10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Gertjan, sorry, het liep uit de hand, maar ging uiteindelijk om het (gedeeltelijk) nabouwen van jouw ontwerp, maar dan met een andere OCXO.
Ik kreeg veel meer reacties dan ik verwachtte.
Afijn, don't worry en ga lekker vakantie vieren ;).

@MacBart:
Mail mij s.v.p. op mijn mailadres in mijn profiel...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Simpel vraagje,

SMD EMI Supp. Ferrite Beads WE-PBF 0,9mR 5A
Een van de spoeltjes...
Moet ik hier lezen m Henry?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hewlett

Honourable Member

Nee, volgens mij RDC DC Resistance zie datasheet via Farnell

Henry, was sneller :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi Jinny,

Het klopt wat de andere zeggen, dit gaat om de DC weerstand van 0,9m Ohm.
Het mooie is hiervan dat de stroom vrij hoog mag zijn 5 a 6 Ampere.

Kijk in de datasheet betreffende de HF weerstand, bij 10 Mhz is deze rond de 50 Ohm.
Samen met de ontkoppel condensatoren krijg je een goede demping.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Ik kon zo snel geen datasheet vinden vanmiddag, en ik heb ze niet...
Nu had ik een zak met ferrietkraaltjes mee van D&H dus ik dacht, misschien daar een draadje doorheen, is misschien al iets..
Maar zo te horen gaat dat het niet worden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny,

Ik ben vrijwel door mijn componenten heen voor de printen.
Misschien kan iemand anders je met een paar spoeltjes helpen, die voor jou meebestellen b.v.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Ik moet eerst een lijstje maken, ik moet ook opamps hebben, deze heb ik ook niet in de voorraad.
Komt wel goed....

Dank iig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Op 22 juli 2015 21:27:55 schreef Jinny:
Ik kon zo snel geen datasheet vinden vanmiddag, en ik heb ze niet...

In de BOM staan allemaal Farnellcodes, daar kan je extra informatie en ook de datasheets vinden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben bezig om aan de hand van de BOM een lijst voor Farnell te maken op mijn onderdelen te bestellen. De lijst van Gertjan kan ik uploaden met de nummers. Bij sommigen artikelen staan geen Farnell-nummers en ik ben dus maar gaan kijken per artikel. Ik schrik dat ik van de weerstanden 50 stuks per waarde moet afnemen. Ik ben dan bijna 36 euro kwijt voor de 28 weerstanden die ik voor het project nodig heb (vele blijven dus op de plank liggen).

Gertjan zal dus niet voor niets hier geen codes bij hebben vermeld. Wijken jullie voor de aanschaf van de weerstanden uit naar ebay of hebben jullie andere tips?

Overigens viel mij op dat bepaalde weerstanden niet in de standaarden vallen. Voor 174 zal ik wel de 180 moeten gebruiken, 249k -> 240k, 274 -> 270, 475 -> 470, 4k12 -> 4k3. Komt dat door berekeningen of zie ik iets over het hoofd? Ja, ik ben een beginneling, dus straf mij niet te hard...

Voorlopig heb ik alleen nog maar bij de weerstanden gekeken; ik weet niet wat me bij de C's en andere componenten nog te wachten staat.

Dank voor je antwoorden/tips!

Robert

blackdog

Golden Member

Hi PA7RG,

Nu even geen tijd voor een uitgebreid antwoord, maar ik had beloofd dit topic in de gaten te houden :-)

De door Gerjan opgegeven waarden zou ik gaan aanhouden, het is de "normale" E96 reeks.
1% weerstanden, je hoeft bij farnell voor de meeste geen grote hoeveelheden te kopen, even verder zoeken.

Een andere optie is EOO heeft vele E96 waarden op voorraad die je klein kan inkopen.

Geef me een lijstje waar je moeilijkheden mee hebt, dan beloof ik je morgen antwoord te geven hoe het op te lossen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog

Dank voor je snelle reactie. Ik heb even gezocht naar de e96-reeks en nog eens bij Farnell gekeken. De fout ligt bij mij: ik heb gekeken bij de metal foil resistors i.p.v. de metal film. Ik wist niet dat er een verschil tussen was. Van de ene moet je er veelvouden van 50 afnemen en van de andere kan het per stuk. Ik zie nu ook de exacte waarden terug van Gertjan. Moet dus gaan lukken.

Ik meld mij als ik vragen heb. In ieder geval weet ik niet wat dit zijn:
MOUNTING HOLE with drill center marker H1 MOUNT-HOLE2.8 MOUNT-HOLE2.8 2,8-1MM_GAT. Plaatjes via google leveren niet veel duidelijkheid.

En ik weet door de correspondentie op het forum niet goed welke ringkernen ik moet gebruiken voor de toroids 1:1 trafo's: de ijzerkernen bestellen bij Baco of moet ik ferriet kernen nemen bij Farnell (en welke dan).

Groeten,
Robert

Hallo Robert,

Die MOUNTING HOLE dingen zijn gaten die in de print zitten maar ook worden vermeld op de stuklijst omdat ze vanuit het schema zijn getekend. Hoef je verder niet voor in te kopen.

Over eindtrafo's staat een post op pagina 2 van dit topic, ook waar je de kernen kan bestellen: Klik

Ik weet niet of je ze bij Baco of Farnell kan bestellen.

Groeten,
Giovanni

Henry S.

Moderator

Je kunt de FT37-77 niet overal krijgen. FT37-41 is beter verkrijgbaar (oa bij Kent), maar om de gelijke zelfinducties (2*22µH) aan te houden heb je 2*9 windingen nodig van niet al te dik draad.

Ook is (met een aanpassing) de ringkern van de Baco een optie: Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1732503#1732503

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Fijn, dank voor jullie reacties en tips!

Ik heb mijn bestellijstje nu bijna klaar en heb nog enkele vragen om advies.

Kan ik voor de volgende C31 CAPACITOR, MKM / MKT, 100nF, C-EU050-025X075 deze van Farnell nemen 2112916 ? MKM kom ik eigenlijk niet tegen (?/niet goed gekeken?)

R27 RESISTOR, 1% metaalfilm 0,25W, R-EU_0207/10 0207/10. Deze is 5% 1100287 10 stuks of 50 stuks nemen van 600 mW . Verder zoeken of die van 600 mW nemen?

R42 RESISTOR, 1% metaalfilm 0,25W, 4k12 R-EU_0207/10 0207/10 wordt er een van 0,1%

Dan nog een C:
Geen idee wat ik met deze aanmoet. C28 CAPACITOR, European symbol 1nF C-EU075-032X103 C075-032X103
Op de foto van Gertjan lijkt het op een MKM-condensator? Dat European symbol slaat toch alleen op het symbool van een gewone C? Kunnen jullie zeggen welke geschikt is? En hoe kan ik voor toekomstige schema's weten welk soort C ik zou moeten nemen in dergelijke gevallen.

De ringkernen voor de 1:1 trafo bestel ik bij Reichelt (dank Henry S.) en de ringkerntrafo ook (dank Blackdog bij een eerdere tip).

Groet en dank,
Robert

blackdog

Golden Member

Hi,

Voor PA7RG en de anderen, kijk bij de link van mijn topic voor de trafo gegevens.
Het gaat om 5 juli 19:17 en verder.
Daar worden de trafo's beschreven zoals ik zelf ook heb toegepast, de Baco ringkernen dus.
Je ziet er ook de component waarden er omheen als je deze optimalisatie zou willen toepassen voor de beste SWR.
Het is wat mij betreft geen probleem, precies het schema van Gertjan aan te houden wat betreft de componentenwaarden.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/126898/5

Betreffende R27 van 2M7, hier kan je de 5% Metal Film weerstand voor nemen.
Betreffende R42 van 4K12, hier kan je de 1785343 van Farnell voor nemen, dit is de order code, deze kan per stuk voor 0,36 Euro.

Betreffende C31 van 0,1uF, dit is niets speciaals, dit is een condensator die je kan gebruiken, Farnell nummer: 2429336

Betreffende C28 van 1nF, dit is een condensator die je kan gebruiken, Farnell nummer: 1713269

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog
Dank je! Ik krijg zonet nog een mail voor 10% korting.

Robert

Nou de lol van bestellen bij Farnell is er even af. Leek zo mooi, je lijst in excel en uploaden. Dan moet je nog wat correcties doen. Sommige artikelen gaan toch per 50 of een nummer wordt niet herkend (kan gebeuren). Dan nog in Liege stock, UK stock, op voorraad in USA (d.w.z. +25 euro) Dan nog de mededeling dat de website alleen voor bedrijven is en als je de link aanklikt voor particulieren volgt de 403-pagina. Ik stop met zeuren en begrijp wel dat niet alles in NL op voorraad kan zijn en dat er kosten bijkomen, maar ga nu toch een kijken bij de tip van blackdog om ook eens te kijken bij EOO. Mogelijk wordt het de sprokkelvariant. In november is er weer een radiomarkt. Ik loop vast nog wel stuk op bepaalde onderdelen. |:(

Ik wil ieder nog wel even bedanken voor jullie hulp de afgelopen dagen!

Groeten,
Robert

Henry S.

Moderator

Op 5 augustus 2015 11:48:08 schreef blackdog:
Het gaat om 5 juli 19:17 en verder.
Daar worden de trafo's beschreven zoals ik zelf ook heb toegepast, de Baco ringkernen dus.

De desbetreffende post heb ik net aangegeven ;)

Betreffende R42 van 4K12, hier kan je de 1785343 van Farnell voor nemen, dit is de order code, deze kan per stuk voor 0,36 Euro.

Ondanks de 25 stuks ben je voordeliger uit met http://nl.farnell.com/vishay-bc-components/mrs25000c4121fct00/res-thin… (1% MRS25).

Maar als de komplete bestelling onder €50 ex btw blijft dan is Fanell partikulier geen optie.

Op 5 augustus 2015 16:35:06 schreef PA7RG:
In november is er weer een radiomarkt. Ik loop vast nog wel stuk op bepaalde onderdelen. |:(

In September kunnen anderen eventueel al op de Lichtmis bij Bakelaar en Andy Fleischer terecht voor de FT37-77.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zal nog eens kijken, maar als particulier kreeg ik de melding dat ik via de website niet kon bestellen. Ik deed het via een upload van excel. Misschien de interactieve catalogus gebruiken of toch de upload en de mededeling negeren. Maar het is vervelend als je er al wat tijd in hebt zitten en dan komt zo'n melding.

Ik had al even bij de site van Andy Fleischer gekeken. Dus we hadden dezelfde gedachte ;)

Groeten,
Robert

Henry S.

Moderator

Partikulier bestellen bij Farnell kan via email, maar zorg er voor dat je bestelling €50 of meer is ,exclusief btw, anders wordt je aanvraag niet in behandeling genomen. Je krijgt dan een pro-formafactuur (oftewel een rekening) die je moet voldoen voordat er maar iets geleverd wordt.

Helaas heb ik m'n laatste 4k12 1% nu net gebruikt voor dit projekt, anders had ik je wel eentje op willen sturen.

Misschien kan je die waarde hier krijgen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 augustus 2015 21:49:13 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Robert,
Ik kijk morgen of in het bakje overgebleven onderdelen, er nog een 4K12 bij zit.

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als het niet anders kan, is er ook nog ParSer. Maakt vrijwel iedere weerstandwaarde door serie of parallel schakelen:

www.dk8pp.de/downloads/

Edit:
Link wees naar helpfile ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 6 augustus 2015 10:36:10 (12%)

Dank jullie. Ik vrees dat het niet alleen op die ene weerstand stuit, want diverse artikelen zijn niet op voorraad en komen dan uit de USA met als gevolg dat de kosten met 25 euro toenemen (zal ook wel ex btw zijn). Ik kwam nu al op 123 euro ex btw en dan heb ik nog niet alle componenten. Ik ga het nog eens op een rijtje zetten.

Groeten,
Robert

guidob

Overleden

Ben recent (begin juni) ook er tegenaan gelopen dat bestellen als particulier moeizaam ging. Dit kreeg ik in een mail te horen toen ik maar als zakelijk had besteld: "Voor particulieren werken wij met een pro forma factuursysteem. Wij accepteren geen creditcard betalingen."

Mijn reactie: "De procedure is duidelijk beschreven in een word document. Alleen de website accepteert alleen maar credit card betalingen bij de optie "bestellen als particulier". En dan ook nog maar alleen American Express" :)

Toen een reactie waar we iets mee kunnen:"Wat u het beste kunt doen is te kiezen voor het volgende:

Bij de betalingsgegevens :

  • Aanvinken: Ik heb al een zakelijk account.
  • Klantnummer 866101
  • Factureringsmethode : op rekening.

Dan krijgen wij de order ook goed binnen en krijgt u vanuit ons zo snel mogelijk de proforma factuur."

Klantnummer is voor iedere particuliere bestelling hetzelfde. Wellicht werkt dat nog steeds zo.

Inderdaad opletten dat je geen US voorraad aanvinkt en ook controleren of de onderdelen op voorraad zijn. Dat het verder van verschillende warehouses wordt aangeleverd maakt niets uit.