Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Ok, was op zoek naar mosfet+bodydiode maar je moet het zelf samenstellen volgens zien.
Voor later eens...

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ja, dan krijg je zoiets. Even snel in elkaar gezet.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20twee%20mgp.jpg
En dat kan je dan weer opslaan in de bibliotheek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 juli 2015 16:20:56 schreef Lambiek:
[...]
Ik bedoel via de pc Ton. :) Dit is nog met een potlood of pen gedaan.
[...]

Ik doe bijna niet anders, ook niks niet nada noppes simulatie pakket.

Maar wil wel binnenkort eens kijken naar de diverse mogelijkheden.
Zal toch met de tijd, kuch kuch, mee moeten gaan he op mijn leeftijd :-).
Kan ik eindelijk die oude plotter met dat calcpapier, inktpennen, belichting enz enz opruimen.

Ik lees dat zo'n beetje vandaag de dag Eagle populair is. Misschien me daar toch maar eens in verdiepen.

TonHek
[Edit]
Ik voel hem al aankomen... "Beweeg je die plotterpen met de hand over het papier?"

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 13 juli 2015 17:55:35 schreef TonHek:
[Edit]
Ik voel hem al aankomen... "Beweeg je die plotterpen met de hand over het papier?"

Dan wil ik je daarmee wel eens een cirkel zien maken (met de hand) :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eagle is inderdaad een van de populairste PCB pakketten, zeker bij hobbyisten en kleine bedrijven; de echt professionele pakketten (Altium e.d.) zijn vaak onbetaalbaar voor kleinere bedrijven.

Voor simulaties kan ik je LTSpice aanraden, gratis te downloaden op de website van Linear Technology. Er zitten natuurlijk alleen opamps, comparators, etc. van LT in, maar die kun je in een simulatie prima gebruiken als "generieke" componenten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik prefereer designspark....
Ook gratis te downloaden.

enne kun je ook LT spice in weven naar het schijnt en ook andere simulaties als TINA. Wordt volledig ondersteund door de fabrikant zijn ook youtube filmpjes van.
Grote voordeel is dat je met 1 druk alles meteen besteld bij RS.... Verdomd handig van die jongens.... Maar daarom heeft Farnell eagle blijkbaar opgekocht, heb ik gehoord.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De reden waarom ik nog altijd geen tekenpakket gebruik, komt omdat ik mijn ontwerpen altijd schets en heel veel info erbij zet van metingen, niets wordt uitgeveegd.
De bladen worden dan samengeniet en in een map gestoken.
Later kan ik altijd aanpassen en eens herlezen als er een soortgelijk onderwerp opduikt.

Publiceren is dan ook mijn ding niet, het duurt mij allemaal veel te lang.
De keren dat ik al begonnen ben met Eagle zijn ontelbaar, na een uurtje ben ik het al beu en wordt alles weg geklikt...
'Tis dan hoogtijd voor een frisse neus ;)

Een boek schrijven zoals het Profilab E. is niet aan mij besteed, maar ik bewonder de schrijver(s) ervan, je moet het maar doen.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Graag nu weer ontopic, de TS zelf maakt er al een potje van...

@Hieronder: Dat is de TS z'n probleem, en wordt het een kort topic.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 13 juli 2015 22:38:16 (36%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Op 13 juli 2015 21:09:54 schreef Henry S.:
Graag nu weer ontopic, [...]

hoe doe je dat hier Henry?? er is geen concrete vraag i.m.o.
Dus als TS zijn vraag verduidelijkt kunnen we verder.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

You can use any NPN type transistor (for example 2N3904, BC547, BC548, BC549 etc.)

Weet iemand, of je al deze transisors, net zoals de BC547, direct aan de TLL pin van je MCU kan hangen?

Als gezien in het bijgeleverde schema, kan je de mosfets aansturen door een 2N3940. Weet iemand of deze base pin nu TTL compatible is?

Of moet ik zoeken naar een schema met een BC547 stage ervoor?

Groet,

Wouter van Wegen
-=WvW=-

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

P.S.> Oude h-bridge ook nog in het schof!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Vervang in dat schema die 2N3904 door BC547ers met dezelfde weerstanden.

Edit: ik zie nu die foto's.
Wouter als je een H-bridge maakt moet je zorgen dat alles zo compact mogelijk gemaakt is.
Die sturing geeft een PWM uit van 20kHz met redelijke stromen en schakelverliezen tot gevolgen.
Lange draden zijn dus niet toegestaan!

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 14 juli 2015 11:32:10 (64%)

LDmicro user.

Pascal,

Heb je al goed naar het schema gekeken, en begrijp je waar de 10K weerstanden aan de basis van Q1 & Q2 naar toe zouden kunnen gaan?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Gezien de vraag heeft hij blijkbaar nog moeite met het begrijpen van fundamentele dingen zoals de werking van een bipolaire transistor in de simpelste common-emitter configuratie. Eerlijk gezegd acht ik de kans van slagen van het geheel erg laag in zolang hij dat soort dingen niet begrijpt.

@TS: waarom begin je niet met een paar simpele schakelingen met kleine bipolaire transistortjes, waarmee je belastingen (zoals een klein DC motortje) gaat schakelen? Ga daar dan nog wat aan meten, als het even kan signalen bekijken met een oscilloscoop, en wees dan vooral niet bang om wat onderdelen te slopen, want dat kleine grut kost toch zo goed als niets. Een brugje met BD139/BD140 transistors of zo kan heel simpel zijn, en voor een klein motortje meer dan genoeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wouter,

Je wilt altijd maar andere H-bridgen maken maar weet je wel waar het verkeerd loopt?

Heb je een oscilloscoop om de signalen te meten?

Is je controller goed geprogrammeerd? komen er signalen uit?

Ligt er wel een afstandsbediening aangesloten? want zonder werkt het niet.

Een beetje stap voor stap werken kan veel leed besparen.

Ik wil je wel helpen met alles en nog wat, maar van hieruit is dat moeilijk en niet alleen voor mij.

Als je liever hebt dat er eens iemand anders naar kijkt dan hou ik mij aanbevolen maar omdat ik in BE woon is dat niet vanzelfsprekend om zo'n pakket op te sturen.

Edit: Wouter hieronder.
Je moet nu niet persé een etstank kopen, die heb ik ook niet, een glazen schaaltje is ook goed.

Je kunt ook alles op gaatjesprint zetten zoals de originele website.
1 van die printen op de foto is groot genoeg.

LDmicro user.

Wouter als je een H-bridge maakt moet je zorgen dat alles zo compact mogelijk gemaakt is.
Die sturing geeft een PWM uit van 20kHz met redelijke stromen en schakelverliezen tot gevolgen.
Lange draden zijn dus niet toegestaan!

Bedankt MGP!

Goed dat word dus een etstank en etsbak. Voor 08-08-1983.

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

Iemand Advies?

Groet,

Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter,
Dingen bouwen waarbij "lange draden een probleem vormen" is lastig. Alles wat je gaat meten of om moet leiden omdat er even wat aangepast moet worden, kan tot gevolg hebben dat het niet meer werkt.

Begin met iets te maken wat gewoon zodanig "langzaam" is dat lange draden gewoon wel mogen.

Je zou bijvoorbeeld een H-brug kunnen bouwen (kennelijk heeft dat jou interesse). Dan kan je een motor de ene en de andere kant op laten draaien. Maar wel alleen "volgas".

Vervolgens kan je op 100Hz of daaromtrend gaan PWM-en. Dat moet ook best werken. Ga je sneller PWMen, kan je zelf experimenteren wanneer het niet goed meer werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar Mensen, ik hoop dat ik er zo niet af geknikkerd word. Ik kan geen betere sctie vinden hiervoor.

Hieronder de screenshots van proteus.

Ik krijg alleen deze export binnen. Zit al weken te klooien met Eagle. Weet iemand of met de demo/trail versie je ook prinplaat baantjes kan generen. Simpel in het monochrome.

Of weet iemand een proteus Forum waar ik meer kans heb met de bediening van dit pakketje. Ik kan alleen delphi'en. Zie..

Of moet ik ergens een crack/voledige versie ophalen?

Groet, Wouter.

Ik hoop dat u in alle respect nog een halfuurtje de tijd heeft.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Off topic,

Op 13 juli 2015 21:05:16 schreef MGP:
Een boek schrijven zoals het Profilab E. is niet aan mij besteed, maar ik bewonder de schrijver
ervan, je moet het maar doen.

Dank je wel voor het compliment MGP. :+
On topic.

Op 14 juli 2015 14:33:15 schreef pascalbythree:
Maar Mensen, ik hoop dat ik er zo niet af geknikkerd word. Ik kan geen betere sctie vinden hiervoor.

Ik hoop dat u in alle respect nog een halfuurtje de tijd heeft.

Beste Wouter, we hebben allemaal het goede met je voor. MGP heeft een mooi schema voor je gemaakt, en je heb zelf nog een schema waar je misschien mee verder wil.

Maar mijn vraag aan jou is nu; snap je het ook een beetje, of helemaal niet? En als je het niet snapt is dat geen schande, maar zeg dan gewoon wat je eventueel niet snapt, dan kan je daar mee geholpen worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 juli 2015 14:33:15 schreef pascalbythree:
---
Hieronder de screenshots van proteus.

Ik krijg alleen deze export binnen.
---

Je kan een Gif of JPG niet importeren als een valide iets bij PCB programma's.

Er zijn op het WWW, en Y..tube, hele goed Eagle Tutorials te vinden.
Heb je daar al naar gekeken, en evt. opgaven gedaan?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Hey wouter,

Ik weet weer waarom ik me eigenlijk voorgenomen had om niet meer op jou te reageren. Je negeert de gegeven adviezen compleet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 juli 2015 11:24:01 schreef pascalbythree:

Weet iemand, of je al deze transisors, net zoals de BC547, direct aan de TLL pin van je MCU kan hangen?

Als gezien in het bijgeleverde schema, kan je de mosfets aansturen door een 2N3940. Weet iemand of deze base pin nu TTL compatible is?

Of moet ik zoeken naar een schema met een BC547 stage ervoor?

Groet,

Wouter van Wegen
-=WvW=-

Beste Wouter op de plaats van de 2N3904 kun je de BC547 gebruiken, voor het aansturen met TTL kun je een weerstandje van 22k ohm gebruiken tussen de bassis en het TTL signaal voor de beide transistoren.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

MGP heeft een mooi schema voor je gemaakt, daar komen die transistoren helemaal niet in voor. Dus waarom hou je je vast aan dat flut schema.

Op 14 juli 2015 19:43:00 schreef rew:
Ik weet weer waarom ik me eigenlijk voorgenomen had om niet meer op jou te reageren. Je negeert de gegeven adviezen compleet.

Kijk, ik ben dus niet de enige die er zo over denkt. Dus lees je het wel, ben je woord blind, is het geen interesse, of wat dan ook.

Dit is voor de mensen die je proberen te helpen zeer frustrerend!!!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goedendag, in alle respect nu, dit weekend de praktijk test. Na het praktijk schema MGP

Vrijdag ga ik bestellen:

2x MCP14628 motor driver, toch maar € 1,67
4x ?? Logic Mosfet

Ik kan alleen het type nr niet lezen, iemand reply, OEPs!

2x 100 uF
4x 33 ohm
2x 1u
4x 4.7u
+ een boel rand contacten Vins etc.

Heb ik uw handschrift goed gelezen?

P.S.> is de MCP14628 echt een motor driver IC met een brake erop etc. Of is dit een simpeler variant die alleen mosfets doet?
*******************************************************************
Voor het obsolete schema, wat ik bouw ze stiekum alle twee:

2x 2N3904 Transistor

R1,R2,R3,R4=10K
R6,R8=10k
R5,R7=1k
D1,D2,D3,D4=1N4001
R9=1K
C1=0.1uF
C2=470uF 25v
1xtricolor led
Z1= 15v 1W

Ondanks schema als Fluts beschouwd?
*******************************************************************
Daarna haak ik weer aan in de vragen reeks. ok? niet boos toch?

PS> vraag te basis maar toch: als ik 1 van deze schemas aan de PWM of digital pins van mijn Velleman 167 hang, moet hij het doen toch?
http://www.velleman.eu/products/view/?id=384006

Groet,

Wouter.

Kan iemand het schema van MGP lezen? Ik stuur hem zo een mail. OK?

Mijn excuses voor jullie commentaar.

Voor ik hem aanzet forum ik weer verder met jullie ok?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Alles eens op een rijtje: weer veel vragen en weinig antwoorden...

Een MCP14628 is een mosfetdriver, geen motordriver.

Die mosfets op de tekening zijn 20N03L en waarschijnlijk moeilijk te krijgen.
Er bestaan betere, maar die IRF3704 die al eerder hebt gebruikt zullen ook werken.
Bij Farnell kun je selecteren afhankelijk van de behuizing, als je een typenr wilt dan kun je voor STD20NF06 Dpak kiezen of STP60NF06L in TO220.

Bestel meteen ook een paar Polyfuses: type 30R300 resetable fuses, heel goed indien het mis gaat en plaats die in de voedingsleiding van de H brug.

Die VM167 sturing gaat niet (zomaar) werken, de signalen moeten kloppen met de H-brug die je maakt en kan er verder niks over zeggen omdat ik dat niet ken.

LDmicro user.

Dit topic is gesloten