ik weet niet hoe DK erbij komt dat s'nachts het energie verbruik het hoogste is, maar dat klopt iig niet. overdag is dat het hoogste natuurlijk.

de piek ligt doorgaans rond 17.00 uur

http://energieinfo.tennet.org/Production/RealisedProduction.aspx

Op 11 augustus 2015 10:23:36 schreef blackdog:
Ik zal ook eens een dag loggen in de meterkast, als het goed is, moet dat wat stabieler zijn...

Als ik de spanningsvariatie in jouw lab zo zie denk ik het eigenlijk niet dat de spanning veel stabieler zal zijn. Ik las ooit dat distributietransformatoren er regeltransformatoren in het net zitten die een aantal taps hebben waartussen ze kunnen schakelen om de spanningsval over de infrastructuur te compenseren. Overdag is het stroomverbruik (en dus de spanningsval) het grootst. Dat zie je ook heel mooi in het grafiekje. Telkens als de spanning te ver van het nominale komt schakelt hij een stapje (hoewel hij hier en daar wat hikt). Als je de stapjes in de grafiek "wegdenkt" dan zie je dat er een piek zit midden in de nacht (als er nauwelijks stroom wordt gebruikt) en dat de grafiek snel wegzinkt bij het beginnen van de ochtend. Precies wat je zou verwachten dus.

Ik vermoed dat de ts een heel ander probleem heeft. Heel misschien is zo'n regelsysteem in een distributietransformator stuk (zou kunnen natuurlijk), check ook de buren even, want dan kan je een lokaal probleem uitsluiten. Zijn het abrupte stappen? Je zegt 20V/min, maar voordat een lader er problemen mee krijgt denk ik dat we het over meer dan 20V/s hebben. De regellus in schakelende voedingen is meestal best snel (ordegrootte 10ms stapresponsie), en als je apparaat niet werkt zijn de fluctuaties dus waarschijnlijk sneller dan dat en is het stoppen van het laden waarschijnlijk het gevolg van het destabiliseren van de regellus (en misschien zelfs het activeren van een overspanningsbeveiliging). Dan hebben we het wel over serieuze rommel op de netspanning!

Op 11 augustus 2015 00:09:20 schreef testman:
dus zo'n chinese lader kopen want het kost niks is niet altijd goed..

Ik snap niet precies wat je hier bedoelt testman. Uit ervaringen in Afrika kan ik zeggen dat als je netspanning niet "schoon" is, koop dan absoluut geen dubieuze laders. Die kunnen daar bijzonder slecht tegen en falen zelden op een manier waar je blij van wordt.

Groet,
Kruimel

PS Mooi apparaat trouwens Blackdog, jaloers... :9~

edit: Onjuiste referenties aan distributietransformatoren verwijderd.

Hi,

Even een update betreffende de variaties van de 230V netspanning hier.
Deze meting is tot 12:15 vandaag en laat hem nog lekker doorlopen.

Kruimel,
Dat wist ik niet dat ze die technieken toepasten om de spanning lokaal binnen de grensen te houden.
Dan begrijp ik nu ook de sprongetjes in de grafiek :-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/Netspanning-02.png

Gegroet,
Blackdog

Over de meting: die grote uitschieters worden veroorzaakt door TeNNeT regeltrafo's. Die regelen niet in eerste zin om de distributiespanning stabiel te houden, die doen hele andere dingen. Zelfs in het Zuid Hollandse 150kV net zitten regeltrafo's, alleen maar om last te sturen. Even door over de ZH situatie: Rotterdam, Delft, Den Haag, Voorburg en Leiden hebben allen oorspronkelijk 10 en 25kV MS netten. Er word ingekocht op 150kV, daar zit een regeltrafo 150/25, er word getransporteerd op 25kV, daar zit een regeltrafo 25/10kV, de 10kV gaat naar de distributietrafo's die op een vaste spanning aan LS zijde staan ingesteld. Dat kan alleen maar bij inbedrijfstelling, in spanningsloze toestand.
Die regelstappen van TeNNeT gaan snel, en met grote stappen. Dat geeft moeilijkheden bij de 25/10kV trafo's, die niet bij iedere spanningsdip moeten gaan regelen. Die hebben een wachttijd. De spanning kan dan tamelijk hoog of laag raken.

Ik vind het grafiekje van blackdog's meting helemaal niet zo vreemd hoor. Zwabbert een beetje op en neer, ruim binnen de marges.

Ons huis is als eerste op de trafo aangesloten met één straatbreedte ( :+ ) aan kabel, en ik meet altijd tussen 228 en 232 volt. Ik heb zo'n ding van voltcraft en dat zijn de min en max waarden van de afgelopen 3 maanden. Kan ook aan dat metertje liggen natuurlijk ;).

Op 10 augustus 2015 23:11:55 schreef Fantomaz:
Ik heb meerdere laders versleten en evenzoveel snoertjes.

Sluit ik de Iphone aan, is het maar net of hij wil laden of niet.
Met het toestel van mijn vrouw net zo.
Onlangs de 3e USB lader eruit gegooid en een zwaardere gekocht. Ook omdat ik dan de Ipad en Iphone tegelijk kon laten laden.
Dat kon eerder niet door de beperking in vermogen van dat ladertje.

Heb je het originele laadsnoertje geprobeerd van Apple? Ik heb hier ook verschillende "lightning" namaak snoertjes van ebay, maar niet allen werken even goed. Er zit een chipje in die snoer dat inmiddels door de chinezen gekraakt is, maar niet altijd even goed werkt met laden.

Helaas vraagt Apple echt belachelijke prijzen voor hun snoertje.

Op 11 augustus 2015 10:30:01 schreef testman:
de piek ligt doorgaans rond 17.00 uur

http://energieinfo.tennet.org/Production/RealisedProduction.aspx

Jou bron heb ik voor de werk-week van 3-7 augustus bekeken en geconstateerd dat "de piek" erg vlak is. De werkelijke hoogste waarde valt vaak op 12:00, 13:00 of 11:00.

Als ik de periode van "meer dan 90% van de maxwaarde van die dag" als piek bestempel is op 4 aug de piek van 08:30 tot 15:00 en op 5 aug de piek van 08:00 tot 19:00! 6-aug: 08:30 - 18:00.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Op 11 augustus 2015 12:49:32 schreef mvdk:
Over de meting: die grote uitschieters worden veroorzaakt door TeNNeT regeltrafo's. Die regelen niet in eerste zin om de distributiespanning stabiel te houden, die doen hele andere dingen. Zelfs in het Zuid Hollandse 150kV net zitten regeltrafo's, alleen maar om last te sturen. Even door over de ZH situatie: Rotterdam, Delft, Den Haag, Voorburg en Leiden hebben allen oorspronkelijk 10 en 25kV MS netten. Er word ingekocht op 150kV, daar zit een regeltrafo 150/25, er word getransporteerd op 25kV, daar zit een regeltrafo 25/10kV, de 10kV gaat naar de distributietrafo's die op een vaste spanning aan LS zijde staan ingesteld. Dat kan alleen maar bij inbedrijfstelling, in spanningsloze toestand.
Die regelstappen van TeNNeT gaan snel, en met grote stappen. Dat geeft moeilijkheden bij de 25/10kV trafo's, die niet bij iedere spanningsdip moeten gaan regelen. Die hebben een wachttijd. De spanning kan dan tamelijk hoog of laag raken.

Sorry, ik zei distributietrafo, maar ik heb niet de juiste term gebruikt, ik zal de tekst aanpassen. Waarschijnlijk is de term distributietrafo op een of andere manier in mijn geheugen blijven hangen. Helaas weet ik niet meer waar ik het verhaal las, dus nalezen is dan lastig. :-)

Groet,
Kruimel

@necessaryevil:

Op 11 augustus 2015 12:49:32 schreef mvdk:
Zelfs in het Zuid Hollandse 150kV net zitten regeltrafo's, alleen maar om last te sturen.

Ik weet van het bestaan van zo'n regeltrafo in Delft. Er liggen wat ondergrondse 150kV kabels, Delft-Voorburg en naar Rotterdam.
Naar Voorburg is er 20 jaar geleden een kabel bijgelegd, parallel met de al bestaande. De stroomverdeling was niet goed, om dit "goed" te trekken is er een trafo voor de kabel geplaatst.
Meen dat zoiets een dwarsregeltrafo word genoemd.
In ieder geval word er belasting/last gestuurd, in het gehele 380kV net. Dat heeft te maken met het op en terugregelen van vermogen in de ochtend en de avond.
Het fijne daarvan ken ik niet, wij hadden met het verschijnsel te maken. Traforegelingen die blokkeerden, daar moest je dan naartoe.
Heeft wat overtime opgeleverd.

Ik kan je melden dat de regeltrafo in delft zeer binnenkort uit de lucht gaat.

Heeft te maken met de gehele 380kv.
Ik weet niet of er nog veel regeltrafo's actief zijn in de 150kV.

De pieken die je ziet in het net zijn de 150/25 en de 25/10 kV vermogentransformatoren met regelschakelaars.
Waarschijnlijk zie je de 25/10kv beter dan de 150/25kv trafo's

Mvdk nog steeds aan het werk in het gebied? Bij Stedin?

@Xtremer: nee, al een tijdje geleden gestopt.
Ik zal je een mailtje sturen.
Over de Zuid Hollandse 150kV, ja dat worden allemaal stukjes. De aandachtige toeschouwer kan dat ook zien.
Die grote stappen op die meting, dat moeten echt stappen zijn in en tussen de 380 en 150kV. Een regelstap in een 25/10kV trafo, ik praat dan van die Pauwels en die Smit trafo's in het EBD gebied, zijn 100V aan 10kV zijde, dat is 2 - 2,5 V op een huishoudelijke aansluiting. Die zie je dan ook keurig, dat zijn die kleine rimpeltjes.
Het zou mooi zijn als Fantomaz, de topicstarter, zo'n mooie meting zou kunnen laten zien

Ik lees de stapjes eerder af als "3V", dus iets meer dan 100V op 10kV. Eerder 130V. De eerste stap gaat bijvoorbeeld van 232.5 naar 229.5, en dan neem ik het midden van de "ruisband" voor en na de stap. (Ik vind 100V / 1% net buiten m'n meetnauwkeurigheid vallen, maar 't is allemaal "close").

Op 11 augustus 2015 16:02:27 schreef rew:
Ik lees de stapjes eerder af als "3V", dus iets meer dan 100V op 10kV. Eerder 130V.

Daarom is mijn post ook zo lang en breed. Voor een trafo 50/13kV kunnen die spanningstapjes anders zijn. Mogelijk gebruiken ze in het gebied waar Fantomaz woont, andere spanningsoorten.
In antwoord op Extremer, in Delft staan er naast twee 150/25 twee 150/25/10kV trafo's. De regelschakelaar zit in de 150kV (kleinere stroom).
Ook daar zijn de stapjes aan 10kV zijde ongeveer 100V.

Edit: en blackdog zit in Amsterdam. Ook daarvan geen idee hoe het daar zit.

tennet heeft geen middenspanning regeltrafo,s,dat is enexis of hoe ze mogen heten..

Hi heren,

Even een update zodat jullie het nog beter kunnen zien, de meting loopt tot 16:25.
Ik heb voor jullie nu even gekozen voor 10V totaal, dan kunnen jullie de stapgrote beter inschatten.
Ik vind het intressante info die jullie geven :-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/Netspanning-03.png

Gegroet,
Blackdog

TeNNeT is de landelijke transporteur. Die levert aan de netbeheerders. Op de plaats van overgang van TeNNeT naar de regionale netbeheerder, dat kan zijn Enexis, Liander, Stedin en nog een paar, staat/staan 1 of meerdere trafo's. Die zijn meestal van TeNNeT, maar kunnen ook eigendom zijn van de regionale netbeheerder. Dat is een stukje historie. GEB Rotterdam bijvoorbeeld had een eigen 150kV net. Het net is meen ik overgedragen, de trafo's zijn van Stedin. Xtremer kan daar misschien iets over zeggen.
Het is overigens niet zo spannend wie de eigenaren zijn van die dingen, ik tracht slechts te verduidelijken waar grote spanningstappen vandaan komen. En volgens mij niet van die MS trafo's van de regiobedrijven.

Op 11 augustus 2015 07:44:36 schreef fcapri:
originele laders?
want een telefoon die teveel stroom trekt, kan ook zo reageren.
lader levert 5V, telefoon wil lader en wil 1A trekken, lader gaat onderuit, telefoon stopt met laden,...

Zou ik opzich wel raar vinden.
Volgens mij kun je toch iedere smartphone via usb laden ?
Althans de telefoons die ik heb, kunnen dat allemaal.
Mijn Samsung S4 trekt 820mA uit de orginele lader, knoop ik hem aan mijn laptop dan is dit slechts 410mA.

De 150 kV transformatoren in het Stedin gebied zijn inderdaad overgedragen van TenneT naar Stedin.
Momenteel is TenneT ook bezig met een flinke Secundaire upgrade, waarbij Stedin gelijk mee lift om het geheel te ontvlechten.
Het gevolg is dat TenneT de railscheiders kan bedienen en de hoogspanning scheider en veld aardingsscheider.
De overige componenten de vermogensschakelaar, trafo aarders en trafo scheiders worden nu bediend door Stedin.
Ook de beveiligingen van de transformator is nu in beheer van Stedin.

Tevens klopt het ook dat de 25/10 kV transformatoren een stap grote heeft van 100 volt op de primaire wikkeling.

Zoals al aangegeven worden de spanningen geregeld op de hoogspanningswikkeling omdat hier de stromen kleiner zijn.

Je hebt dus te maken met een transformatie van 25 kV op 10 kV en dan vervolgens van 10 kV naar 400 volt.

Het aantal stappen wat een transformator kan regelen is verschillend.

De Oudere Smit transformatoren hebben over het algemeen 13 stappen.
De nieuwere transformatoren hebben 21 stappen om de spanning te regelen.

Zie hier een 50/13 kV transformator met een regelschakelaar.
De motor aandrijving zit aan de voorzijde op de foto.
Hierna gaat het met een as naar de transformator deksel.

Intern in de transformator worden er wikkelingen bij en afgeschakeld.
Dit gebeurd door middel van een roterende schakelaar in de olie die loopt over contacten in.
op het moment dat deze in contact staat met de vorige contact en met de volgende contact dan wordt deze omgeschakeld door middel van 2 tal vacuum schakelaars.

Zie hier de Roterende schakelaar.

en het animatie schematisch overzicht :

Mooi die plaatjes. Zo'n regeltrafo lijkt natuurlijk op een hele grote modeltreintrafo. Maar er is een heel groot verschil, zo'n Fleischmann trafo heeft een tamelijk hoge impedantie, bij kortgesloten wikkeling loopt er geen verontrustend hoge stroom. Er zijn altijd enkele wikkelingen kortgesloten, anders zou je modeltrein schokkerig van de ene naar de andere snelheid overgaan.
Bij die regelmechanieken hebben ze dat listig met die weerstanden opgelost. Het moment dat die schakelaar over die weerstanden loopt, het "rijden" van de trafo, is tamelijk kritisch. Als er op zo'n moment een netsluiting is, heb je een probleem.
Bij EBD, en mogelijk bij Stedin, werd de regelschakelaar van de 25/10kV trafo's dan met voorrang gereviseerd. De 150/25kV trafo's hadden volgens mij een voorziening dat bij sluiting tijdens het rijden, de trafo "UIT" door bev. ging. Zeker weet ik dat niet meer.

Hi Xtremer,

Dank voor de info!
Een ding is nog niet duidelijk bij mij, zijn dit breek voor maak, of maak voor breek systemen wat betreft de stappen schakelaar?

Is er dus een kortsluit tijd of een"onderbrekings tijd?

Gegroet,
Blackdog

mvdk,

Tijdens het stappen van de spanning is het inderdaad niet wenselijk dat er een kortsluiting op treed, dit is niet te beveiligen.
Wat er wel gebeurd op het moment van een sluiting, dan geeft de transformator beveiliging een commando aan de regelschakelaar dat deze niet dient te stappen onlangs de verminderde netspanning tijdens de kortsluiting.

Blackdog,

Op het moment dat de regelschakelaar gaat regelen heb je een moment waar inderdaad de regelwindingen zijn kortgesloten.
Hier staat een spanningsverschil op van 200 100 volt.
Hiervoor zitten er weerstanden in, zoals aangegeven op de geanimeerde plaatje van mijn bovenstaande post.
De exacte waarde van de weerstand weet ik niet, maar ik dacht in trant van 1,3 ohm per stuk.
De schakeltijd hiervan is zeer kort.
Er zit een veermechanisme op de schakelaar dat de schakelmoment erg kort is.
Ik weet dat bij de oudere smit transformatoren geheel na 1 seconde afschakelt indien de roter in een tussenstand beland.
Nieuwere regelschakelaars kunnen niet meer in een tussenpositie belanden.

Een filmpje van een OLTC (On Load Chap Changer)
Dit is een filmpje in 3D van de schakelmomenten van de OLTC.
https://www.youtube.com/watch?v=Xwt3nYsVEbQ

Hi Xtremer,

Door allerlij blokkeringen in de web browser was ik mij niet bewust van een ge-annimeerd plaatje...

Je post nu bekeken in een nadere browser en zie dat ik de vraag niet had hoeven stellen :-)

Heb je enig idee wat de schakeltijden zijn voor compleet "gesettled" ?

Gegroet,
Blackdog

Blackdog, Zie bovenstaande post (Edit)

Voor de Topic starter, ik zou toch nakijken of er geen draad los ligt in de meterkast.

Ik neem aan dat je in een woonwijk zit.
Zijn er meerdere huizen waar dit probleem zich voor doet ?
Zo ja, Misschien is er wel een distributie kabel defect in de buurt die sluiting maakt of een kortstondige onderbrekingen in een gesloten ring.

Echt kortgesloten worden de wikkelingen natuurlijk niet, als een 100 volt wikkeling over 1,3 ohm wordt geschakeld, zal er zo'n 44 Ampère gaan lopen (er van uit gaande dat de 100 volt de lijnspanning is). Als ik het plaatje bekijk van de 50/13kV trafo en vergelijk die met degene die wij hebben, verwacht ik dat deze zo'n 25 MVA is, oftewel zo'n 290A nominaal.

Bij ons moet je bij de schakeltijden denken aan ongeveer 1 a 2 seconden de veer op winden, waarna het daadwerkelijke schakelen begint, dat is een kwestie van 100 a 200 msec schat ik zo in, zou het eens na moeten meten.