MMsoft: Ik gebruik dezelfde methode als Rogier. (Alleen op 50 graden, andere lijm misschien.). Ik had de tip van iemand van de MakerSpace (Rick, mocht 'ie meelezen. Niet riktw. Ik ken meerdere Ri(c)(k)(k)en).
Rob, Die Fan setting zit een Cura ook, maar op tabblad advanced onderaan naast de "enable cooling fan" achter de "..." knop. Als je op die knop klikt kun je instellen vanaf welke laag de fan aanmoet en tussen welke percentages 'ie geregeld moet worden.
Omdat 'ie bij mij ook vrijwel constant draait (koeling hotend) kan 'ie inderdaad net zo goed direct op de voeding.
Op 1 mei 2015 18:28:10 schreef rob007:
Lucky Luke natuurlijk ook bedankt voor jou gegevens!(allemaal HEEL erge interessante INFO!)
misschien wil en kan je ook vertellen welke software jij het beste vind?
of kun je vertellen wat je bij de ene goed, minder of slecht vond?
Totnogtoe Cura als beste, met wel als grote nadeel de erg tabletterige interface. (Intuïtief voor niet-techies en dus zoeken voor mij). En dat je niet makkelijk even de printer kan bedienen zonder ontwerp te laden en op print te klikken (tip: uit het menu print kiezen kan wél zonder ingeladen ontwerp, iig ctrl-P werkt. Ergens bij settings kun je aangeven dat je je de pronterface gui wil hebben, dan krijg je iets dat het eigenlijk net-niet is maar wel bruikbaar.)
Maar voor "prutsen" is proterface beter. Maar daar moet weer een losse slicer bij. Daarvoor het ik Slic3r gebruik en die beviel ook wel. Heeft meer settings dan Cura.
Wat ik nog mis in cura (misschien weet iemand een slicer die het wel kan, slic3r kan het afaik ook niet) is per deel van je ontwerp instellen hoeveel infil je wil. B.v. je print een wieltje, dat je dan bij het stuk dat op de motor komt de infill wat hoger kan zetten en voor de buitenrand ook, maar het middenstuk lager. Dat je een box kan selecteren in de 3d view en kan zeggen "en hier moet 'ie 75% infill".
Op 30 april 2015 22:19:24 schreef rob007:
okee,
nou eerste poging gedaan!
in Repetier ging het bijna een beetje goed maar Repeties stopte er na een klein stukje mee en de norzel poept wel wat maar lijkt me niet genoeg, ik denk dat ie wat harder zou moeten spuiten ALS, ie door had gegaan.
.
toen heb ik pronterface geprobeerd maar die vertrouw ik niet!
het ventilatortje van de extruder draait niet.
hij wou wel meer doen dan Repetier maar de ventilator bleef stil staan.
en bij Repetier draait de ventilator wel!
Fan kun je dus instellen, maar hang maar aan de voeding.
De rest zijn ook instellingen. Voor je echt gaat printen moet je een paar dingen op orde hebben:
In de firmware de steps-per-unit voor alle assen (X,Y,Z en Extruder!)
In de firmware de endstops en home-richting
In de firmware de temperatuurcontroller (Goede sensor kiezen, evt PID tunen maar dat kan ook later wel als 'ie niet te erg in temperatuur schommelt)
In de firmware de afmetingen van de machine (X/Y/Z as) en waar 0,0,0 zit.
In de hostsoftware de "smaak" Gcode en eventueel instellingen voor midden-van-het-bed en afmetingen machine. (Maar als de firmware goed staat merk je vanzelf als 'ie per ongeluk op de rand van het bed begint te printen en ervanaf loopt.)
Dat is aannemend dat de hardware in orde is. Je belts moeten strak genoeg staan om een lage noot te spelen als je ze aanslaat ("Ploeink") (Van mijn Mendel90 heb ik ze 's te strak gezet en de Y-belt anchors gebroken. Die heb ik nu dus spare liggen zodat ik ze niet meer op de space hoef te printen)
Rob, ik denk dat je je steps-per-unit van de extruder nog niet goed hebt staan, omdat 'ie niet genoeg PLA "deponeert" (Poept, spuugt, whatever) (En de andere assen zou ik ook aanraden te controleren, een Z-as die 1,25x zoveel doet als je 'm opgeeft kan heel lang niet opvallen...)
Daarna heb je misschien nog dat 'ie in spiegelbeeld print maar dat komt daarna wel. (Probeer iets met tekst erop te printen)