Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Hewlett

Honourable Member

[OT]
Ja, die dingen zijn SDR receivers met breedbandige AD converters. Heel mooi publiek verkrijgbaar spul wordt door het Amerikaanse Ettus.com gemaakt (onderdeel National Instruments), bijvoorbeeld de X310 met de juiste converters kan deze SDR ontvanger het spectrum van DC tot 6Ghz met een 120Mhz bandbreedte direct ontvangen en digitaliseren, ontvanger maakt sweep stappen van 120Mhz en heeft een 800MS/s 16 bit ADC converter aangestuurd door een Kintex-7 FPGA. Meer bedoeld voor signal intelligence toepassingen, maar een luistervink met een dikke beurs kan dit spul ook aanschaffen. Dit dure spul (en goedkopere versies) zijn in Nederland te verkrijgen via PA1SDR, deze OM geeft ook lezingen op verenigings avonden en demo's met krachtige SDR oplossingen.

Tja, daar sta je dan met je Funcube dongle gebasseerd op een audio ADC :-)

[/OT]

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik beschouw dit slechts als een begin...

Het lijkt mij zondermeer mogelijk de gevoeligheid en de precisie van dit concept te verbeteren.

Mijn volgende stap is het gebruiken van een LNA, misschien eerst een ruisarme bjt gevolgd door een of meerdere MMIC's, daarna een attenuator met pin-diodes, tenslotte gevolgd door een schottky detector.

Een op de AD8313 gebaseerde detector is waarschijnlijk gevoeliger dan de hier gepresenteerde amazing all-band receiver, maar ik weet niet of daarmee demodulatie mogelijk is.

Hoe dan ook, experimenten zijn veel interessanter dan het slaafs nabouwen van standaard schakelingen...

Lucky Luke

Golden Member

Heel wat anders dan de radio-magie:

Een nieuw behuizinkje voor mijn kifkit ledlampje zodat 'ie ook aan kan blijven.
(Plastic schuifschakelaartje drukt het drukknopje op de print in. Op de foto staat nog oranje PLA, in het echt is het schakelaartje inmiddels glow-in-the-dark PLA.)

Ontwerp heb ik neergezet op thingiverse

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

En nog iets met een behuizing, dit keer die van mijn avrdragon:

Lasergegraveerd in de makerspace :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Niet helemaal electronica. Ik heb een metale deksel gemaakt voor mijn enigma-e kit. De enigma-e kit was al in elkaar gesoldeerd en de doos geplakt. Ik hem de knopjes en de metalen deksel uit een plaat gemaakt. Ik moet nog een stukje bij de plugboard bij verven, de verf was op :P

[Bericht gewijzigd door BJ2 op woensdag 15 juli 2015 13:46:54 (11%)

Inmiddels een klein projektje voltooid met hulp van CO
http://www.circuitsonline.net/forum/view/127185

De sensor detecteerd vanaf ongeveer 60W belasting.
Ik gebruik het voor de detectie of en hoelang de wasmachine en de droogtrommel
aan staan.

Netjes gemaakt.
Was het oorspronkelijk een overspanningsbeveiliging, die behuizing?

If you want to succeed, double your failure rate.

Mooie enigma! :)
Alleen niet mee naar de UK nemen, daar mag je niets meer encrypten...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2015 18:48:43 schreef Lucky Luke:
Heel wat anders dan de radio-magie:

Ja, mooi.

Op 11 juli 2015 17:53:06 schreef Lucky Luke:
En nog iets met een behuizing, dit keer die van mijn avrdragon:

Ook mooi.

Op 15 juli 2015 13:49:09 schreef BJ2:
[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Heel mooi.

Echt iets voor Fonq. Sorry jongen kon het niet laten. :)

Maar ziet er netjes uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Die Enigma vind ik ook echt prachtig, alleen heb je er eigenlijk 2 nodig om er praktisch wat mee te kunnen. (Je zou kunnen gaan pennen met andere enigma-bouwers)

(Die dingentjes van mij zijn meer "ff tussendoor, toevallig goed gelukt". De enigma zit serieus tijd in)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 16 juli 2015 14:08:39 (27%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Ik vindt altijd dat ieder geposte project hier wel wat heeft. Iedereen heeft er zijn best opgedaan, of het nu klein of groot is maakt niet uit. Het verdient gewoon de aandacht. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooie projecten :) Ik heb een Enigma App'je op mijn telefoon, bevalt goed.

Project van mij: Arduino-like board besturings voor de Lasersaur die in aanbouw is op onze makerspace.

Atmega328, stevige i/o protectie, geïsoleerde RS232 interface (via een MAX232 of zoals hier TTL), 5V/500mA step down vanaf de 24V, printkroonstenen om alles aan te sluiten.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben wel benieuwd naar het schema van je io en voeding, welk IC is dat?

flash2b

Special Member

@BenI2C
Maak je de voeding via een condensator direct uit de 230V met daarna een 78L05 ?

In het schema zie ik niet waar de voeding vandaan komt.

diebobo

Golden Member

Goed lezen Bob.

[Bericht gewijzigd door diebobo op vrijdag 17 juli 2015 15:52:41 (81%)

@Aart. Ik ben nu wel benieuwd wat er op die lege footprint van 'DC1' hoort, gezien het over de galvanische scheiding lijkt te springen. En de onderkant ;)

Lekker strakke layout, ziet er goed uit.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

De voeding is een LM2574 5V step down.

Er is de optie een DC-DC converter te plaatsen, maar dat is bij gebruik van TTL in het algemeen niet nodig, in dit geval komt de +5 voor het geïsoleerde deel met de Rx en Tx mee uit de voeding van de besturingscomputer, een Beagleboard, of een FT232 om hem los te testen.
Als de MAX232 geplaats wordt (in plaats van de jumpers) en er dus echte RS232 wordt gebruik dan is de converter wel nodig. Die convertertjes zijn echter relatief duur.

De ingangsprotectie bestaat uit een 11 mA/150 Ohm koud PTC-zekering gevolgd door 10n naar gnd, 330 Ohm in serie en een 5V1 / 1W zener naar gnd.
De PTC's zijn vrij duur, men kan ook 2x 220 Ohm / 1W weerstanden plaatsen, zoals in het schema, dan blijft het ook nog behoorlijk heel. Precies aftesten wat goed gaat en wat niet is lastig, maar de PTC configuratie zou behoorlijk tegen 230V moeten kunnen.

Het schema staat in de bijlage:

Lorentz_1.1.pdf

Er zit niets spannends in. Wel waren er zoals altijd twee foutjes, deze zijn in 1.1 verbetert. De layout en dus ook de onderkant houd ik voor nu voor mijzelf, ik denk er over er iets "commercieels" mee te doen.

Alle componenten komen overigens bij eoo-bv.nl vandaan. Board is gemaakt bij Eurocircuits.

Ik heb vanochtend een montage ontworpen en 3D geprint waarmee hij netjes in de machine gehangen kan worden. Het geheel voelt erg solide.

Lambiek

Special Member

Wat voor machine moet dat worden? Ben verder niet nieuwsgierig hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Dat was me even ontgaan. Maar als je dat van plan bent, ben je er nog niet. Wel een mooi project. Wel plaatsen hier als het af is natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@flash2b

de voeding wordt extern aangeboden.
Zit nu te denken om een ESP8266 eraan te koppelen -> volledig standalone.
De 5V voeding komt dan ook uit het net d.m.v. bijv. R-C-diode-Elco.

klein apparaatje dat ik gemaakt heb voor het werk.

wij hebben een heleboel sensoren aan een datakast hangen en soms valt er ene weg. we moeten dan altijd gaan uitzoeken waar het probleem zit (sensor geeft geen data, kabelbreuk, comserver kapot, IP probleem, server probleem...).
daarvoor gaan we telkens naar de sensor, schroeven de kabels los, hangen er een testkabel aan en kijken met hyperterminal of er data op de RS232 poort zit.
dan hetzelfde in de data kast, hetzelfde in de andere patchkasten...

daarom dit: kleine arduino, RS232-TTL convertor met de max232 chip, onboard batterij en usb lader, klein 1,8" scherm en 1 knopje om de settings te selecteren.

bij gevolg selecteer je de baudrate, en plugt de 'meetpennen' ff op GND en TX in de laatste patchkast en kijk je of het bericht aankomt. indien niet dan ff de kast ervoor... tot je aan de sensor zelf zit. kan je op een paar minuten de hele boel getest hebben. geen probleem dat de laptop halverwege het traject zonder accu valt... (hoop gezeul met laders, pc die moet rebooten, hyperterminal weer starten...)

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9867.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9868.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9868f.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9868g.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9868i.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hier het vervolg van een paar weken geleden waarin ik een 3d-geprint display liet zien. Ondertussen is de klok gereed. Een filmpje staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=7uj_47nwWAo

Dit topic is gesloten