hoe transformeer ik van 5V naar 24V

Dit topic is gesloten

Dag iedereen

Ik moet voor mijn eindwerk een etalageverlichting maken, deze moet ik maken met RGB ledstrips en de TLC5940.
Het enige probleem is dat deze RGB Leds werken op 24 V en mijn Ic ( TLC5940 ) werkt op een maximale spanning van 5.5 V.

Ik stuur deze aan vanuit SPI met microcontroller PIC18F2550.

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn RGB leds toch kan aansturen?

Groetjes
Ruben

weten dat een bal rond is laat je niet toe het spelletje door en door te begrijpen

Die TLC5940 mag maximaal 17 volt hebben op z'n uitgangen, die 5 volt is voor zijn eigen interne voeding. Aangezien hij open-collector uitgangen heeft, kun je best 24 volt strips aansluiten, maar je zult er zeker van moeten zijn dat de led strips voldoende spanning wegnemen, zodat de TLC5940 niet meer dan die 17 volt krijgt. Als de led strips elke keer een flink aantal leds in serie hebben staan, dan gaat dat goed.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dankjewel, stel dat ik nu maar een weinig aantal leds heb en deze kapen niet genoeg spanning weg, moet ik dan een spanningsversterker gebruiken?

Plus ik stuur mijn TLC5940 aan vanuit flowcode ( SPI/PWM ) met microcontroller PIC18F2550.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 oktober 2015 19:35:47 (52%)

weten dat een bal rond is laat je niet toe het spelletje door en door te begrijpen

Het simpelste is om dan een zenerdiode (in sper-richting!) in serie met de leds te zetten zodat de spanning ver genoeg zakt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Oeps !

[Bericht gewijzigd door flodderke op donderdag 15 oktober 2015 23:06:17 (92%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

je verwijst naar een flowcode topic ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is het een idee om achter de tlc5940 een uln 2803 of 2804 te zetten?
De chips zijn goedkoop en kunnen makkelijk een hogere spanning aan.

Groet
Sjors

Sjors
pa3gws

Golden Member

Oude koe
Het is voor de TS te hopen dat hij inmiddels afgestudeerd is. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Oeps, ik zie het ja.
Niet gesien tijdens het lezen.
Was wat dingen over tlcs aan het nalezen en niet op de datum gelet….

Sjors
benleentje

Golden Member

Was wat dingen over tlcs aan het nalezen en niet op de datum gelet….

Maar als je op antwoorden of op posten klikt moet er wel een waarschuwing geweest zijn dat je op een topic antwoord waarop al 3 maanden of meer niet meet op geantwoord is. ?

Het is eigenlijk gewoon behoorlijk irritant dat je eerst een heel stuk gelezen hebt wil gaan antwoorden en dat je dan pas ziet dat het een oude koe is. Dat vind ik ook een fout van dit forum. Een dergelijk oude koe topic moet gewoon een andere achtergrond kleur krijgen zodat je weet dat het al een ouder topic is.
Zo dat moest er even uit ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

@benleentje, vooral niet opkroppen ;)

En moeten is dwang :)

Dit topic is gesloten