Itho ecofan 3 interfacing

Hallo,

Is er iemand die wat mee info heeft over de interfacing met een Itho ecofan 3 balansvantilatie systeem?

De Itho is uitgerust met een RJ45 stekker waarop volgens de service technieker een RS485 bus zit. Met een dongel kan een PC verbonden worden met de RJ45 en kunnen allerlei parameters uitgelezen en aangepast worden.

De dongle is geen 'simpele' RS232 naar RS485 omzetter ... er zat een AVR processor tussen (Had de dongel snel even opengeprutst om te piepen).

Op het net is er niets te vinden over het protocol dat gebruikt wordt. Andere meer professionele Itho producten lijken iets modbus alike te gebruiken ... maar over de Ecofan niets.

Ik zou graag continu de status van de BV willen uitlezen: Temperaturen, diebiet, ... en wil het rechtstreeks uit de Itho trekken.

Iemand wat tips / links / software?

Ghole

Ik gok dat er modbus word gebruikt als protocol.

Druk- en typfouten voorbehouden.

Dat kan ... Ik bedoelde dus eigenlijk ook modbus in m'n start post. (nu edited)

Heb je enige reden om dit te veronderstellen of is het een pure gok?

Momenteel ben ik ook in het bezit van een Itho Ecofan3 en zit eigenlijk met dezelfde vraag. Het toestel meet zeker en vast de temperaturen van de in en uitgaande lucht en waarschijnlijk nog meerdere parameters. Graag zou ik deze kunne nuitlezen maar het enige dat ik weet is dat er een RJ45 connector aanhangt, that's it.

Misschien is er ondertussen al iemand die weet over welk type communicatie het hier gaat (ethernet, RS232, RS485, etc...) en welk protocol er wordt gebruikt?

Het toestel meet inderdaad een hoop extra parameters.
Heb ooit het diagnostics scherm gezien van een service technician ... temperaturen, debiet, rpm van de motoren, ...

Maar helaas ... ben dus zelf nog geen stap verder.

Alternatief is de temperaturen te meten met DS1820 sensoren aan de ingangen/uitgangen. Maar dan is het zonde dat je de rest niet kan loggen.

Ghole

Hallo,

Ik heb ook zo'n WTW toestel en zou ook willen weten of het mogelijk is om de RJ-45 interface uit te lezen. Heb geen elektrotechnische achtergrond maar beginnend hobbyist. Vooralsnog heb ik met de DSO Nano v2 het signaal over de kabelparen bekeken. Alle 4 de kabelparen geven een (differentieel?) digitaal signaal.

Hoe kan ik heb best achterhalen of het een RS-485 / RS-422 betreft? Ik heb naast de DSO ook een EZL-70(A) - Embedded Serial to Ethernet Module.

Templar

Anoniem

De communicatie gebeurt met een Itho Servicetool. Deze werkt op I2C.

Het is inderdaad I2C.
Ik heb ooit eens de signalen naar de ATMEL controller gevolgd en de RJ45 hangt inderdaad aan de I2C bus. Dacht niet dat ik activiteit op die bus zag dus ik ben niet zeker of de service tool I2C master is of niet.
Je zal het protocol ook moeten reverse-engineeren. Ik ben er in ieder geval geen stap verder mee geraakt.

(ik heb ondetussen wel al eens de controller print moeten herstellen en de kogellagers van de fans vervangen)

Kurt

Sine

Moderator

Aha, die dingen zijn dus te parametreren, dat is interessant.

Ik heb een tijdje terug zo'n unit opgehangen en daar een PWM print op geprikt waarmee je het ding zou moeten kunnen sturen, helaas reageert het ding niet op een pwm signaal. De informatie bij itho over dit soort toepassingen is erg beperkt.

Anoniem

Ik heb nog even gezocht of ik de pinbezetting van de connector nog heb, maar helaas...

Ik heb het lang geleden eens geschetst. De RJ45 is de connector beneden en je ziet dat 2 signalen naar de SDA/SCL van de Atmel 169 gaan. De potmeters voor maximum/minimum toerental lijken ook op die signalen te zitten maar wel via een 5K6 weerstand. Het kan wel zijn dat de linkerzijde daarvan aan de Vcc hangt ... ik heb niet zo heel veel moeite gedaan om de signalen te volgen.

Als er iemand een service tool heeft kan je wel eens een poging ondernemen om de I2C traffic te sniffen.

De potmeters zitten hebben geen relatie met de i2c lijnen. Ze hangen gewoon aan vcc en de 5k6's zijn de pullups van i2c
De ecofan stuurt zelf vrijwel niks over i2c. Dit is enkel interessant voor een monteur voor bedrijfs gegevens en instellingen. Als eindgebruiker verkloot je alleen maar de werking van het algoritme hiermee.

interessant, ik zou graag m'n demandflow systeem in de domotica op willen nemen.

De software is hier te downloaden: http://zakelijk.ithodaalderop.nl/sites/default/files/documents/service…

Nu nog uitvogelen wat er van de pc->i2c interface verwacht wordt. :)

De software van itho gebruikt een compoort op 115200 baud, 8N1. Na het selecteren van een poort worden er twee bytes naartoe geschreven; 0x10 en 0x16.

Ik ga eens een transparante usb -> i2c converter opzoeken en kijken of ik iets aan de lijn krijg hiermee :)

Hallo allen,

Ben benieuwd of jullie hier nog verder mee zijn gekomen. Ultieme doel zou zijn om het systeem te kunnen koppelen op een domotica controller (zoals Domotica). Gaat in eerste instantie om het uitlezen, maar daarna kunnen besturen zou mooi zijn.

Tronix

Ik heb een Itho HRU WTW balansventilatie, met zo'n zelfde rj45 COM port, en die wou ik ook eens uitlezen :)
Maar goed. Ik heb de servicetool van Itho gedownload en aan de gang gekregen, maar deze kan de machine niet vinden.

Weet iemand hoe die kabel van rj45 naar serieel in elkaar zit? Ik heb verschillende pinouts geprobeerd, maar geen enkele werkte. Ook de null modem variant niet.

OVerigens, ik vermoed dat dezelfde poort op alle Itho producten zit, mijn CV ketel heeft ook zo'n ding en in de broncode van de service tool staan verschillende parameters voor alle producten.

Groet!
Aart

Weet iemand hoe die kabel van rj45 naar serieel in elkaar zit? Ik heb verschillende pinouts geprobeerd, maar geen enkele werkte. Ook de null modem variant niet.

Logisch, er zit nog een AVR tussen, die doet serieel -> I2C en misschien nog wat extra.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Was ik al bang voor. Helaas weet ik heel weinig van dit soort dingen.

Heeft iemand die setup al voor elkaar? Als ik zou gaan prutsen zou ik zo iets kopen: https://www.antratek.nl/usb-to-i2c-module en dan de pinout proberen uit te vogelen.

Zit ik op de goede weg? Is iemand al wat verder?

je kan dat zelf niet maken.
Er zit een actieve omzetter tussen, die van protocol x naar protocol y gaat.
de RJ45 connector is geen uart maar I2C

Zou Itho vragen een optie kunnen zijn? Dit lijkt me geen geheime informatie en zal de waarde van het product zelfs verhogen als het aan domotica gekoppeld kan worden.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 december 2018 18:27:06 schreef rustyx:
Zou Itho vragen een optie kunnen zijn? Dit lijkt me geen geheime informatie en zal de waarde van het product zelfs verhogen als het aan domotica gekoppeld kan worden.

Zodat iedereen zijn parameters gaat verkloten en er klachten komen over de goede werking van het systeem? Daar hebben ze geen baat bij. En ik verwacht niet dat die domotica zo'n gtote doelgroep is en daar richten ze zich zelf ook op met hun spider systeem

Op 18 september 2015 00:03:31 schreef Zwaskin:
interessant, ik zou graag m'n demandflow systeem in de domotica op willen nemen.

De software is hier te downloaden:

Nu nog uitvogelen wat er van de pc->i2c interface verwacht wordt. :)

De interface van de dongle is geen RS485 maar een gewone I2C. Je kan het zien van de directe connecties met de AT168P I2C pins.

Inderdaad kon ik na een paar Buspirate sessies wel wat informatie verzamelen en een succesvolle connectie maken (gebruik zelf ESP32, maar Atmega moet ook kunnen).

De poort is COM, 115200-N-1.

Serieel protocol (richting PC):

0x10, 0x16 - ping (reply 0x10, 0x16)
0x10, 2 - packet start
0x10, 3 - packet end
0x10, 0x10 - data byte 0x10

I2C protocol (richting Itho):

I2C master 100kHz + I2C slave op adres 0x40 (0x80 W)

Elke packet heeft een controlegetal byte aan het eind, checksum = -(sum van alle bytes).
Eerste byte is bestemming (0x82 = Itho board)
Tweede byte is reply adres (0x80 = dongle)
enz.

Opvragen node ID:
82 80 90 E0 04 00 8A

Voorbeeld antw.:
80 82 90 E0 01 12 00 01 00 03 12 0B 00 00 00 FF FF FF FF FF FF FF FF 00 62

03 = HRU, 12 0B = versie/revisie.

Opvragen status:
82 80 A4 01 04 00 55

Voorbeeld antw.:
80 82 A4 01 01 25 00 00 03 9C 03 9E 03 98 03 EB 03 EB 09 09 09 8A 00 09 09 09 8A 00 00 0B B8 01 00 00 00 B1 79 00 00 00 00 10 95 9F

De temperaturen zijn de bytes 09 09 09 8A, dat zijn 23.13 C en 24.42 C respectivelijk (*.01 waarden dus).

De eerste 00 00 is de "vraag". Het gaat van 0 voor stand "1" tot E8 03 (100.0?) voor stand "3".

Helaas was mijn HRU-ecofan te "nieuw" voor deze software (software ondersteunt HRU t/m rev. 10 en die van mij was rev. 11) en kon ik niet verder. Dus als er een nieuwere versie is dan probeer ik die graag.

PS. Op dezelfde bus is er ook RF verkeer te zien (naar 82 van 60). Door die berichten na te spelen kon ik de stand (1/2/3) bedienen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.