Reparatie Schneider Electric/Telemecanique magelis XBTG6330

High met Henk

Special Member

Ik heb een HMI liggen (telemecanique magelis ) voor herstelling.

bij power wordt de LED voorop even groen, piept 2x en led gaat naar oranje.
Volgens bronnen via internet is de backlight kapot.

Kan wel kloppen krijg niets op display.
Inverter is los te koop, dus kan ik bestellen, maar vanuit USA.
Dus voor ik die vervang wil ik zeker weten dat niet 1 van de lampjes kapot is waardoor ik ofwel de nieuwe inverter sloop
ofwel geheel voor niets iets vervangen heb.

dus de vraag is simpel: hoe controleer ik een CCFL lamp?

En de secundaire vraag is: kent iemand toevallig deze fout en kloppen de bronnen op internet?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

neem eerste de ene eens los, dan de andere en test. veel kan er aan een ccfl niet stuk, goasontlading zonder gloeidraad, een inverter "opblazen" lijkt me niet zo'n probleem.
meet je wel een wisselhoogspanning op de uitgang ?
bestel ergens in china een goedkoop invertertje voor ccfl en test daarmee ?

stop het overmatig spatiegebruik !
High met Henk

Special Member

waarmee zou ik die hoogspanning moeten meten?

mijn mulimeters houden niet van hogere spanning dan 1 kv DC en 750v AC

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

alleen de startspanning is knap hoog, daarna zou je meter het wel moeten kunnen, ware het niet dat de freq nogal buiten bereik zal liggen, ergo wordt geen succes.
Meet dan primair aan de trafo, oscilleert de boel ?

stop het overmatig spatiegebruik !
fred101

Golden Member

Aarde draad van een scope-probe aan de tip vast maken en dan bij de inverter houden. Dan zie je in ieder geval of er wat gilt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

dus de CCFL kan kapot, maar eigenlijk puur mechanisch.

hier zitten er 2 in. Dus beide defect zou vreemd zijn. de truc met de probe gaf eigenlijk geen resultaat (lijn bleef heel erg vlak)

nieuwe inverter bestellen en klaar hoop ik.

(tnx voor de tip met de probe fred, ik kende hem niet)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Je kunt die inverter ook repareren ipv een nieuwe bestellen. LTC heeft een uitgebreide door Williams geschreven app-note over die dingen als je wil weten hoe ze werken. Erg ingewikkeld is dat niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

voor minder dan 50 euro kan ik weinig repararen fred...
Alleen rechtstreeks van china, dus lange levertijd.
maar nieuw display komt op 3 K

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ff je vinger aan 1 van de contacten
-als je mond beweegt, werkt de inverter
-ben je stil, is die kapot.

oja, als je 2 pinnen aantikt met 1 vinger, ruik je bbq.

losse inverter nemen, bv uit een oude laptop eentje slopen. daar zo een lamp met 2 losse snoertjes op aansluiten.
de enige kapotte CCFL's die ik al ben tegengekomen, zijn gebarsten lampen (inverter gaat uit als die een defecte lamp ziet (geen stroom die loopt)).
bij mijn scherm met 4CCFL's was er eentje kapot. heb er toen een losse CCFL lamp bij aangesloten en die gewoon in de behuizing gehangen. heb ik nu altijd zo een witte schijn op de muur achter het scherm :-)

die dingen zijn idd niet moeilijk te herstellen.
lage voedingsspanning erin, oscillatortje, kleine tranfo die naar hoogspanning brengt, condensator aan de uitgang. meestal de transfo naar de haaien als er kortsluiting aan de lamp is gekomen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Precies, of die trafo is door slechte constructie gewoon doorgeslagen.

Die lampen kunnen ERG lang mee, maar eens zijn ook die aan hun einde.

De langste die ik heb zien werken zitten nu aan +65kh

Shiptronic

Overleden

Ik test ze door ze even in de magnetron te stoppen. Geen licht buis defect.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

had een keer een "Packard Bell One" waarvan het eind van een buisje zwart en gescheurd was binnen 2 jaar .
heb er 2 ledstrips ingezet ondertussen ook weer 2 jaar geleden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sine

Moderator

Ah, "the subtle approach"

Leuk voor als ze echt dood zijn, maar als er nog ietwat leven in zit dan lijkt je magnetron meteen ook op een alien invasie.

High met Henk

Special Member

bronnen op internet hebben niet altijd gelijk.....

BL inverter vervangen. ding doet nog hetzelfde. volgende verdachte is de voeding. Ik heb echter geen pinning en vrijwel alles zit met board connectoren, dus slechtt e meten.

ook van de inverter heb ik geen pinning. Dus even bij de fabrikant opgevraagd.
Iemand nog suggesties?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Okee,

CCFL lampjes zijn getest met dank aan een EX forummer Die zijn dus goed.

de BL inverter is gewisseld en BL licht niet op.

Apparaat bestaat uit een MOBO met ethernet, RS232 en nog wat meer meuk erop.

en een voeding.

zitten nog 2 PCB's in, maar de ene is een converter PCB zonder enige elektronica, die tussen mobo en inverter zit. Doorpiepen dus. JA de inverter wordt aangestuurd door de mobo en ook gevoed.

De andere PCB is de voeding. Er zit nog wel een PCB op, maar dit is een mobo extensie.

Verdachte zou de voeding zijn, ware het niet, dat als ik het scherm onder spanning zet, de led oplicht en iig ook de ethernet verbinding tot leven komt. (leds lichten op)

echter ik weet NATUURLIJK niet het IP adres van dat ding...
Iemand enig idee hoe ik dat kan achterhalen?

Of zou het ding misschien DHCP zijn en moet er perse een router tussen, ofwel iets wat een IP adress uitgeeft?

UPDATE:

voeding getest, heeft 2 uitgangsspanningen die goed lijken te zijn met de multimeter

12V en 5V. Rimpel op AC stand van multimeter is 0,011V (wel enigszins beperkt door bandbreedte I know)

BL inverter ook spanningen gemeten
pin 1: 12V
pin 2: 12V
pin 3: 0V
pin 4: 0V
pin 5: 5V
pin 6: 5V
pin 7: 2.3 V

pin 7 is een vreemde spanning gezien de rest. BL inverter is een TDK PCU-P091B, waar ik geen aansluitingen van kan vinden... TDK reageert niet.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 30 juni 2015 23:56:00 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

kan een moddereter de topic titel vervangen naar:

Reparatie Schneider Electric / Telemecanique magelis XBTG6330

Daar gaat het namelijk wel heen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

is pin 7 geen Power OK terug naar de voeding/opstarten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

ja, dat zou zomaar kunnen....

Maar hoe kom ik erachter? oranje led geeft duidelijk aan: BL niet gestart

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 1 juli 2015 11:34:33 (34%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 juni 2015 23:46:00 schreef High met Henk:
echter ik weet NATUURLIJK niet het IP adres van dat ding...
Iemand enig idee hoe ik dat kan achterhalen?

Als je het MAC nummer weet (staat er meestal op) kun je met zgn arp stuffing op je PC de arp cache vullen met een mac nummer en dan kun je erbij.

Dus de arp cache vullen met het MAC en (eigen verzonnen) IP. (cmd box met: arp -s ipnr macnr)
Ping naar het nieuwe IP (is essentieel, niet skippen dus).
Proberen te connecten.

(Eventueel later die arp entry weer verwijderen met arp -d)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

heb onlangs ook zo'n soort touchscreen "gemaakt" gehad. was een eib besturing waar de backlight niet meer van werkte. ding startte wel op, met een zaklamp was dit te zien. ik had elco's in de voeding al vervangen en nog geen verschil. toen de lcd zelf open gehaald en de tl in het scherm opnieuw in die rubbers gezet. nadien werkte het ding weer. heeft echter niet heel lang geduurd, na een week of 3 was het weer uit.. uiteindelijk via de fabrikant een ander scherm besteld, want reparatie deden ze niet meer. duur kreng, een 1600 euro..

de ccfl wordt met hoogspanning ontstoken, als deze geen weerstand ziet gaat het ding niet aan. als de backlight dus niet oplicht aan de zijkanten zal deel2 van het opstart proces dus ook niet werken. vaak een condensator in serie met de ccfl in het schermpje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

nou so far so good....

ik kan met een geleende CCFL tester de BL dus aankrijgen. Kan dan iig kijken of er iets op het scherm komt.

MAC adress heb ik niet, wel een serienummer, maar daar hebben we niets aan.

heb contact met Schneider gehad. hebben mij de manual doorgestuurd
daarin alleen het volgende:

Power LED:
XBTG status with LED status:
z Led Green: normal operation,
z Led Orange: backlight is not functionning.

mijn is oranje na een seconde of 2 groen.

Is the XBTG unit’s status LED lit? If the LED is orange, the backlight is burned out.
Please change the backlight (see Replacing the
backlight, p. 109).

en

Is the backlight lit? If the backlight is burned out, please change the
backlight (see Replacing the backlight, p. 109).

Alles wijst dus nog steeds naar die backlight.
maar CCFLS branden beide. en de inverter is gewisseld..

OKEE

BL met de tester aan en er is vaag een beeld te zien. DING DOET HET DUS!!
Probleem is alleen die BL...

heb nog even terug de andere inverter erin gestoken (denk misschien ben ik zo stom om de oude terug te zetten) maar zelfde resultaat.

Nou denk ik even verder. KAN het zijn dat een CCFL slijt en dat de inverter ziet dat hij niet goed meer is???
Dus ja, de CCFL's doen het op de tester, maar op de inverter niet. De inverter is gewisseld voor een andere. voedingen op de inverter LIJKEN goed, maar krijg hier GEEN documentatie van vooralsnog (heb dit opgevraagd, maar is lastig. TDK is echter van goede wil :))
Maar wellicht moet ik die CCFL pijpjes gewoon vervangen... echter voor 300 euro per stuk ben ik wel graag zeker... (prijs gevonden via google)

vraag nu: kunnen die pijpjes wel branden en toch defect zijn? Zoals op de foto te zien, het licht van 1 pijpje is (iig met de tester) erg zwakjes. 2 pijpjes maken het natuurlijk wel beter, maar deze foto is met telefoon op nachtstand in het donker... dus op de foto is het weliswaar vager, maar zeker niet minder helder als met het blote oog.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Wat zijn de afmetingen van de buisjes (lengte en doorsnede)? Het lijkt me dat die wel goedkoper te vinden zijn.

Als de buisjes slijten stijgt de brandspanning, dus het kan goed dat ze op de originele inverter niet meer aan willen. Vaak zijn ze dan als je ze wel aan het branden krijgt een beetje rossig (te lage lampstroom), maar dat is misschien geen wet van Meden en Perzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het buisje zal als het op is aan het einde zwarte ringen hebben. idd geld ook met die ccfl dingen die geen 2 gloeidraden hebben toch dat ze daar opraken. vooral het opstarten kost kruim net als bij andere fluor buizen. als het scherm dus na 10 minuten in stby valt en je een knop of het scherm moet aanraken om het in leven terug te krijgen, start het vaak terug op.

er zitten ook aard/massa kabels rond de metalen rand van het scherm? dat scheelt met ontsteken van de ccfl..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

scherm zit compleet ingepakt, ik kan met moeite de buisjes zien. Overal staalplaat aan de buitenkant behalve front natuurlijk.

zal vannacht de buisjes even opmeten en kijken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

260 mm lengte
2.5 mm diameter

en dan 2 naast elkaar met elk een draadje EN samen in 1 rubbehouder die 90 graden omhoogwijst

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???