Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Op 28 september 2015 20:09:39 schreef free_electron:
[...]

free_electron has been where no electron has been before .... morgen meer....

Wachten duurt lang >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

veel tijdverschil tussen hier en silicon valley, 9 uur..

edit: free is wel een belgische amerikaan, GMT +1 blijft in je systeem hangen :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 29 september 2015 19:39:40 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij 0V potentiaalverschil gaan vrije elektronen ook niet zo snel: gemiddeld slechts 4,75cm/s ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Rew: Bedankt voor de tip, is hierbij gebeurt (y)

maartenbakker

Golden Member

Misschien is hij druk bezig in Tilburg. Zijn post gister was op een tijd dat een Nederlander ook zou kunnen posten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wat zou free in tilburg moeten doen? mag z'n profiel weleens bijwerken overigens, application engineer voor hdd chips was niet meer z'n huidig werk als ik me goed herinner.. is aangepast nu :)

ach ja, was van de week nog in t nieuws dat tesla een fabriek had gebouwd in tilburg. die zullen wel winnen bij VW's laatste oplichtings praktijken met fossiele brandstoffen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tilburg... dan moet ik eens op de koffie. Maar volgens mij word daar alleen de eindassemblage gedaan.

flash2b

Special Member

Wat dacht je van Tesla.... zit in Tilburg

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heb ik daar nou met een teiltje op zitten wachten?

* Jochem zet teiltje weer in het keukenkastje terug

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 28 september 2015 20:09:39 schreef free_electron:
free_electron has been where no electron has been before .... morgen meer....

Marketing/sales? :P

Tidak Ada

Golden Member

* Tidak is voor niks naast de slokop gaan zitten...

Spam?
Zo'n ding is toch te duur voor CO-ers; elektronica is al een dure hoby >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Één voor elke CO-er om de motortjes uit te halen voor andere projecten? >:)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Shock6805

Golden Member

Ik denk dat je met 2 CO-ers per model-X al wel toekomt... Hoevaak heb jij een motortje van 193 of 375 kW nodig? (behalve natuurlijk om zelf een electrische auto te bouwen) >:)
Moet je natuurlijk wel overeenkomen wie de grootste krijgt. ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Ik zal niet teveel op het budget drukken, doe mij maar gewoon een S en ik laat de motortjes op hun plek.

P.S. Opzich is die X natuurlijk wel toepasselijk in show your projects, maar we willen hier wel altijd ook de bovenkant en onderkant van de print zien ;)

P.P.S. Als jullie nog gewone consumententestrijders en ambassadeurs zoeken voor de Nederlandse tak, altijd bereid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik wacht even op het model met ingebouwde V8 generator :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Nah, die heb je niet nodig. Ik wacht wel op het model met hydropneumatische vering, al denk ik dat de uitvoering met traditionele luchtvering zeker niet slecht zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gekocht op de Lichtmis, letterlijk een "Old Skool" schuif weerstand van 10Ω en 4.6A max. Behuizing was nogal beschadigd met hier en daar roest. Vanmiddag lekker weer, dus schuren en spuiten:

Eindresultaat:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Jammer dat je geen foto hebt geplaatst van vóór de behandeling.
Ziet er weer netjes uit!!
Zo'n schuifweerstand word ook wel Rheostat genoemd.

miedema

Golden Member

Ha Roland,

Netjes gedaan!
Ik heb ook nog ergens zo'n ding liggen, en doe er nooit wat mee....

10Ω is tenminste een mooie waarde om als belastingweerstand voor versterkers te gebruiken.
Bij 8Ω altijd nog een belastbaarheid van 169W!
En dat beetje inductiviteit helpt alleen maar om de realiteit te benaderen ;-)

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Leuk, er zijn veel mensen die het verschil tussen een potentiometer en een rheostat niet weten. De laatste heeft 2 aansluitingen en werd oorspronkelijk voor vermogensregeling gebruikt. Ik dacht zelfs al voor 1900. De potentiometer was een meterologisch instrument. Een spanningsdeler. Ze werden gebruikt om een spanning te meten. Vaak op basis van vergelijken. Standaard cellen werden bv daarmee gemeten.

Best leuk om eens mee te spelen.
Je zet bv 10V over een potmeter. Dan zet je een referentie spanning, bv 1V, via een nul-voltmeter op de loper aansluiting. Dan verstel je de potmeter totdat de nul meter op nul staat. Op de loper staat dus precies 1V. Je kunt zo vreselijk precies werken met redelijk simpele instrumenten.
Ze gebruikte de zelfde opstelling ook vaak net wat anders. Als je potmeter heel precies is af te lezen kun je hem bv op een ratio van 10 zetten. Dus 10V er over is 1V op de loper. Nu verstel je de "ongeveer" 10V net zolang tot de meter op nul staat. Er staat dan weer 1V op de loper en dus exact 10V over de uiteinden. Zo kun je met een enkele bekende spanning bijna iedere gewenste spanning maken. bv om meters te calibreren.
Er waren schuifmodel versies waar echt een soort cm achtige schaal op zat. Dat zag er dus letterlijk uit als een potentiometer.

https://www.youtube.com/watch?v=OF9UmZIeJlE

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

10Ω is tenminste een mooie waarde om als belastingweerstand voor versterkers te gebruiken.

Precies waar ik 'm voor gekocht heb idd, voor 5€ kon ik 'm niet laten liggen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

't Zal wel lekker gaan stinken als je hem de eerste keer voluit stookt.... Cilinderlak zou wel op z'n plaats geweest zijn. ;)

Maar het is toch een mooi ding geworden.

We hadden heel vroeger thuis zoiets uit de fotostudio van mijn grootvader. Dat wed gebruikt om overspanningslampen (100 branduren) tijdens het instellen op een lager pitje te laten draaien. Het ding had het formaat van een verticaal cilindervormig elektrisch kacheltje. Een mooi gaatjespatroon in de wand voor de koeling hoorde er in die tijd bij.

@fred:
Ik heb hier toch echt een stel rheostaten met drie aansluitingen (ex Philips beeldbuizenfabriek in Heerlen. Die horen bij puntlasapparatuur, die daar gebruikt werd voor het samenstellen van elektronenkanonnen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Radio in de garage.

Aangezien ik in het randje van NL woon en radio ontvangst met een simpele antenne maar een paar zenders met ook nog ruis geeft, maar eens iets gemaakt ( nog niet klaar uiteraard). Ook zo'', sonos of iest dergelijk is hardsikke mooi maar veel te duur.

Aangezien Raspberry PI2 nu voor 2 tientjes te koop zijn het volgend maar eens in elkaar gezet als proef.
Raspbeery PI2
4 GB kaartje
Siemens 5 volt voeding
4 x 20 LCD display
5 x minidrukkers

Op de standaard image Wheezy geinstalleerd
MPD
MPC
Radio Deamon tbv besturing LCD drukknoppen en infrarood remote

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/raspradio.jpg

De infrarood TSOP38238 of vergelijkbaar heb ik niet liggen.
Ben nu aan het testen en dit past straks prima in de garage.

O ja de uitstekende doku komt van http://www.bobrathbone.com/raspberrypi_radio.htm
uitgebreide PDF met enorm veel mogelijkheden.

Dit topic is gesloten