Die keramische condensator van 100nF/16V kan je beter wel vervangen.
De tantaaltjes gaan na verloop van (veel) tijd ook problemen geven, maar ze verouderen alleen in bedrijf. Dus dat is een probleem voor over 20-30 jaar
.
Op 20 juli 2015 20:29:06 schreef Tidak Ada:
De discussies hier op het forum hebben mij tot die overweging gebracht. Oranje en 'bonte' tantaaltjes worden verdacht genoemd/(gemaakt?).
Omdat bij de teveel rimpel (voedingslijnen) de Ta2O3 laag kristaliseert en microscopisch scheurt. Daardoor ontstaat doorslag, (bij moderne tantaaltjes wordt dmv een hulplaag MnO2 zo'n scheurtje weer opgevuld met MnO3, dat gaat goed totdat de MnO2 op is).
Hier nog het schema. Ik snap momenteel even het inganscircuit niet meer. Met nane de schakeing rond de beide shottkey clamping diodes. Meen het indertijd uit Electronic Design te hebben overgenoomen. Heb ik een foutje getekend of klopt het toch?
De gate van de eerste tor (waarvan ik het typenr niet kan lezen) zweeft nu, dat is niet goed.
Maar het lijkt me handig hier even een topic over te openen.
Ontopic: M'n OCXO (met beertje) is ook binnen. Ik heb hem getest met de gegeven testschakeling en afgeregeld op de door de leverancier opgeschreven waarde Vfc. De initiele stroomsterkte lag rond de 500mA, en ging na 5-6 minuten hard naar beneden naar zo'n 210mA. Daarbij viel me op dat de Vfc een beetje weggelopen was. Deze heb ik weer bijgesteld op de opgescheven waarde, waarna die niet meer verloopt.
Volgens m'n 'antieke' TR-5104 Takeda Riken counter is er een afwijking van zo'n 46.4Hz, vermoedelijk in de niet onderhouden counter
.