Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Zo zie je maar dat ik geen natte-vinger gokwerk moet proberen op de (vroege?) ochtend.

Ofwel, je wilt geen 10k in de bodem hebben, maar 9.09...

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Maak je niet druk, ik trapte bij de eerste blik hier ook in ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@BoemRook:
Was natuurlijk ook meer een vraag als kritiek. Ik zag over het hoofd dat die torren aan het koelblok vastzitten en waarschijnlijk maakt het ook allemaal niet alteveel uit voor de brom als ik het zo lees.

//edit

Doet me denken aan the patriot act, maar dan zonder enige vorm van "acceptabele" argumentatie.

Dat is een pleonasme/tautologie, het tweede deel van je zin mag je weghalen. Die patriot act heeft namelijk ook geen enige vorm van acceptabele argumentatie.

Hoi,

Ik zie dat Rew me voor is. Het is alweer heel wat maandjes geleden dat ik de sommetjes heb gemaakt, dus ik moest even graven in mijn geheugen. Maar het blijkt dus exact te kloppen. Voor degenen die het willen narekenen, kijk in de attachment, ik krijg de formules niet netjes in deze tekst.

Maar blackdog heeft wel een punt over de biasstroom. Dit type kan tot wel 200nA biasstroom hebben en dat hakt er aardig in bij een ingangsweerstand van 900k (om precies te zijn een fout van 0,18 Volt op de ingang van de 7107).
Blackdog, weet je zo een pincompatibel (DIP8) alternatief met betere specs?

Oh ja, Necessaryevil: maak je geen zorgen; ik heb me geenszins beledigd gevoeld ofzo.

blackdog

Golden Member

Hi BoemRook,

Kijk eens bij de LT1017.
Die is er in PDIP, max 15nA bij 25C en 60nA bij 125C.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

LMV762 deze heeft 0.2pA (typical) en 50pA (max) biasstroom. Helaas geen PDIP uitvoering...

(blackdog was sneller...)

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 28 juli 2015 22:23:32 (14%)

Op 28 juli 2015 21:55:43 schreef BoemRook:
en dat hakt er aardig in bij een ingangsweerstand van 900k

Dan hebben we het over de biasstroom van de meet-chip? Die ziet in de "10x" stand een uitgangsweerstand van 900k//100k te weten precies 90k. Als ik jou berekening geloof dan komt dat op 0.018V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had al een tijdje een oud geigermuller buisje liggen, tijd om een simpele geigerteller te maken :-)

De schakeling bestaat uit twee gedeelten:
1: Een zuinige hoogspannings voeding die een gestabiliseerde spanning van 350 - 400V levert
opgebouwd met drie transistoren en een oud audiotrafotje

2: een 555 IC dat de puisjes van het buisje detecteert, de puls stretched zodat een buzzer/led ermee kunnen worden aangestuurd, en een integrator zodat een draaispoelmeter de gemiddelde waarde van het aantal pulsjes aangeeft, en dat allemaal met een enkel 555 IC ;-)

Het geheel werkt op een 9V batterij, en trekt 10mA

Het printje voorzijde, het zwartje buisje is de geigermuller buis
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6SWWBKHX-D.jpg

Zonder de meter
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6J86QSF-D.jpg

De achterkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFN3M73X-D.jpg

In dit filmpje zit hij al netjes, kant en klaar in de behuizing.
Het meet de achtergrond-straling van +/- 20 pulsen per minut, een normale waarde voor nederland.
Ik test het met een bijzonder stukje, radio-actief!! porcelein.
In de jaren 20-30 gebruikte men wel eens uranium-oxide in de glazuurlaag van porselein, het gaf zo`n mooi kleurtje….
https://www.youtube.com/watch?v=8hcRDNi_3Io

Tidak Ada

Golden Member

schemaatje er bij zou wel leuk zijn ;) (mag je me ook via PM laten weten).
Wat is dat ronde zwarte ding rechts boven de NE555? Waarom al die soldeerverbindingen tussen de eilandjes? Is dat om de SP te isoleren of om een draadje te vermijden?

Ziet er verder netjes uit.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 31 juli 2015 22:46:28 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ach ja, hij werkt met een buzzer. Ik hoor zo'n ding liever tikken ;)

( * Tidak Ada (heeft flink gesjouwd vandaag).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 31 juli 2015 22:52:55 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zou ik ook wel leuk vinden, een schema van deze teller.
Groet
Fred

mel

Golden Member

Op 31 juli 2015 22:10:00 schreef minimax:
Ik had al een tijdje een oud geigermuller buisje liggen, tijd om een simpele geigerteller te maken :-)

De schakeling bestaat uit twee gedeelten:
1: Een zuinige hoogspannings voeding die een gestabiliseerde spanning van 350 - 400V levert
opgebouwd met drie transistoren en een oud audiotrafotje

2: een 555 IC dat de puisjes van het buisje detecteert, de puls stretched zodat een buzzer/led ermee kunnen worden aangestuurd, en een integrator zodat een draaispoelmeter de gemiddelde waarde van het aantal pulsjes aangeeft, en dat allemaal met een enkel 555 IC ;-)

Het geheel werkt op een 9V batterij, en trekt 10mA

Het printje voorzijde, het zwartje buisje is de geigermuller buis
[afbeelding]

Zonder de meter
[afbeelding]

De achterkant
[afbeelding]

In dit filmpje zit hij al netjes, kant en klaar in de behuizing.
Het meet de achtergrond-straling van +/- 20 pulsen per minut, een normale waarde voor nederland.
Ik test het met een bijzonder stukje, radio-actief!! porcelein.
In de jaren 20-30 gebruikte men wel eens uranium-oxide in de glazuurlaag van porselein, het gaf zo`n mooi kleurtje….
https://www.youtube.com/watch?v=8hcRDNi_3Io

Hoe is hij gecalibreerd? bij tsernobyl? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Het bordje lijkt in ieder geval in Fukushima gebakken >:)

Overigens: Wat meet dat buisje α en/of γ straling?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 1 augustus 2015 11:53:20 (37%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Uranium (Uit de kleurstof van dat bord) is een alphastraler, toch? (En neutronen maar ik weet niet of je die kan tellen - ze zijn immers neutraal. Verder ben ik nogal een nitwit op het gebied van radioactiviteit dus cmiiw)

Wat doet 'ie bij dingen als banaan, brokolie, aardappels en ander kaliumrijk voedsel?

Ik ben ook benieuwd naar het schema, de schakeling zelf ligt in de weg om het te kunnen lezen :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 1 augustus 2015 13:51:25 (14%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het buisje doet Beta en Gamma detectie, voor Alpha moet het buisje een (mica)venster hebben, dat heeft deze niet.

Het uraniumoxide geeft voornamelijk veel Alpha, en een beetje Gamma.
Alpha is gelukkig (bij uitwendige blootstelling) ongevaarlijk, het komt niet door de opperhuid heen.
Anders wordt het bij een open wond, of inslikken.
Een boterham snijden op zo`n oud bordje en wat van dat glazuur binnen krijgen is zeker niet gezond.

Bij metingen aan groenten/fruit heb je al snel het probleem dat de achtergrond-straling sterker is, dan de stalling van je object, moeilijk meetbaar dus.

Bij een granieten werkblad (met gele puntjes) en een decoratief doosje van zeep-steen, zie ik wel een verhoging, ongeveer 2x de achtergrond straling.

Ik zal vanavond het schema even posten

[Bericht gewijzigd door minimax op zaterdag 1 augustus 2015 15:02:37 (24%)

Op 1 augustus 2015 14:57:31 schreef minimax:
Ik zal vanavond het schema even posten

Mijn tekenskills in Eagle zijn niet zo geweldig, maar het is wel leesbaar.

Het trafotje is dus uit een oude transistorradio, het uitgangstrafotje.

De primare zijde met middenaftakking is ongeveer 2x 100 ohm, de secundaire zijde is ongeveer 4 ohm (hangt normaal aan de luidspreker).
In dit geval word de secundaire wikkeling gebruikt voor de feedback van de spanning.
Een helft van de primaire word aangestuurd, en de andere helft van de primaire levert de uitgangsspanning.
De 9V slingert op tot zo`n 90V - 150V waarvan cascade schakeling vervolgens 300V - 450V van maakt

Van de 555 worden 2 uitgangen gebruikt, de normale (pin3) en de discharge (pin7)

Het schema staat op: http://www.filedropper.com/geigercounter

[Bericht gewijzigd door minimax op zaterdag 1 augustus 2015 23:34:13 (16%)

Thevel

Golden Member

Heb je de schakeling zelf bedacht?

Minimax
Ik heb ook zo een gm teller(Elektuur jan 1980, dus heel oud)
Bij mij is de achtergrondstraling maar sporadisch een paar impulsen, dus veel minder dan 20. Is in nl de achtergrondstraling hoger dan in be?
gr.
Ettienne

Tidak Ada

Golden Member

@minimax:
Welk buisje heb je gebruikt? Dan kan ik zien of ik er een passende bij heb (Ik heb hier diverse buisjes liggen, ook voor α ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 augustus 2015 11:36:10 schreef etienne_on4eg:
Bij mij is de achtergrondstraling maar sporadisch een paar impulsen, dus veel minder dan 20. Is in nl de achtergrondstraling hoger dan in be?
gr.
Ettienne

De achtergrondstraling is hier zo`n 20 - 30 pulsen per sec.
De waarden zijn sterk afhankelijk van de gevoeligheid van je buisje (oppervlak!)
Voor ieder type buis is er dan ook een compensatie-factor weer mee moet worden gerekend om tot een gekalibreerde waarde te komen.

Op 1 augustus 2015 23:40:57 schreef Thevel:
Heb je de schakeling zelf bedacht?

Grotendeels wel, de voeding is voor een deel gebaseerd op een ontwerpje van internet, alleen bijna alle serieuze ontwerpen maken gebruik van een serie zenerdioden voor het stabiliseren van de spanning.
Dit onhandig, je kunt het niet variëren en kost meer vermogen.
Vandaar het trucje met het trafotje, heb je meteen een lage spanning voor de feedback.
Stabilisatie van de hoogspanning is voor de levensduur van het buisje wel belangrijk.

De schakeling rond de 555 is geheel eigen verzinsel, blijft een super veelzijdig IC die 555 :-)

Op 2 augustus 2015 13:32:25 schreef Tidak Ada:
@minimax:
Welk buisje heb je gebruikt? Dan kan ik zien of ik er een passende bij heb (Ik heb hier diverse buisjes liggen, ook voor α ).

Het is een russische variant van de M7000.
Maar ik heb begrepen dat het type buisje dat je gebruikt niet zo kritisch is.
Als je de spanning maar binnen het werkgebied houd en de serie-weerstanden voor de stroombegrenzing juist kiest.
Alpha is wel vet :-) zo een buisje staat ook nog op m`n verlanglijstje...

Tidak Ada

Golden Member

Gewoon op eBay in de gaten houden (vooral de Amerikaanse tak).

Mocht je interesse hebben, dan kan ik je, denk ik, nog wel aan een coronastabilisator helpen voor 500V. Zijn buisjes, die in Geigertellers van de Duitse Wehrmacht zitten. Heb er ooit een stel gekocht bij een zich opheffende radioboer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vandaag eindelijk weer eens een projectje afgerond.

Een zenertester op basis van een UA723 spanningsregelaar.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
flash2b

Special Member

Mooi zeg! Ziet er profi uit!

Tot hoeveel volt kan je de zener testen?

@flash2b:
Ik zie iets van: Vmax ±30 volt
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dit topic is gesloten