Reageren mag altijd, zou het niet eens durven vragen...

Net getest op de motor, werkt helemaal zoals het hoort!

Enige hele mooie zou zijn als er nog een kleine vertraging in zou zitten want in de 1 kan je het pedaal aantikken en dan schiet hij direct naar 2, er zit dus een beetje sluiting in de schakelaar.

Maar als ik weet hoe ik dat er in kan zetten dan wil ik dat ook wel zelf proberen :)

Alleen als je het nog ziet zitten. Het werkt nu wel in alle versnellingen incl. neutraal. Dus ik ben al weer blij haha

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (81%)]

Op 20 juni 2015 15:32:56 schreef MGP:
@Lambiek, als het niet werkt met een potmeter dan zal die opamp er weinig aan verbeteren, denk ik.

Daar heb je wel gelijk in, maar de 12V van het schakelpedaal kan wel niet helemaal zuiver zijn, en een opamp maakt daar dan toch een ander signaal van.

Op 20 juni 2015 19:04:39 schreef sanscorp:
Enige hele mooie zou zijn als er nog een kleine vertraging in zou zitten want in de 1 kan je het pedaal aantikken en dan schiet hij direct naar 2, er zit dus een beetje sluiting in de schakelaar.

In de praktijk zou dat niet kunnen, gezien de N ertussen zit.

Een vertraging zou het probleem niet oplossen omdat ik denk dat de windows van V1 & V2 elkaar overlappen gezien de spanningsverschillen in dat gebied heel klein zijn (zie in het begin van dit topic)

In versie 2.02 zijn V1-max naar beneden gezet en van V2-min. naar boven gezet.

Je kunt ook eerst eens proberen van die 2 versnellingen te herprogrammeren, want als er een spanningspiekje is op het moment van store te drukken, kan het zijn dat 1 van de versnellingen niet goed geprogrammeerd is.
Je kunt zonder problemen 1 of meerdere versnellingen herprogrammeren zonder aan de rest te komen.

Of ook nog een elco van 1 tot 10µf aan de ingang "over de zener" plaatsen, wat de piekjes wat afvlakt.

Zelf doen is uitgesloten maar zal u wel de code via email zenden.

@Lambiek, die 12V stuurt een transistor en die gaat open boven de 0.7V.
De spanning mag dan +-11V schommelen ;)
Maar je zult het over de 5V hebben van het signaal, maar omdat de weerstanden in de gear heel laagohmig zijn lijkt mij dat niet echt nodig.

edit: en nu maar hopen dat ik ze niet teveel heb aangepast, maar het zal je al een indicatie geven wat de oorzaak was.

Ik moet het nog een beetje aanstippen met zwarte verf, het gat in de kap is dan ook niet op de mm perfect, maar op zich valt het mee.
Omdat ik de tellers toch al los had, meteen het plastic (lens) even gepolijst, ik zie het verschil goed!

Het display wijst recht naar achteren, er komt nu wel aardig wat licht van af, maar het verblind niet.
Ik kan altijd de LDR nog installeren, maar dan moet ik daar weer een extra gat voor maken (in een behuizing of onder tape doet het niet veel haha)

https://lh3.googleusercontent.com/-i2K67MKRZAI/VYm-LON459I/AAAAAAAAEq8/02X5QwMmkwY/s640/20150623_210741.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-87pyvJoqsdk/VYm-LHay1EI/AAAAAAAAEq8/dCCmGp78KFo/s640/20150623_210757.jpg

Het bordje zit nog niet in een behuizing omdat ik nu pas de afmetingen weet. Voor nu even ingepakt in tape.

Sowieso moet ik versie 2.3 nog proberen ;)
Nu de kabels nog verlengen (voeding) en wegwerken in een krimpkous en dan lijkt het al ergens op!

Wat ik nog zoek is een behuizing of faceplate (weet het woord even niet) voor het display, maar dat heb ik even niet gevonden.
Iemand nog suggesties?

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (12%)]

Mooi zo, had echter wel een blauw cijfer verwacht :p

Nu nog leren printjes maken, dan hoef je zo niet te sukkelen met al die draden, display en controller op 1printje.
Ik ben ook weer begonnen met printjes maken, na lange tijd van gaatjesprint te gebruiken en ik moet zeggen dat het rapper gaat dan eerst gedacht.
Dubbelzijdige zijn niet voor mij, dus af en toe een draadje bijleggen.

Onderstaande voorbeeld was voor uw uitlezing, moest je het hebben opgestuurd .
Het was nog niet af toen je schreef "het werkt wel".

Ik gebruik TCI4, makkelijk om rap iets te tekenen, maar iedereen heeft zijn voorkeur natuurlijk.

Sanscorp hieronder:
Om te leren printjes maken, 1 adres YOUTUBE

[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]

De motor is geel, display is rood/oranje, dus rood voor LED display is wel het meest logische.

Ik wil dat zeker ook nog leren.
Veel netter en kleiner + uiteindelijk makkelijker in elkaar zetten.

Weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat de initiële kosten zijn.

Ik zie al snel door de bomen het bos niet meer met wat betreft het plaatsen van onderdelen en banen die elkaar niet mogen kruisen.

Ik heb ook geen idee hoe je de afbeelding kan overzetten naar het printplaatje. Het principe van etsen snap ik wel, tekenen + afdrukken is bedekt, dan koper wegspoelen, afspoelen en je houd de tekening over op het plaatje.

maar de details?

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (23%)]

Overzetten is relatief simpel: Uitprinten met een laserprinter.
Papier op de print en met een strijkbout de toner op de print plakken , daarna etsen zoals je gewoon bent.

Er zijn pakket om zon print te maken, bv. Eagle, je tekent eerst het schema, daarna de print. onderdelen kan je schuiven de printbanen schuiven mee. Gewoon eens mee spelen.

dit is ook wel een leuke : https://www.pad2pad.com/

Sorry, het is al weer een tijdje geleden.
Ik ben nog niet echt toe gekomen aan versie 1.3, wel is de gpi in gebruik en gaat alleen 5 en 6 niet lekker.

Heb hem meerdere malen ingeleerd, zowel rijdend als starionair als met motor af, maar zodra ik naar 5 ga, komt er al direct een 6 in beeld. Uit mijn hoofd was het ook maar 30mv verschil.

Eerder met de auto en veel met werk bezig geweest en vandaag en zaterdag afscheid en begrafenis dus dan staat mijn hoofd er niet echt naar.

Gecondoleerd.

Het doet er niet toe wanneer je eraan verder werkt, het is opgeslagen.
Maak een lijstje op met wat er niet goed werkt en we zullen 1.3 aanpassen zodat je het niet voortduren moet herprogrammeren.

Is dat binnen enkele maanden, geen probleem.

Dank je wel.

Vanaf vandaag heb ik ook vrij en nog een project brommer in de tuin staan, moet lopen en dan weg. Ben er bijna maar de carburateur loopt nog over. De 29e vliegen we voor 13 dagen naar Zakynthos en daarna nog een week vrij van werk.

Dus ergens in die periode moet het wel lukken ;)

Denk dat alleen 5 en 6 nog getweaked hoeft te worden en dat het dan helemaal goed is!

Dit is de aangepaste versie, met window aanpassing tussen V5 en V6.

Voor moest je eens tijd hebben.

edit: en kun je nu rapper rijden? :) :)

[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]

Inmiddels terug van vakantie, daar gelukkig geen tegenslagen gehad. Bij thuiskomst weer erg druk en al weer snel in de sleur terecht gekomen.

De GPI werkt nog als voorheen, ik ga hopelijk heel snel de pic van de laatste versie voorzien en dan weer de test posten.

Is een erg langdurig project geworden en schaam me bijna dat het allemaal niet vlotter verloopt. Maar ben er nog steeds erg blij mee en als je het hebt gebruik je het ook!

Ik ga ook maar eens een ets setje bestellen zodat ik de eerder geplaatste print kan etsen, eens zien hoe dat verloopt.

Ook een boek bestellen en een wisp programmer, even wat investeren heb ik maar besloten.

Doe je zelf een plezier, geef een beetje meer uit aan een echte programmer, die is amper duurder en daar heb je zeker geen gezeik mee.

Welke zou jij adviseren dan?
De Wisp648 kit kost zo'n 38 euro incl. verzenden en is hier aangeraden.

Ik ben ook even de naam van het aangeraden boek kwijt, kan ik wel terugzoeken maar als iemand dat weet is dat wel makkelijk :)

PicKit 3 debugger is geen programmer?
Die is 43 euro zie ik.
de PICkit 2 starterkit is EOL en is op microchip.com niet meer te bestellen.

De PICkit 3 starterkit is zo'n 60 euro.
Maar schiet dat niet compleet zijn doel voorbij voor die 3x per jaar dat ik een PIC zal flashen?

Heel simpel natuurlijk, goed gereedschap is het halve werk, dat blijkt ook maar met de K150 programmer van ebay voor 5 euro, het werkt eigenlijk net niet.

Op 25 augustus 2015 16:22:30 schreef sanscorp:
De Wisp648 kit kost zo'n 38 euro incl. verzenden en is hier aangeraden.

Niet doen, koop een pickit_2. Als je ellende wil moet je een Wisp kopen, veel zullen het wel niet met me eens zijn. :)

Op 25 augustus 2015 16:32:56 schreef sanscorp:
PicKit 3 debugger is geen programmer?

Dat is hij wel, de grote broer van de pickit2.

Bedankt, dus gewoon de pickit 3 debugger / programmer nemen.
Hoewel de 2 ernstig de hemel ingeprijsd word, ondersteund de 3 toch veel meer.

Dan ga ik nu proberen uit te zoeken wat het verschil is tussen de 3 debugger en 3 starterkit (anders dan 20 euro)

Hoewel de 2 ernstig de hemel ingeprijsd word, ondersteund de 3 toch veel meer.

En terecht ik gebruik de pickit2 nu al een jaar of vijf, zonder probleem. Als deze het ooit een keer begeeft wordt het ook een pickit3, of misschien hebben ze dan wel een pickit4. :)

Enige verschil tussen debug en starterkit is het soort demobordje wat erbij zit volgens mij.
Ik heb de Pickit3 ook liggen, maar gebruik hem zelden (draak van een ding), gebruik altijd de Pickit2.
Maar er is gelukkig voor de Pickit3 een firmware upgrade om er een Pickit2 van te maken... :)

Dus dan beter de goedkopere pickit 2 kopen hahaha
Lees er meer over, elke keer firmware inladen als je van familie chip veranderd?

Mja als je het dagelijks met diverse chips doet is dat begrijpelijk irritant, maar tot nu toe heb ik alleen de 16F88 gebruikt / nodig gehad. Volgens mij is dit wel één van de duurdere maar wel met de meeste I/O's en ADC

16F1826...29 is nieuwer, goedkoper, en kan veel meer...

Voor de volgende keer :)
Wel te programmeren met de pickit 2?

tot nu toe heb ik alleen de 16F88 gebruikt / nodig gehad. Volgens mij is dit wel één van de duurdere maar wel met de meeste I/O's en ADC

Nou dan moet je maar eens kijken wat er allemaal is tegenwoordig aan nieuwe pic series. :)

Wel te programmeren met de pickit 2?

Ja...
Zoals gezegd kun je de Pickit3 eenvoudig tot Pickit2 ombouwen met nieuwe firmware, dus welke je bestelt maakt niet zo veel uit.
(ik heb een tijdje terug een aantal Pickit2 besteld als voorraad... :) )