Je hebt goedkope, en goede. Het blijkt dat ze ontelbare versies maken. Ook hier geldt weer dat je krijgt waarvoor je betaalt.

Inderdaad in China maakt men gewoon wat je wilt. We hebben eens een kabeltje besteld met van die MOD-II plugjes eraan. We hadden geen expliciete kleur van de draden gevraagd (wel allemaal dezelfde kleur). Gewoon niet te doen, ze snapte er niks van. Dus maar toch gespect dat het perse zwart moest zijn (zucht).

Sterker nog, soms zelfs meer als je gevraagd hebt:
Eens een offerte aangevraagd voor een klein tweelaags PCB. Films per fax opgestuurd zodat ze een idee hadden van de hoeveelheid/dichtheid van de componenten (ca 18 jaar geleden was dat).
Uiteindelijk besteld en de echte gerber files opgestuurd (top/bottom/antisolder mask en drill file).
We kregen netjes de proto serie. Wat is dat nu? We hadden helemaal niet om een opdruk gevraagd?? Die zat er wel op, rara hoe kan dat? Er waren geen files opgestuurd (nog eens gechecked).
De enige opdruk die ze ooit gehad hadden was een wazige fax van de offerte! Die hebben ze dus keurig opnieuw gemaakt en deze opdruk was ook super strak geprint.

Ik heb heel dit topic nog niet gelezen dus verontschuldig mij dat ik zaken herhaal.

Ik heb mij ook al meerdere malen geërgerd over toestellen of machines van gerenommeerde namen die snel kapot gingen.
Het is een soort van zelfmoord plegen om dit te zeggen op een Nederlands forum, maar jullie nationale trots, die lampenmaker uit Eindhoven is daar zeker een bekende in.

Ik vrees dat veel van de dingen echt wel gemaakt worden om snel kapot te gaan (bestaan goede documentaires over).
Mensen moeten kopen en snel weer weggooien om opnieuw te kopen.
Printers zijn daar een van de beste voorbeelden van.

Als ik een P.....s (die uit Eindhoven you know) toestel uit elkaar haal dan begrijp ik niet dat ze dergelijke prijzen er voor durven vragen.
Mensen willen niet veel betalen voor toestellen.
Daardoor zullen merken trachten te besparen op materiaal en "engineeringskosten".
Als men er dan als Europese fabrikant in slaagt om een toestel tegen een prijs te lanceren die in de buurt komt van bijvoorbeeld een merk uit Korea, dan gaat dat volgens mij ten koste van de kwaliteit.

We zijn hier in Europa een bepaald loon gewend.
Bepaalde arbeidsomstandigheden.
Dat vertaald zich naar de uiteindelijke prijs van de producten die we voortbrengen.
Hoe kan een Europeaan wedijveren met een Koreaan die misschien voor een fractie van de prijs harder en langer werkt?

Nee, mijn vrouw heeft laatst een friteuse gekocht van dat merk uit Eindhoven. Gewoon meuk! Warmt zeer traag op, is niet proper te krijgen, na elk gebruik moet je die half uit elkaar halen omdat anders een klein bakje waar vloeistof in komt overloopt (naar de uitsparing waar het snoer zit).
Ze is ook in het bezit van een wekker (jaja van die van Eindhoven), die bij elke verandering van setting luidkeels verteld wat je gedaan hebt "ALARM ON". Mooi hoor als je speechprocessor in een klokradio plaatst, maar waarom moet iedereen in huis wakker worden als je je wekker zet?
Ik kan van dat merk nog enorm veel dingen vertellen maar dat gaat snel vervelen.

Ergens gaan die merken trachten het verschil te maken.
Dan pogen ze door wat ledjes achteraan een TV te doen uitschijnen dat mensen iets kopen met de technologie als waarmee men mensen naar Mars wilt sturen.
Nonsens, zijn gewoon belachelijke ledjes die ergerlijk zijn bij het TV kijken.

Ik vraag mij trouwens af wat het nut is van een gekromd TV scherm waar sommige Koreanen nu zo mee oplopen?

Gewoon omdat ze het kunnen, en het verschil willen maken.
En dan komen de reclamejongens brainstormen waarom een krom scherm, of wat ledjes achteraan zo revolutionair zijn.

Nee, de wedstrijd om zich goedkoper te onderscheiden van merk Y zal blijven duren zolang de consument er blijft intrappen.

Mijn voorstel: elke zichzelf respecterend merk maakt twee soorten apparaten. Een normaal gamma, en een betere versie.
Dat je die van dat laatste misschien dubbel betaald kiest de consument, maar de fabrikant geeft wel garantie dat het deftig gemaakt is en een uitgebreide garantie...

Goed idee he?
Men zegge het voort :-)

We zijn toch al vele jaren bezig met de race naar het putje !! Hier heeft de hele wereld massaal voor gekozen. Mijn werkgever ging vroeger voor kwaliteit. Door toenemende (moordende) concurrentie is besloten hierop te bezuinigen. Toen ik een maand geleden een product van mijn werkgever (met toestemming) mee naar huis heb genomen voor eigen gebruik bleek het product zo slecht te presteren dat ik het in de afvalbak heb gegooid....!!

Het bewuste merk uit Eindhoven heeft een andere strategie om marges te maken. Voeg iets speciaals toe aan je goedkope slechte product opdat de consument jouw product toch koopt. Aan jou als klant om onderscheid te maken tussen kwaliteit/merk en prijs.
Bij kleine huishoudelijke apparatuur is dat moeilijk omdat iedereen in dezelfde vijver probeert te vissen. Bij grotere huishoudelijke apparaten is het gelukkig iets makkelijker. De goede en minder goede merken zijn bekend of worden wel besproken op dit forum. Aan jou de keus of je veel reparaties/snelle vervanging wilt of kwaliteit voor een meerprijs wilt aanschaffen.

Robert.

Op 6 november 2015 18:56:19 schreef MJU:
Als ik een P.....s (die uit Eindhoven you know)

Als je het eng vindt om te zeggen, zal ik het wel even voor je doen: PHILIPS

Philips is nooit een "high end" merk geweest. Het is en was een massa merk van redelijke kwaliteit.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (18%)]

Zijn de fabrikanten de boosdoener of de consument.
Die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Zoeken wij niet met zijn allen het internet af naar het goedkoopste?
Zolang de consument prijs boven kwaliteit verkiest gaat er niets veranderen.

@ aG-Ree, Ben het niet helemaal met je eens. Ik ben zeker niet te beroerd om meer te betalen voor kwaliteit ! Maar vaak denk je een kwalitatief goed merk te kopen, maar dan blijk je voor een merk betaald te hebben dat op de achter grond is over genomen, alleen voor de naam. Daarna worden producten snel uitgekleed (vol gepropt met chineese zooi) met veel winst marge, en daarna van de markt verdwijnen.

Toen 10 jaar terug kon je dvd spelers kopen... Kosten 20 euro per stuk bij media markt. Voor een tentoonstelling die niets mocht kosten kochten wij er 10...
Na een week begon het gezeur er al bij 3.

Uiteindelijk kwam er philips profi spul in van 300 euro per stuk.. Kwam ook bij philips profi dealer vandaan

Maar dat verkoopt de media markt niet.

Kijk verder naar alle topics over jvc, samsung, philips en andere platte tv's... Als ik naar profi monitoren of tv's kijk zie ik die problemen niet.. Is ook samsung, philips, jvc of sony, alleen voor de consument niet nieuw te koop.. Zijn ook niet krom of met ledjes of zo mooi plat... Maar ze doen het wel. Zou lullig zijn als op schiphol de aankomst en vertrek monitoren vaak kapot gaan... En die dingen staan veel meer aan dan een consumenten tv

Gelukkig zit er ook nog heeeeeeel veel tussen die prut-20 en profi-300 euro in.

Jawel, maar de moraal blijft dat consumenten spul niet voor 24/7 gebruik bedoeld is

Er gaat al jááren de mare rond dat een van de grootste inventies uit Eindhoven de "slijtmijt voor consumentenapparatuur" is.
Een oude personeelsuitdrukking aldaar is: "Werken bij de baas en kopen bij zijn concurrent..."

Op 6 november 2015 20:06:05 schreef flipflop:
[...]
Als je het eng vindt om te zeggen, zal ik het wel even voor je doen: PHILIPS

Philips is nooit een "high end" merk geweest. Het is en was een massa merk van redelijke kwaliteit.

Oneens, het midden en hoge segment audio en video van Philips uit de jaren '70 en '80 was zeer innovatief en van topkwaliteit.

Op 6 november 2015 18:56:19 schreef MJU:
Het is een soort van zelfmoord plegen om dit te zeggen op een Nederlands forum, maar jullie nationale trots, die lampenmaker uit Eindhoven is daar zeker een bekende in.

Bedoel je niet jullie nationale trots? België was (helaas was) traditioneel een zeer groot productie- en ontwikkelingsland voor Philips. Dat ging zelfs zo ver dat ze er "Made in Holland" op plakten (op zijn minst gedurende een aantal jaar op producten uit Hasselt, Leuven en Tessenderlo) om het niet al te erg te laten opvallen... Op dingen als kernreactoren stond waarschijnlijk wel gewoon "Made in Belgium" en stuk gingen ze niet.

Philips leverde ongeveer in alle mogelijke kwaliteiten. Alleen al door de grote aantallen (in elk huishouden wel 1 of meer van hun producten) valt het dan op als er dingen kapot gaan terwijl het nog binnen de statistische marge zit. Als er een keer een slechtere serie tussenzit valt het al helemaal op.

Waarmee ik overigens niet wil beweren dat er niet daadwerkelijk slechte producten waren. Een van de duurste en opvallendste blunders die vooral iets duurdere apparaten trof, zou ik het ESF/ERF-drama willen noemen.

Wat aan de andere kant wel opviel is iets dat nu extreem uit de mode is; namelijk productverbetering gedurende de productie. Huidige fabricage is eenmalig een product neerzetten en hopen/bidden/afkloppen dat het 3 jaar mee gaat, maar van een Philipsapparaat konden er zomaar 50 (!) revisies zijn gedurende een productierun van een relatief nieuwerwets apparaat (denk aan diverse videorecorders, K6, K9). Garantiegevallen werden ook daadwerkelijk geanalyseerd. Sommige van die revisies waren natuurlijk ook bezuinigingen, want ook daar was men toen al niet vies van. Verschil is wel dat een iets te vergaande bezuiniging er nog uitgevist kon worden als er opeens veel garantiefouten optraden. Met de huidige fabricagepraktijken is dat eigenlijk onmogelijk.

Overigens sluit ik me zowel bij Dominic als bij Tidak Ada aan. Philips had zeer degelijke producten, maar als Philipsliefhebber hoef je natuurlijk niet per definitie Philipsapparaten in dagelijks gebruik te hebben. Ik kijk zelf al jááren Grundig (met een Philipsbeeldbuis en nog een paar van hun onderdelen), maar ik heb bij een klant bijvoorbeeld een Philips met A8E chassis staan die dagelijks minstens 12 uur aanstaat en het wonderbaarlijk volhoudt.

Nu zeg ik niet dat het exclusief Philips is die mindere producten op de markt brengt, zeker niet.

Maar ik heb dit al zo vaak gezegd, men krijgt wat men betaalt.
Waarom moet tegen elke kerst, elke producent van electro een nieuwe variant van een haardroger op de markt brengen?
Een haardroger is al sinds de middeleeuwen een verwarmingselement met een motor achter.
Nu kan je telkens (liefst vier keer per jaar), een variant bedenken met extra features, maar het blijft een verwarmingselement met een motor.
Onderschat de kracht van de marketingafdelingen niet.
Die vertellen je op de doos wel waarom je hun haardroger moet kopen ipv die van de concurrent.

Iedereen weet dat een nieuwe, nog betere, grotere borstel op de haardroger echt wel het verschil maakt (NOT). En natuurlijk koop je die duurdere toch omdat er een super-mega-coole borstel op zit.

Mensen willen bedrogen worden, we denken rationeel te denken als we maar genoeg reclame op de dozen lezen kopen we geen kat in de zak.
Maar het blijft een verwarmingselement met een motor (maar heden in het rose verkrijgbaar en dat is meer Yin en Yang)..

Ik koop tegenwoordig vaak bewust mindere spullen.
Als ik een toestel in de Action koop dan weet ik dat die niet zal doen wat die van een bekend merk zal doen, but I don't care.
Als dat toestel (Chinese meuk noemen jullie dat zeker?), kapot gaat gooi ik het sneller weg dan jullie met jullie ogen kunnen knipperen.

Ik kocht ooit LED-lampen van een waarschijnlijk lokaal zeer bekend Chinees merk. Voor de prijs dat ik hier amper de postzegel van het pakket kan betalen en -sla me dood-, die rotlamp blijft maar branden.
Die gaat al jaren bij zonsondergang aan, en als het al licht is terug uit. Ik heb nog nooit in dat zelfde armatuur een (spaar)lamp gehad die het zo lang volhield. Chinese meuk? Ja maar dan toch vele keren goedkoper dan eender welke (spaar)lamp die die voorging.

Dus ik koop soms echt bewust mindere merken, en oh ja, als die de geest geeft, geen probleem. Ik doe de moeite niet meer om die open te schroeven, vuilbak in.

Erger vind ik als ik veel geld heb uitgegeven omdat ik zeker wil zijn over een apparaat (een van de eerste degelijke snoerloze klopboormachines van Bosch), en die geven vroegtijdig de geest.
Helemaal huilen wordt het als dan blijkt dat de herstelling vele keren meer gaat kosten dan een nieuw..

Leve (voor sommige zaken) de Chinese meuk..

Vraagje: zou het geen mooi topic zijn?
Engineering blunders in de elektronica branche?
Een oplijsting van gekke features die een apparaat gewoon waardeloos doen worden? Ik start die hierna.

Vrienden hadden een philips LCD TV die bij lichte passages begon te flikkeren. Zelf kijk je er van op, maar zij waren er ondertussen aan gewend.
Design fout oid, maar nooit opgelost.

Nu werkt hij voor Philips, dus een beetje merk gebonden.

Laatst weer eens daar, hadden ze een nieuwe TV. Weer een philips LCD. Geen geflikker deze keer. Kids waren TV aan het kijken, opeens een bak ruis en geen beeld. Zo'n 10 seconden later weer beeld en geluid. Gaat het ding vanzelf regelmatig in reset......

Ouder Philips lage kwaliteit? 100% mee oneens. Mijn schoonouders hadden een Philips kleuren-tv al 25 jaren. Alleen maar weggedaan omdat ze meer dan 12 kanalen nodig hadden. Ik ken persoonlijk ex-ontwikkelaars van Philips, zeer gedreven mensen. Alleen de commercie dwong tot lage prijzen en daarmee vaak ook kwaliteit.

MFB bijvoorbeeld zeer origineel mbt laagweergave.

Alleen kochten veel mensen het goedkoopste. Alhoewel het dan wel moet werken gedurende een redelijke tijd (10 jaren) hoeft het dan niet zo goed te zijn als een duurder apparaat. Wat dat betreft ben ik het wel eens met "je krijgt waarvoor je betaalt". Kwaliteit kost wat, MAAR andersom zegt de prijs nog niet dat je kwaliteit koopt.

Kwaliteit vanuit het verleden was in witgoed Miele, daaronder Bosch / Siemens, daaronder de rest. In audio en tv is dat altijd divers geweest maar Philips (vooral de wat hogere systemen) was zeker niet slecht. Ik denk dat de Koreanen nu best goed zijn op tv en ook ander gebied. Ook al laten ze hier en daar een elko-steekje vallen.

Tegenwoordig vindt de jeugd het normaal dat een telefoon, computer of printer na 2 jaren kapot is en ze een nieuwe moeten kopen.

Wat dat betreft ben ik het wel eens met "je krijgt waarvoor je betaalt". Kwaliteit kost wat, MAAR andersom zegt de prijs nog niet dat je kwaliteit koopt.

Dat laatste is inderdaad een groot probleem, en zorgt ervoor dat veel mensen denken dat je met goedkoop spul standaard het beste uit bent.

Probleem met de Koreanen is m.i. dat ze de kwaliteit aardig (maar niet helemaal) onder controle hebben, maar die kennis soms ten kwade aanwenden. Ik schat LG hoger in dan Samsung wat dat betreft, maar niet iedereen is het met me eens. Hoe dan ook zijn dat nu stevige B-merken, van de C-labeltjesmerken die het 20 a 30 jaar geleden nog waren maar die nu uit China en Turkije komen. Veel van de vroegere Westerse en Japanse A-merken zijn afgezakt tot slap B-merk of een labeltje op een C-merk, dus kwalitatief doen de Koreanen heel goed mee.

Ik koop tegenwoordig vaak bewust mindere spullen.
Als ik een toestel in de Action koop dan weet ik dat die niet zal doen wat die van een bekend merk zal doen, but I don't care.
Als dat toestel (Chinese meuk noemen jullie dat zeker?), kapot gaat gooi ik het sneller weg dan jullie met jullie ogen kunnen knipperen.

Ik koop bewust helemaal niets nieuws als het niet echt hoeft. Dat lijkt me nog even iets beter dan bewust troep kopen en daarmee de ellende enthousiast in stand houden. Tweedehands biedt vaak uitkomst, bijkomend voordeel is dat dat vaak gaat om apparaten die bewezen hebben dat ze geen rare vlak-na-de-garantiefouten bevatten want die liggen tegen die tijd al in de kliko of bij een ballentent als wecycle.

Aan de andere kant koop ik ook heus wel eens Chinese rotzooi, dat is erg dankbaar spul om te modificeren of verknutselen. Een ding waar ik liever niet aan begin (en gewoon helemaal niet zonder ze open te maken) zijn netvoedingen/opladers/etc. van Actionachtige kwaliteit; door die te kopen kun je in principe levens in gevaar brengen.

@Arco hieronder: Dat bedoel ik met dankbaar spul om te modificeren of te verknutselen. Zo uit de doos is het min of meer onbruikbaar of niet degelijk, maar met een paar kleine ingrepen kun je er nog heel wat van maken.

Action heeft soms best handige en betaalbare zaken. Heb nu pas een printboortje gekocht voor 9.95 euro. Ligt heel fijn in de hand voor baantjes freeswerk.
Lekker licht (92 gram) en regelbaar (max. 7W). Nadeel van dremel-achtige machientjes vind ik dat ze erg groot en lomp zijn voor dit soort werk.
Je moet er alleen wat aan 'tweaken'. Bruine drukkertje heb ik erbij gemaakt.
(eigenlijk moet je hem aanzetten met het potmetertje, maar dat leek me niet bevorderlijk voor de levensduur en mijn zenuwen als je daar steeds aan moet draaien... :) )

Op 6 november 2015 22:38:34 schreef MJU:Ik koop tegenwoordig vaak bewust mindere spullen.
Als ik een toestel in de Action koop dan weet ik dat die niet zal doen wat die van een bekend merk zal doen, but I don't care. Als dat toestel (Chinese meuk noemen jullie dat zeker?), kapot gaat gooi ik het sneller weg dan jullie met jullie ogen kunnen knipperen.

Hoe zit het met de brandveiligheid van de hedendaagse consumentenelektronica?

Ik schreef niet voor niets dat personeel graag bij Philips werkte, maar bij koop liever naar de concurrent ging.
De sociale omstandigheden waren goed bij Philips en het personeel gedreven, alleen eiste de commerciële afdeling dat de levensduur van de producten een stuk korter werd dan de ontwikkelaars wilden ("slijtmijt").

Dat resulteerde in aforismen als:
"Alles wat draait van Philips is slecht" en
"Het Natlab ontwikkelt goede dingen, waarvan het patent zo snel mogelijk wordt verkocht. Mislukte ontwikkelingen worden in productie genomen".

Op 7 november 2015 10:07:21 schreef Tidak Ada:
Ik schreef niet voor niets dat personeel graag bij Philips werkte, maar bij koop liever naar de concurrent ging.
De sociale omstandigheden waren goed bij Philips en het personeel gedreven, alleen eiste de commerciële afdeling dat de levensduur van de producten een stuk korter werd dan de ontwikkelaars wilden ("slijtmijt").

Dat resulteerde in aforismen als:
"Alles wat draait van Philips is slecht" en
"Het Natlab ontwikkelt goede dingen, waarvan het patent zo snel mogelijk wordt verkocht. Mislukte ontwikkelingen worden in productie genomen".

Verhalen met een hoog borrelpraat gehalte...

Heb je statistisch verantwoorde onderzoeksresultaten voor deze uitspraken? Interne documenten? Zo ja, dan heb je alle wapens in handen voor een schandaal, zoals de sjoemelsoftware in VW's. Ga ervoor, zou ik zeggen!

toen ik geboren werd hadden mijn ouders een wasmachine en een stofzuiger van philips. Die was er al even..

Okee na 2 hele heftige verbouwingen heeft de philips stofzuiger het begeven..... en daar zat dik 12 jaar tussen. Mijn miele heeft dat bij lange na niet gehaald en die verbouwingen waren heftiger dan mijn kleine verbouwing.

De wasmachine is zover ik weet nooit vervangen, maar in 1 van de huizen achtergebleven wegens inbouw in de keuken.

Mijn pa kocht daarna een BAUKNECHT wasmachine... Binnen 2 jaar 2x de lagers eruit en 3x de waterpomp defect. toen ging hij de hoop op. Mijn pa belde bauknecht voor een klacht: Neehoor meneer u bent de enige met dit probleem.

Hij loopt in Roosendaal en wasmachine herstelzaak binnen (WIMO voor ingewijden) En daar was de balie 10 meter weg bij de deur. De man achter de balie: "Ah meneer heeft een Bauknecht!, je die waterpompen hebben we er altijd wel 2 op voorraad"

Ik denk dat het afgeven op Philips iets is wat bij bepaalde mensen speelt zonder een echte reden hiervoor. Alsof iets wat hier gemaakt wordt niet goed mag zijn. Net zoals afgeven op het nationale elftal als het wat minder gaat. Of afgeven op mensen uit andere provincies (of landen), wat nog steeds speelt bij sommigen.

Natlab heeft tot geweldige uitvindingen geleid. Het is juist jammer dat ze nu niet meer mogen uitvinden maar bij Philips Innovation Services alleen nog maar innoveren. Alles moet geld opleveren. Natlab (en CFT etc) was de blokkendoos van Ome Frits en had wel degelijk bestaansrecht.

Ik heb zelf lang bij Philips en dochters ervan gewerkt (meestal als zzp-er). Nog steeds trouwens, nu tijdelijk als System Architect bij een ex-philips dochter, nu onderdeel van Bosch. Als ik ex-Philips mensen tegenkom heb je meteen interne contacten gezamelijk. Dan weet de ander ook waar hij je moet plaatsen. Het is een sterk netwerk en geeft overal toegang, vooral bij high-tech bedrijven.

Waarom afgeven op Philips? Geen idee. Maar er is echt geen reden toe. Philips apparatuur was in een bepaald marktsegment geplaatst en dat deden ze best goed. Alleen jammer dat ze met de Video2000 niet de "software" ondersteunden als je begrijpt wat ik bedoel...

Een oud gezegde luidt: vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.
Dat geldt voor vertrouwen in mensen, maar ook voor vertrouwen in apparatuur.
Bij mij werkt dat in elk geval zo. Na een aankoop die uitloopt op een fiasco is het vertrouwen in het merk snel gedaald.

mijn CD speler in de woonkamer is nog altijd de philips CD 720: PRIMA apparaat zonder storing.

Als er iets anders komt is dat een Denon, Technics, onkyo of ander echt A segment ding. Met Sony heb ik toch wel veel mindere ervaringen...
Heb ook een LEnco (superpech) staan. Waarom? Dat ding speelt ALLES. Ongeacht of het beschadigd is...