Op 4 september 2015 09:34:58 schreef Knuppel1983:
Mijn deurbel is trouwens erg vreemd aangesloten. Er zijn 3 polen, 3 - 8 - 5 volt. De middelste is niet aangesloten. De rechter gaat naar de deurbel. De linker naar de knop. Vanaf de deurbel gaat er ook een draad naar de knop. Betekent dit dat mijn deurbel niet 8v, maar 5v is?
Iets zoals dit toevallig?
Er zijn hier drie opties om aan te sluiten:
- Tussen pin 1 en 2: 3V;
- Tussen pin 2 en 3: 5V;
- Tussen pin 1 en 3: 8V.
In deze thread hebben ze het erover.
Maar even voor de duidelijkheid, je bel werkt, als die vergelijkbaar is met deze, op 8V. Het schijnt dat oude deurbellen die bedoeld waren voor zink-koolbatterijen nog wel op 3V moesten worden aangesloten.
Groet,
Kruimel
Thevel
Golden Member
Mooi dat het werkt!
Als je een multimeter hebt, kun je op de spoel van het relais meten hoeveel spanning je hebt als er gebeld word?
Op 4 september 2015 09:34:58 schreef Knuppel1983:
[...]
Zou je misschien geneigd zijn hier een tekening van te maken met uitleg wat de componenten doen? Optocoupler snap ik, maar wat is de functie van de overige componenten?
Schema staat hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72795
[Bericht gewijzigd door Thevel op (57%)]
Op 4 september 2015 21:27:33 schreef Knuppel1983:
Precies zo inderdaad.
Ik heb de relais gesoldeerd, en de boel werkt. Thnx allen!
Ik sprak te vroeg!
Als ik de bel eraan hang werkt de relay niet. Als ik de bel afkoppel hoor ik de relay duidelijk schakelen en registreert de domotica. Komt dit door een voltagedrop? (multimeter is niet best kan weinig meten). Ik heb de draden van de gelijkrichter en bel aan elkaar gesoldeerd en met kroonsteen verbonden met de trafo.
Dit is wat er nu aan hangt:
10566 Gelijkrichter 2W10 1000V 2A
10429 Condensator 16V 220µF
10283 Relay JQC-3F(T73) 12VDC
Wat is de beste gok, andere relay?
Vermoedelijk vormt de bel een te zware belasting voor de transformator. Heb je die nog aangesloten zoals vroeger?
Post eens een schematekening van alles wat je nu hebt. Dan komen we er misschien uit zonder te gokken.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (12%)]
Op 6 september 2015 10:27:06 schreef big_fat_mama:
Vermoedelijk vormt de bel een te zware belasting voor de transformator. Heb je die nog aangesloten zoals vroeger?
Post eens een schematekening van alles wat je nu hebt.
Ja. Ter verduidelijking: de bel werkt gewoon. Mijn relay doet niets meer, totdat ik de bel afkoppel. Ik heb dit schema gevolgd:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1519536#1519536
Met de onderdelen uit de vorige post.
Ik zou zeggen, begin eens met het meten van de spanning over het relais als de bel aangesloten is en wanneer hij dat niet is. Als die waarden raar zijn kunnen we eens gaan nadenken. Als de bel echt zoveel stroom vreet dat een relais van 10mA er niet meer van af kan kunnen we misschien gaan denken aan een 5V relais met een voorschakelweerstand en zenerdiode, maar dan moeten we wel weten dat het aan de aangevoerde spanning ligt.
Groet,
Kruimel
Thevel
Golden Member
Op 3 september 2015 17:14:07 schreef Thevel:
[...]Het ligt aan het type transformator maar het is heel goed mogelijk dat de spanning naar bijv. 6 Volt zakt door de belasting van de deurbel.
Na gelijkrichting en het verlies van de brugcel (1,4 Volt) heb je nog slechts 7 Volt over.
En dat kan wel eens te weinig zijn voor een 12 Volt relais.....
Op 6 september 2015 10:22:25 schreef Knuppel1983:
Ik sprak te vroeg!Als ik de bel eraan hang werkt de relay niet. Als ik de bel afkoppel hoor ik de relay duidelijk schakelen
Mijn voorspelling is dus uitgekomen 
Op 4 september 2015 22:11:11 schreef Thevel:
Als je een multimeter hebt, kun je op de spoel van het relais meten hoeveel spanning je hebt als er gebeld word?
Zoals Kruimel ook al zegt: meten = weten.
Op 6 september 2015 12:13:20 schreef Thevel:
Mijn voorspelling is dus uitgekomen
Ja. Het is alleen zo jammer dat iemand anders op de deurbel moet duwen en ik er dan zo ongeveer naast sta 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan is de trafo dus inderdaad te licht. Merk je jarenlang niets van (je bel is iets zachter dan hij zou moeten zijn), inderdaad tot je een keer de volle spanning nodig hebt.
Deurbel relay werkt!
Ik heb uiteindelijk deze 6v DC relay gekocht, welke schakelt tussen 3,9 en 8,5 volt. iPhone krijgt via HomeWave bijna instant een Push notificatie, en de tablet aan de wand gaat aan en opent fullscreen de voordeur camera. Na een paar minuten of bij openen van de voordeur springt hij weer naar de standaard dashboard pagina. (Vera Lite i.c.m. Android / ImperiHome)
Bedankt voor de hulp allen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel
Golden Member
Inderdaad mooi!
Het lijkt dat je de componenten op de soldeerzijde geplaatst hebt, maar het is zeker een dubbelzijdig printje?