Zit ondertussen te zoeken, maar de 2 is nergens leverbaar.
Dus dat word sowieso een 3.
Als het niet "bevalt" dan kan ik hem altijd nog omflashen naar een 2.

Nu op zoek naar de goedkoopste aanbieder :D

Farnell heeft een heleboel spelregels om te kunnen bestellen.
Andere vragen 20 euro verzendkosten :(

Conrad verkoopt hem niet voor rond de 55 euro maar voor 90 euro.
Zijn er nog andere tips op dit vlak? haha

Distrelec, Mouser, Digikey, RS,... ('kale' Pickit3 is de PG164130)

Op 25 augustus 2015 16:15:46 schreef sanscorp:
Maar ben er nog steeds erg blij mee en als je het hebt gebruik je het ook!

Een kinderhand is gauw gevuld. :) :)

.... zodat ik de eerder geplaatste print kan etsen, eens zien hoe dat verloopt.

Dat printje is niet volledig en ook niet gecontroleerd, je zult er zelf een moeten tekenen, denk ik.

Ik zal zelf eens een keer rustig gaan zitten voor een printje dan.
Heeft geen haast en wil eerst maar eens wat leren. Gaat veel tijd overheen maar van de week wederom afscheid moeten nemen van mijn laatste opa..

Het heeft even geduurd, maar ik heb dan toch de picbasic.nl basis set bij voti gekocht en gisteren binnen gehad. Net ook de boeken "Elektronica echt niet moeilijk" deel 1, 2 en 3 besteld. Dan hoef ik hopelijk geen "domme" vragen meer te stellen :)

Krijg alleen de proton software niet op Win XP geïnstalleerd (foutmelding na installatie dat de temp directory niet gevonden kan worden, gek hé als de installer hem net zelf weg dondert...)
Dus geen shortcut op de desktop en geen uitvoerbare exe's in program files te vinden.

Zoek nu dus een andere goede (gratis) compiler, iemand nog suggesties? Vind 200 euro voor iets wat ik 2x per jaar gebruik een beetje veel, volgens mij moet er genoeg te vinden zijn en ga er ondertussen zelf ook een paar proberen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (12%)]

Mikrobasic demo versie is gratis (gaat tot 4k code)

Op 2 september 2015 10:40:42 schreef sanscorp:
iets wat ik 2x per jaar gebruik een beetje veel

Dan ben je eraan voor de moeite ;)

Leren programmeren kost veel tijd, oefening en energie, je zult dus 10tallen keren een pic moeten programmeren voordat je het onder de knie hebt.
Gelijk in welke taal, maar als je nog moet beginnen leer dan de Arduino taal, ontegensprekelijk het beste voor het moment, maar dan zijn het geen pic's meer, maar dat is bijzaak.
En er is heel veel voor weinig geld te koop.

Zeker in het begin zal ik het veel doen, ik heb ook nog wel wat dingen in gedachten om te maken en de opgedane kennis verdwijnt niet zomaar en zal ik ongetwijfeld altijd nog kunnen toepassen.

Ik heb een raspberry liggen, daar heb ik mee geëxperimenteerd en uiteindelijk geen nut meer voor gevonden. te groot / onhandig voor op de motor, te langzaam voor in de auto en in huis ook niet direct nodig.

De picbasic training samen met de boeken is een mooi beginpunt denk ik, en er zijn genoeg dingen op internet te vinden.

v1.3 zit er nu in en is even met motor uit ingeleerd, morgen rijden en dan tijdens het rijden inleren om te zien of 5 en 6 nu goed zijn :)

PICbasic gaat wel ok, nu net bij les 4, helaas kan ik het niet meenemen naar mijn werk zonder in de problemen te komen haha.

Hello World! doet het in ieder geval, snel verder met les 4 ;)
Morgen ook meer info over de GPI.

Op 8 september 2015 20:43:02 schreef sanscorp:
Hello World! doet het in ieder geval..

Is de infrastructuur al zo uitgebreid dat je die text op een schermpje kunt zien >:)

snel verder met les 4

Vanaf nu ben je overgeleverd aan andere CO'ers, maar die zullen dat evengoed of zelfs beter doen.

Ernstig he haha.
De lessen zijn goed te volgen en er zijn ook diverse boeken te koop, eerst deze online lessen maar eens afronden en het boek uitlezen en hopelijk kan ik dat een heleboel meer! Met een beetje geluk kan ik straks jouw vragen over pic basic beantwoorden :D

Ik heb al wat ideeën en sowieso nog een bordje van iemand anders liggen welke nooit afgemaakt is (speedo corrector) waar ik mee kan experimenteren, zo blijf ik bezig en leer ik hopelijk steeds meer.

Ik blijf hetzelfde probleem houden in de 5e en 6e versnelling, het lijkt haast wel of de marges te krap zijn, OF de schakelaar is versleten en hapert dus... Dat zou ook verklaren waarom de GPI ook (heel kort) veranderd als je het pedaal aanraakt zonder te schakelen. In dat geval is er weinig aan te doen anders dan de vertraging vergroten?

Aan de andere kant, wat kan er nou fout gaan met:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/JAQAAOSwWKtUyqUc/$_35.JPG

Ook probeer ik samen met de GPI een transistor en weerstand te plaatsen zodat de computer denkt dat hij altijd in de (onbegrensde) 4e versnelling staat, maar dat krijg ik niet voor elkaar, krijg alleen nog maar een 1 te zien na het aansluiten van het kabeltje.

Snap eerlijk gezegd ook niet goed hoe alles nu werkt, want de rode signaaldraad naar de GPI is op dat kabeltje niet eens aangesloten, de andere 2 zijn een aardedraad voor het neutraallampje en een massadraad.

Dit is een link naar het kabeltje incl. de weerstanden (nagemeten) in de GP switch:

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10921.msg118411.html#msg118…

EDIT: De GPI zit aan de schakelaar zijde en vanaf daar stopt de rode draad, dan komt er een transistor die schakelt bij 12v en dan 2.7k ohm op de rode draad naar de ECU zet. Juist hierdoor snap ik niet dat de GPI alleen nog maar een 1 aangeeft. Neutraal werkt prima.

In onderstaande versie is de marge tss 5 en 6 maximaal, dus de ingeleerde spanning is de versnelling, meer kan ik niet doen.

Als je een vertraging inbouwt, werkt dat aan 2 kanten, dan kan V5 langer aanblijven als je in V6 staat bij een aanraking.
Contacten eens goed ontvetten, er kan toch weinig sleet op komen volgens zien.

Die bijgebouwde schakeling, schakelt de spanningsmeting uit, die wordt op 1 spanning vastgezet op alle versnellingen en zo wordt de ECU om de tuin geleid.
Enkel de neutral werkt dan nog.

Dan kan de GPI niet meer werken, geen enkele trouwens.

Helaas zit de schakelaar diep in de motor achter de koppeling.

Dat de schakeling 1 waarde doorgeeft snap ik inderdaad, maar ik heb de gpi aan de kant van de schakelaar (voor de weerstanden) en dus het originele signaal.

De schakeling doet niets met het signaal wat naar de gpi gaat.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Je begrijpt het verkeerd, als je in onderstaand schema die transistorschakeling bijtekent dan zul je zien dat het niet meer werkt.

Is er een manier om het te integreren of wel mogelijk te maken? Met bijv. alleen een 2.7k weerstand? Er is dan een kans op foutmeldingen, maar dat moet ik maar bekijken.

Moeilijk, je wilt de ECU bedotten en die meet de spanning over de weerstand die in serie staat met die 1K.

Je zult dan beide schakelingen moeten scheiden, ook de N.

Is dat niet met diodes te doen? 2 diodes op beide draden (dus 4) en zo het signaal splitten? De massa kan intakt blijven.

Zal wel weer te simpel gedacht zijn :D

Zie schema.
De rode draad is al onderbroken en daar zou je een 1K weerstand naar de 5V kunnen leggen.

Edit: dan moet je wel de spanning meten voor de GPI aan die nieuwe 1k weerstand.

[Bericht gewijzigd door MGP op (29%)]

Ik zie het en snap het schema, wat ik (nog) niet snap is waarom er een 1k weerstand tussen kan, spanning kiest toch de weg van de minste weerstand en zal dan toch niet langs de 47k gaan?

:D
Maar ik ga het wel even bouwen op die manier, simpel te doen binnen het stekkertje wat ik al heb, kwestie van pinnetje er bij en de 1k weerstand aansluiten

Enige probleem nu nog is dat er geen 5v te bekennen is... wel 10 volt :)

Goed kijken, je snapt het niet denk ik...hoe geraak je aan die 5V in de ECU?

edit: ondertussen snapt je het wel een beetje. :p
Je kunt ook van de 5V aftakken aan de PIC.

[Bericht gewijzigd door MGP op (15%)]

Tja, das nu net wat ik niet snap.

Ik dacht dat ik het helder had maar niets blijkt minder waar.

In mijn hoofd moet er ook een toevoer van spanning naar de schakelaar zijn en vanaf daar 1 draad als signaal terug naar de ecu.

Maar sowieso speelt de blauwe draad (neutraal) al een dubbelrol, massa in N en 10v in een versnelling.

Massa is massa en niks anders, 0 tot 5v met tussenstappen is wat er van de schakelaar af komt.

Het schema zonder die 1k weerstand is gelijk aan het schema van de site die ik geplaatst heb, nietwaar? Als dat zo os dan weet ik wel waar de 1k geplaatst moet worden maar snap ik het concept nog niet en ga ik even beter kijken en anders uittekenen voor mezelf.

Ik zei het al dat het moeilijk ging worden, die schakelaar kun je dan vergeten, anders werkt het geheel niet.

Schakelaar is inderdaad niet nodig, was ik ook niet van plan.

Ik bedoelde de gps (gear position switch) met schakelaar.

Ik zal deze post even editen zo en dan plaats ik even een plaatje met het andere schema.

EDIT: Het kwartje is gevallen denk ik. A/D = ADC in de ECU zelf ga ik maar van uit.

De GPS is puur massa gestuurd en maakt het circuit rond, per versnelling/circuit heb je een andere weerstand en dus een ander voltage.

met de toegevoegde 1k weerstand maak je een tweede verbinding waarbij de A/D omzeilt word.
De A/D krijgt zijn signaal van de 2k7 en dus hou je de ECU voor de gek.

Het enige wat ik nu dus moet hebben is een +5v draad welke ik met een 1k weerstand verbind aan de doorgeknipte rode signaaldraad (GPS zijde) om zo de GPI weer te laten werken.

Correct?

Yes! en die mag je aftakken aan de 5V van de PIC.

edit: niet vergeten van de draad te verleggen van de GPI naar de nieuwe 1K.

[Bericht gewijzigd door MGP op (45%)]