Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

pietplof

Golden Member

Overbuurman, kelder/zoldervondst... Hoe krijgen jullie dat voormekaar?
Mijn buren en overburen zijn keurige veehouders en het enige spul wat op electronica lijkt wordt hier over de drempel geschoven ter reparatie.

festina lente
Dok

Golden Member

Heb net een driefasen geregelde brugcel gescoord het kreng kan iets van 750A wegwerken (400V). Foto's komen morgen.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

'Geregelde' brugcel? Hoe werkt dat?

Uit een lasapparaat ofzo?

If you want to succeed, double your failure rate.
Dok

Golden Member

@jochem,
het ding is niet van een lasapparaat.Maar een 'Geregelde' brugcel vindt je wel eens in een lasapparaat ( heb hier een norweld 130 staan).
Maar dit ding weegt zeker tien(!) kilo.
waar het ding voor was weet ik niet,maar de diverse onderdelen zijn leuk voor mijn eigenbouw halfautomaat (co2)lasapperaat.
Owja, het ding is/was NOS, (niewe oude meuk) als in, nog nooit gebruikt..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Maar wat is een 'geregelde brugcel'? Ik ken de term niet. Hebben we het dan over een bruggelijkrichter opgebouwd met FETs ofzo?

If you want to succeed, double your failure rate.
Dok

Golden Member

Vergelijk het hier maar mee. het beest wat ik heb is voor drie fasen. Heb even geen schema of wat dan ook bij de hand.
In dit beest zitten zes thyristoren, en alles wat er bij hoort.
Het zijn schijven die je met behoorlijk wat Nm aan moet drukken want anders doen ze het niet.
Er was een topic waar er naar gevraagd werd , (kan ik even zo niet terug vinden).
Als alles goed gaat heb je morgen een foto van het spul, én het type nummer van de thyristoren.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nou vooruit.
Zal ik mijn aanwinst van een tijdje geleden er ook bij zetten.

Een DN6000 audio analyzer van KT.
Erg leuk om audio apparatuur mee door te meten.
A/C en flat filters op line en microfoon. ruis generator en zoals je kunt zien, een keurig spectraal overzicht.

moet alleen nog weer een keertje gekalibreerd worden.

RTFM, dan pas vragen...

Hoe kom je daar dan weer gratis aan?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 oktober 2015 13:41:43 schreef Jochem:
Hoe kom je daar dan weer gratis aan?

Overgebleven bij een bedrijfsovername.
De nieuwe eigenaar had niet de behoefte om hem nog te gebruiken. Of ik er nog iets mee kon.
Dan zeg ik geen nee :)

RTFM, dan pas vragen...
Dok

Golden Member

Zo, ik heb er weer twee.
Een Fluke 87 en een russische meter µ4315 het ding zit in een mooie alu kist, en het schiumrubber valt al uitelkaar. google kan zo te zien niet echt helpen.
Iemand die een idee heeft over de leeftijd van het ding?
Helaas geen foto's, mijn linux doosje en kaartlezer spelen niet lief samen..
Weer geen foto :-(
<edit>
Het ding is zo te zien al jaren niet meer uit de doos geweest, hoop niet dat er nog batterijen in zitten. Ga ik morgen naar kijken, die halve dag doet het hem ook niet meer.

[Bericht gewijzigd door Dok op zaterdag 28 november 2015 17:10:13 (21%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
High met Henk

Special Member

@wielklem wat een ontzettend GAAF apparaat.. KWIJL KWIJL..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

@dok, die russische meter is denk ik 40 jaar oud, ik had er ook eentje, gelijk toendertijd met een russische scoop gekocht.
en die Fluke, die heb ik ook, en werkt nog steeds..laatste calibratiedatum is 1970...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 8 oktober 2015 08:51:17 schreef Jochem:
Maar wat is een 'geregelde brugcel'?

Dit is een geregelde brugcel. E3 en E4 zijn thyristors.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Dok

Golden Member

@Mel,
het ding zal wel wat nieuwer zijn als ergens uit de 70's ( de fluke) heb net even gekeken waar en of het ding te koop is, en ik val bijna uit mijn stoel wat er voor gevraagt wordt. Er zijn dagen dat ik dat geld niet in mijn knip heb..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 28 november 2015 16:55:39 schreef Dok:
Zo, ik heb er weer twee.
Een Fluke 87 en een russische meter µ4315 het ding zit in een mooie alu kist, en het schiumrubber valt al uitelkaar. google kan zo te zien niet echt helpen.
Iemand die een idee heeft over de leeftijd van het ding?
.

Kijk hier op 3 nov. voor een draadje over die russische meter (ik heb m ook): http://www.circuitsonline.net/forum/view/126021/6
De mijne is van begin jaren 80, je zag ze toen veel.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Op 28 november 2015 16:55:39 schreef Dok:
Een Fluke 87 en een russische meter µ4315 het ding zit in een mooie alu kist, en het schiumrubber valt al uitelkaar. google kan zo te zien niet echt helpen.

Wel een beetje een stretch om een bakje met een staartje (de letter Ts) voor mu uit te schelden ;) Het cyrillisch alfabet kent de mu niet, maar wel een spiegelbeelduitvoering ervan, de Tsj.

Hoe je hem met Google het beste vindt zonder cyrillisch toetsenbord, durf ik niet te zeggen. Maar op radiomuseum.org kan je op nummer zonder letter zoeken of de cyrillische letter in een lijstje aanklikken. Dan kom je uit op: http://www.radiomuseum.org/r/unknown_z_4315z431c431.html

Het model zou volgens de vermelding aldaar in 1973 voor het eerst op de markt zijn gekomen. Klinkt plausibel.

Op Russische typeplaatjes wordt het bouwjaar vaak aangegeven met de letter Γ ervoor of erachter. Zelfs de wettelijke verkoopsprijs kom je op typeplaatjes tegen, al is dat vaker bij consumentengoederen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

@Maarten,
Die µ staat toch echt zo op de meter, het zal wel goed zijn?
Deze gek had graag wat foto's neergezet, maar mijn linux bakje en mijn SD card vinden elkaar niet lief..

@maarten hieronder,
Het is wel zo,n raar bakje. Soms gebeurt dat ik goed oplet.. Je weet wel het is laat en geen goeie bril.

[Bericht gewijzigd door Dok op maandag 30 november 2015 19:16:18 (12%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Sorry dat ik je interpretatievermogen onderschatte, maar dat is best wel een geval apart dan. Jammer dat het met die foto's niet wil lukken. USB ook niet?

Is het wel ongeveer dezelfde meter als in mijn linkje?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/multimeters.jpg
Dit is de mijne in een metaal doosje met vergaan foam.
Daar staat µ4341 op de meter. Tenmiste dat lijkt zo. Het is eigenlijk µ in spiegelbeeld

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 29 november 2015 08:36:03 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 november 2015 08:34:02 schreef fred101:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/multimeters.jpg
Dit is de mijne in een metaal doosje met vergaan foam.
Daar staat µ4341 op de meter. Tenmiste dat lijkt zo. Het is eigenlijk µ in spiegelbeeld

Die heb ik eind jaren 70 ook gehad, gekocht bij Telec Groningen. Hij is helaas terziele gegaan door een paar dagen in de regen te staan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 november 2015 01:09:31 schreef maartenbakker:
[...];) Het cyrillisch alfabet kent de mu niet, maar wel een spiegelbeelduitvoering ervan, de Tsj.

Hoe je hem met Google het beste vindt zonder cyrillisch toetsenbord, durf ik niet te zeggen. Maar op radiomuseum.org kan je op nummer zonder letter zoeken of de cyrillische letter in een lijstje aanklikken. Dan kom je uit op: http://www.radiomuseum.org/r/unknown_z_4315z431c431.html
[....]

Hier een ander tooltje dat ik daar meestal voor gebruik: http://www.hts-homepage.de/Suchen.html Komt van Thoma H. Scmidt zijn site.

Die ? ? is eigenlijk een zachte 'Ts', meer 'Tz'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

Handige tool :)

@fred: ? is de mu in spiegelbeeld, ? noem ik een bakje met een staartje. Ook verkrijgbaar in 2-vaks uitvoering met of zonder staartje ? ?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik vroeg me al een tijd af hoe je met een normaal laptop keyboard of smartphone inlogt op een bijv. chinese of koreaanse hotel wifi.
Of met zoiets russisch bijv.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 29 november 2015 16:43:09 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Als je wilt, heb ik ergens nog een Khmer font set.
Handig als je naar Cambodja wilt... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;