inderdaad gewoon missen van stappen. De printer weet alleen bij het homen waar hij is, voor de rest telt-ie urenlang stappen en moet er van uit gaan dat dat blijft kloppen.

Bij mij gebeurde het overslaan van stappen wel voordat ik een extra fan had, omdat het plastic bij overhang dan wat op wil krullen waarachter de kop dan bleef haken. Andere oorzaken zijn te weinig stroom door de motoren (te zwakke aansturing) of te veel mechanische wrijving op een as.

Ja, maar waarom gebeurt het dan op dezelfde plek bij hetzelfde bestand?

Stroom is nu ingesteld op 1.2A, veel hoger moet ik niet gaan i.v.m. te warm worden. Misschien is het een idee om de spanning voor de stappenmotoren op te voeren?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Omdat daar blijkbaar iets zit waar hij achter blijft haken.

Bij lastige prints met overhang helpt het soms om de boel zo te draaien / plaatsen op het bed dat de overhang aan de zijkant zit. Dan hoeft de kop niet over de rand heen.

Het gebeurt ook bij prints waar absoluut geen overhang in zit, al na 1 a 2 mm hoogte.

Ik kan wel even een bestand aan de gang zetten waarvan ik weet dat ie daar de fout in gaat, en daarbij experimenteren met de stroom.

Edit: zojuist even een "kritisch" stuk geprint, en hij verschuift op een plek/moment waar absoluut geen overhang of andere moeilijke stukken zitten. Voor de 3e keer op exact dezelfde plek. De printkop kan dus nergens door tegengehouden worden, en toch verschuift ie. Ik ga even uitzoeken op welke hoogte het precies was, en dan zal ik eens in de gcode gaan spitten.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Dit topic is gesloten