Zal het maar effe in een nieuwe post zetten, want anders is het ook zo verwarrent:
Irms = U x wortel(C / 2L)
Irms = 8300 (V) x wortel(6,02 x 10^-10 (F) / 2 x 1,7 x 10^4 (H)) = 1,1 x 10^-3 (A) = 1,1 (mA)
Op mijn transformator staat dat hij maar 1 (mA) kan hebben, dus vraag ik me af, vanwege die 1,1; of de trafo dan stuk gaat of niet?
En hoe ga ik nu verder? Hoe ontwerp ik mijn primaire en secundaire spoel van de Tesla?
[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op ]
Wat voor een trafo is dat eigenlijk ?
1mA is een beetje aan de krappe kant, als je interesse hebt in een 6kV 30mA neon trafo die heb ik hier nog ergens rondslingeren die mag je zo hebben.
Ik wil die trafo graag hebben! We praten het wel rond over MSN! Over verzendkosten enzo.
[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op ]
Nieuwe trafo, heb de volgende dingen berekent:
R = 2,0 x 10^5 (ohm)
C (F) = 1 / 2pi x R (ohm) x f (Hz)
C = 1 / 2pi x 2,0 x 10^5 (ohm) x 50 (Hz) = 15,915 x 10^-9 (F) = 16 (nF)
Energie per bang:
E(J) = 0,5 x C(F) x U^2(V)
E = 0,5 x 16 x 10^-9 (F) x 6000^2 (V) = 0,29 (J)
Vraag:
Mijn Excel program komt uit op 0,16 (J). Hoe komt dat?
En hoe bepaal ik bij een AC-coil de BPS en L in henrys, kan de formules op richie zijn site niet vinden. Alvast bedankt!
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Je bang berekening is fout. Het piek voltage van een 6kv nst is 8460 v. Dan kom je op 0,58 joule.
Je gebruikt de excel sheet van Herbert Mehlhose blijkbaar. Want die geeft bij mij 0,16 joule als ik de condensator die hij voor zijn microcoil heeft gebruikt ingevult laat staan.
Chosen capacity invullen dus.
Voor een AC tesla gebruik je geen apparte spoel voor het resonantladen maar daarvoor gebruik je de secondaire van de nst. Je zoekt dus een condensator die op 50 hz resonant is met de nst. En die heb je net uitgerekend. Kijk dus uit met de vonkbrug te ver openzetten, anders komt er 2* 8460 over de nst te staan en dan is die meestal meteen kapot.
Omdat te voorkomen wordt vaak gekozen voor een LTR (larger then resonant) condensator. 1,5-2 keer de capaciteit die je gevonden hebt via de impedantie van de trafo. 24 a 32 nF dus in jouw geval.
Met LTR condensator gematched met je nst zal je eigenlijk altijd 100 bps hebben tenzij je de vonkbrug erg klein zet.
Voor meer info hoofdstuk, AC resonant charging lezen van richie's site.
ZAQ, als je geen eigenwebspace hebt kun je hier foto's uploaden:
http://www.expandctss.com/upload/
Hier vindt je de code om ze op dit forum te posten:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
Testen zonder de secondaire te aarden zou ik niet doen. Dit geeft grote kans dat je overslag krijgt tussen primaire en secondaire. Bij mij vloog de secondaire binnen enkele seconden in de fik toen ik vergeten was de aarde aantesluiten.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
@dc tesla coil.
ik zou als ik jouw was eerst hem grof berekenen met de excel sheet. en dan alles invoeren in de java calulator en hem daarmee fijner afstemmen.
je moet zorgen det de resonantie frequentie van de primaire en secondaire gelijk zijn.
ArjanEmm
Wat jorrit al zei inderdaad.
Nog wat grove richtlijnen, waar de meeste goed werkende tesla's aan voldoen. Ze hebben allemaal een logische reden maar dan ben ik een uur bezig.
Een grote tesla met te kleine vonken lijkt me niks , dus ik zou een secondaire met een diameter van 3 a 5 cm nemen en een wikkellengte van 15-25 cm.
Secodaire:
verhouding wikkellengte : diameter is 1 : 4 a 5
1000-1500 wikkelingen, aantal wikkelingen en wikkellengte bepaald draaddiameter.
toroid:
grote diameter ongeveer de wikkellengte van secondaire of iets groter.
kleine diameter ongeveer de diameter van de secondaire.
Primaire:
grootste diameter liefst kleiner als de grote diameter van de toroid.
Kleinste diameter 2 cm groter als de diameter van de secondaire, iets meer met een transformator met hogere voltages.
Spiraal vormig, eventueel met een helling voor een kleine spoel als deze.
Verder een beetje kijken aan wat voor componenten je kan komen en gaan spelen met de spreadsheet totdat alles eruitziet zo als je wil en de fres van het primaire en secondaire circuit gelijk zijn.
Succes 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik wil aan me nieuwe bobinesturing gaan beginnen, maar ik loop tegen een probleem aan.
Hier het schema: (trek je niks aan van de emitter die aan de basis van de andere hangt, (das toch een emittervolger?)
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/bobinesturing-ad2.gif
Ik ga uit van een stroom van 4 amp ofzo door de bobine, wat moet de diode dan wat ampere's betreft aan kunnen?
Mijn dank.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
4A. Zo ga je trouwens een slecht resultaat hebben zoals ik al 2x heb gezegd: Gebruik een ONTSTEEKIGBT. de collector van je eerste transistor moet trouwens aan de collector van de andere.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
OH ja, de collector van de ene moet aan de collector van de andere?
Waar heb je dat in godsnaam geleerd?
Daarnaast, ik ga GEEN igbt shit nemen, me oude sturing werkt ook op deze manier dus zie ik daar het probleem niet.
Trouwens die 4A is slechts een voorbeeld, ik denk dat die stroom lang niet gaat lopen.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 1 december 2004 17:11:04 schreef weardguy:
OH ja, de collector van de ene moet aan de collector van de andere?
Waar heb je dat in godsnaam geleerd?Daarnaast, ik ga GEEN igbt shit nemen, me oude sturing werkt ook op deze manier dus zie ik daar het probleem niet.
Trouwens die 4A is slechts een voorbeeld, ik denk dat die stroom lang niet gaat lopen.
Waar geleerd? Dat is een standaard darlington configuratie! De vraag moet zijn, uit welke duim heb je dat schema gezogen en waar zat je toen met je gedachten?
KIJK. Als de transistor nu afschakelt kan de spanning primair niet oplopen en krijg je geen speculaire "vonk" secundair. En dat wil je niet
een kaka-IGBT zoals jij hem graag noemt (geen engels gebruiken als je het niet kan, is heel duidelijk te zien aan je nickname) (ontsteekigbt dus) clampt zijn c-e spanning op +- 450V en wat krijg je dan? JAA! een MOOIE "vonk"! en dat is toch wat je wil?! En je hebt niet zo een marginale stuurtrap nodig ook.
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Probeer het eens met de 1N4148 zoals Aedolon al zei. Sluit hem wel aan met de anode aan de positieve kant en de kathode (het ringetje) aan de negatieve kant. Op die manier wordt de maximale piekstroom groter door het zenereffect.
EA heeft wel gelijk, maar de uitleg waarom ontbrak een beetje.
Mooie opmerking uit een ander topic hier ergens op CO:
Stroom is voor een spoel, wat spanning voor een condensator is.
Dat wil zeggen, een condensator kan lading met een vaste spanning opslaan, een spoel kan een lading met een vaste stroom opslaan. Als er dus op een gegeven moment 4A door een spoel gaat, dan zal dat ook zo zijn op het moment dat de aanvoerende stroom onderbroken wordt (door je transistor). De 4A in je spoel moet ergens heen, en gelukkig kan dat door je vrijloopdiode. De stroom zal (net zoals de spanning over een condensator) volgens een e-macht terugzakken naar 0A.
Afhankelijk van de grootte van je spoel duurt dit afzwakken van de stroom lang of kort. De diode is echter niet constant 4A aan het verwerken, dus met een iets kleiner formaat zou het ook moeten lukken.
weardguy
Aha, eindelijk iemand die wel eens antwoord geeft op wat ik uiteindelijk vroeg.
Ik heb ook nergens gezegd dat mijn bobine ook 4A te verwerken krijgt, maar dat was gewoon een voorbeeld (eigenlijk meer een marge)
Dan ga ik een 1n4148 gebruiken.
Ik dank de CO-ers hier.
Evil Aedolon
Op 1 december 2004 20:02:43 schreef weardguy:
Dan ga ik een 1n4148 gebruiken.
Ruik je de ironie niet in Thomas zijn antwoord?
Ik heb ook geantwoord op je vraag, je hebt er geen waarom dat dat zo zou moeten zijn erbij gezet, dan krijg je dat ook niet.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
EA en weardguy
jullie mogen ruzie maken zoveel jullie willen maar niet in dit topic (anders zitten we direct aan 10 delen
)
EN ook niet in een ander topic op CO
Ik heb een deel van de bovenstaande berichten verwijderd
Dit bericht was een waarschuwing en vraagt dus geen antwoord
ArjanEmm
Ziet er goed uit Zaq 
Ik kan net de opschriften van het transformatortje niet lezen. Volgens mij heeft hij niet al teveel vermogen. Maar ontladingen lijken me toch wel 10 cm. Zeker niet slecht.
Geef eens wat specs als je wil 
Ik denk tezien dat je een tl met je hand vasthoudt terwijl de tesla ernaar laat vonken. Bedenk dat het meerendeel van de stroom door jouw heen gaat als je dat doet. De piekstromen zijn tamelijk hoog, rms niet. Je zenuwen zijn ongevoelig voor hoogfrequent wisselspanning, dus daaraan kan je niet beoordelen of het of het gevaarlijk/veel is
Hier wat specs:
Trafo 5KV, 20 mA
De rest nagemaakt van deze site
http://www.laushaus.com/tesla/minicoil.htm
Model A heb ik aan gehouden.
ziet er wel goed uit zaq
de vonken wie je nu hebt zijn zon beetje het maxium van je trafo of niet ?
edit:
fry heb je toevallig nog een idee hoe ik mijn sparkgap zo snel mogelijk kan blussen ik heb er nu al een 12 cm fan voor staan (230 volt) wie een behoorlijke luchtstroom creert maar nog steeds maakt het niet uit of de ventilator uit of aan staat.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
okee nog ff een vraagje over een sstc
als ik een functie generator neem en die een blokgolf laat bouwen op 1 mhz. hier achter doe ik dan een driver wie een ibgt schakelt.
zou dat dan kunnen werken met de sstc van rayer ?
ohjah nog een vraagje
moet bij een sstc de primaire spoel ook afgesteld zijn met de secondaire dus bijde frequenties gelijk of moet je gewoon de primaire spoel aansturen op de resonantie frequentie van de secondaire ?
want anders kan ik er nog een toroid op zetten ofzo zodat de frequentie lager wordt 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ArjanEmm
Jorrit, Je kan met een stofzuiger lucht door je vonkbrug zuigen. Dat is een lekkere bak lucht
Wel zorgen dat er niet teveel "valse"lucht aangezogen kan worden natuurlijk.
Stofzuigers worden vaker gebruikt. Ik denk dat vacuumgap wel wat opleverd met google.
Bij een sstc bestaat het primaire circuit meestal alleen uit een L. De driver stem je op de Fres van het secondaire circuit. Je kan dus een enigzinds regelbare oscillator nemen en handmatig afstellen. Omdat de Fres nogal veranderlijk is (streamers vergroten sec C en omgeving speelt mee) worden ook zelfstemmende oscilators gebruikt. Met een feedbackspoel, of met een antenne die het e-veld rond de secondaire spoel oppikt, of via current feedback van de secondaire spoel doormiddel van een stroomtransformatortje. De laatste schijnt het best te werken.
Een oltc en een drsstc hebben wel een gestemd primair circuit (C en L).
Een oltc bebruikt een vette igbt simpel als vonkbrug. Een drsstc laat het primaire circuit steeds heftiger oscileren met mosfets/igbts met een op het secondaire circuit stemmende driver.
De drssrc (dualresonantsolidstateteslacoil) kan nog wel eens een serieuze concurrent van de sgtc worden. Daar halen sommige mensen nu 2 meter mee.
Mogenlijkheden teover dus.
Ik ben zelf bezig met een zelfstemmend drivertje met antenne feedback. Dat werkt al heel aardig. Maar goed testen kan ik pas als ik een berg mosfets binnen heb. De half h-brug of hele h-brug moet ik nog maken dus...
Uiteindelijk moet het een drsstc worden, maar dat zal nog wel even duren. Eerst een simpele zelfstemmende sstc.